{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.695 visninger | Oprettet:

Bukke hov som føl, fremtid som ridehest ? {{forumTopicSubject}}

Jeg har været ude og se på hest, for at vide at den som føl havde bukkehov. Den skulle efter signe være ovre det i følge dyrlæge og smed.

Mit spørgsmål er nu, hvordan er fremtiden for sådan en hest ? den er ikke redet til endnu, men skulle bruges til primær skovtur men muligvis også et føl eller to.

Hvad ville i gøre?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bukke hov som føl, fremtid som ridehest ?
  • #1   10. maj 2013 Min har bukkehov, går uden sko og er 18 og fejler intet og har igen ben problemer. Han går som ridehest.

• #2   10. maj 2013 Det er arveligt, så at avle på sådan en hest ville ihvertfald ikke være særlig optimalt efter min mening smiley

• #4   10. maj 2013 Kender en der har en, der går m klasser, og den er født med det, den kunne også forsikres uden forbehold.. Så hvis dyrlægen siger god for den, så ville jeg ikke have betænkeligheder:)

• #5   10. maj 2013 Smut det er ikke nødvendigvis arveligt, foder kan også have en betydning.

• #6   10. maj 2013 Og der er ingen mulighed for at når det rette som føl, at det kan komme tilbage ?
    Den skulle som føl også være tjekket igennem af en kiropraktor, hvor alt skulle være ok.

• #7   10. maj 2013 Hvis dyrlæge siger ok ville jeg ikke være bange for at købe føllet.

• #8   10. maj 2013 min pony havde det helt til jeg købte ham som 3 års, han havde smed hver 5. uge i et halvt år, og vi fik det iorden, og han har aldrig været mærket af det siden, og det er aldrig kommet tilbage. Efter et halvt år havde han smed som normale heste.

Han var også forsikret uden forbehold, og ren i handels undersøgelse da jeg solgte ham smiley

Og slår mig lige til Tina A: bukhov er nemlig ikke nødvendigvis arveligt, der er ikke konkrete undersøgelser der påviser 100% at det er arveligt smiley

Så er det den helt rigtige hest for dig, så lad dig ikke skræmme af det! smiley

• #9   10. maj 2013 Takker for svar smiley
    den er 4 år nu.
    så vil jeg gå i tænke boks igen smiley

• #11   10. maj 2013 Tina A: Jeg forstår bare ikke at man vælger at avle på en hest der risikere at give sådan en lidelse videre. For risikoen er der, når moren har det. Det er jo ikke bare noget som nogen har fundet på, det er set at hopper med bukkehov er mere tilbøjelig til at få føl med bukkehov smiley

TS: som ridehest ville jeg ikke være betænkelig, så længe dyrlægen siger god for det - få evt. 2 forskellige dyrlægers mening smiley
    Men at avle på den, ville jeg som sagt ikke synes var en god idé.

• #12   10. maj 2013 Ikke ifølge www.netdyredoktor.dk

• #13   10. maj 2013 Kopieret direkte fra netdyredoktor: http://www.netdyredoktor.dk/hest/sygdomsleksikon/b/bukkehov.aspx
    ''Hvorfor får heste bukkehov?
    Årsagen til denne udviklingsforstyrrelse er stadigvæk usikker, men man mener at
    Faktorer som <b>arvelighed</b>, ernæring og her især overfodring med kulhydrater, ubalanceret mineraltildeling og motion spiller en rolle.

Og her (link fjernet)

''Vækstbetingede sygdomme ses i hestens første leveår og kan være invaliderende på sigt. Eksempler på disse lidelser er fysitis (forstyrrelser i vækstzoner), bukkehov/hyperfleksion/senestyltefod, der kan have flere årsager samt osteochondrose/OCD, der ligeledes kan skyldes både arv og miljø. ''

• #14   10. maj 2013 Ja, også læser du lige videre der hvor du har markeret med fed. Det er ikke alle faktorene men en af dem eller fleres kombination.

• #15   10. maj 2013 Og det nederste link står der det kan altså kan skyldes arv og miljø men ikke at det kun skyldes derfor.

• #16   10. maj 2013 Men det KAN være arveligt, og som tidligere skrevet, så forstår jeg bare ikke at man vælger at tage den risiko og avle på sådan en hoppe.

Men det er heller ikke noget der skal diskuteres, jeg har min mening om at man ikke bør tage den risiko, og du mener åbenbart at det er risikofrit fordi andre ting vægter højere - helt iorden, men lad os stoppe her så vi ikke får ødelagt TS emne smiley

• #17   10. maj 2013 Nej men du skrev det kun skyldes også ville jeg bare sige det ikke korrekt

• #18   10. maj 2013 Mange føl har det som små hvis det bliver rette kan de sagtens blive fine heste det kommer selvfølgelig an på graden af det man kan jo altid tage et røntgen billede for at være sikker ellers ville jeg lytte til de fag personer der har set på hesten

Kommentér på:
Bukke hov som føl, fremtid som ridehest ?

Annonce