{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.225 visninger | Oprettet:

Kan kiropraktor eller lignende afhjælpe svaj ryg? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen

Jeg har en 4 års med en ret svaj ryg. Jeg laver øvelser for at afhjælpe dette og for at bygge muskler på hans ryg, så korrekt som muligt. Jeg rider ham ikke pt fordi han har denne problemstilling.
Jeg har længe gået og overvejet om en kiropraktor, en massør eller lignende kan hjælpe ham på en eller anden måde.

Derfor tænkte jeg om der er nogen herinde der har forstand på sådan noget eller har nogle erfaringer de vil dele med mig?
Eller kender nogle geniale øvelser jeg kan lave med ham?

Det skal siges at han ikke var svaj da jeg købte ham som 2 års. Der var han blot lidt overbygget, hvilket han nok altid vil være.
Jeg er klar over at denne svaje ryg kan have betydning for hans fremtid og er derfor villig til at gøre hvad jeg kan for at afhjælpe hans problem så godt jeg kan smiley

På forhånd tak.

Mvh Sabine


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan kiropraktor eller lignende afhjælpe svaj ryg?
  • #1   1. maj 2013 Nej kiropraktor og massør kan desværre ikke gøre noget.
    Til gengæld kan det være rigtig godt at sende den i aqua træning og gå på vandbånd i nogle uger. Det er super godt til at bygge muskler og forbedre overlinien. Har selv lige haft min unghest sendt afsted.
    Det er dog lidt dyrt, men det er absolut pengene værd.


  • #2   1. maj 2013 Hvis han har lavet et eller andet, så han fx er låst i ryggen, lænden, første nakkehvirvel eller lign, så vil en kiro kunne hjælpe. De nævnte ting kan gøre, at din hest ikke bruger sig selv helt korrekt og dermed ikk få energien op over ryggen => svajet bliver ikke afhjulpet.

    Det ville undre mig meget, hvis et kirobesøg gør, at ryggen siger "swup, nu er jeg fint oppe", men det vil højest sandsynligt kunne hjælpe dig til at gøre arbejdsprocessen mindre, da han så ikke bliver fysisk/mekanisk begrænset smiley

    Heste i vækst kan altid udvikle sig til "det dårligere", men eftersom han ikk havde det som 2 års, så kunne det godt tyde på, at han fx har lavet noget på folden, som nu "begrænser" ham til at bruge sig selv korrekt smiley


  • #3   1. maj 2013 Hvad med at lave noget akademisk dressur- jordarbejde?
    Der lærer din hest at samle og bruge ryggen rigtigt, det styrker ryggen utroligt meget!


  • #4   1. maj 2013 Derudover, så er dygtige kiropraktorer knald gode til at finde øvelser som passer lige præcis til den pågældende hest, som kan afhjælpe ligepræcis de problemer de har. Det skyldes deres store viden indenfor biomekanik smiley

  • #5   1. maj 2013 (V)engel: du må meget gerne komme med nogle eksempler på øvelser der kunne hjælpe smiley

    Silverflake: Jeg er selvfølgelig godt klar over at hvis en kiropraktor kam hjælpe bliver han selvfølgelig ikke rettet op bare sådan lige, men hvis en fagperson af den kaliber kan afhjælpe situationen bare en smule så ville jeg blive så lykkeligt smiley måske jeg bare burde ringe til en kiropraktor og spørge smiley

    Ladyblacksheep: hvad giver du for sådan en omgang Aqua træning? Det vil jeg tage op til overvejelse


  • #6   1. maj 2013 Sabine K - hvor i landet befinder du dig? Kender en dygtig Massør ved navn Sandie. Hun tager heste ind i f.eks. en uge, og træner den i auquatræner, giver den massage og sørger for at den kommer godt igang. Hun er super dygtigt, og ret kendt på sjælland! og det koster ikke en bondegård.

  • #7   1. maj 2013 Jeg er fra Vejle i Midtjylland så hvis hun befinder sig på Sjælland så bliver det desværre lidt bøvlet

  • #8   1. maj 2013 Longering hvor hesten går frem og ned :o)

  • #9   1. maj 2013 Krikken: det er det jeg så småt er begyndt at træne med ham. Skal bare lige havd ham tryg ved at komme væk fra flokken igen, og så går det løs smiley

  • #10   1. maj 2013 Nu er jeg ikke helt vildt meget inde i det, jeg har kun øvet med "erfaring" heste på dette punkt.
    - Det er utroligt svært at forklare, for hele idéen med akademisk dressur er:
    1. Vi skal forbedre hestens ryg så vi kan side på den. Fra naturen går en hest med 3/5 af sin vægt på forbene. Den er ikke vant til at have vores "ekstra" vægt på, hvilket gør at det endnu mere slider hestens forben. Det slider, da det kun er i koden på forbenet at hesten kan afstøde, og med den ekstra vægt på forben bliver den hurtigt lidt ned, hvis man ikke skåner hesten og får den til at bruge bagparten ordenligt.
    2. Det skal til sidst være med så fine signaler som overhoved muligt!. Idéen er at det skal se svært ud, men i virkeligheden er det let.

    Det vi gerne vil have hesten til er at træde ind undersig, men uden at krølle den sammen!.
    Det kan være utroligt svært, for der er 2 øvelser som man skal have til at hænge sammen, og få "ligevægt", men ved dem begge er der en ulempe hvis man kun gør det ene ( Man kan ikke lave begge på samme tid! Det kræver flere års øvelse)
    Den ene er at hesten skal strække halsen og søge ned, det gør at den går op og bruger ryggen, MEN så ryger bagbenet længere ud og får "afskub" hvilket gør at den ikke træder ind under sig.
    Den anden er at hesten skal træde ind under sig.

    Okay det er alt for svært at bare forklare. Men her var noget af det
    Men hvor henne af landet bor du ?

    Det første hesten skal lære er at lige få skudt hoften ud, da det gør at hesten derved er mere klar.


  • #11   1. maj 2013 Jeg er fra Vejle smiley Jylland altså smiley
    Jeg kan prøve at Google lidt for at få noget mere viden om det. Det er ihvertfald en start


  • #12   1. maj 2013 Det skader i hvert fald ikk at ringe eller skrive til en smiley

  • #13   1. maj 2013 Jeg gav vidst 4800 kr. for et 14 dages ophold. Det kunne virkelig ses bagefter. Effekten svare nok til ca. 2 måneders træning hvis jeg skulle have gjort det selv med dressur fra jorden.
    Men altså prisen afhænger fuldstændig af hvor ofte den skal på båndet og om den skal have andre behandlinger også også. Man får skræddersyet et program specielt til sin hest så det er forskelligt hvad det vil koste. Du er nødt til at kontakte et sted der tilbyder det for at få et mere præcist svar.
    Og det skal kun være på vandbånd. Ingen svømning, det gør ikke noget godt for en svajrygget hest.


  • #14   1. maj 2013 Tak for svar smiley

  • #16   1. maj 2013 Ja en kiropraktor kan helt klart godt hjælpe, såfremt hesten har et kiropraktisk problem. F.eks en lille låsning i lænd el. ryg. En låsning kan klemme, så nervebanerne bliver påvirket. Hesten bruger sig altså ikke korrekt og kommer ikke ordentlig frem over ryggen.

    Min egen dreng havde en lille låsning i den ene side og efter kiropraktoren havde været igang, kunne jeg hurtigt se resultater, som jeg havde kæmpet med uden held. Han fik ryggen hvælvet mere og mere op og satte muskler. Så hans svejryg blev minimeret smiley


  • #17   1. maj 2013 Team hjortkjær: så er der håb forude for min. Jeg har også bestemt mig for at jeg vil kontakte en kiropraktor. Om ikke andet så for at få nogle redskaber til at afhjælpe hans ryg med nogle øvelser af en art. Det er helt sikkert værd at prøve.

    Så er spørgsmålet bare hvilken? Og om der er en god en i nærheden af Vejle i Jylland


  • #18   1. maj 2013 Jeg ved ikk om Rikke Andersen( www.ryet.dk) tager kunder i Vejle... Jeg ved hun tager kunder "på vejen" fra Aalborg (hvor hun bor) og til Sjælland (når hun tager ture herover på en uges tid), men jeg har mest hørt det som kunder hun har haft i lang tid.... Jeg ved ikk om hun tager nye kunder ind på "turen"? - men det er da værd at skrive til hende smiley

    Hun i hvert fald super dygtig og kigger mange ting efter i sømmene ! Et minus er at hun nogen gange er lidt sent på den, fordi hun altid er super grundig ved hver kunde at hun har det med at glemme tiden smiley Hun går nemlig meget op i at undersøge hesten(med ganganalyse, sadel, mærke over hesten, termografi og andet) og derefter forklare en masse til ejer - og gerne med en masse genoptræning!
    Hun er også god til at erkende sine begrænsninger og siger gerne, hvis hun synes en dyrlæge/sadelmager/hestetandlæge/andet bør trækkes ind over fx hvis hun finder mislyde på lungerne/ømme vejtrækningsmuskler, sadlen ikke passer, tænderne ik kan "glide korrekt" eller mærker ømhed ift sædstrengsfibrose.


  • #19   1. maj 2013 Jeg syntes i hvert fald de penge for et besøg er godt givet ud. Så dyrt er det jo heller ikke. Og så får man be- el afkræftet om der er noget at komme efter. Jeg fik i hvert fald rigtig mange gode øvelser jeg skulle lave med min dreng af kiropraktoren. Hun var helt klart pengene værd og vi kunne nøjes med 2 behandlinger smiley
    Jeg brugte selv Sibylla langaker. Men kender ikke dem der er i dit område.
    Gode øvelser hun gav os og brugte også longearbejde i kapsun, bomtræning, cavalettis, "mikado" bomme, løsspring og ture i kuperet terræn.


  • #20   1. maj 2013 Jeg er heller ikke i tvivl om at det er det hele værd. Jeg har længe gået og overvejet det og nu skal det simpelthen være. Ville aldrig tilgive mig selv hvis jeg på sigt finder ud af at han er låst et sted og jeg så ikke har gjort noget som helst ved det.



Kommentér på:
Kan kiropraktor eller lignende afhjælpe svaj ryg?

Annonce