Min (kaotiske) mandag d. 13. maj 2013 {{forumTopicSubject}}
Hej HG!
Jeg vil lige fortælle jer lidt om hvordan min mandag d. 13 maj foregik - en dag, som gav mig en del stof til eftertanke! Måske den kan berige alle med lidt læring
1. Jeg har en 4 års stor 1'er til salg. Jeg får kort efter oprettelse af hans salgsannonce en henvendelse fra en pige herinde, og det aftales at hende og hendes far kommer og besigtiger ponyen. Jeg får lejet mig ind på et ridecenter og får fremvist hesten. Det aftales efterfølgende (efter grundige overvejelser fra min side) at ponyen kommer på prøve i deres staldmiljø, da den er meget opmærksom. Faderen fremtræder en smule arrogant, men pigen har et godt tag på ponyen, hvilket for mig, er utrolig positvt og afgørende. Da pigen på omkring 16 år besigtiger hesten, forsøger jeg at smalltalke med faderen (som ankommer i jakkesæt) - ikke verdens nemmeste opgave, og han siger da også at han ikke har meget kendskab til heste, og at det er datteren, som styrer løbet her.
Det aftales at min pony skal køres over til deres ejendom en bestemt dag (som passer mig meget dårligt, og anbefaler at de eventuelt selv kan hente hesten). I mellemtiden har der været henvendelse fra en tysk salgsstald og to andre interesserede, som jeg matte give afslag på da jeg først skulle se om hjemmet her var det rette. Jeg medbringer selvfølgelig kontrakt, hvis indhold jeg - troede - var på plads. For at gøre en lang historie kort, får jeg læsset min unghest I trailer, kører 1½ time med ham, for så at have ham ude af traileren et kvarter - og kører derefter fuldstændig målløs hjem igen - med pony!
Da vi ankommer på en meget fin ejendom i Haderslev, kommer faderen os i møde, atter i jakkesæt. Samme arrogance - men ak ja, den slags folk er der jo en del af.
Jeg er overbærende, og holder en pæn og høflig tone. Faderen er dog noget overrasket over at jeg har en kontrakt med - han vil faktisk ikke læse den, og begynder allerede her at blive direkte ubehøvlet. Han siger så, at han vil have hesten handelsundersøgt, hvilket jeg kun kan forstå, og siger at det vil (og skal) jeg opfordre til. Her går det så galt - manden vil nu have at jeg skal betale handelsundersøgelsen, hvis hesten ikke går igennem. Ponyen koster 10.000,- og det er ikke hvad vi har aftalt. Jeg siger, at jeg ikke vil betale en handelsundersøgelse foretaget af dyrlæger jeg intet kendskab har til - og ikke på en hest til 10.000,-
Faderen bliver meget grov, overfusende og direkte truende. Jeg er målløs - og siger at jeg synes situationen er dybt beklagelig, men at jeg ikke vil diskutere I den tone. Manden beskylder mig for at skjule noget på hesten - "At han finder det meget mistænkeligt".
Det ender med at jeg tager træktov i ponyen, og må atter læsse ham til endnu en køretur retur på 1½ time. Stakkels pony!
Dertil vil faderen virkelig ikke gerne betale de udgifter, som vi havde aftalt, de skulle dække, såfremt jeg skulle transportere. Jeg ender dog med at få de aftalte penge, og kører så retur med en meget træt pony - jeg er målløs og har aldrig prøvet noget lignende.
SAMME aften skal min ridehest, Rex, komme tilbage fra et udlån. Han ankommer med transporten 2½ time senere end ventet, og da transportfirmaet ringer, står de ved den forkerte adresse - låner (som ikke har styr på ret meget) har givet dem adressen på min lejlighed og ikke adressen på "min stald" sådan som der star i kontrakten.
Rex er fed - og muskelfattig, uplejede hove, som der straks bestilles smed til. Min dyre dressursadel har aldrig set olie eller en klud, mine nye dækkener fra i vinters er overskidt med fuglelort og og og og...
Samtidig har transportfirmaet en ekstra pony med, som går helt i panik i transporten efter Rex er kommet ud. Kl 22.30 står jeg så med en ekstra pony (som bliver indtil torsdag, hvor ejer så henter ham). Sidstnævnte var intet problem - blot endnu en ting til en overbooked mandag
Damn! Det var min mandag!
Et langt indlæg - med mange essenser!
maj 2008
Følger: 183 Følgere: 400 Heste: 8 Emner: 629 Svar: 4.372
Men men, må de overhoved overlade den pony til dig? Det var da en vild ting at gøre.
aug 2007
Følger: 44 Følgere: 36 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 642
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 272 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.148
Blogger
Følger: 940 Følgere: 3055 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.758
Meeeen det med handelsundersøgelsen kan jeg nu godt forstå manden. Jeg kender kun til at køber betaler hvis hesten går igennem pg sælger betaler hvis hesten ikke går igennem. Så ville også tro der var et eller andet galt
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 6 Svar: 2.443
sep 2006
Følger: 143 Følgere: 131 Heste: 1 Emner: 85 Svar: 893
Det er i hvert det jeg forstår at de har
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 6 Svar: 2.443
maj 2005
Følger: 66 Følgere: 59 Heste: 12 Emner: 62 Svar: 2.010
Hvis man ønsker en handelsundersøgelse foretaget er det kun forståeligt. Men medmindre ANDET er aftalt så betaler køber. Det er en pointe. Pointe to er af manden først er ubehøvlet, og bliver efterfølgende grov og truende - og med den opførsel ønsker jeg slet ikke at handle. En arrogant nar, som tilsyneladende føler han kan lege med en hests ve og vel - og min tid. Tredje pointe er at jeg egentlig mener at de skal have ansvaret for hesten under perioden - og hvis der sker hesten noget i denne periode og så får lavet undersøgelse - så skal JEG betale. Nej så laves undersøgelsen ved overdragelse.
Jeg er bare målløs over den behandling jeg fik. Heldigvis havde jeg en med, som overværede hvert et ord. De første fem min efter vi kørte fra ejendommen var der ingen af os som sagde noget. Målløs. En voksen mand skulle han forestille - næh, en 7 årig i jakkesæt.
maj 2005
Følger: 66 Følgere: 59 Heste: 12 Emner: 62 Svar: 2.010
Min (kaotiske) mandag d. 13. maj 2013