{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.462 visninger | Oprettet:

Min fuldstændig umulige unghest.. {{forumTopicSubject}}

Er nu også blevet halv farlig!

Nu har jeg efterhånden haft et par problemer med Sunspot. Men nu var det endelig begyndt at gå godt! Troede jeg..
Nu har hun så fundet på at stejle og sparke ud efter mig, når jeg trækker hende på fold!
Må indrømme at jeg simpelthen ikke ved hvad jeg skal gøre denne gang. Det bliver ikke til særlig meget jordtræning, da jeg har ca. samme problem der.

Nogle gode råd? Er så træt af at der ikke er noget der fungerer..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min fuldstændig umulige unghest..
  • #1   27. apr 2013 Så kommer jeg med et standard svar,
    - er der tjekket om hun kan have ondt? Kiropraktor evt?


  • #2   27. apr 2013 Du må sætte dig i respekt overfor hende.
    Hun skal IKKE stejle. Men du skal fange hende i det inden hun gør det. Så skal du være tydelig i h ad hun må og ikke må. Et kort og BESTEMT: NEJ! ogg et fast ryk i grimen.
    Og så må du ikke opgive jlrdtræningen. Det er derfra opdragelsen og respekten skal komme fr.


  • #3   27. apr 2013 Nej det har jeg ikke. Hun virker ikke til hun har ondt.. Hun løber og springer rundt på folden, og siger ikke noget til at have rytter på smiley

  • #4   27. apr 2013 Tenna: Problemet er bare at hvis jeg rykker i tovet så stejler hun bare...

  • #5   27. apr 2013 Hun skal have et klap så det gør noget når hun sparker ud efter dig. Og det skal ikke være en lille forsigtig en. Nej, en ordentlig en. Det er satme bare ikke okay. En dag rammer hun dig altså i hovedet, og så er du død.

    Med stejl må du dreje hende ind på en lille volte og rykke i grimen.


  • #6   27. apr 2013 Rykker i tovet, og så stejler hun. Der ringer der så alarm klokker ved mig!
    I det du rykker i tovet, ligger du et pres på nakken af hende, hvis hun har en skæv nakke, kan det være meget ubehageligt for hende, og så vil hun jo naturligvis flygte fra det.
    Jeg ville i sådan en situation altid kontakte min kiropraktor og få hende til at kigge på hende, så man i det mindste er sikker, i stedet for at begynde og sætte på plads inden man ved om der er noget det gør ondt, som hun prøver at fortælle på hendes måde - ved at flygte fra problemet.


  • #7   27. apr 2013 Prøv evt. og gå med en pisk imens

  • #9   27. apr 2013 bare en dressur eller longen piske med det virker på min mor stor skammel jeg sige ikke at du skal slå din hest men for example hvis den gåer til spark ude så kan du ''spark'' ude først

  • #10   27. apr 2013 Lav nogle ordentlige sving i tovet og virk truende, så hun bakker væk fra dig, mange skridt! Når du har fået hende nogle meter væk, og hun står stille, så stå sådan og slap af i 10 sek. I skal begge slappe af inden du inviterer hende ind til dig igen, og hun skal ikke gå et eneste skridt ind mod dig, før du har bedt hende om det! Så må du bakke hende endnu mere igen.

    Man er nødt til at være kontant med sådan en hest, det er vanvittigt farligt, og det bliver kun værre, hvis man ikke får gjort noget ved det.
    Min egen hest både bed, sparkede, stejlede og dicideret angreb mig, og jeg brugte ovenstående metode, og hun er en helt anden hest nu. Skal stadig markere mig engang i mellem, fordi hun har et stort temperament, men det er ikke noget jeg er generet af.


  • #11   27. apr 2013 Hvis jeg har en pisk med, bliver hun endnu mere hidsig, og stejler+løber...

  • #12   27. apr 2013 Min unge pony gjorde det samme. Du kan skriv i pb hvis du vil vide hvad jeg gjorde smiley

  • #13   27. apr 2013 er det kunne når hun skal ude på folden?
    har du prøvet og lukker hende ude først for morgenmad også kan hun få morgenmad ude på folden.


  • #14   27. apr 2013 Unghest..... = mangel på respekt... Hvem er lederen? Lige nu er din hest. Tror heller ikke på den har ondt som du selv siger.. Men du bliver simpelthen nødt til at sætte dig i respekt når den lave de numre!

  • #15   27. apr 2013 Limserne: Vil ikke tro hun er forvirret. Hun trækker afsted med mig og maser mig på vej til folden, og når jeg så prøver at stoppe hende, så stejler hun bare... Tror mere det er mangel på respekt.

  • #16   27. apr 2013 Laura: Ja, det er det. Hun er mere rolig når hun skal ind igen. Nej det har jeg ikke smiley

  • #17   27. apr 2013
    Nævner det lige igen; det kunne være super, i sådan nogle tilfælde her med video. Det er jo svært og se hvordan hestens kropssprog er, hvordan du reagere, hvordan omstændighederne er osv.

    Har du prøvet noget så simpelt, som at sige " prr " og stoppe selv langsomt også stikke hende en godbid når hun stopper?


  • #18   27. apr 2013 Ser om jeg kan optage en video idag smiley

    krikken: Ja, men det virker ikke..


  • #19   27. apr 2013
    Ja så er det lidt svært, når alting ikke virker.
    Hesten aner dog ikke hvad respekt er, men det er typisk manglende opdragelse fordi vi mennesker ubevist har belønnet hesten for en bestemt adfærd eller selv fremprovokeret den, uheldigt, men sandt.

    Men ja, video kunne være en idé - det mangler jeg meget i de her tilfælde med folk der fortæller om en adfærd der umiddelbart er svær og tænke sig til, hvordan hesten lige ser ud og reagere.


  • #20   27. apr 2013 Det er ikke altid så smart at bakke en hest som har tendens til at stejle. For at bakke skal den trække bagbenene indunder sig det samme skal den for at stejle..


  • #21   27. apr 2013 Jeg får nok et hug.. Men, min mors hest er ikke så slem som din unghest men hun er også bare 75% ligeglad med en det meste af tiden.. Hvis hun skulle vælge jamen så gad hun ikke være sammen med os smiley Simple as that.

    Jeg har så været heldig at finde en underviser der laver Join Up. Jeg har kun lavet én Join Up på min mors hest og da jeg kom ud en af de næste dage der vrinskede hun da hun så mig og hun var generelt meget mere alert på mig og lyttede mere smiley

    Det er ikke en mirakelkur men det er en god start smiley Men husk, hvis du vil give dig ud i det så find en underviser der har sat sig ordentlig ind i Join Up for der er så mange ting som man ikke ser når man ser videoer og diverse! Det er altid godt at have en med på sidelinjen de første 10-20-30 gange man gør det smiley


  • #22   27. apr 2013 Det er meget svært at rådgive dig uden at have set situationen, så man kan aflæse hestens kropssprog, dit kropssprog osv.

    Men her er, hvordan jeg umiddelbart ville gribe sådan en situation an:

    Først og fremmest ville jeg sørge for, hesten blev tjekket igennem af kiropraktor, dyrlæge og evt. fys for eventuelle smerter og skævheder, som kan genere og skabe problemadfærd.

    Hvis hesten så IKKE fejler noget som helst, ville jeg begynde at analysere på, hvordan adfærden så er opstået. Stress? Signalforvirring? Tillært adfærd?

    Og så ville jeg uden tvivl vælge at få en dygtig underviser ud for at hjælpe med at løse problemet.


  • #23   27. apr 2013 Katja&Frigg: Kan godt lide monty roberts og nogle af hans metoder! smiley Har prøvet join up før og det hjalp faktisk. Tror jeg vil prøve det igen smiley

  • #24   27. apr 2013 Typpisk teenage heste..
    Du skal have dig en dressurpisk med i hånden HVER gang du trækker den, hvis den stejler smækker du den sådan en under maven. Under maven er et ømt punkt, hvis du får lappet hende et par under maven hver gang hun stejler finder hun hurtigt ud af at det ikke er sjovt! Og husk at bære hjelm når du er i kontakt med sådan en hest. (Selvfølgelig altid en god ide lige meget om hesten er strid eller ej, men du ved hva jeg mener) og så husk at rose den meget når den gør tingene rigtigt, man kan ikke opdrage uden at rose en gang imellem, den fejl er der mange der laver;) og fortsæt endelig med jordtræning, bare værd hård og kontant;) held og lykke med det:)


  • #25   27. apr 2013 Er lidt rystet over hvor mange der egentlig tyer til vold. Det er IKKE en holdbar løsning!

  • #26   27. apr 2013 Sofie: Enig smiley

    Jeg mener man skal være klar til at klappe sin hest en, fordi hvis man ikke er så kan man komme grueligt til skade men man skal også se udover løsninger som vold og begynde og tænke på hvorfor hesten gør som den gør smiley

    Hesten er jo et flugtdyr og vil undgå at bruge kræfter i enhver situation hvis den kan komme til det. At nogle af vores tamheste så er lidt hybrid-agtige det er jo det, det er :b


  • #27   27. apr 2013 Det har da intet med vold at gøre.. sikke da noget ævl.. det er gensidigt respekt som den åbenbart mangler!

  • #29   27. apr 2013 Undskyld mig hvad gør leder hesten på folden??? Bider eller sparker... Nu må i sgu holde hvis hesten reagere på den måde er det da et velfortjent nej og et dask det gør ingen skade på hesten. Den skal ha respekt for ejeren og det har intet at gøre med om man er egnet eller ej. Hestefolk ta jer sammen siger jo ikk hun skal smaske en knyttet næve i panden på hendes hest ! Men jeg ville ikke finde mig i at min store bøf lavde de numre ! Dog har han aldrig prøvet på at opføre sig sådan men jeg ville ikk klappe ham og sige du har nok ondt lille skat... Bogle kommebtare her er simpelthen for ondsvage...
    Håber du får styr på din dejlige unghest, og lad dig ikk gå på af dumme kommentare. pøj pøj i fremtiden


  • #30   27. apr 2013 Unique: Nej, en leder kan rette på hestene med små signaler. Den tyr aldrig til vold medmindre det er strengt nødvendigt.. Så at du står og hopper og danser og klapper din hest én og råber af den giver dig ikke den respekt.

  • #31   27. apr 2013 Har jeg heller behov for min hest følger mig og respektere mig uden dit såkaldte "vold" men sparkede han efter mig ville han sgu få en på kassen

  • #33   27. apr 2013 Rigtig godt skrevet, Lisette K! smiley Og jeg er 100% enig med dig! smiley

    At slå en hest er noget, jeg ALDRIG kunne drømme om, medmindre vi kommer ud i en situation, hvor valget er mellem at reagere kontant med et klap (og så ALDRIG i hovedet) eller at lade hesten eller mig selv komme til skade. Sagt med andre ord; det vil - ligesom det i øvrigt er på hestesprog - være absolut allersidste udvej for at forhindre, at der skete noget alvorligt med enten min hest eller mig.

    Heldigvis har jeg kun én eneste gang været nødt til at slå en hest over bringen med et trækketov, og det var ene og alene, fordi hesten var ved at springe ud foran en bil, og jeg var nødt til at reagere nærmest pr. refleks for at undgå, at den sprang ud og blev påkørt.

    Ellers kunne jeg aldrig nogensinde drømme om det. Hesteopdragelse handler om at lære at læse sin hest og med kropssprog og diverse øvelser at vise hesten, at man har styr på situationen, og at den kan være tryg hos mig. Når hesten føler sig tryg, vil den også være meget lettere at styre.

    Og tryg bliver en hest i hvert fald ikke af at blive slået...


  • #34   27. apr 2013 Sofie og plethesten - så det er meningen man bare skal lade være med at klappe til den og fortælle "nej hest, det er altså ikke ok" og lade den flippe maks ud og så rose når den ikke gør?

    Du dør en dag så.

    En hest bliver ikke bange af at blive klappet til et par gange for at blive fortalt at det bare IKKE er OK.

    Har efterhånden klappet et par heste eller flere, fordi de har været umulige at gå med, el. lignende, og de er da hverken bange for min hånd eller blev bange for mig.


  • #35   27. apr 2013 Og nej, man skal ikek bare klappe ved det mindste. Men lige i dette tilfælde skal der ikke gå uger eller måneder for at rette op på det. det skal være slut helt fra starten af.

  • #36   27. apr 2013 Jasmin og Camilla -

    Det er jo fordi, du ikke ved, hvad man ellers kan gøre, siden du tror at vold er det eneste der virker.


  • #37   27. apr 2013 Lisette - ja, det er de laveste i hierarkiet der slås, men at man klapper hesten en, er ikke ens betydning med at man slås. Det kan ligesåvel fungere som lederen i en hesteflok der vælger at markere én gang for alle.

    Jasmin er lederen på hendes fold og det hedder ved alle nye heste, at de ikke får nogen "advarsel" som sådan. Hun truer ekstrem én gang, og fortsætter de, så får de et ordentlig los så det gør noget(og man kan virkelig høre smæld), og så er det ovre. Så behøver Jasmin ikke gøre noget fremover, andet end at gå hen i mod dem og lægger ører, eller lign. Og nej, de er ikke bange for hende, de har bare forstået at de simpelhen ikke skal gøre sådan noget overfor hende. For de står stadig ude på folden og nusser og kan spise sammen osv.


  • #38   27. apr 2013 Ej hold nu k....! Beklager, men du ved da ikke om jeg har prøvet andet?!

    Jeg har sku selv været inde i den periode(3 år) hvor jeg var "hellig" og bestemt mente der fandtes andre veje end bare at klappe til.

    Og det gør jeg stadig med rigtig mange ting, men lige med sådan noget her, så er jeg ikke i tvivl om hvad pokker der skal gøres, for hvad hvis en lille pige trækker min hest en dag ind fra folden, og hun dør pga. jeg ikke opdragede min hest med det spark "fordi vi kan jo gøre det peace, love og harmoni". Nej den holder altså ikke smiley Man opdrager sin hest med disse livsfarlige ting lige fra starten, præcis som en flokleder gør.

    Jeg har da vænnet Jasmin af med at bide(næsten helt) ved bare at skubbe hovedet væk, råbe ÆH og så lige nogle gange flagre med armene hvis hun ikke reagerer på det andet.

    Så jo - jeg ved sagtens man kan rette op på ting, udover "vold" som du nu siger smiley


  • #39   27. apr 2013 Jeg har klappet min vallak en, og det er han ikke blevet bange for mig af.. :b

    TS, jeg håber du finder ud af det. Muligvis handler det om at din hest har fundet ud af at den kan slippe ved at danse rundt og mase, lidt som en rideskolepony der finder ud af at hvis den laver et hop, så kan den få lov at stå på midten.. smiley


  • #40   27. apr 2013 Jeg er ikke tilhænger af ''lederrollen'' som så mange beskriver. I lever i fortiden smiley
    Efter alle nye undersøgelser og en masse videnskabelige beviser, er der mange fantastiske måder, man kan ''opdrage'' sin hest på.

    Jeg tror simpelthen ikke på, at en hest ser dig som leder. Den er en hest. Du er et menneske.

    Den kan se dig som en ven, en underviser, en den kan have tillid til, og det får du ikke igennem vold.


  • #41   27. apr 2013 Jeg har også handlet med ''vold'' nogle gange, i ren refleks - men har skammet mig bagefter og haft dårlig samvittighed, især fordi det aldrig har hjulpet en pind smiley

  • #42   27. apr 2013 Det er da sjovt Jasmin har tillid til mig selvom hun er blevet klappet er par gange smiley

  • #43   27. apr 2013
    At klappe hesten en, gør jeg gerne, men det er i sammenhænge hvor hesten ikke er min egen og jeg ikke kan opdrage på den og hvor det er nødvendigt hvis jeg fx. ikke vil have 3 løse heste.

    Men lige i sådan et tilfælde her, vil jeg hverken anbefale det ene eller andet fordi vi ingen idé har om hvordan trådstarter agere omkring hesten, hvordan hestens kropssprog er, hvordan hesten reagere osv.
    Det spiller alt sammen meget ind og i nogle tilfælde vil det kun forstærke adfærden og gøre det værre, hvis man klapper hesten en.


  • #44   27. apr 2013 Jeg er snart rigtig grundig træt af at blive beskyldt for at være hellig, flower-power og hippie fordi man ikke går ind for at bruge vold og afstraffelse i træningen af sin hest.
    Jeg går helt sikkert og hundrede procent ind for konsekvens og timing - at påføre pres og slippe pres på de rigtige tidspunkter for at give hesten optimal mulighed for at "lære af dens fejl". Og - sjovt nok - har rigtig mange af mine "ligesindede" bekendte, som træner efter samme principper som jeg, en hest der er i dagligdagsomgangen (fx at blive trukket til og fra fold, stå stille og blive strigler, o.l.) en meget bedre opdraget hest end de der går rundt og hiver og slider i tovet når de trækker med deres dyr. Samt jeg også vil være så hoverende og sige at min timing og eftergivenhed (samt "i rettelse") er langt mere korrekt end så mange af de "traditionelle" rytteres.

    Der ér en forskel på at være pusse-nusse omkring sin hest og så på at ty til vold hvor vold ikke er nødvendigt.
    Så Camilla, bare fordi det ikke virkede for dig og Aram - så fremstår du som uhøflig og snæversynet når du, ud fra din egen erfaring på kun din egen pony - siger, at alle os der ikke klapper hesten én ender med uopdragne heste :o)


  • #45   27. apr 2013 Lige præcis, Vegan. Vi er sgu næsten altid så skide enige smiley

  • #46   27. apr 2013 Jeg mener jo ikke vold er nødvendigt i alt. Beklager hvis jeg har fået det til at lyde som at jeg klapper til det mindste - for det gør jeg ikke, jeg gør det i situationer som er farlige. Og ja, så indrømmer jeg at Jasmin også lige får et klap hvis hun går frem og tilbage og drejer og skubber og hverken lytter med et rusk i tovet, drejning på volte, eller hvis hun bare slet ikke gider at lytte på et ÆH. Og som jeg selv synes jeg har skrevet i andre debatter før, så består omkring 90% bare ros til Jasmin. Altså det er sådan at folk næsten er ved at "brække sig" fordi jeg roser hende så ofte, fordi det skal hun når hun gør noget korrekt, og som vi har haft problemer med, øver el. lign.

    Fordi det ikke virkede for mig og Aram var simpelhen fordi han var ekstrem dominerende, og jeg har haft undervisere ude til at hjælpe mig med ham, og alle gik til den hårdere metode for Aram, for ellers var han helt ligeglad og han blev bare farlig, hvis han ikke fik af vide fra starten af at det bare IKKE var okay.

    Så nej - det er ikke kun på min egen pony. Det er på flere heste, heste som jeg har håndteret op til flere gange.

    Men jeg ville altså i denne situationen hvor hesten vælger at sparke hver gang(af hvad det lyder til) at det bare er slut fra dag et. Det er klap på bringen så krikken lige vågner og får den der følelse "hun mente det sku vist nok det der" og så gå videre igen som intet er hændt og self. rose når den så går som den skal. Det gør man jo klart. Jeg ville ihvertfald ikke stå med dårlig samvittighed over at en tøs på 13 f.eks ikke lige kunne holde hesten, og hesten så rammer uheldigt, og hun kommer alvorligt til skade, fordi jeg altså vælger det skal gøres uden et klap eller "vold" som store rusk i tovet, el. lignende, fordi det kan gøres på så mange mildere måder - men det tager også bare længere tid. Kan man så selv sørge for sin hest, og det kun er under håndtering, jamen fint - hvis ejeren bare selv ordner den, så er hun velkommen til at bruge måneder på den indtil den er helt fin igen. smiley


  • #47   27. apr 2013 Og det lyder ét eller andet sted som om TS måske ikke har været konsekvent nok i håndteringen.

    Jeg tænker at disse spark - stejleri el. lign ikke bare kom fra den ene dag til den anden, men har startet med f.eks små hopperier, uopdragenhed når man går med den? Det er jo dér man skal tage fat fra starten, og der kan man jo sagtens bare nøjes med at dreje ind på en volte og lige give et lille ryk i grimen, og så gå videre igen og rose, istedet for at det kører så langt ud at det er farligt at gå med den? smiley


  • #48   27. apr 2013 Det tager altså ikke måneder at lære en hest at lade være med at sparke ud efter en.
    Men ét hurtigt klap hjælper ikke, da du tillægger den et pres og fjerner det med det samme - hesten har ingen chance for at finde ud af, hvad den fik skæld ud for, og hvorfor presset blev fjernet så hurtigt.

    Hvis du tilgengæld ligger et konstant pres, og forstærker det, hvis ingen respons kommer, så har hestene en chance for at lære, hvad den gør forkert.

    Hvis hesten vender røv mod dig for at sparke, ville jeg ''gå med den rundt'', tage en pisk med, begynde at tappe hesten på bagdelen, indtil den giver efter for presset og går tilbage på sin plads.
    Du skal forstærke tapperiet hvis hesten bliver ved med at gå imod dig eller ignorerer det totalt.

    Det tager altså ikke en måned at lære hesten dette...


  • #49   27. apr 2013 Ja, enig med Sofie of course smiley
    Jeg ville enten bruge, med en hest der går fra dig og så prøver at sparke, overstående metode - eller jeg ville eventuelt prøve at få fat i en fast kapsun og holde fast tæt oppe ved næsen, når hesten forsøgte at smutte. Ikke rive, rykke eller lignende - bare holde fat så hesten ikke havde mulighed for at løbe op foran dig og sparke dig.
    Afhængig af hesten :o)


  • #50   28. apr 2013 I får lige et billede fra sidste gang jeg lavede jordtræning med hende... Jeg ved godt at jeg reagere forkert osv. men havde ikke lige regnet med det + jeg prøver at få hende væk. Jeg kunne ikke finde på at slå hende hvis hun stejler eller bukker. Men hvis hun bider eller sparker efter mig, så er det i min verden ok at give hende at klask over bringen/skulderen og et "NEJ!"

    Og så lige en lidt bedre 'forklaring'. Når jeg trækker hende ud på fold er hun meget ivrig og ret så ligeglad med mig! Hvis jeg hiver til i tovet eller vifter/svinger det foran hende, så stopper hun og stejler højdt! Det gjorde hun i morges flere gange! Den ene af gangene kom jeg lidt for langt væk fra hende, så jeg endte med at være tættere på hendes bagpart end på hovedet. Og så var det så at hun bukkede! Ikke særlig højt, men tydeligvis ud efter mig..
    Var nød til at slippe tovet.. Så løb hun halvvejs hen til folden, men stoppede da jeg havde råbt STOP nogle gange og hendes ene forben var viklet ind i det. Så gik hun fint de sidste meter..

    Håber i bedre kan forstå det nu! smiley


    profilbillede
  • #51   28. apr 2013 Når du vifter i tovet, og den stejler/bukker eller hvad den nu gør, så skal du BLIVE ved med at vifte i tovet. Også selvom den bliver ved. Først når den står plantet med alle benene i jorden igen stopper du med at vifte med tovet.

    Den har højst sandsynligt fundet ud af, at når du vifter med tovet, så kan den stejle, så stopper du nemlig igen.

    Så du skal holde presset, og først slippe det, når den står på jorden igen.

    Tag nogle godbidder med. Når hesten går pænt, skal du huske at rose den og belønne den.


  • #52   28. apr 2013 Vil forresten råde dig til at have et længere tov i den, et langt tov med en tung karabinhage, så når hun stejler, og du vifter, så virker det lidt mere voldsomt på den med den tunge karabinhage.

    Og du har mere plads til at gå væk, imens du ''vifter'' løs smiley

    Hvis du vifter og den bliver ved og bliver mere voldsom, skal du vifte kraftigere til. Og ja, først når benene er plantet i jorden, stopper du. smiley


  • #53   28. apr 2013 Rigtig gode indlæg, Sofie! smiley

  • #54   28. apr 2013 Tak! Jeg håber da, de kan bruges smiley

  • #55   3. maj 2013 Jeg er jo selv tilhænger af at vold ikke er en løsning.

    MEN ligegyldig hvad når mine heste har slået fra, stejler eller sparker ud efter mig så for de sådan en med træktorvet. Og så har der aldrig været noget der igen.

    Min ene frieser er begyndt at stejle på af min kæreste og mor, KUN dem sjovt nok, og her har jeg simpelthen også gevet dem tilladelse til at hvis han gør det smæk ham sådan en der hvor de kan nå med flad hånd. Gør han det ved mig en dag sker det også.

    Min unghingst er egentlig blevet god til at holde afstand når vi går, men af og til mener han at nu skal der kastes forben. Fortsætter han det, så går vi også snart med en pisk til og fra fold, jeg gider simpelthen ikke at brække mine ben.
    Det lyder hårdt, men omvendt må man huske på der ikke er tale om tæsk men et enkelt slag på fedt område.

    Jeg er ikke glad for det nej, men mit liv er mig langt vigtigere end at jeg skal pusse nusse om min hest som pludselig ikke kender grænser mere. Også selvom det er min skyld at den ikke kender grænser mere.
    En flad hånd, et træktov eller lign på halse eller bringe kan umuligt gøre dem ondt, hovedet er tabu område ved mindre de bider, hvilket dog aldrig er sket endnu.


  • #56   3. maj 2013 Desuden så er 'vold' i min verden sidste udvej. Dvs når det bliver farligt for mennesket.

    Ikke en dyt før.


  • #57   3. maj 2013 Den skal bare ha masser af bank, og tæsk.
    Og så skal den helst sultes så den lider, og til sidst under kaster sig.

    (Ironi og useriøsitet forekommer i overstående)

    Ej, jeg synes du skal markere dig på overfor din hest på en truende måde, så den sætter sig i respekt, ikke nødvendigvis med vold, men bare med kropssproget stampe i jorden HÅRDT foran den. Så den får noget respekt. Til sidst kan det blive nødvendigt at markere dig fysisk og ALDRIG med slag i hovedet.

    Den er decideret livsfarlig for dig, den er jo ikke en lille shetter..
    Så alle der bare synes man skal sige ''det må du ikke lille pus'' nej, den forstår det jo ikke vel? Det er jo det dummeste forslag jeg har hørt...


  • #58   3. maj 2013 Jeg vil bestemt ikke anbefale dig hverken at træde væk eller slå, når hesten agerer som beskrevet.

    Som Linette også skriver, hører ting som bid og spark som oftest hjemme i den lave ende af hierakiet, hvor rollerne ikke er helt på plads, og der derfor er små indbyrdes magtkampe. Når en hest begynder at udvise en sådan adfærd overfor mennesker, er det ofte fordi den er usikker på rollefordelingen i partnerskabet. Da der altid skal være en leder i en hesteflok som en naturlig forholdsregel for overlevelsen, og hvis ikke den anden part viser sig som leder, må man selv være det, hvilket resulterer i en dominerende hest. Det er til alles bedste at flokken ender ud med den stærkeste leder, så hvis mennesket forekommer svagere vil hesten instinktivt begynde at dominere fordi der skal være én, der er anfører.

    Det gælder derfor om at få markeret grænserne og vist hesten, at den skal lytte til én. Først der kan den droppe usikkerheden og dermed den problematiske adfærd. Den kan først være helt tryg ved mennesket såfremt denne sætter grænser og dermed beviser sit værd som anfører. Ved at tillade konliktadfærd fra hestens side accepterer vi den som leder af troppen, og rollefordelingen bliver derfor alt andet end et optimalt grundlag for træning. Hesten vil aldrig lægge sit liv i hænderne på en, der ikke kan sætte grænser - en sådan modpart fremstår svag, og det er ikke overlevelsesmæssigt fornuftigt at lægge sit liv i hænderne på en svag eller usikker anfører. Så at ignorere er i mine øjne et no-go. Hesten får jo dermed tilladelsen til at den blot kan te sig som den vil, og så bliver det jo først for alvor farligt.

    Dog ville jeg aldrig sætte grænser ved hjælp af vold, selvfølgelig medmindre situationen blev sikkerheds/livstruende. Som Sofie også påpeger er presset for kort til at kunne holdes og derefter slippes ved den ønskede reaktion, og det vil være svært for hesten at forstå, hvad den henholdsvis straffes og belønnes for. Langt hellere vil jeg drive hesten væk/træde frem med dominerende kropssprog. Ryst træktovet og gør dig stort, tramp derefter flere skridt frem og forstærk gerne med stemmen. Når hesten slapper af lader du den stå et par sekunder og inviterer den så ind til dig igen. Herved signaleres, at denne adfærd ikke er acceptabel i nærheden af dig. Husk generelt også at få sat grænserne i alle de små situationer, da de jo danner grundlaget - din hest må ikke møve, tigge, gå ind i dig, ignorere dig, nappe dig eller andet. Problemet ligger tit i, at man simpelthen glemmer at få sat grænserne i de små, og dermed først opdager problemet med manglende respekt når det har vokset til højere dimensioner. Held og lykke!


Kommentér på:
Min fuldstændig umulige unghest..

Annonce