{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  99 % af gangene er det rytterens fejl...
  • #1   3. maj 2013 Tror aldrig at hverken hesten eller rytteren er 100 % uskyldig! Begge parter er skyldige! smiley

• #2   3. maj 2013 Når hesten bliver bange og derved: hopper til siden, stopper op, vender rundt og ligende

• #3   3. maj 2013 Hvordan skal hesten nogensinde kunne være "skyldig"? Alt hvad den gør, er noget vi har lært den, og er den "ulydig", er det enten fordi den ikke har lært det, og derfor følger sine egne instinkter. Eller også har rytteren ikke lært hesten det ordentligt smiley jeg kan ikke se, at hesten nogensinde skal kunne kaldes "skyldig" i noget som helst - det er et dyr?! smiley

• #4   3. maj 2013 Kan ikk se hvornår det nogensinde skulle blive hestens fejl..

Når den gør ting gør den det i rent instinkt, som f.eks. bliver bange, osv..

Det vil altid være rytteren der er skyld i det, man vil altid kunne finde noget man har gjordt forkert..
    En hest smider ikke bare en af bar for at gøre det, en hest refusere ikke bare for sjov, osv..

Så vil sige det er altid 100% rytterfejl..

Alle de gange jeg er røget af, hesten er stoppet/refuseret, osv kan jeg se at jeg selv var skyld i det, fordi jeg enten ikke har støttet op om hesten, har bar sat og hygget mig osv.

• #5   3. maj 2013 Altså det kan da ikke være rytterens skyld hvis hesten f.eks bliver bange og derved bryder ud at øvelsen i f.eks dressur? Men man skal heller ikke straffe hesten for den, den laver jo ikke en fejl men vil ikke kalde det er en rytterfejl når hesten bliver forskrækket

• #6   3. maj 2013 Enig med Lea og Maria C (-:

• #7   3. maj 2013 Men man kan træne hesten til f.eks. at stoppe, hvis den bliver forskrækket smiley så jo, jeg vil mene, at det er en rytterfejl, når hesten stikker af - selvom det kun er 2-3 skridt. Men det er en rytterfejl i den forstand, at man kan få den til at reagere anderledes, man kan jo ikke sige, at det decideret er rytterens skyld, men det er i mangel på træning smiley

• #9   3. maj 2013 Lea: Hvor skriver jeg at stikke af? Men at en hest bliver forstrækket og lige hopper til siden kan ikke være en rytterfejl, men det er jo heller ikke hestens skyld den følger bare dens instinkt.

• Scout
    Scout Tilmeldt:
    aug 2006

Følgere: 35 Emner: 1 Svar: 443
    #10   3. maj 2013 Lol - min træner siger altid - "90% af gangene er det din skyld - og de sidste 10? Der er det sgu nok også din skyld". - jeg er fuldstændig enig med ham smiley

• #12   3. maj 2013 er også enig, det kan aldrig være hestens fejl.

• #13   3. maj 2013 Man kan da træne sin hest til at reagere anderledes, når den bliver bange...

• #14   3. maj 2013 Tjaah, vil ikke sige det er hestens fejl hvis den eks. ikke trækker benene op under sig som den plejer i et spring der ellers passer, det er jo ikke så naturligt for heste at hoppe forhindringer smiley Men i den situation vil jeg heller ikke mene det er rytterens fejl hvis bommen ryger, hesten skal jo også tænke selv, og engang imellem glipper det smiley
    Så tror ikke man direkte kan sige det er hestens skyld, men vil godt mene man kan sige det er hestens fejl, den kan jo glemme noget eller lave "upsere" lige så vel som vi andre kan..

• #15   3. maj 2013 Jeg mener af det 99% af gangene er en rytter fejl, den sidste 1% er tilfældige fejl.
    Jeg var f.eks til et dressurstævne indendørs, lige i mit galopanspring er der en person der hopper op på barrieren. Her bliver hesten lidt forstrækket og hopper til siden i anspringet.
    Det er hverken min eller hestens skyld at en person hopper op på barrieren smiley

• #16   3. maj 2013
    I de fleste tilfælde kan man træne hesten til at reagere anderledes, men det svært at træne noget, hvis man ikke komme ud for situationen og kan træne i den.
    En hest i totalt panik, har ingen kontakt til øverste etage fx oplevede jeg igår en hest der gik i panik med et longetov efter sig, som endte med at løbe igennem 3 stød hegn og slæbe hegn efter sig - den er jo helt og aldeles i panik og ingen kontakt til øverste etage fordi den flygter.

Så en del ting hvor hesten bliver bange, kan trænes væk, men mener det er meget svært at træne det hvor hestens hjerne slår fra, fordi man ikke rigtigt kan træne det i situationen.

• #17   3. maj 2013 jeg ser tit at rytten glemmer at lytte til hesten og den så stopper eller løber udenom et spring.
    Man kan støtte og hjælpe hesten så godt man kan henmod men hvis hesten fx har ondt og har "fortalt " det ved fx. at bukke så er det en rytterfejl da det er rytten der ikke har lyttet til hesten.
    Der er ikke nogen der er perfekt og vi alle laver fejl der er man nogen rytter der er bedre til at gør noget ved dem end andre.
    Måske fordi at nogen er bedre til at indse det og opgiv klassen til stævnet istedet for man at ride videre og presse hesten.
    Hesten skal arbejde FOR sin rytter og hav lyst til det. Ikke MOD sin rytter og hade det.

• #18   3. maj 2013 Team: i mine øjne er det det samme sin at stikke af, hvis hesten hopper til den ene eller anden side, fordi den bliver forskrækket. Den reagerer af instinkt, der siger "LØB", men ofte stopper de af sig selv eller vi får dem stoppet, inden de når længere end 2-3 skridt smiley

Alle mine heste træner jeg til at stoppe, hvis de bliver bange. Der bruger jeg presseninger, plastikposer, klappere og aaalt muligt mærkeligt jeg kan finde. Og når de først kan longeres med en stor pressening bundet i halen, så reagerer de skisme sjældent på nogen der hopper og danser med paraplyer og sådan noget smiley de kan godt give et sæt, hvis der kommer noget uventet, men det skal virkelig komme fisende lige i mod dem, hvis det er noget de flytter et ben for smiley og når jeg siger alle mine heste, mener jeg ikke min 9-års, han er en pivskid og det har jeg accepteret. Men igen, det er min fejl, fordi jeg ikke har trænet ham godt nok smiley

• #19   3. maj 2013
    Vi kan træne mange ting, hvor vi kan genskabe situationen - fx. ting med plastic, folk der larmer og løber rundt, hunde osv. så hesten kan vænnes til tingene og lære ikke og panikke og blive.
    Også er der de situationer, hvor det ikke rigtigt er muligt at genskabe situationen, med mindre man gerne vil fremprovokere en hest der stikker af.

• #20   3. maj 2013 Jeg vil så ikke have mine heste stopper hvis de bliver forstrækket, at de hopper til siden gør mig intet, men den skal på ingen måde slå bremsen i! Mine heste bliver trænet til bare gå frem selvom der er en livsfarlig blomsterkasse. Ja de glor måske, men jeg skal kunne ride ud af problemet, dette gør jeg ikke ved at stoppe dem.
    Men som jeg skriver hele tiden, det er IKKE hestens skyld, det er en "tilfældig fejl" som hverken jeg eller hest er herre over.

• #21   3. maj 2013 Det er ALDRIG hestens fejl. Med mindre hesten reelt fejler noget i hovedet. Der er ganske få heste som reelt har en hjernebrist der gør at de er utilregnelige, og disse heste kan ikke trænes væk fra det igen.
    Jeg kender selv en pige der har været så uheldig at ende med 2 af den slags og de endte begge med at måtte aflives efter års kamp..

Men i alle andre situationer er det rytterens fejl fordi man enten gør noget forkert eller ikke har forberedt hesten ordentligt.

• #22   3. maj 2013 Blacksheep: Hvordan forbereder man hesten på at en person er så dum at hoppe op på barrieren? Hvordan forbereder man hesten på at vinden blæser en blomsterkasse om kuld?
    Ja jeg spørg bare, ingen vil aldrig give hesten skylden for at blive forstrækket? Og vil heller aldrig være sur over at sådanne ting sker, for nogen gange sker der ting man ikke selv kam være herrer over - men vil aldrig sige "det er min skyld at blomsterkassen væltede"

• #23   3. maj 2013 Krikken: idéen er jo heller ikke, at hesten skal udsættes for alt hvad den nu kunne ske at møde smiley idéen er jo bare at få hesten til at reagerer mere rigtigt, end at løbe eller hoppe.

Team: nu skal det jo heller ikke forstås, at hestene skal trænes til at stoppe op og fryse smiley men ved at lære hestene at stoppe, lærer du dem også at tage fornuftigt på tingene og "genoverveje" om fuglen eller personen, der hopper op på barrieren nu også var så farlig som først antaget smiley og når den træning sidder der, vil "forskrækkelsen" kun resultere i, at hesten vender et øre eller måske trykker sig lidt, hvilket også er nemmere at ride sig ud af, end en hest, der hopper til siden. For så kan du nemlig fortsætte øvelsen uprovokeret smiley men igen, det bliver jo lidt påstand mod påstand, for ja, det er ikke hestens fejl (det tror jeg heller ikke nogen har sagt?), men jeg mener, at det er rytterens fejl, at hesten reagerer, som den gør - hvor det jo selvfølgelig er en persons ubetænksomhed, der i dit tilfælde fik hesten til at hoppe i første omgang smiley

• #24   3. maj 2013
    Hvordan forbereder man en hest på et dækken man forsøger at tage af, men har glemt af få et enkelt spænde fri, der nu sidder i halen, så når man tager det af giver det et ryk i halen, fordi dækkenet ikke kan komme af og derfor bliver hesten bange fordi den nu løber i fuld galop med et dækken efter sig?

Der er SÅ mange situationer man ikke kan komme i tanke om, hvor hesten kan blive bange. virkelig mange hvor det er svært at genskabe situationen, overhovedet tænke sig til at det kan ske.

Ingen vil skyde skylden på hesten, men at gendanne den situation og træne det, kan være svært - for så skal man have kreativiteten til at tænke sig til 11000 scenarier der kan ske.

• #25   3. maj 2013 Mine lærer netop også bare at gå videre og evt bare trykke sig lidt. Men at en person hopper op på barrieren ligesom jeg markere til anspring og hesten derved laver et voldsomt anspring pga den både bliver forstrækket men samtidig fuldføre øvelsen jeg beder den om kan aldrig blive min skyld.
    Som sagt 99% gange er det rytterfejl, den sidste 1% er ting man ikke selv er herre over.

• #26   3. maj 2013 Et dækken i halen eller en pressening i halen, vil jeg mene er noget af det samme. Men det er heller ikke helt det jeg mener. For selvfølgelig er der undtagelser, ingen heste er bombesikre, men ved at træne, at hesten skal reagerer rigtigt, ville man sandsynligvis ikke ende i den situation, at hesten løb, hvis den bliver bange smiley det er jo det hele pointen ligger i. Hesten skal modarbejde sine instinkter og bruge hovedet i stedet for at "kortslutte".

• #27   3. maj 2013
    Hvordan vil du så træne en hest i ikke at stikke af panisk, såfremt dens stopsignal sidder i skabet fra jorden og ryggen?
    For det vil jeg da gerne lære.

• #28   3. maj 2013 Krikken: Du er ikke den eneste der gerne vil lære det. Syntes det er meget imponerende hvis man kan få hesten til at glemme instinkter fuldstændigt.

• #29   3. maj 2013
    Det kunne da være vældig praktisk, aldrig og have hest der løb i panik.

• #30   3. maj 2013 Eftersom hesten reagerer pr. instinkt eller ud fra, hvad den har lært af de mennesker, som håndterer den, kan intet nogensinde blive hestens skyld. Det kan enten være sort uheld... eller resultat af forkert håndtering, træning eller ridning, eller alternativt smerter eller stress. Kort og godt. smiley

• #31   3. maj 2013 I går var det hestens skyld jeg røj af! Havde han ikke leget rodeo hest var jeg aldrig fløjet af! Og det var kun fordi han var sommer kåd...

• #32   3. maj 2013 En hest bære aldrig skyld for fejl.

Det eneste vi kan give den skylden fo er hvis den bliver bange for noget pludseligt og fejlen derved sker.

• #34   3. maj 2013 Tak for jeres svar (-:

• #35   3. maj 2013 Krikken og team:
    Igen, igen, igen ved at lære hesten at stoppe, når den bliver bange smiley hestens instinkt siger den, at den skal løbe, så ved at modarbejde dens instinkt (læs: lære den at lade være med at løbe), kan man også lære sin hest at stå stille, hvis et dækken hænger fast i et ben eller i halen. Om den kan sine stop/bak signaler er for så vidt ligegyldigt i den situation, det er en helt anden træning, der skal til. Og jo, det kan godt lade sig gøre, og ja, I har helt ret; det er meget praktisk smiley

• #36   15. maj 2013 Aldrig hestens skyld. Det er mig som har valgt at han skal rides på og slæbes med steder hvor folk hopper op på barrieren og blomsterkasser vælter og der er folk der klapper, flag og andet. Det er rytterens ansvar at forberede hesten. Nej, men skal ikke gå hjem med dårlig samvittighed over at hesti blev bange for et eller andet småt. Jeg var til stævne med min ungbadut i søndags, der sad en hund lige der hvor jeg skulle ind, den logrede med halen og ramte så et hønet så min stakkels lille dreng blev forskrækket. Selvom jeg var irriteret på hundeejeren, så kunne jeg selv have forberedt hesten på sådan en situation.

• #37   15. maj 2013
    Jamen hvordan lære man hesten det?
    Jeg vil super gerne vide hvordan man forhindre hesten i at løbe, når den bliver bange! Skal man fremprovokere situationen også stoppe hesten eller hvordan?

• #38   15. maj 2013 Havde da helt glemt den her tråd smiley

Men ja, det jeg rent praktisk træner, er, at jeg giver hesten en udfordring - starter selvfølgelig i de små - så det kan være en plastikpose, jeg gnubber hesten med over hele kroppen. Når hesten sænker hovedet, det kan tage lidt tid, indtil den lige fanger, at det er det, jeg vil have den til, slipper jeg presset; altså fjerner posen. Hvis hesten ikke kan lide posen, kan den måske finde på at bevæge sig væk, og jeg vol derved bibeholde presset; altså blive ved med at gnubbe, indtil hesten stopper, så fjerner jeg den. Det er første skridt til at lære den, at det hjælper ikke noget at flygte/fjerne sig fra det "ubehagelige". Det samme gør jeg med en masse forskellige redskaber, indtil hesten fanger pointen i, at den skal stå stille og sænke hovedet. Læste skridt er så at tage den i longe og øve tingene, hvor hesten skal lære at stoppe, når den gør det, fjernes presset. Det er f.eks. en god øvelse med en presenning. Jeg bandt den fast i halen på min hest, og lod ham så komme ud i longen. Her bedte jeg ham trave, og idet presenningen flagrede (jeg havde ved i den anden ende, og hjalp lidt med at få den til at flagre), så stoppede hesten. Og idet hesten stopper, falder presenningen jo til jorden af sig selv. På den måde lærer den, at det ikke hjælper at løbe, men det er til gengæld rart at stoppe, hvis der er noget farligt.

Der er meget western træning inde over, for det ikke skal være løgn. Det er primært den måde man træner westernheste (i hvert fald i de dele af Australien jeg har kendskab til), og jeg synes det giver super god mening i håndteringen af hestene.
    Søg evt. på Warwick Schiller på Youtube. Han har lavet nogle ret gode videoer med principper i samme stil smiley hans nøgleord er "måske the right thing easy and the wrong thing difficult" - altså gør det "besværligt" for hesten at gøre noget forkert (bibehold presset) og gør det nemt for den at gøre det rigtigt (let presset). Så vil hesten hurtigt lære at vælge den "rigtige" løsning, f.eks. at stoppe, hvis den bliver forskrækket.
    Håber det var til at forstå.

Og vil stærkt fraråde at starte med at binde en presenning i halen på hesten som det første smiley det var en ret simplificeret forklaring, jeg kom med her. Det kræver selvfølgelig masser af træning.

• #39   15. maj 2013 Hmm.. Jeg sidder og tænker over hvad min hest lærte. For han er altid hos mig når han bliver bange. Jeg tror egentlig bare han er mest tryg ved mig, og derfor hopper han aldrig nogle steder hen. Jeg lægger heller ikke så stort et nummer i at han kigger og spooker, jeg er faktisk ret ligeglad - derfor bliver han også ret ligeglad med ting og sager. Men ellers kan man bare sørge for at hesten har så stor erfaring med lyde, blafren og andre spøjse ting og sager som muligt. Det forsøger jeg at gøre i hvert fald smiley

• #40   15. maj 2013 Bicbak:
    Nogle heste er jo generelt også mere kolde end andre, når det kommer til nye ting. Vi havde en til at hjælpe med at tilride min ene hest for 5 år siden med disse metoder. Hun var ret ny i faget og min hest var mildest talt et nervevrag! Det resulterede i, at han den dag i dag er angst for plastikposer og alt der flagrer. Ham har jeg også "opgivet" lidt på det område, da jeg for det første ikke er dygtig nok til at "rette ham op", men også fordi jeg kender ham så godt og han er så harmløs. Min 6-års Michellino er til gengæld lidt mere vågen og livlig, og her fik jeg virkelig brug for denne form for træning, da jeg ellers med stor sandsynlighed ville blive decideret bange for ham. Og det har også hjulpet med stor succes.
    Dermed sagt; man kan jo sagtens stole nok på sin hest til ikke at finde det nødvendigt, hvis man ikke har et problem med, ar hesten måske bliver forskrækket og springer. Jeg har bare erfaret, at det virkelig har hjulpet mig, og jeg tilrider ikke nogen heste, før denne basis-træning er på plads smiley min 9-års er også den eneste undtagelse, jeg har, og som ikke har været "underlagt" den her træning med succes smiley

• #41   15. maj 2013 Lea: jeg har trænet masser af basis med presenninger, plastikposer, flag og andet gøgl fra jorden inden tilridning. Og min hest er bestemt ikke en kold type, han lytter bare meget til hvilket humør jeg er i smiley det er bestemt ikke for sjovt jeg kalder ham Vimse! Han er en badut med stor personlighed. Jeg tror ikke det er umuligt at træne det væk på heste, men ja de reagerer anderledes. Min hest lægger ikke altid ud med bare at flygte, men det gjorde min tidligere halvpart, HUN var et nervevrag.

Men hvis jeg ikke havde leget sådan med ham først kan det da godt være han ikke var så cool som jeg egentlig synes han er af en knap 5 årig at være, det var bare ikke lige noget jeg tænkte på til at starte med - der er jo mange som træner presenning med heste... smiley

• #42   15. maj 2013 Det kan også godt være, at jeg overvurderer det, men jeg er overbevist om, at det hjælper dem til at være mere rolige i "potentielt farlige" situationer smiley men det er nok også mest fordi jeg sammenligner de to heste, jeg nævnte ovenfor. Jeg kan i hvert fald personligt ikke undvære den del af min træning, det er guld for mig smiley

• #43   15. maj 2013
    Altså, jeg kan godt se det kan virke over for ting man har "testet" hesten med og ting der giver samme lyd/reaktion. Men hvis hesten så bliver udsat for noget pludselig, en ny lyd e.l ja bare noget nyt, så er det jeg tænker at den måske ikke helt går.

• #44   15. maj 2013 Selvfølgelig kan man ikke gøre hesten bombesikker, man vil jo også gerne bevare den naturlige nysgerrighed og vågenhed. Men idéen i at udsætte den frømanden forskellige ting og lære den at reagere rigtigt på det, så vil du også opleve, at den reagerer sådan på nye, uforudsigelige ting, som ikke er fremprovokeret af en selv. Men det gælder jo først, når træningen er på plads og Rom blev ikke bygget på en dag smiley men med tiden, vil du f.eks. opleve, at hesten ikke reagerer på, at dæknet sidder fast i benene, et tæppe falder ned fra en knag i loftet, at hunden vælter en spand eller en halmballe osv. Det tør jeg godt garantere smiley

• #45   15. maj 2013
    Det kommer også bare med "normal" livserfaring og en hest der oplever mere og mere ;o). Derfor ser jeg også stævner, kurser mm. som en glimerende ting til at få hesten ud og opleve noget.

• #46   15. maj 2013 Helt sikkert, men hvis jeg med træningen hjemmefra, kan sortere 40% af tingene fra, som min hest vil kigge på eller hoppe fra, så ser jeg det som et stort plus smiley men selvfølgelig, heste bliver mere erfarne med alderen, hvis de kommer ud og oplever noget, det er helt sikkert smiley man kan jo så bare sige, at jeg fremskynder det lidt, så mine ungheste kigger halvt så meget som normalen

• #47   15. maj 2013 Det handler jo om at lære hesten at generalisere. Jo flere FORSKELLIGE ting, jo bedre! Det samme med spring, jo flere forskellige farver, forskellige steder og indenfor/udenfor, forskelligt vejr, sammen med andre og alene, man springer, jo mere vil hesten vide at det er det samme som sidst.

• #48   15. maj 2013 Lea: ja men det kan også godt være at det netop er DEN træning som har gjort min hest til en cool sag (eller mere cool end hvis det ikke var blevet gjort). Jeg har bare ikke tænkt over at det har hjulpet ham så meget. Jeg har mere bare stoppet ham hvis han er blevet forskrækket og rost ham for det.

F.eks. når sadlen skal på, hvis han går rundt gør jeg meget ud af at nifle videre med sadlen indtil han står stille. Nu ved jeg jo så at han har haft et uheld med sin tidligere sadel som har gjort ham lidt for opmærksom på sadlen, men stadig bliver det trænet væk.

Kommentér på:
99 % af gangene er det rytterens fejl...

Annonce