{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.542 visninger | Oprettet:

Slidte 'krybbebider'-tænder? {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

jeg har en hest, som desværre er krybbebider. Han er fyldt 18 i år, og hans tænder er derfor ved at være ret slidte. Det er her på det sidste blevet ret slemt. Grunden er, at han bider på bokslågen - så er lavet af metal. De slider fortænderne helt vildt, og de er derfor blevet slidt meget ned. Han har pt ikke selv nogen problemer, men hvis jeg ikke får gjort noget ved det, så kan det hurtigt blive et stort problem.
Er der nogen af jer, som har nogle idéer til, hvordan man forhindrer tænderne i at blive slidt? Om man evt kan sætte noget gummi påbokslågen - eller om jeg burde ringe til tandlægen og få til at kigge på det? Ved bare ikke, om han ville kunne gøre det noget.

Der er et billede af hans tænder her:
http://hest2.webgallerier.dk/album/1758/628/471/8785805-sunlights-taender-

Mvh Emily smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Slidte 'krybbebider'-tænder?
  • #3   10. maj 2013 Kan ikke forstå du ikke har sat noget gummi eller lign. på bokslågen for lang tid siden....
    Få tandlægen ud, så må han rette det der kan rettes, og du må få gjort noget ved den bokslåge.

• #4   10. maj 2013 Det er derfor at jeg spørger til det med gummi på bokslågen nu - da det tidligere ikke har været et stort problem.
    Det var mere om hvordan man gør det? Altså nogen steder hvor man kan få egnet gummi til det smiley
    Og cool - vidste ikke at tandlægen kan rette sådan noget - giver ham lige et ring i løbet af weekenden! smiley

• #5   10. maj 2013 ...og tak for svar! smiley

• #6   10. maj 2013 Det der kan godt ende med at give nogle problemer meget snart, de er næsten slidt ned til tandkødet.

Med hensyn til bokslågen tænker jeg at plast er mindre hårdt mod tænderne for det skal heller ikke være noget kan kan bide i stykker.
    Sådan nogle sorte hule plastrør og så skære dem op på langs og så tvinge ned over kanten.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #7   10. maj 2013 Har du overvejet at finde grunden til krybbebidning??

Hesten krybbebider jo ikke bare for sjov, ofte kan døgnfold eller andet foder hjælpe!

• #8   10. maj 2013
    Find grunden til krybbebidning, der ofte ligger i mavesår som følge for meget stivelse i foder og for lidt stråfoder, eller stress.

• #9   10. maj 2013 Sabrine: Tak for råd! smiley

Tro mig - jeg har skam prøvet at finde årsagen, og eftersom at jeg snart har haft ham i 5 1/2 år, så har jeg også accepteret, at det nok ikke kommer til at ske. Jeg har skiftet foder diverse gange, prøvet døgnfold, skiftet boks, fjernet krybbe og jeg ved ikke hvad.

Han er heller ikke stresset, for dengang jeg købte ham der gjorde han der også, og der stod han i en stald med kun 4 andre heste hvilket var en virkelig hyggelig stald.

Nu er han også 18, så det er begrænset om hvorvidt man kan vænne en hest af med en vane, som den har haft hele dens liv smiley

Men ellers tusind tak for svar! smiley

• #10   10. maj 2013
    Hvad får han da af mad og stråfoder? :o).

• #12   10. maj 2013 Jeg har skiftet lidt, men lige pt så får han både piller og så ca 500 g foder til gamle heste, kan ikke helt huske hvad det hedder, men det er sådan noget hvor der er meget lidt stivelse i. Så får han også en del hø og så går han på græsfold 5-6 timer om dagen! smiley

Lol emma - det finder du bare vil du med? hæhæ

• #14   10. maj 2013 Har du nogensinde fået den undersøgt for mavesår??
    Gør den det kun i boksen? ikke når den er på fold?

• #15   11. maj 2013 Den gør det kun i boksen, da der ikke er mulighed for at den kan gøre det på folden. Folden er lavet af hvid snor, så der er ikke noget den kan tage fat i smiley

• #16   11. maj 2013 Hegnspæle, vandkop, vandbalje?

• #17   11. maj 2013 Nope, der er virkelig ingenting! :))

• #18   11. maj 2013 Okey, hvordan får de så vand og hvordan holdes hegnet over jorden?
    Havde du fået den undersøgt for mavesår?

• #19   11. maj 2013 Altså vand er i sort plasticspand på jorden, men den kan han ikke bide i, og hegnet er med nogen tykke runde pæle, så det ville være ret akavet for ham at få munden rundt om den.
    Har ikke fået undersøgt for mavesår, da jeg ikke tror, at det er det. Spørgsmålet er egentligt også mest hvad jeg skal gøre ved situationen nu, da den jo åbenlyst ikke er særlig god smiley

• #20   11. maj 2013 Okey det var det jeg ville frem til, han har muligheden for at krybbebide på hegnspælene sådan set, men har ikke behovet derude... Find ud af at have ham i løsdrift, han skal ikke ind i en boks igen for de tænder holder ikke meget længere... Mavesår udløser ofte krybbebidning pga endorfinerne i hjernen som er smertelindrende og spytproduktionen aktives ved at krybbebide, denne spyt vil hesten have ned i maven til at lindre et eventuelt mavesår...
    De begynder ikke at krybbebide "for sjov", hans udløser kan være boks... Ville afprøve teorien med at sætte ham i løsdrift året rundt som det første og få skånet hans tænder...

• #21   12. maj 2013 Hegnspælene har han ingen muligheder for at bide i, lidt svært at forklare - men det kan han ikke.
    Jeg har skam undersøgt diverse ting om krybbebidning, og har læst mange teorier omkring dette.
    Jeg vil ikke sætte ham i løsdrift da han er blevet 18 - så det er ikke en mulighed. Det er derfor at jeg skal finde en løsning til boksen smiley

• #22   12. maj 2013
    Nu kan gamle heste sagtens gå i løsdrift hvis det var det ;o)

• #23   12. maj 2013 Hvorfor i alverden skulle den ikke kunne gå i løsdrift som 18 årig???????

• #25   12. maj 2013 Det er helt personligt hvad man mener - men jeg synes ikke at han skal lære at gå i løsdrift første gang som 18 årig. Det kan godt være at I synes noget andet, men det synes jeg ikke. Jeg synes at sommergræs 2 uger i julimåned er fint.

Og Ida - jeg ved da godt hvordan en hest krybbebider - alt for godt endda - men sagen er den, at det ikke er muligt for ham at krybbebide på den pæl. Kan ikke forklare hvordan den ser ud - men det kan han ikke. Og grunden er nok, at han har mere travlt med at spise græs, end at krybbebide smiley

• #26   12. maj 2013 Du har løsningen på hestens problem, men vil ikke udføre det fordi du har en holdning om at en 18 årig hest ikke skal lære at gå i løsdrift?
    Det handler jo ikke om hvad man syntes, men hvad der er bedst for hesten....

Og du har svaret!! Han har mere travlt med at spis græs end at krybbebidde.. Ta da da daaa... Så lad ham dog blive ude på græs???

• #28   12. maj 2013 Jeg er enig med Jeanette! (Surprise :-D) Få den undersøgt for mavesår og behandlet, hvis den har det. Flere foldtimer, allerhelst løsdrift. 5-6 timer på fold er dælme ikke meget.....En 18 årig hest kan sagtens lære i gå i løsdrift, og det er da lige årstiden til det. Altid adgang til hø eller græs. Væk med så meget stivelse som muligt. Lucerne, fiber- eller roepiller og et koncentreret vit/min produkt.

• #29   12. maj 2013 Jaja, jeg er ikke enig med jer - men fred være med det.

Formålet med mit indlæg var nu at finde en løsning til boksen!

• #31   12. maj 2013 Løsningen til boksen, er der jo? Lad være med at stille ham ind i én, når han tydeligvis trives bedre udenfor.... smiley

• #33   12. maj 2013 Århhh det er bare så frustrende sådan noget!!

Men ja, i det mindste flere timer på fold, må da være minimums ændringen!

• #34   12. maj 2013 OMG! Altså.

Det er begrænset hvornår jeg kan få min hest lukket ud, og når jeg går i 3g så er det begrænset hvornår jeg kan lukke ind. Min hest er glad, tilfreds og nyder livet der hvor han står nu. Jeg ønsker ikke at han flytte ham, da han er glad for at være der hvor han er nu - og det er jeg også. Jeg synes ikke at en 18 årig hest med gigt i knæet skal gå på døgnfold om vinteren når der er koldt, så der er heller ikke nogen grund til at gøre det nu - men ja, det er jo min mening.

Han har kun gået på græsfold i 3 uger og jeg synes derfor at det er voldsomt at sætte foldtimer til op til over 6 timer om dagen, da jeg ikke ønsker en hest med kolik.

Jeg ved ikke hvor jeres heste står men hos os der er det vildt at have en hest i græs i mere end 5-6 timer, når den kun har haft en tilvænning på 3 uger.

Jeg oprettede dette emne for at få nogle forslag til hvordan jeg fikser BOKSEN og ikke hesten selv - det skal jeg nok selv tage mig af.

Men tak for jeres meget konstruktive svar - dog takker jeg nej, jeg skal nok få det fikset selv.

Og Ida - jeg kender min hest og ved at han har det godt, så at påstå at han ville få det bedre af at stå 12 timer på fold, om det så skulle være i silende regnvejr er noget værre vrøvl smiley

• #35   12. maj 2013 ...Derudover så findes der ikke nogen, af hvad jeg ved, døgnfolde tæt på der hvor jeg bor smiley

• #36   12. maj 2013 Problemet for os er jo, at han ikke har det godt, for så krybbebed han ikke i sin boks så tænderne snart er væk... Det er et af de klareste tegn en hest kan give på mistrivsel..Om det så er mavesår, for lidt grovfoder, for lidt foldtid, for megen stress i dens nærmiljø osv, er ligegyldigt, man bør rette op på problemet når man kan og når din hest har vist dig den ikke gør det på fold, jamen så er det frustrende for os udefrastående, at du ikke vælger den løsning for din hest, nu det vides at det virker....

Der er delte meninger om hvor længe en hest skal indgræsses før den kan klare døgnfold på græs...

Personligt havde jeg fundet en god, velfungerende løsdrift med et læskur med god tyk halmbund, så han ikke behøvede at ligge koldt med sin gigt, og så er det sundt for gigtheste med bevægelse, ikke stillestående tilstande i boks det meste af døgnet... Og så havde jeg gerne kørt efter det hvis der ikke lå en i nærheden af hvor jeg boede.. Men sådan er vi jo forskellige, nogle symptombehandler, mens andre fjerner årsagen...

• #37   12. maj 2013 Har en veninde der satte sin 19 årige hoppe i løsdrift og der stod hun til hun var 21. Hun havde aldrig problemer med noget som helst og havde før stået i boks.

Synes også det er hul i hovedet at du ikke engang vil overveje muligheden og se om det ikke er bedre for din hest.

• #38   12. maj 2013 Ej men altså...

I kan tro hvad I vil smiley Min hest trives - om I vil tro det eller ej. Mit mål er at finde en løsning i boksen, og sådan er det smiley

Jeg havde ham på sommergræs 2 uger sidste år, og så snart at jeg tog ham ind i stalden, så begyndte han at krybbebide igen. Så jeg tror ikke at det er en løsning at fjerne problemet ved at sætte ham i løsdrift.

I har alle mulige erfaringer med løsdrift - det har jeg i så fald også, og synes det er en dum idé.

Men skal vi ikke lukke den her? I kan argumentere alt hvad I vil for at løsdrift er en bedre løsning, men i bund og grund er det min hest. Som sagt tidligere så var formålet at finde en løsning i boksen - det har jeg ikke fundet - så jeg må snakke med staldmesteren, for at finde en optimal løsning.

• #39   12. maj 2013 Dette her "Jeg havde ham på sommergræs 2 uger sidste år, og så snart at jeg tog ham ind i stalden, så begyndte han at krybbebide igen" beviser jo bare at du kan afhjælpe din hest, men ikke vil.... Vi lukker den her, jeg kan simpelthen ikke snuppe når folk nægter at indse de har løsningen til deres hest lige for næsen!!

• #41   12. maj 2013 Emma: hun har jo brugt 5 år på IKKE at løse hestens problem smiley De mindre pæne kommentarer er affødt af folks frustration på hestens vegne! Løsningen ligger jo lige til højrebenet....

• #42   12. maj 2013 Jeanette H: og du mener at hesten vil få det bedre af, at den slet ikke kan bide overhovedet? Såvidt jeg kan læse, så påstår du jo, at min hest har ondt. Så du mener altså, at den får mindre ondt af, at den ikke kan krybbebide overhovedet? Det forstår jeg ikke. Og nej - uanset hvad I mener, at man kan se ud fra billeder - så kan han altså ikke bide på de skide hegnspæle.

• #43   12. maj 2013 Emma:

"Vi" bliver ved, fordi det er DYBT tragisk, når løsningen på hestens problemstilling er tilstede, men ignoreres!! Sådan er det at have et stort, bankende dyrehjerte, der kun ønsker alle dyr et godt liv.... Så er det meget svært at acceptere... Men jeg melder mig ud af debatten, for jeg kan IKKE arbejde med sådan en indstilling som TS har...

• #44   12. maj 2013 Stine Blom: Hvordan vover du at sige, at jeg ikke har brugt 5 år på at løse det problem? Jeg har snart prøvet alt, men har af diverse årsager ikke lyst til at sætte min hest på løsdrift - det må i da forstå.

Min hest har det godt ok? Han nyder livet, om han så skal krybbebide engang imellem efter han spiser må jo så være som det er

• #45   12. maj 2013 Nej, Emily... Man må aldrig forhindre en hest i at krybbebide, men når den ikke gør det på fold, trods hegnspæle den kan sætte tænderne på og dermed krybbebide, så er det løsningen, for så har den muligheden, men ikke behovet!

• #46   12. maj 2013 Den krybbebider da stadig væk... Så har du jo ikke løst problemet... Det kan da godt være, at du har forsøgt forskellige ting og sager, men problemet er jo tydeligvis ikke løst, ellers ville du vel ikke spørge om hjælp....

• #47   12. maj 2013 Hahaha! ses

spørger om hjælp til boksen - ikke til hvordan den stopper, det skal jeg nok selv fikse

• #52   12. maj 2013
    Heste krybbebider ikke fordi de keder sig, den myte skal virkelig aflives.

• #53   12. maj 2013 Jamen Ida hør jo her du skriver "Hvad gør du om få år - eller næste år hvis den ikke kan spise græs og nippe hø mere?"

det jeg prøver, er jo at finde en løsning i boksen, at sætte et stykke gummi på eller hvad fanden, for at hans tænder ikke bliver slidt ned.

I kan være så bagkloge som i nu har lyst til, jeg tror ikke på at jeres løsninger fungerer - og det var nu engang ikke dem jeg var ude efter.

Jeg kender trodsalt min hest og ved at han trives - om du tror det eller ej.
    Det er hårdt at høre andre folk skrive, at jeg ikke passer min hest ordentligt, men jeg ved samtidig også at han har det godt, og I ikke kan påstå en skid, før i rent faktisk møder min hest.

Så ses yo, jeg vil spørge andre tilråds som rent faktisk kender ham

• #55   12. maj 2013 Han krybbebider jo lige netop ikke på folden, fordi han har noget andet at tage sig til

For Sunlight er det en vanesag og noget som han mindst har gjort de sidste 13 år - og nej - jeg vil ikke sætte min hest på fucking løsdrift

• #56   12. maj 2013
    Heste lære heller ikke hinanden og krybbebidde, noget der skal aflives også.
    De gør det ofte begge fordi de fx. har samme foder, samme manglende stråfoder og samme stress e.l Derfor kan en hel stald gøre det - ikke fordi det smitter.

• #57   12. maj 2013 Han kan sagtens have været stresset som unghest, hvad ved jeg, men nu er det altså ren og skær vanesag for ham og sådan er det altså smiley

• #60   12. maj 2013 Simon: Ja, for du er jo så meget mere "voksen" at høre på... smiley

Giver Krikken ret, det smitter ikke og er videnskabeligt bevist, ligeledes med at de ikke gør det af kedsomhed... Det har et formål at krybbebide... Det er nu engang ikke noget vi bare finder på at skrive herinde, fordi vi "keder" os og har mindreværdskomplekser... Oh my god... Jeg har selv haft 2 vævere jeg fik kureret, så kender en del til stereotyp adfærd, som krybbebidning også er, derfor føler jeg det er relevant at jeg kommer med mine input...

Men det er nytteløst kan jeg godt se, så jeg vil bruge min tid på noget der måske rent faktisk giver mening smiley

Ha en god aften allesammen...

• #62   13. maj 2013 Du har da ikke gjort alt.... Du har ikke fået den undersøgt for mavesår, du har ikke prøvet løsdrift (eller i det mindste mere foldtid), du har ikke prøvet et andet (og mindre opstaldningssted). Dine muligheder for at hjælpe din hest er slet ikke udtømte.....

• #63   14. maj 2013 Ida, Jeanette og Krikken siger alt det rigtige.

Min mor har en hest, som er krybbebider. Han krybbebider pga. mavesår - det er smertelindrende for ham, at krybbebide. Han gør det kun når han spiser foder, og han gør det ikke, når han spiser hø og græs. Vi kunne fjerne problemet helt, med slet ikke give ham foder, det vil jeg gerne erkende. Han får utrolig nemt gærings kolik, hvor han får ondt i maven af de små spir der kommer her om foråret, derfor står han på den "ældste/grimmeste" fold, hvor græsset ikke er så nyt, så han kan være ude i længere tid.

Vi har haft dyrlæger ude flere gange til ham, mest pga. gærings kolikken, da han har stået for længe ude i perioder og fået for mange spir, og vi kunne vælge at sætte ham på en endnu "grimmere/ældre" græsfold, med en masse hø - evt. løsdrift - for at fjerne problemet helt.

Jeg skyder nok mig selv i foden, når jeg siger, at min mor ikke har valgt at sætte ham på døgnfold med fri adgang til hø, uden foder, men vi har begrænset hans fodermængde og givet ham flere foldtimer. Han krybbebider ca. 30 min. om dagen, 10 min. pr. fodring. Og jeg ser da flere heste, der står og gør det hele tiden, og det er altså ikke fordi de keder sig, eller fordi det er blevet en vanesag, det er fordi det er smertelindrende for dem, da de oftest har mavesår pga. foder eller for lidt hø/græs.

Hvis du ikke ønsker at hjælpe din hest af med smerten og kun ønsker at skjule din hests smerte, kan du sætte gummi på, der hvor den krybbebider. Nogle giver dem halsrem på, og dette forstår jeg slet ikke....

Krybbebidning smitter på ingen måde. Min mors hest har stået flere steder, og der er altså ingen heste der er blevet smittet. Nogle heste er mere sarte end andre, og de skal have den rigtige behandling, for at mindske eller fjerne smerten helt.

Jeg ved ikke hvad man kan sammenligne dette med, før at du forstår det, og indser, at man godt kan gøre noget ved din hests smerte.

Jeg er sikker på, at folk herinde, kun skriver for at hjælpe dig med din hests smerte, og ikke for at genere dig. Der er jo ingen der gider hjælpe til sidst, hvis du afviser hjælpen du får. Jeg vil ikke sige mere i dette oplæg, da jeg måske bare for et negativt svar tilbage fra dig, jeg vil bare håbe på, at du prøver at læse det hele igennem og starte med at TÆNKE over, og læse artiklerne, og så se om du vil hjælpe din hest, eller om du stadig vil afvise en mulighed for at hjælpe din hest.

• #64   15. maj 2013 Man kan sagtens smide en gammel krikke på døgnfold afhængig af hvor slemt gigten er.

Der findes noget "makrelpulver" fra Mühlendorfer som du kan give som er til kroniske gamle skader og gigt. Det virker super godt, og Jasmin er også på det, men kun pga. en skade. Hendes led stoppede med at sige knæk da vi røg over på det.

Og så findes der stensikkert også nogle gamasher/bandager som kan varme benene mens hesten er på folden(som f.eks back on track).

Der er ingen undskyldning for at ikke smide hesten på løsdrift. En 18 årig hest kan ALTID lære det.

Jasmin har også stået i boks i et år, men er kommet i løsdrift nu. Hun er så afslappet på mange områder nu.

Og hvis du så skal til at sige "gigten er slem" - så må den være så slem at den bør aflives, for så kan den ikke engang gå optimalt uden at have ondt om vinteren - selvom den står inde det meste af tiden(og hvor er det sørgeligt man vil have sin hest opstaldet et sted hvor man kun kan have den ude 2-6 timer MAKS...)

• #66   15. maj 2013 Præcis... Og skulle hesten ikke trives med at være udenfor døgnet rundt - så havde jeg alligevel fundet et sted hvor hesten kan gå ude til sent om aftenen..

De 3 nætter på det nye sted hvor Jasmin ikke stod ude kom hun først ind kl. 9-halv 10 om aftenen og ud igen halv 8 om morgenen.

• #67   15. maj 2013 Tak for alle jeres meget konstruktive svar (omg) - men jeg har fundet en løsning, som passer bedst til mig og min meget veltilpasse, tilfredse og glade hest.

Så hvis I vil være søde at lade være med at rakke ned på mine holdninger, beslutninger og hvad det nu ellers er at I søde og alvidende HG-mennesker nu kan finde på at kommentere på, så ville jeg sætte pris på, hvis I vil holde jeres egne intetsigende og ligegyldige holdninger for jer selv, og dermed til en anden gang prøve at fokusere på, at besvare det enkle spørgsmål, som jeg nu engang stillede. Det kan godt være at jeres blødende hestehjerter føler for noget helt andet - men ved I hvad - jeg er faktisk fuldstændig ligeglad, og det kommer ikke til at ændre på noget som helst smiley

Så tak - men ellers tak.

• #69   15. maj 2013 Enig med Camilla og Ida!

Jeg ville dælme have en skidt smag i munden, hvis jeg vidste min hests tænder var på vej væk, fordi jeg ikke vile ændre på dens miljø....

• #71   15. maj 2013 Ida og Jeanette, jeg er så enig! Det er faktisk sørgeligt.... smiley

Kommentér på:
Slidte 'krybbebider'-tænder?

Annonce