{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.374 visninger | Oprettet:

hjælp min hest er tyk ! {{forumTopicSubject}}

Hej derude..
Jeg har et kæmpe problem, min hest bliver ved med at blive tykkere og tykkere. Jeg fodre med horselux plus og havre i forholdet 1:1. Han får lige nu ca. 1,4kg om dagen, derudover får han ca. 8 kg hø i boks og alt de hø han kan spise ude på folden.
Han står stadig på jordfold, så det er ikke græsset der puster ham op smiley

Jeg rider ca. 4 gange i ugen og longere en gang i ugen. rider en time pr. gang.

Nogen der har en god ide til hvordan jeg skal få ham til at tabe nogle kilo? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hjælp min hest er tyk !
  • #1   6. maj 2013 Skær ned i krybbefoder. Giv evt. kun vitaminer og lidt lucerne smiley

• #2   6. maj 2013 du kan prøve og lave være med at ham anden end wrap/hø og ikke andet det har hjælp på den jeg har part smiley

• #3   6. maj 2013 Velkommen i klubben:)

(Jeg elsker bare ponyen for det<3)

• #4   6. maj 2013 Som jeg ser det, kan du egentlig fjerne havren. Er der en grund til, at den får det? Ellers burde du kunne nøjes med horselux og vitaminer smiley
    Der er rigtig meget stivelse i havre, og det har de ikke ret godt af smiley

• #6   6. maj 2013 Simpelt.... Væk med krybbefoderet og havre.. Giv ham Pre Alpin NaturMineral i krybben istedet, så er han dækket ind med vitaminer og mineraler, men uden at få tilført unødvendige FE.... Og motion selvfølgelig smiley

• #7   6. maj 2013 Jamen trap ham stille og roligt ned fra krybbefoderet, så du ikke bare stopper det brat, det ødelægger maven. Og så bare lad ham leve af masser af grovfoder, hvis du synes han mangler lidt energi, så kan du så tilsætte lidt ved siden af smiley

• #8   7. maj 2013 Tak for hjælpen jeg prøver at sætte ham yderligere ned i havre smiley

• #9   7. maj 2013 Monica - så du mit spørgsmål?
    Hvorfor får den overhovedet havre? smiley

• #10   7. maj 2013
    Væk med krybbefoder og ind med kun vitaminer.

• #11   7. maj 2013 Hvis den er overvægtig, skal den absolut ikke have andet end vitaminer og hø.

Det er usundt for dem at være tykke. Og der er lavet undersøgelser om, at heste godt kan klare sig på vitaminer og hø, medmindre de er oppe i de højere klasser.

Da min oldenborger tog på, fordi hun fik meget krybbefoder på opstaldningen, satte jeg hende ned til 3-4 kg hø.

Hårdt - JA, og ikke sundt i længden (de gik dog også på græs om dagen), men man skal jo skære dem ned til 60% af deres behov, for at de skal tabe sig. Ikke nok med 70%, man skal virkelig skære ind til benet.

De fleste siger, det er lettere at tage på, end at tabe sig. Det ved jeg dog ikke rigtig med min anden hest, men ja, ved de fleste passer det.

• #12   7. maj 2013 Mimsen; Og undersøgelserne viser at selv dem der er oppe i de høje klasser/løbsheste, kan klare sig på et godt vitamin produkt og grovfoder af korrekt kvalitet og mængde smiley

Monica: Det er ikke nok at "skære lidt ned på havren" hvis din hest er for tyk, som de andre skriver, du bliver nødt til at skære ind til benet og fjerne krybbefoderet, give den vitaminer og intet andet udover dens grovfoder naturligvis....

• #13   7. maj 2013 Jeanette H: Ja det kan jeg godt se, men min hest får atroflex fordi han har spat, så jeg kan ikke fjerne alt krybbefoderet, da der skal være noget at opløse atroflexen i smiley

Jeg holder meget øje med om han bliver for tyk, da hans ben pga. spatten overhoved ikke kan holde til for mange kilo på sidebenene smiley

Men jeg har heller ikke oplevet at han har taget så meget på før, så jeg tænker, at det måske er fordu jeg er begyndt at fodre med horselux ? smiley

• #14   7. maj 2013 ballonfisken: Ja jeg så godt din besked. Jeg giver ham havre for at give ham noget ekstra energi ud over vitaminerne smiley

• #15   7. maj 2013 Så ville jeg købe en sæk Alpen Grün Mash fra Hippolyt til at blande atroflexen i... Der kan du nøjes med en lille mængde og derved undgå FE/sukker...

Horselux Plus er bestemt ikke til nøjsomme heste, så det kan sagtens være derfor...

• #16   7. maj 2013 Det irritere mig helt vildt, for spurgte ham der skulle have forstand på fodret om hvad der var bedst og hvad der samtidig havde det mindste sukkerindhold, da de holdte op med at sælge det produkt jeg ellers benyttede smiley

• #17   8. maj 2013 Min Dino's krybbefoder består af horselux multivit og en håndfuld horselux lucerne og det kan jeg sagtens gemme hans "gigt pulver" i (går ud fra at atroflex også er i pulverform?)
    Måske at det også var en mulighed for din hest? smiley

Horselux plus er ikke til nøjsomme heste, og det er havre bestemt heller ikke og så er det fyldt med stivelse hvilket ikke er særlig sundt smiley

• #18   8. maj 2013 Hvad med roepiller og lucerne blandet med dit "gigtpulver" og så selvfølgelig vitaminer.

Min egen hest får dette - 1dl roepiller blødt op i 1 liter vand dagen før det skal udfodres(det giver mæthedsfornemmelse og er godt for maven) en 2-3 gode håndfulde lucerne og så vitaminblanding. Dette er fuldstændig uden stivelse men giver stadig hesten en følelse af den har fået et måltid smiley og heste har ikke godt af sukker og stivelse..

Og så får han selvfølgelig wrap, alt det han kan spise i hans tilfælde.

• #20   8. maj 2013 Jeg rider han 4-5 gange i ugen en time af gangen (høj intensitet) og så bliver han longeret en gang i ugen. så tror han bliver rørt optimalt.

Atroflex er flydende og det skal derfor have noget det kan klæbe sig fast til derfor horseluxen.

Jeg har som sagt ikke haft problemet tidligere, da jeg bruge hestekraft-ekstra. men da forhandleren ikke købte det hjem længere, så spurgte jeg tilråds i ved forhandler om hvad jeg så kunne bruge, hvor der ikke måtte være for megen sukker i, da hans ben ikke har godt af det, og fik at vide, at jeg skulle med horselux, havre og mulitivitaminer.

Jeg har indtil nu kørt efter den foderplan jeg fik lavet, men har nu skåret drastik ned i foderet, hvilket i forhold til foderplanen ikke er optimalt i forhold til træningen, da han lige nu får under det, der svare til vedligehold.

Hesten er bestemt ikke doven, han er selvgående og dejlig, men har tidligere i år oplevet at han fik en nedtur og ikke ydede optimalt, derfor havre.. hvilket kun gives i minimale mængder.

Bare for at understrege, så er horselux-plus den form for horselux der indeholder mindst sukker(stivelse) da der ikke er mere end 7 % i.. I forhold til hvad indholdet af stivelse er i lucerne.

Men jeg prøver som sagt at skære yderligere ned i foder.

• #21   8. maj 2013 Veg: Er ikke enig i din holdning omkring havre, da jeg ser det som hestefoder, da heste altid er blevet fodret med havre og derfor må det da være et hestefoder smiley
    men alle har forskellige holdninger til foder smiley

Mimsen, det hjælper forresten ikke at skære ned i hø, da hø ikke feder smiley

• #23   8. maj 2013
    Nu vidste man heller ikke den gang, hvordan hestens tarm system ser ud og at den derfor ikke kan fordøje havre rigtigt, samt at det er medvirkende til mavesår hvis hesten får for meget og ikke nok strå foder. Samt nogle heste bliver pip gok påske plim af det.

• #24   8. maj 2013 altså min hest er aldrig blevet stresset eller fået mavesår af at få havre og han har fået det i 12 år nu.

• #25   8. maj 2013 Monica: At du kan sige hø ikke feder og havre er hestefoder bevidner bare hvor lidt du har sat dig ind i det smiley

• #26   8. maj 2013 Der er ingen grund til at diskutere, da vi alle har forskellige meninger. Der er ingen tvivl om, at havre indeholder utroligt meget stivelse, og det er ikke sundt. Men om det ellers er skadeligt, er vel meget subjektivt. Og om hø federe, kommer meget an på kvaliteten smiley

• #27   8. maj 2013
    Hesten behøves heller ikke få mavesår af havre, fakta er bare at det kan medvirke til det og at heste fordøjer stivelse meget dårligt. Så derfor ser jeg ingen grund til at give ens dyr det.

• #28   9. maj 2013 ved ikke om jeg ikke har sat mig ind i foderet.. har haft hest i over 14 år og har altid selv fodret mine heste, og fået vejledning af fagfolk.. Der er ikke meget stivelse i horselux plus, kun 7 %..
    Mine heste er altid blevet fodret med havre + müsli af en eller anden form og for dens sags skyld også mash..
    Ved desuden end del omkring sukker/stivelse..

Og nej hø feder ikke jo mere hø jo bedre, som i selv siger kan de leve af hø og mineraler....

Og sidst men ikke mindst var dette forum ikke oprettet for at starte en diskution omkring foder.. men oprettet blot for at få gode ideer.. jeg har taget imod jeres ideer, men desværre ikke alle der kan lade sig gøre, da han skal have hans medicin..

• #29   9. maj 2013 Hø kan skam fede mere end wrap, så man skal ikke føle sig sikker bare ved at give hø, selvfølgelig mister det noget næring henover vinteren, men det kan skam stadig fede, hvis det er godt hø smiley

Stivelsen i behandlede produkter er ikke så slem, som at give ren ubehandlet korn, så det er ikke de 7% i Plus man skal være bekymret for...

• #30   11. maj 2013 Har skåret ned på foder (herunder også havre.. Fra søndag kommer han på kur, hvor han til aften får gulerødder og ren horselux og om morgenen får han havre + horselux samt hans artroflex.. Så han kan blive klar til snart at komme på sommergræs smiley

Kommentér på:
hjælp min hest er tyk !

Annonce