{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
652 visninger | Oprettet:

spise rørsforstoppelse {{forumTopicSubject}}

en hest i stalden havde spiserørs forstoppelse onsdag aften..
torsdag var hun stadig ikke på toppen, hun blev tjekket for forstoppelse, slange op i næsen og i spiserøret og skyllet. igår var hun stadig ikke frisk, vil ikke rigtig spise eller drikke, så dyrlæge igen, han gav hende smerte stillende til 6 dage. men idag er det ikke bedre hun spiser eller drikker ikke... hun vil heller ikke have mash..

nogen der har oplevet det samme ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  spise rørsforstoppelse
  • #1   18. maj 2013 Alt efter hvos slemt det har været så kan der godt gå en uges tid + før hun kommer helt ovenpå. Hvis det har kradset hende i spiserøret har hun helt sikkert ondt og selv med smertestillende husker hun helt sikkert hvordan det er.
    Hvis ikke det er bedre efter en par dage så kontakt dyrlægen igen.

    Drikker hun vand?


  • #2   18. maj 2013 nej hun vil ikke drikke eller spise.. hun nipper lidt til græsset men det meste kommer ud igen

  • #3   18. maj 2013 så ville jeg kontakte dyrlægen med det samme. en ting er mad, det kan man klare sig temmelig længe uden, men væske det skal hun ha!

  • #4   18. maj 2013 Hvis du er nervøs for hende, så ring til dyrlægen igen.. Det værste er når de bliver dehydreret og det bliver de altså hurtigt i denne varme, især når de ikke vil drikke vand

  • #5   18. maj 2013 ja det er jo det.. han sagde igår at han ikke kunne gøre mere for hende... men når nu hun ikke drikker så synes jeg det er kritisk !

  • #6   18. maj 2013 Min har haft det samme. Og den måtte kun få masser af vand, opløst foder.

  • #7   18. maj 2013 Også medicin 2 gange dagligt i 7 dage.



  • #8   18. maj 2013 selvfølgelig kan der gøres mere, de kan ligge drop, så hun får væske, hvis det bliver kritisk..


  • #9   18. maj 2013 dyrlægen siger vi ikke skal være bekymret da hun får væske igennem græsset! hmm det er få strå hun spiser det kommer da ikke op på de 40l om dagen de drikker

  • #10   18. maj 2013 Det er bestemt heller ikke nok med græsset, slet ikke når der er 20-25 grader udenfor..

  • #11   18. maj 2013 lige præcis og hun kører på 2 dag med lidt væske.. hun ligger ned hele tiden kan maks holde til at stå op i 5 min

  • #12   18. maj 2013 det er en god ide fra nu af , at kommer vand i hestens mad vær gang den skal spise og give den hø en time før dens mad .. masser af vand, opløst foder. de har nemt ved at få halsbetædelsen, sådan en omgang.

  • #13   18. maj 2013 Altså hun ligger ned hele tiden, så ville jeg ikke tøve med at ringe til dyrlægen igen..
    Hun må have det rigtig skidt siden hun ligger ned hele tiden.


  • #15   18. maj 2013 ja det er lige det... i onsdags da de ringede til dyrlæge vagten og sagde at de havde en hest med spiserørs forstoppelse der sagde de at de skulle prøve at give den noget at spise !!!! så ved da ikke lige hvem skal stole på

  • #17   18. maj 2013 Ville kun give ret i at de kan få halsbetændelse, eller i al fald kan godt blive syge efter spiserørsforstoppelse ja.

    Min fik spiserørsforstoppelser konstant pga.tænderne, og da dyrlægen kom ud og ordnede dem, sagde hun, at efter spiserørsforstoppelse kunne der godt sidde noget "tilbage", som kunne gøre, at de blev syge.

    Og har læst mig til, de får rifter i halsen efter det, så kan godt forstå, hvis de ikke vil spise/drikke.

    Men ville nok spørge en anden dyrlæge. Min drikker næsten ikke noget nu, pga. græsset. Hun er fint hydreret.

    Hun har vand i en spand i boksen, men nej, hun synes, græsset er nok. Hun drikker endda sjældent på folden, det gjorde hun i vinters, hvor der ikke var græs.

    Jeg ved ikke, om man kan regne det ud, har lige siddet og læst en masse fagartikler.

    Var det 80-90% af græs, der var vand? Og er de på døgngræs med en masse græs, kunne de spise op til 50 kg (ja, det lyder helt åndssvagt, men fordi det meste er vand, tørrer man det er vægten meget mindre!).

    Så er det måske omkring 40 "kg"/liter de får af vand.

    Min plejer at drikke 40 liter om vinteren i boksen.


  • #18   18. maj 2013 Fat i en anden dyrlæge NU... Det vil ikke tage mange timer før hun er dehydreret i denne varme og med så lidt væske hun har fået indenbords SÅ har du først et problem... Ring ring og atter ring!
    Hun skal ikke være så skidt at hun ligger ned så meget nu....


  • #19   18. maj 2013 Det er min hest der er tale om i dette oplæg. Og tusind tak for alle svarene. Her i eftermiddag har hun spist en bette smugle græs men jeg kan stadig ikke få hende til at drikke noget vand overhovedet. Imorgen er det 4. dag hun ikke har drukket og (spist meget minimalt) Hun har allerede nu efter 3 dage tabt sig min. 100 kg.
    Men her i eftermiddag har hun stået noget mere op, men ligger sig stadig en del ned. Og hun ser meget svækket og træt ud i hendes væremåde og øjne, men det er jo klart når hun ikke har fået noget ned i maven i over 3 dage.
    Jeg ringede til min dyrelæge ved middags tid, og han sagde at jeg ikke skulle være bekymret for jeg ikke kunne få hende til at drikke og spise noget.... Hun fik nok væske igen de få strå hun tog af græsset...

    Igår da dyrelægen var der igen, havde hun en kikkert nede i spiserøret for og se om "proppen" havde gjort skade og det havde den heldigvis ikk. Men selvfølgelig en hendes spiserør rød og irriteret pga proppen og alle de gange hun har haft slange ned i spiserøret. Hun fik ligeledes scannet hendes indre organer og de så også fine ud, så dyrelægen synes det er en gåde at hun ikke er blevet rask og frisk endnu, og faktisk er så dårlig som hun er smiley
    Hvis hun ikke er begyndt at spise/drikke søndag aften skal hun have taget en blodprøve mandag, for min dyrelæge kan være bange for at der er noget galt med hendes lever og en ting mere jeg ikke husker hvad var..
    Men håber og krydser fingre for at min stakkels lille elskede hest snart bliver rask og begynder og spise/drikke og bliver sig selv igen..


  • #20   18. maj 2013 !!!!!!

    Nu er jeg måske pylret! Men hvordan i helve** kan man ville vente helt til søndag aften, når hesten så tydeligt har brug for hjælp??????

    Undskyld, men mine dyrlæger havde sq banket mig oveni hovedet ved ikke at få hjælp, hvis en af mine var som din hest, dehydrering er en alvorlig sag!!


  • #21   18. maj 2013 Der er IKKE noget jeg hellere vil end hjælpe hende!!! Mit hjerte er synder knust ved at se hende sådan....
    Men når min dyrelæge siger det som han gør, og den anden dyrelæge jeg også nogen gange bruger er på ferie, OG da jeg ringede til dyrelæge vagten i Viborg rådede de mig til noget min hest næsten var død a..
    MEN holde 1000 % med dig at det er en alvorlig sag når hun ikke drikker og ikke har gjort det i 3 dage


  • #22   18. maj 2013 Ring til du finder en dyrlæge der vil komme ud til hende med væskedrop og tjekke hende ordentligt!
    Hvad rådede de dig da til i Viborg??


  • #23   18. maj 2013 de skulle prøve at give hende noget at spise selvom hun havde spiserørs forstoppelse !

  • #24   18. maj 2013 Jesus christ.... Selvfølgelig skal hun ikke have krybbefoder som sådan ovenpå en spiserørsforstoppelse!!
    Men hun skal have væske NU.... Derfor ville jeg ikke stoppe før jeg fik fat på en dyrlæge der ville komme og lægge væskedrop og tjekke hende idag...


  • #25   18. maj 2013 Viborg var nogle rene IDIOTER ren ud sagt!!! Min hest var så skide tæt på at død smiley

Kommentér på:
spise rørsforstoppelse

Annonce