3.663 visninger
|
Oprettet:
Dværg hængebugsvin {{forumTopicSubject}}
Hej, er der nogle kloge mennesker der kender nærmere til reglerne omkring at holde kælegris? Jeg bor i esbjerg kommune, og er meget i tvivl om man må holde dem inde i en by zone? Og Kan de trives indenfor hvor man så går tur med dem flere gange dagligt?
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
http://www.bolius.dk/alt-om/grunden/artikel/saadan-holder-du-kaelegris/
jan 2009
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 34 Svar: 323
Og så skal man overveje at grise altså er flokdyr, så det er faktisk synd at holde dem alene
jan 2009
jun 2007
Følger: 78 Følgere: 76 Heste: 7 Emner: 170 Svar: 1.108
mar 2007
Følger: 92 Følgere: 88 Heste: 8 Emner: 133 Svar: 429
jan 2009
Men jeg tvivler på det er tilladt -og igen vil jeg da tilføje at jeg osse synes det er synd at holde gris under de forhold
jul 2005
Følger: 55 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 359 Svar: 4.356
Grise er et produktions dyr, uanset størrelsen. Derfor må de ikke holdes indenfor byzonen.
Min kæreste havde King (Den som er tilbage) til at bo i hans lejlighed, da den var lille. Den sov med ham i sengen, da den savnede sine søskende. Den gik i katte bakke og havde mad og vand skål. Skal se om jeg kan finde lidt billeder.
jul 2005
Der billeder fra sidste sommer i et af mine fotoalbummer på min profil.
jul 2005
King lever nu ude i stalden, hvor han hygger sig gevaldigt. Han er et kæledyr på lige fod med hestene, og den dag han ikke er her mere, så tror jeg faktisk der fældes en tåre.
Han bliver ellevild, når han ser os. Han elsker at blive kløet under hagen. Klør man ham på maven, så vælter han som regel om på ryggen.
jan 2009
MEN de levede ude under forhold tilpasset grises behov -altså adgang til at rode i jorden, rulle sig i mudderet og hvad sådan nogen nu ellers holder af at lave.
Og det er det springende punkt synes jeg, for i et hus/lejlighed kan man altså ikke holde gris under forhold der er tilpasset dyrets behov.
okt 2011
Følger: 90 Følgere: 84 Heste: 3 Emner: 9 Svar: 132
hvad med fisk i akvarier? det skal da være ude i en sø?
hvad med papegøjer de hører slet ikke til i danmark ..
se man mange dyr er blevet avlet til at blive kæledyr og til at gøre og glade..!!
jul 2005
Men kan ikke se problemer er så slemt, så længe vi taler små grise, som nemmere kan komme omkring indendøre, end en so på over 100 kg.
Hel enig med Stine Frederiksen. Hvad med dyr i zoo?
Nu arbejder jeg jo selv som dyrepasser i en zoologisk have på Djursland, mange dyr i zoo hører heller ikke til i fangenskab. Og flere dyr, end man lige tror er fanget i naturen. De lider ikke nogen større overlast. og tager ikke skade. Fordi man tilgodeser deres naturlige behov og adfærd.
Mange hunde har det meget værre.
Hvor mange af os, kender ikke mindst hund, der vejer dobbelt så meget som den burde? Det synes jeg personligt er noget af det værste, og ret slem misrøgt.
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.130
Og hunde der mistrives er da ikke et argument for at grise skal gøre det samme... Dete r synd for hunde at veje dobbelt så meget som de burde. Ligesom det er synd for grise at skulle leve alene og i et hus, bare fordi en eller anden synes det er et kært kæledyr
jul 2005
nov 2007
okt 2011
Siger ikke at det er godt at have en gris inde i et hus men nogen grise har det vel godt og hvor andre land grise må gå i en stald sammen med mange grise og ikke ret meget plads.
Se evt. denne film vist i har unilogin ---> http://www.filmstriben.dk/skole/film/details.aspx?filmid=9000000040
jan 2011
Følger: 93 Følgere: 147 Heste: 10 Emner: 13 Svar: 512
Nogle af grisene er jo forfanden avlet til at være husdyr. Stine har da på intet tidspunkt skrevet at grisen skal bo indendørs på 3. Sal?? Hun argumenterede bare for at der som så mange andre dyr også er dyr som ikke burde være kæledyr, men som er
Du har jo også avlet springheste, fordi de skal springe.
jan 2009
Og selvom der findes masser af dyr der ikke trives optimalt, så er der da ingen grund til at anskaffe sig et dyr man på forhånd ved man ikke kan holde under passende forhold.
Jeg har intet som helst imod at man har grise som kæledyr. Grise er intelligente dyr der kan blive meget tamme, så hvorfor ikke?
Men de skal altså holdes under passende forhold -og det er ikke inde i et hus.
okt 2011
og der er ad nogen som ikke vil have deres heste til at gå ude, men det er jo heller ikke normalt, en hest skal have frihed og en gris skal have frihed men de er jo alligevel avlet til at have dem som kæledyr...
jan 2009
Og jo hesten sover inde. Men den får altså rig adgang til naturlig hesteadfærd i form af selskab af andre heste og masser af foldtid
okt 2011
nov 2007
Grise ER flokdyr. Og nej loven siger ikke at en hest SKAL have heste som selskab. Men de fleste af os er vidst enige om at det er synd at lade heste gå uden artsfæller.
Og det er jo så det jeg skriver her: det er ikek ulovligt at have en gris alene i sit hus. Men det er (efter min bedste overbevisning) SYND at have den alene i et hus.
jeg er fuldstændigt ligeglad med hvor mage andre dyr der går under kummerlige forhold -det retfærdiggør altså ikke at grisen osse skal have ikke-arts-venlige forhold.
jeg synes osse det er syd at have hesten i boks 24/7 uden nogensinde at lukke de på fold. At der findes hunde der aldrig bliver gået tur med, retfærdiggør ikke at en hest ikke kommer på fold. Det er ikke ulovligt at lade være at lukke heste på fold, men det er synd (igen, efter min mening)
Så jeg gentager: det er synd kun at have 1 gris, da grise er flokdyr. Det er synd at holde gris i lejlighed/hus, da den ikke kan udleve sin naturlige griseadfærd under de forhold.
Jeg har ikke sagt noget om at det er ulovligt, og jeg siger ikke det er MERE synd at holde en gris på den måde end at holde hund uden at lufte den eller at holde hest der aldrig kommer på fold. Men det er ikke desto mindre synd, og et onde retfærdiggør ikke et andet...
Og en gris har da absolut intet ud af selskab med en hund. Ja de kan da med sikkerhed lære at enes og gå sammen, men de taler jo ikke samme sprog. En hest kan osse lære at dele boks med en ko. Og en ko er da self bedre end intet selskab. Men en ko gør det altså ikke ud for selskab med artsfæller.
mar 2007
Jeg havde selvfølgelig heller ikke tænkt mig at have en gris hvor den ikke kunne leve op til dens forholdvise naturlige vilkår.
Dog Kan jeg ikke se problemet i at holde en gris som kæledyr hvis den har selskab, og mulighed for at rulle sig i mudder og være udendørs. Jeg kan dog ikke forstå hvorfor en gris burde have det bedre i en avls/slagte stald.
Jeg har selv arbejdet i farestald, og mener BESTEMT ´man kan diskutere dyrenes vilkår der.
Jeg ved også at havde jeg været en gris havde jeg helt sikkert foretrukket at leve udendørs og med selskab fra mennesker og andre grise, end at leve i en lille bås og skulle bruge hele mit liv på at lave unger og til sidst blive slagtet.
okt 2011
jul 2005
Det er rigtigt at der ikke står noget om det i hesteloven. Men i dyreværnsloven står der at dyr i fangenskab skal holdes efter deres naturlige adfærd og aktivitet.
Kan ikke huske hvad der præcist står, men kan finde det senere.
nov 2007
Emmafænk -hvis du vil holde den som udegris med andre grise, så go for it. Grise er sjove, intelligente, og kan blive meget meget tamme. Jeg forstod blot på dit første indlæg, at du ville holde den i hus (måske fordi du skrev i byen).
Og ja, masser af produktionsdyr har det ikke ligefrem fantastisk. Det ændrer bare ikke på at jeg synes det er tåbeligt at anskaffe sig et kæledyr man på forhånd ved man ikke kan give et (set med dyrets øjne) godt liv.
Der er desværre mange der synes det er sååå sjovt at have specielle kæledyr, uden at de tænker så langt som til at overveje om dyret faktisk kan få et godt liv med det de kan tilbyde.
Jeg har som nævnt intet imod at man holder grise (eller andre dyr) som kæledyr... så længe man tager dyrets naturlige adfærd i betragtning, og f.eks. giver grisen adgang til at grave i jorden, giver hesten adgang til foldtid og artfller, giver hunden mulighed for gåture og "artskorrekt stimulering" osv.
mar 2007
jul 2005
Dværg hængebugsvin