{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.474 visninger | Oprettet:

Pony med spat - sidste udvej. {{forumTopicSubject}}

Hej alle HG'ere.

Vi har desværre fået dommen fra dyrlægen: Min elskede pony, på 10, bliver ikke ridehest igen.

Hvis vi er heldige, kan han fungere som skridt-trav tur pony, men ingen galop med rytter og heller ingen spring - som han elsker overalt i hele verden!

Han har vist tegn på smerter i flere år nu, men først nu er det vanvittigt slemt. Jeg kan ikke sætte ham i galop, da han stopper op og bukker sindssygt højt. Kan nærmest høre ham skrige.

Han har været på gluccosamin i flere måneder, og har gået med specialsko på bagbenene, som er højere bagtil. Altså skoene.

Han har været min trofaste makker gennem 5 år. Jeg kender ham ud og ind, og også omvendt. Det er derfor, at denne beslutning tager livet af mig. Min mor og jeg har besluttet at han ikke skal lide mere..

Jeg vil give alt for at få min springpony tilbage, men når prognosen er så dårlig som den er, har jeg ikke andet valg. Han har ikke psyken til at være foldbums, og han skal ikke væk fra mig, dvs ingen andre ejere..

Så nu - i et sidste, desperat forsøg - vil jeg høre, om nogen af jer har erfaringer med spatheste og forbedringer?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Pony med spat - sidste udvej.
  • #1   8. maj 2013 Nej desværre, min egen hest med svær spat i begge bagben, kunne ikke engang gå haltfri på en fold. Så hun blev aflivet, det var det mest værdige for hende.

• #2   8. maj 2013 Spat er kroniske forandringer i hasens glideled med ødelæggelse af ledbrusken og knoglenydannelse, der fører til sammenvoksning af glideleddet. Lidelsen er smertefuld for hesten så længe processen er aktiv, men når den er i bero kan din hest have lange smertefri perioder . Hvis hesten presses ud over sine fysiske grænser, kan der komme så hård belastning på det sammenvoksede led,at det igen begynder at gøre ondt.
    Det er ikke en lidelse hverken akademisk dressur eller noget andet kan ændre da du ikke kan ændre på at hestens led er ved at gå i stykker ved at ride på en bestemt måde!

Nogen folk giver deres heste et tilskud der hjælper med at smøre ledet, men når din er så påvirket af det at den selv siger fra vil jeg, hvis det varmin hest, aflive den. Det er aldrig fedt, men hvis den har ondt er det helt sikkert det bedste valg

• #3   8. maj 2013 Det er simpelthen ikke rigtig. Akademisk dressur, kan intet gøre ! Akademisk dressur har intet med spat at gøre. Spat er en sygdom, en svær gigt lidelse i haserne. Den bliver ikke hverken bedre eller kurreret, af at ride akademisk dressur.

En hest med svær spat kan man ikke engang ride på, nogen kan man skridte på i ny og næ, men de fleste heste med svær spat, kan ikke rides på og har store smerter, selvom de blot går på fold.

• #4   8. maj 2013 frejafin.

min venindes hest med spat i begge bagben kunne bedre tåle akademisk ridning end alm dressur da det ikke er lige så hårdt ..

• #5   8. maj 2013 Desværre ingen råd og succeshistorier herfra.
    Red i en kort periode på en hest der opførte sig mærkeligt med rytter på og haltede. Hun havde så spat i det ene bagben og blev derefter aflivet smiley

• #6   8. maj 2013
    Jeanette - Akademisk er lige så hårdt, der er bare en verden til forskel på det og "normal stævne dressur " :o)

• #7   8. maj 2013 Jeannte, det er muligt den bedre kunne tåle det. Men dens spat blev ikke bedre eller helbredt, det forblev sikkert det samme. Den akademiske ridning gjorde helt sikkert ingen forskel, udover at hvis alternativet var spring eller dressur, så var akademisk måske mindre smertefuldt.

Men i trådstarteres tilfælde er alternativet, aflivning eller foldhest, så vidt jeg kan forstå, fordi den er så smerteplaget.

• #8   8. maj 2013 Tak for svar, alle sammen!

Ja, har fået en lang forklaring på røngtenbillederne omkring knogleforandringerne smiley

Jeg kan mærke på ham, at han bare bliver mere og mere frustreret hver dag, og forsvarer ikke sin buddy på folden mere. Står bare for sig selv.
    Det er svært at forestille sig en verden uden ham, men jeg fik et ansvar den dag jeg fik ham, og det har jeg stadig.

• #9   8. maj 2013 Jeannet, som jeg skriver kan spat både være aktivt og i bero. Derfor kan det sagtens virke som om hesten kan tåle en vis form for ridning fremfor en anden hvis spatten i en årrække ikke har været aktivt og chikaneret hesten, men det er ikke tilfældet! Ledet er og bliver ødelagt, og det kan en ændring af ridestil ikke lave om på.

Er hesten så langt henne i processen at den går med konstante smerter under ridning og ikke 'bare' er lidt urentgående er der ikke stor chance for at spatten går i bero så hesten kan fungere igen, derimod kan den godt blive værre.

Han er som du selv skriver dit ansvar, så det bedste du kan gøre er at aflive ham imens han stadig er gående og ikke helt deprimeret - som skrevet kan det ikke blive bedre, spat er noget lort!

• #10   8. maj 2013 Hvor er det trist og høre fra jer alle at spat er = Aflivning. Jeg har en pony med spat, men som går LA klasser og bare har det super. Han får cortaflex, skridter varm i 20 min. og varmer op i galop. Dog har min pony spat i 1. grad. Det vil sige at det ikke er ret slemt.

MEN, jeg er blevet totalt trampet oven på, fordi jeg simpelthen ikke kunne give op dengang. Jeg blev kaldt dyremishandler osv. Min pony led på intet tidspunkt! Jeg er ved at få nok af jer der siger afliv, afliv, afliv - Fordi hesten har spat. STOP! Der er for det meste masser af udveje, selvfølgelig kan der være tilfælde af nogle der ikke blive raske, men prøv alligevel.

Undskyld stavefejl osv. jeg blev meget oprevet da jeg skulle skrive dette svar.

• #11   8. maj 2013
    Har du prøvet at aktivere ham på anden vis end ridning, hvis han ikke har ondt, når han ikke har rytter på ryggen? :o)

• #12   9. maj 2013 Min pony har spat i det ene bagben, han bliver halt hvis han står for længe uden motion. Ellers ligger man ikke rigtigt mærke til det han bliver både redet for fuld galop i skoven og sprunget 80cm baner(springer max.hver 14dag) og redet let dressur:-) også hader han at få sko på bagbenene fordi hans ben skal løftes så højt og det gør ondt, så han går uden sko:-)

profilbillede
  • #13   9. maj 2013 Også er han forresten 21år

• #15   9. maj 2013 Jeg siger bestemt ikke at spat er lig med aflivning! Jeg har undervist en ældre spat pony der fungerede beklageligt så længe den stod i løsdrift og blev holdt i gang. Men jeg tror ikke at ovenstående hest vil kunne fungere som ridehest udfra hvad der beskrives og hvad dyrlægen siger.

nogen heste kan sagtens fungere med spat, hvis spatten har 'lukket' sig og er i bero er det teknisk set lidt som et overben, så længe det ikke sidder et sted hvor det chikanere kan hesten sagtens fungere som normalt, og man kan hjælpe den med tilskud så som cortaflex. Men sidder spatten et dårligt sted og er den aktiv, så kan man desværre ikke gøre noget - man kan håbe oh være heldig at det lukker sig, men man kan ikke gøre noget for at hjælpe det eller få det til at gå væk

• #16   24. maj 2013 Undskyld det meget sene svar. Min dyrlæge var ude og kigge på ham, hvor han var halt på venstre bagben, og ville ikke i galop. Han kan ikke mere. Han er ikke længere førerhest på folden, han isolerer sig, og bliver mere og mere sær..
    Han er på Cortaflex, og har været det i mange måneder nu. Har fået 2 ledbehandlinger, og min dyrlæge siger, at muligheden for ridehest er minimal. Så minimal, at han stadig ikke vil komme sig helt. Så skulle vi have valgt Tildren i stedet for ledbehandling, men det fik vi ikke valget om på det tidspunkt.

Der er en person der hentyder, at jeg giver op. Det skal lige siges, at den pony er min bedste ven, og at jeg hellere ville dø selv, hvis bare han kunne få det bedre. Han er mit liv, og har holdt modet oppe på mig, mens jeg har haft nogle rigtig svære år. Jeg har samtidig et ansvar, hvilket betyder, at han ikke skal lide.
    Der er ingen der ved, om han kan have noget helt andet siddende oppe i lænden på samme tid, men lige meget hvad bliver han ikke ridehest igen.

Jeg ved ikke, hvad jeg gør den dag jeg skal sige farvel til ham, men den eneste trøst er, at han ikke har ondt mere.

• #17   24. maj 2013 Selvfølgelig er det ikke at give op! Der er så mange variantioner af spat at det er næsten umuligt at forudsige om det går i bero eller bliver ved med at være aktivt -dit lød slemt fra starten, og hvis det er slemt bliver det næppe godt igen da ledet ikke kan gendanne sig selv lige meget hvad du behandler den med.

Det lyder til at du har gjort alt hvad du har haft mulighed for din pony, og jeg har virkelig respekt for at du vælger at sætte dens behov højere end dine egne. Det er altid hårdt at sige farvel, men det er endnu hårdere at se sin elskede hest blive mere og mere indelukket og deprimeret pga. smerte - hvad end du vælger at gøre så skal du ikke være i tvivl om at det er det rigtige og at du har gjort hvad der kunne gøres for din pony!

Kommentér på:
Pony med spat - sidste udvej.

Annonce