{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.335 visninger | Oprettet:

Hvordan lærer man hesten at være bundet? {{forumTopicSubject}}

Ja, det er måske et mærkeligt spørgsmål, men jeg vil gerne høre fra andre smiley
jeg tænker på, hvordan man lærer dem det fra små af. Og hvor gammel skal en hest være, når den skal kunne stå bundet? Det er vel forskelligt, men ca?

Gode råd og ideer søgeeeeeessss. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan lærer man hesten at være bundet?
  • #1   17. maj 2013 Bind dem? smiley Berolig dem hvis de ikke står stille? smiley

  • #2   17. maj 2013 Du gør det bare. Det er et spørgsmål om tilvending, ikke indlæring. Alderen er sådan set ligegyldig, men jeg synes det er bedst at gøre når de er ret små og ikke kan ødelægge noget hvis de skulle få et flip. Vi plejer øve det når de er omkring den alder hvor de skal vendes fra. Den skal senest have lært at stå bundet når den bliver 3 synes jeg.

  • #3   17. maj 2013 vi plejede at lærer dem det fra føl af. en snor i grimen også halv om en pæl, hvis hesten står stille, roser man den til skyerene. hvis hesten vælger gå i panik, så løsner man hurtigt, så den ikke får en dårlig oplevelse.

    når den står og slapper af, kan du binde en panik knude og når hesten 100 % har forstået at der intet sker, så kan man prøve med en kæde i den ene side og en almen snor i den anden side. og roser, roser og roser smiley


  • #4   17. maj 2013 Tak for svarene. Min mor har nemlig en 2 års, som ikek kan det endnu...... Og i går da dyrlægen var, blev det jo et problem. Så NU har hun fået strenge ordre på, at den skal lære at være bundet smiley Og jeg skal selvfølgelig nok hjælpe hende. Men nu skal det være. Hun er alt for sød ved ham. Forså mig ret, jeg banker ikke mine heste. Men den skal ikek have lov til alt. smiley

  • #5   17. maj 2013 Så må vi hellere til at komme igang med ham smiley Han er ikek så slem, så det skal nu nok komme hurtigt med ham.

  • #6   17. maj 2013 HUSK at hvis du skal lære hesten at stå bundet så lær den at blive bundet i begge sider, men også til en pæl!

    Min hest stod helt fint da hun var bundet i begge sider, men da hun blev flyttet og skulle bindes til en pælbom så kunne hun slet ikke administrere det, hun har stadig nykker når vi strigler, det værst indenfor. Men bare husk den skal tilvendes til begge ting.


  • #7   17. maj 2013 Altså min lærte det da han var 3.. fordi jeg fik ham da han var 3.. Han splittede det hele ad de første mange uger men han skulle bare vænnes til det. Først var han bundet i begge sider, nu er han blevet flyttet og trækketovet bindes bare fast i en ring i væggen nu, og han står fint stille smiley

  • #8   17. maj 2013 Var jeg dig ville jeg binde den til at starte med i et Spiltov, på den måde lære den at stå bundet, men den har støtte til begge sider af vægene, og hvis du så hænger en snor bag den så den ikke kan bakke ud, så ville det være godt.

    Det der ofte går galt når de skal stå bundet de første par gange er at de først går frem i kæden el. kæderne, og derefter så bakker tilbage, og det er der panikken opstår, og hvor jeg syndes det er rart at der er noget bagved dem til at stoppe dem, og så går de frem igen, og så syndes jeg mine plejere at have fattet det. Dette lære de fra ca. 6 månedernes alderen smiley og nogle af dem også tidligere hvis de skal med hoppen til hingst el. andet og skal stå bundet i traileren.

    Men jo før jo bedre, fordi når de er små er de til at styre smiley


  • #9   17. maj 2013 Mange tak, det er gode råd! Vi har 2 pæle udenfor, hvor det ville være muligt at binde ham i begge sider, dog ikke med mulighed for et spiltov. det var vi desværre ikke på gården. Men jeg tror det går på den her måde. Prøvede forsigtigt at binde ham igår, men da sparang træktovet(som var gammelt, han gik ikke i panik eller noget, han rykkede egentlig bare lidt til). Men super med de gode ideer! smiley

  • #10   17. maj 2013 På de stutterier jeg har med at gøre begynder vi allerede at binde dem, når de må begynde at smage eget foder, det er bare sætte dem fast, nogle gange skal man lige igennem nogle sprunget grimer, men der er ingen grund til at gøre noget stor ud af det.....så når mor skal have mad sætter du hende fast i boksen ved sin spand og følle i den anden ende af boksen med sin egen, så lærer den det hurtigt smiley

  • #13   17. maj 2013 Brug halmsnor som knækker let så de ikke for den oplevelse at de ikke kan komme fri, de vil efterhånden finde ud af at det ikke er farligt også ryger der ikke grimer eller anden form for trække tov og kabinhager , halmsnor er jo som regel med i prisen på halm og hø men brug det gamle dages og ikke nylon.

Kommentér på:
Hvordan lærer man hesten at være bundet?

Annonce