{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.391 visninger | Oprettet:

Trailer læsnings problem møg dyrs pony! {{forumTopicSubject}}

Så vil jeg da dele lidt ud af mit 'trailer læsnings problem møg dyrs pony'.
Jeg har til sommer 2013 haft mit dejlige Monster i 5 år. I de 5 år har ordet 'trailer' allerede sørget for at ponyen hentede kæder og svejsede sig fast til boksen. Hvad der er sket siden han havde dette forhold til en trailer ved jeg ikke.
Jeg troede tilbage i 2008 - 2009 da jeg kun lige havde haft ham kort, at det var min fejl, at jeg havde ødelagt noget.

Men efter jeg fik kontakt med hans tidl tidl tidl tidl (osv) ejer, som har haft glæden af ham siden han var 2 - 10 år, ved jeg at han altid har haft et anspændt forhold til traileren, men grunden dertil vides stadig ikke.

Han har altid haft nogle dage hvor han gik lige op. Andre dage hvor han kun gik op med en anden hest. Og 3 dage hvor han kun gik hen til rampen og så måtte vi stå der i 3 timer.

Jeg/Vi har brugt alt for mange forkerte metoder i årets løb. Og før mit 18 leveår har jeg været en meget agressiv rytter når hesten ikke gjorde som jeg ville.

Jeg gik ikke hen mod en trailer med tålmodighed men med aggressioner som kunne mærkes helt i København herfra. Og selvfølgelig har det præget sig i ponyen. Med tiden nærmede han sig slet ikke traileren mere. Han strittede imod.

Vores før brugte metoder som at stå og råbe af ham, jage med en kost eller 2 longer i hver sin side af traileren, døde langsomt hen, for ponyen sagde stop. Han blev farligere at læsse, i det han meget gerne smed sig til siderne. Og til sidst behøvede vi hele 5 mennesker og en trailer pakeret op af en mur for at få ham ind inden for 3 timer.

Som i kan læse eskalerede det hele hurtigt Pony var misforstået, jeg var sur og alle metoder var forkerte.

Tanken som et glædeligt stævne eller en tur til jagt blev altid ødelagt med 'hvad nu hvis man kommer for sent pga det møgdyr ikke går ind i traileren'.

Så jeg gav op og tog ikke nogen steder med ham i ca et halvt år.
På hestegalleri var der så et tema ang det med læsning hvor en anden pige havde problemmer. Flere foreslog at hun burde se lidt på Ute Lehmans video'er. Som altid tænkte jeg omg en eller anden hippie freak, som om det virker.
Men hendes video'er gav mig nogle tanker.

Derfor besluttede jeg mig for at skrive en mail til hende og bede om råd. Og med de råd gik vi så ind i kampen November 2012.
Jeg startede med at side på ham, og ride ham hen imod traileren. Hvorfor? Fordi han jo trods alt ikke længere nærmede sig en trailer mere end 10 meter, derfor var det ifølge Ute nemmere hvis jeg red ham der hen, og forbi og op på rampen hvis han stolede nok på mig til det. Hele tiden ride rundt om traileren.

Så det gjorde vi. Og ja vi kom helt op på rampen at stå. Jeg roste alt hvad jeg kunne, og lod ham gå ned og væk fra traileren når han ville. HAN skulle have lov at bestemme hvornår det var nok. Sådan fortsatte vi en hel time.

Dagen efter prøvede vi med at trække ham derhen. Til min enorme forbløffelse så kunne jeg ved 3 forsøg virkelig lokke ham hen foran rampen at stå. Første gang i et år at han gik derhen selv. Herfra brugte jeg 2 timer bare på at lade ham snuse til den, spise lidt græs rundt om dem, og så lokke ham op på rampen. Felex brød sig dog ikke gerne om at gå lige op på rampen, så det foregik altså altid fra siden.

Og da han så pludselig stod med alle 4 ben oppe på rampen, med hans højre side mod traileren, fik han igen alt den ros han kunne bære.

Nu kom det næste problem så. hvordan for man en hest der står med siden til rampen ind i traileren?

Ja jeg kunne jo prøve at vende ham, men idet jeg gjorde det hev han i fulde kraft bagud, så hårdt at jeg med min ryg altså ikke kan holde ham.

Jeg kom til at tænke på en evt kombination af at en står i traileren som ville kune vende hans hoved mod traileren og den traditionelle longe i siden så han ikke bare springer ud. Men da jeg ifølge Ute ikke skulle stresse ham med flere mennesker og prøve selv, måtte jeg jo finde en løsning.

Metoden jeg fandt på var enkel. Jeg fik ham igen op på rampen, og med hans side til traileren. Nu tog jeg et longetov i ham, jeg gik ind i traileren og viklede den rundt om bommen og kom så ud igen. Nu stilte jeg mig ved ham og nussede bare om ham. Jeg hev så lidt i snoren, som jo automatisk ville vende hans hoved mod indgangen, men uden jeg skulle vige fra hans side (i Ute's video'er blvier der beskrevet fint med hvordan hesten føler sig efterladt hvis vi bare skrider). Felex blev i starten lidt forvirret, men fandt hurtigt ud af hvad der skulle ske, og håbede ned. Vi prøvede igen og igen, helt med ro på. Pludselig vendte han sig mod presset og gik ind mod traileren. Og der stod han så.

Uden at lukke af eller lign fik han ros, kom ud igen og så var det det.

Denne metode har jeg brugt lige siden, nogle gange virkede den med det samme, andre gange tog det tid. Men altid stod jeg alene, og altid kunne jeg nu få ham op med forbenene på rampen. Og den metode med longen gør jo samtidig at HVIS han pludselig tænker næ, så kan han ikke hive til, i det jeg har flere kræfter da longen er viklet om bommen. Med tiden han han også fundet ud af at det pres betød han ligeså godt bare kunne gå ind. Men igen tog det nogle gange mere tid end andre.

I sidste uge skulle Felex så med trailer hele 4 gange. Og jeg var noget spændt på hvilket bøvl vi mon fik.
Luna (hende med Bettemus på HG) havde dog lige fortalt mig noget om centreret ridning (super fedt, i burde læse om det) og hvordan vores tanker påvirker hesten.

Kender i citatet 'ikke findes ikke'? Hun forklarede mig at jeg ikke måtte tænke 'Han stopper ikke' eller lign. For så høre hesten kun 'Jeg stopper' da ordet 'ikke' ikke findes.
Derimod skulle jeg tænke 'han går op'. Godt nok forklarede hun mig det mhs til springning, men jeg tænkte at det kunne da prøves her.

Så hele vejen gik jeg og tænkte 'han går op'. Første gang stod han godt nok stille efter at komme helt op på rampen, jeg gik ind og brugte min typiske longe trick, men inden jeg så mig om stod han inde ved mig.
Selvfølgelig kunne det være et sjovt tilfælde. Men.
Den anden gang vi skulle afsted, skete det igen.

3 gang vi skulle afsted (her til military stævnet) nåede jeg ikke engang at tage longen på. Og 4 gang (på vej hjem fra military) gik han hele vejen med mig op uden nogen modstand.

Alle 4 gange tænkte jeg på 'han går op'.

Alt dette i kombination med at jeg er blevet meget mere rolig omkring min omgang med heste, har nu gjordt at Felex efter 17 års leve tid ENDELIG går lige ind i traileren!

Selvfølgelig var dette nu kun 4 gange. Men jeg er meget sikker på hans gode stil nu fortsætter.

Så står i med et 'trailer læsnings problem møg dyr', håber jeg i kunne bruge denne tekst. Og ikke mindst vil jeg råde jer til at se Ute's videoer. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Trailer læsnings problem møg dyrs pony!
  • #2   21. maj 2013 Det er en fed følese at hesten endelig vil gå med op, jeg havde samme problem med min. Men efter at have prøvet nogle gange i hans tempo gik han op og når jeg skal have ham læsset nu går han lige op:)

  • #3   21. maj 2013 Jeg begynder sidst i juli med at trailer træne min igen:-) han havde desværre to dumme traileroplævelser der gjorde at han nu forbinder traileren med at miste sin flok. Jeg arbejdet længe da han ikke ville nærme sig traileren og ikke sætte hovene på rampen, men til sidst lykkedes det og jeg kunne dog sidst jeg prøvet, få ham ind i traileren selv men han blev ikke stående medmindre jeg blev stående. Hvis jeg gik for at lukke bummen så bakket han hurtig ud igen til trods for hø og gulerødder:-( Så jeg skal have hjælp af BB instruktør Mette sådan at han kommer ud at køre i nogle meter og bliver sluppet ud på folden til de andre i flokken:-) Hvis det bliver problemer skal jeg nok tage dine råd i brug:-)

  • #4   21. maj 2013 Tindur

    Altså f.eks det med den måde jeg bruger longen på, så når han går ind, så står jeg jo faktisk stadig på rampen og trækker bare longen med, sådan at hvis han nu er inde og beslutter sig for at bakke igen, så kan han sådan set ikke, da han 'er båndet' til mit tov. Og så lukker jeg bommen og kommer ind til ham. Måske det kan hjælpe smiley


  • #5   21. maj 2013 Men hvis han bestemmer sig for at bakke og jeg holder longen så bakker han jo bare:-( Og jeg ved ikke om jeg får ham til at gå ind uden mig...Det har han aldrig gjort. Men jeg kan jo måske prøve....

  • #6   21. maj 2013 Dejligt at læse din historie! Min unghest har nemlig ikke helt lært at gå op endnu, og har ikke haft nogle begejstrende oplevelser endnu. Så nogle gange får man da tanken: "Lærer hun nogenside at gå op?" "Er dette en hest der aldrig bliver læsset".

    Men efter at have læst om din pony der ikke var den mest begejstrende trailer pony, fik jeg mig til at få troen igen, om at hun nok kommer op.

    Det skal dog siges at om 14 dage kommer Torben Andersen fra Natural Horsetraining og lærer hende at gå op, og måske lærer mig at holde mig i ro. Jeg er slem til at blive VIRKELIG nervøs når vi skal læsse, mit hjerte hopper med 280 km/t, og det kan hesten jo mærke..

    Har du nogle tricks til en som mig, der bliver RET så nervøs når jeg skal læsse??


  • #7   21. maj 2013 Dejligt, at det er lykkedes smiley Den med longen synes jeg dog er en smule ubehagelig. Jeg vil hellere få hesten til "selv" at gå op, uden "tvang". Min hest havde så også både problemer med at stå bundet, gå op i traileren og at køre i traileren. Nu er han dog den nemmeste hest at læsse, står pænt bundet og har det fint under kørsel.

  • #8   21. maj 2013 Jeg bruger en anden måde at læsse på - men jeg bruger også altid positive og opmuntrende tanker - for det er rigtigt, det VIRKER i omgang med hestene smiley

    Ihvertfald min egen!


  • #9   21. maj 2013 Tindur

    Jamen du holder jo longen, så han kan ikke bakke smiley Longen er jo i hans grime, så går den op over bommen foran i traileren og så trækker du den ned mod rampen.

    Når han så går op, så tager du med i torvet (det liger du trækker ham op ) og vil han bakke, så har du jo sådan set stadig fat i ham, da du holder torvet, bare du står bag ham, hvis du forstår? smiley Ellers kan jeg prøve at simulere et billede med en af mine små hvor jeg forklare xD

    Håber da det virker, dog går du jo her ikke med ham op, så det ved jeg ikke hvordan bliver smiley


  • #10   21. maj 2013 Jeg forstår hvad du mener. Men jeg frygter at hvis han mærker bommen så bakker han bare og ergo må jeg løbe frem/slippe tovet da jeg desværre ikke hedder Pippi Langstrømpe og kan holde hesten;-)

  • #11   21. maj 2013 Lisa
    Hm desværre nej smiley Ved mig kom det lidt med alderen at jeg blev roligere. Har altid været rigtig nervøs og aggressiv. Og pludselig forsvandt det. Men det hjælper at tvinge dig til gode tanker, ligesom jeg gjorde med 'han går op' hele vejen. smiley

    Katrine
    Tja altså det er jo ikke mere tvang end at jeg jeg med op i traileren med ham. Det er jo kun som et 'jeg står der oppe og giver et pres' men at jeg i stedet for at gå der op som alle andre, bliver nede bag ham.
    Det er også meget praktisk når man nu læsser alene, så kan man lukke bommen i ro og mag og hesten er 'bundet' så ingen panik der.

    Og man kan give efter og ligge negativ forstærkning på som det passer en, bare uden at man står inde i traileren og fylder, men står ved siden af og giver plads.
    Det vil jeg langt hellere, end at stå i vej for ham smiley


  • #12   21. maj 2013 Tindur

    Ja okay det er selvfølgelig et problem... smiley


  • #13   21. maj 2013 Ja, min hest ville bare gå i panik og gå amok, hvis jeg gjorde det med ham dengang, og så ville det gøre trailertræningen endnu sværere.
    Jeg blev rigtig bange for at læsse dengang, og vil for alt i verden heller ikke stå i vejen for en hest. Med den metode jeg bruger, ender hesten med at blive sendt op selv og blive stående, så man heller ikke står i vejen og sagtens kan læsse selv.
    Bryder mig bare ikke rigtigt om den negative forstærkning ved trailerlæsning, ej heller positiv forstærkning i form af godbidder smiley Men sådan er vi jo så forskellige. Det er da skønt, at det her har virket for dig, og sikkert også virker for andre.


  • #14   21. maj 2013 Ligesom når min veninde og jeg rider på tur, og der kommer en knallert eller en med hund eller lign. Så siger min veninde altid, "nu ved jeg bare Chanel (hendes pony) flipper ud" - og jeg siger altid til hende, at hvis hun bestemmer sig for hun gør det inden det overhovedet er sket, så sker det. Men hvis hun derimod tænker, "nu rider vi stille og roligt forbi", så sker det også smiley

    Og jeg har sjovt nok altid ret smiley


  • #15   21. maj 2013 Ja okay selvfølgelig kræver det jo også lige at hesten kan omgås med det. Det kunne min heldigvis, men omvendt kan han f.eks ikke den klasiske med 2 longetove i hver hans ende, så de er jo alle forskellige smiley

    Det lyder helt spændene, hvordan er din metode? Kender ikke rigtig en metode uden posetiv eller negativ forstærkning smiley


  • #16   21. maj 2013 Katrine - Hvordan ville du så træne en hest til trailer når den har været bange hvis du ikke skal bruge hverken positiv eller negativ forstærkning?:-)

  • #17   21. maj 2013 Team Tindur

    Det er jo så her du netop, skal tænke at det vil lykkedes.

    Du kan sagtens træne din hest til at gå op uden dig.. Det vil måske tage tid og mange forsøg og måske skal du tage små bitte musse skridt i starten, men det skal nok lykkedes..
    Måske er longen ikke løsningen for dig, måske skal din bare lærer at stå helt selv deroppe.
    Hvis man gerne vil bruge Ute, så prøv at kigge på det med statue eller det som hedder "ground tied" - hesten rykker sig ikke når du slipper grebet om tøjlerne/rebet.

    Du skal huske på at din hest gerne vil samarbejde - du skal bare finde nøglen smiley

    Jeg taber også tit min nøgle, men så må man sgu bare ned på jorden og rode efter den og det er bare fantastisk, når man så finder den og det hele så spiller!


  • #18   21. maj 2013 Hehe nej, den med longetovene om røven (kan ikke lige finde ud af, om det er den du mener?), er altså heller ikke god, og kan være farlig.

    Der er skam også positiv forstærkning i min metode, tror jeg nogen ville kalde det, bare ikke godbidder smiley Jeg bruger altid en rebgrime med tov, og starter med lidt grundarbejde, hesten må ikke gå foran mig, eller stoppe foran mig osv. Grundprincippet i metoden er at være rolig og holde gange i hestens ben, for hvis hesten stopper op kommer man ingen vegne. Jeg går så rundt med hesten, og kommer lige så stille tættere på traileren, hvis jeg kan se og mærke at hesten er ved at stoppe op eller bakke, så bakke jeg hesten inden den selv gør og cirkler igen rundt (altså ikke små cirkler, men cirkler for at gøre det mere flydende, hvis det giver mening ;)). Sådan fortsætter jeg, og det er jo så forskelligt, hvor meget heste kan klare af gangen. Og så skal man huske at rose hesten, når den har taget "et skridt længere" eller hvad man skal sige, med massere af nus smiley og der må man gerne så stille. Så kan man bakke hesten igen og "starte forfra".
    Det er lidt kringlet forklaret, men håber det giver mening smiley


  • #19   21. maj 2013 Katrine - Så er det jo en blanding af positiv og negativ forstærkning:-)

  • #20   21. maj 2013 Hvad ville du da sige var negativ forstærkning ved det? smiley

  • #21   21. maj 2013 MLC - Jeg har trænet statue med ham med tanke på at den ville hjælpe mig med trailertræningen:-) Og han kunne blive stående midt på ridebanen til trods for biler der kørte forbi imens jeg gik væk, indtil jeg sagde til:-) Jeg har bare intet trænet med ham på månedsvis (foruden dagligt omgang) da han gik sur i at skulle lave noget. Men vi begynder ligeså stille op igen om lidt:-) Det er også vigtig for mig at han skal have lov til at være når det nu snart er slut på livet uden arbejde:-)

  • #22   21. maj 2013 Du bakker ham:-) press er negativ forstærkning:-)

  • #23   21. maj 2013 Ah selvfølgelig smiley Det er dog ikke et "længerevarende" pres, eller hvad man skal sige.

  • #24   21. maj 2013 Det er ikke brug af shenkler heller(forhåbentligvis) selv om jeg somme tider undrer mig;-)

  • #25   21. maj 2013 Jeg er ikke helt med på, hvor du vil hen? smiley

  • #26   21. maj 2013 Katrine

    Ja okay den metode har jeg forsøget mig med, den fungerede slet ikke her, for ponyen gik ingen vejne så snart den så traileren. Derfor jeg i staren red der hen, for så kunne jeg da få ham omkring den.

    Den med min longe, det er jo heller ikke længere varig pres, kun hvis han vil bakke kommer der negativ forstærkning, men vil han ud, så giver jeg automatisk snor, for at det ikke bliver tvang og dårlig erfarring igen smiley


  • #27   21. maj 2013 DD, okay ja, ja det kan jo være forskelligt fra hest til hest, hvad der er behov for smiley
    Nej okay, ja så virker det jo umiddelbart meget smart smiley Tænkte nok lidt på de typer, der tror det er smart at hive hesten op på den måde, men kan godt se, at det ikke er det du gør smiley Jeg ville dog stadig ikke kunne have gjort det med min, han gik "amok" lige så snart han kunne mærke, at der var noget, der gav lidt efter, hvis han stod bundet.


  • #28   21. maj 2013 Nåår hehe nej hive ham op ville jeg slet ikke kunne, så ville han nok mere hive mig ned igen, han ved godt han er stærkere end mig, det er han desværre sluppet af med ofte før i tiden.

    Jeg bruger kun det tov som om jeg nu ville stå der oppe og føre ham ind, men i stedet står jeg nede ved ham og så vejleder ham i den retning og giver så et negativt pres i torvet, og så kan han selv bestemme om han bakker ud eller går op. Selvfølgelig hvis det bare lige er få skridt bag ud holder jeg fast, og så plejer han at smutte op. Men er det et panisk bak ud (som det var for ca 1 år siden) så må jeg give slip.

    Inden jeg fandt ud af jeg kunne vejlede ham sådan, brugte jeg faktisk den der hive metode, fordi det jo bare skulle gå stærkt, der stod jeg inde i traileren og forsøgte at hive ham op. Stakkels pony blev meget forvirret dengang.


  • #29   21. maj 2013 Ja præcis hehe. Sådanne metoder, som at prøve at hive hesten op, kan man også bare kun blive sur og arrig af, det gjorde jeg i hvert fald - stakkels hest. Det er meget nemmere at være tålmodig, når man gør det stille og roligt, og hesten derved også forholder sig rolig.

Kommentér på:
Trailer læsnings problem møg dyrs pony!

Annonce