Står stile når hun skider? {{forumTopicSubject}}
Ja min lille hest stopper altid når hun skal skide.... Det er også noget jeg bare lader hende gøre, da det ikke betyder noget. Nu vil jeg dog gerne snart til at starte nogle små konkurencer og jeg kan ikke forestille mig noget mere udmygende end at hun stopper for at skide....
Hun gør det ALTID hun kan være en vældig hurtig dame, men selv når det går i fuld galop og jeg faktisk ikke er sikker på om jeg kan stoppe hende, stopper hun selv når hun skal skide.
Jeg har prøvet at ride på en stor stubmark, med to andre heste og så stoppede hun for at skide. Hun plejer ellers altid at ville lægge forest?
Hun gør det også når de leger på folden, eller når jeg trækker med hende.
Er hun bare dårligt opdraget? Jeg kan nemlig ikke få hende til at gå frem, nu hvor jeg er begyndt at være opmærksom på det. Jeg vil jo ikke losse til hende eller piske hende for at skide.
Hvad kan jeg gøre?
jan 2013
Følger: 13 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 44 Svar: 403
Jeg synes bare at det ser så latterligt ud til stævner, når hesten stopper for at skide:)
feb 2006
Følger: 72 Følgere: 125 Heste: 4 Emner: 254 Svar: 1.408
men altså jeg er bare blevet ved med når han stopper for at skide så at drive ham frem, og nu er det faktisk sjældent han stopper - så noget har jeg da gjort rigtigt
jun 2008
Følger: 80 Følgere: 79 Heste: 7 Emner: 171 Svar: 1.335
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.437
aug 2009
Følger: 55 Følgere: 49 Heste: 4 Emner: 31 Svar: 1.058
Peace
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 6 Svar: 2.443
Men det eneste jeg lige kan se, du kan høre, er, at klemme til hende. Bliv ved indtil hun går frem og så snart hun tager et skridt, tager du dine ben fra hende og roser - så fortæller du hende, at det er rart at gå frem og træls at stoppe, uden at have fået lov
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.437
Men ja jeg er så også hygge rytter her, og bliver aldrig andet
apr 2007
Sandsynligheden for, at en hest tisser under et program er så lille, at det ikke engang er værd at overveje
Men det er så måske også forskellen på vores ridning og målsætninger, der gør, at vi ser så forskelligt på det punkt
dec 2011
Følger: 25 Følgere: 24 Heste: 2 Emner: 10 Svar: 458
jan 2013
Ja lige nu giver jeg hende mit signal til at gå frem med min "gå frem lyd" og klemmer let med benene. Jeg roser selvfølgelig også når hun så går, efter at have skidt.
Sabine K: Ja hun er en hest der let bliver distraheret, men efter min mening kan man heller ikke forvente at en hest ikke også må følge sine instinker og kigge hvis der er en lyd eller andet. Jeg arbejder jo (sikkert som mange andre) hen imod at hun kun er opmærksom på mog og hvad jeg beder hende om, men hun er jo ikke en robot, man skal styre uden hensyn.
Så ja hun er nok ikke altid lige konsentreret, når hun mærker noget klemme på:)
dec 2011
Følger: 25 Følgere: 24 Heste: 2 Emner: 10 Svar: 458
Når den reagerer på en lyd, så er det ofte en reaktion, der får den til at hoppe og herved flygte.
At den stopper for at skide under rytter er fordi den ikke er koncentreret nok, men det er selvfølgelig bare noget den skal lære
jan 2013
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 1.372
apr 2007
Sådan en har vi også, der skider 5-6 gange under træning. Og det værste er næsten, at de sidste gange, han skider, kommer han kun af med 2-3 "kugler" - og det er 'skide' træls at samle op, når man er færdig!
jan 2013
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 1.372
jun 2011
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 13 Emner: 41 Svar: 615
Der finds mange andre måder at udtryge sig på.
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 96 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.709
I øvrigt oplever jeg, det er forskelligt, om hestene gør det... Min Tinker gør bare det, han skal, når han skal... også selv om vi er ude at gå. Men min Fell pony stopper ALTID op, og jeg lader ham gøre det. Jeg synes, det er synd at jage på dem, mens de gør toilette....
feb 2008
Følger: 10 Følgere: 13 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 659
I sætter hesten i en presset situation, som den ikke er tryg ved - så vis den bare en smule respekt.... Bliver simpelthen også så harm når jeg ser folk som er ude for at "lufte" deres hunde - og så bare hiver afsted med dem når de besørger på den ene eller anden måde......De skulle efter min mening have samme tur selv !
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Dyr skider også når de bliver nervøse
På Institut for Husdyrbiologi og -sundhed på AU Foulum forsker man i dyrs adfærd og stressbiologi.
Margit Bak Jensen, der er ph.d i etologi og seniorforsker i adfærdsbiologi, fortæller, at pattedyrs adfærdsmæssige stressrespons tilsyneladende ikke er så forskellig fra menneskers. Man kan selvfølgelig ikke tale med dyrene, men man kan se på deres adfærd i stressede situationer.
»Hvis man for eksempel forsøger at få en hest ind i en hestetrailer, og hesten forbinder det med noget skræmmende eller ubehageligt, så vil hesten stritte imod,« siger hun.
»I så tilfælde vil hesten tømme sin tarm, for at kunne løbe hurtigere og den vil mobilisere alle kræfter til at slippe ud af den stressende situation.«
Nervøsitet giver mange forskellige kropslige reaktioner. Nogle rødmer, andre sveder, mens en tredje bider negle. (Foto: Colourbox)
Dyrene sætter gang i deres såkaldte kæmp eller flygt-respons. Tarmtømningen er dermed ikke kun en uheldig bivrikning ved nervøsiteten. Det er også en måde, kroppen gør sig lettere på og dermed får nemmere ved at flygte.
Kæmp eller flygt-responsen kan sammenlignes med, hvad en ung studerende, der forbinder eksamenslokalet med noget ubehageligt, gennemgår.
Margit Bak Jensen forklarer desuden, at det er artsspecifikt, hvad der gør dyr stressede. Flokdyr bliver eksempelvis stressede, hvis de bliver isoleret fra flokken
..............kan læses her: http://videnskab.dk/sporg-videnskaben/hvorfor-skider-man-nar-man-er-nervos
apr 2007
Vores blev også trænet af en australier, på et tidspunkt, og noget sf det første han sagde var: "oh my God, that horse has a lot of shit om him!"
feb 2008
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 96 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.709
Med Stuntman (tinkeren) og Falle (frieseren) er det helt anderledes. Men de har også langt lettere ved at stresse op og blive nervøse, end Jack har. Stuntman tømmer tarmen hver gang, han møder noget, han synes er "farligt", og det samme gør Falle. Men deres reaktioner på "farlige" ting er generelt også mere voldsomme end Jacks.
Så der er tydeligt forskel på situationerne.
feb 2008
Fordi hesten skal af med imellem 15 - 23 kg. hestepærer om dagen.
Dette er fordelt over hele døgnet og den tømmer sig derfor lidt hvert 30-45 minut.
At man er til stævne betyder ikke for hesten at den skal holde sig, tværtimod, da alle nye og potientielt farlige påvirkninger blot vil forstærke denne trang.
Nogle gange syntes jeg man presser hesten for meget, og hvis hesten ligefrem føler trang til at tømme sig hvert 5 minut... burde klokkerne altså ringe , og hesten tages ud af situationen !
apr 2007
Så må min hest simpelthen være født utryg, når han har skidt så meget i hele hans liv? Argh, det er jeg ked af, men det er altså lidt noget vrøvl
nov 2010
Følger: 69 Følgere: 69 Emner: 195 Svar: 2.553
Han skider for det meste i min håndtering når han bliver nervøs - f.eks i en uvant situation eller lignende. Hvis jeres heste skider så meget under ridning at det er et problem at de stopper, så lyder det som om, at der er gået noget galt i træningen, da hesten højst sandsynligt er stresset.
apr 2007
jan 2013
Det er heller ikke fordi at hun tømmer sig ofte, men hun er jo nødt til det en gang imellem:)
okt 2007
Følger: 43 Følgere: 44 Heste: 3 Emner: 107 Svar: 366
Men når kroppen kommer i gang (som den jo gør under træning), sætter det også gang i tarmsystemet, og dermed er der nogle heste, som skal af med mere lort, når de bliver trænet fremfor når de står stille på folden.
I har måske ikke være ude at løbe en tur, hvor I har mærket, at der var noget, der pressede på? Det er fordi kroppen er blevet sat i gang
Står stile når hun skider?