{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.057 visninger | Oprettet:

Han tog biddet og løb :( {{forumTopicSubject}}

Var ude og ride på min partshest i dag..vejret var godt og vi red en tur alene i skoven.
Han plejer at være ret stabil at ride, og er normalt rigtig velskolet, han rider LA4 med sin ejer. Men i galop i dag fik han et chok over en cykel(tror jeg) og satte så bare i fuld speed galop ind igennem en smal sti. Jeg kunne slet ikke stoppe han, han fik revet tøjlen ud af hånden på mig, og jeg sad og prøvede at stoppe/dreje ham med venstre tøjle og begge hænder. Er sikker på han tog biddet, der var ingen reaktion til hans mund. Han stoppede kun fordi der stod nogle tætte træer og buske, ellers ved jeg ikke hvor han var fortsat hen smiley
Jeg blev faktisk rigtig bange for ham.
Har slet ikke lyst til at ride han i morgen igen. Tror kun jeg muger og fodrer i morgen...er også lidt sur/skuffet over ham stadig..

Hvordan kommer jeg mig lige over den her situation? Ved slet ikke om jeg har lyst til at have part på en hest der kan finde på sådan noget. Rider med sikkerhedsvest og så selvfølgelig hjelm, har kun 1 nyre fordi jeg har mistet den anden i en rideulykke, så det gælder ned at passe på mig selv samtidig smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Han tog biddet og løb :(
  • #1   28. maj 2013
    Hvordan kan du være sur/skuffet over ham? Hesten blev sikkert røv bange og flygtede for sit liv.

    Det sker ind imellem med heste, de er levende dyr der kan blive bange.

    Det er op på hesten igen, om det så bare er en skridt tur i 5 min på banen :o)


  • Elsi B
    Elsi B Tilmeldt:
    sep 2010

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 55
    #2   28. maj 2013 Det er ikke hentens skyld! Du har da kun dig selv at være skuffet over.. Sådan er det jo med heste. De kan blive bange og deres naturlige reaktion er at flygte.


  • #3   28. maj 2013 Jeg tænker! Jeg kan ikke acceptere du er skuffet/sur på ham? Ved du hvad tænk lige over det en næste gang! Kan godt være det det her lyder ondt men! ALT er rytterens fejl. Og heste bliver bange JA det gør min dag også? jeg har prøvet hvor hun tog bidet i en skov! Jeg satte mig tilbage og tænkte hvad jeg skulle gøre så jeg klemte med benene lænede mig godt tilbage! Og snakkede til hende og to BLIDT i tøjlen! Så stoppede hun!..

  • #4   28. maj 2013 Jeg vil have lov at være lidt skuffet over ham, jeg stolede blindt på ham, og ejer sagde at han aldrig blir bange for noget. Jeg har ALDRIG prøvet sådan noget før, og jeg har ejet mange heste, så det er sgu ikke alle heste der gør sådan noget, han rev tøjlerne ud af hånden på mig, så havde kun fast i den ene side til sidst. Er bare glad for jeg kunne holde mig på.
    Jeg red da også hele vejen hjem igen, så det er jo ikke fordi jeg ikke "kom op igen" jeg røg jo ikke af. Men jeg blev sindssyg bange, og jeg er altså næsten 30 år så har oplevet lidt af hvert..
    Måske jeg bare skal droppe at ride, ønsker ikke at komme til skade.


  • #5   28. maj 2013 Forstår godt du er bange og angst lige nu..og godt du har fået det ud ved at dele denne oplevelse med os andre.

    MEN herinde vil du også modtage mange kommentar osv....håber du bevarer roen og kommer videre i din ridning.

    Vil anbefale dig, at du imorgen tar ud til hesten...går lidt rundt med dem og får hygget med den....imorgen er han jo som han altid har været..

    Få en person du kender til at gå ved siden af hesten, imens du tar en lille stile og rolig skridtur på banen..

    Du har brug for at finde tilliden igen til hesten og gi dig selv lov til at du blev så bange...det er helt naturligt...

    Men alle hest kan blive bange, og reagere voldsomt ved at flygte fra det de blev bange for....det har intet med dig at gør...du sad bare tilfældigvis på ryggen af den, da den blev bange og ville væk....

    Det er måske eneste gang du kommer til at opleve det.....det er en grim og rystende oplevelse...men heldigvis er du ok nu....så håber du vil gi dig selv lov til at komme videre....og at finde tilliden til din dejlige part igen...

    selvom det måske kan ta sin tid, så lad det ta tid - kun dig selv ved hvornår du er parat til en skovtur igen...men start med banen og find tilliden og trygheden frem igen smiley


  • #6   28. maj 2013 Well, heste er dyr, og kan derfor aldrig stoles på, 100 %, men at skifte hest ville jo bare resultere i, at du skal lære dén at kende fra bunden af igen, og dermed er det jo ikke sikkert at den så ikke kunne finde på noget.

    Kan godt forstå at du blev forskrækket!
    Kan også sagtens forstå, at du har en skade der gør, at du skal tage nogle overvejelser, men i princippet er ridesporten en farlig sport der har visse risici, og hvis du ikke elsker det så højt at det udvejer din frygt for at komme til skade, så SKAL du måske overveje at stoppe og finde en anden hobby.


  • #8   28. maj 2013 Tak for at i skriver pænt til mig. Jeg må KUN ride ham i skoven, da ejer selv kun rider dresser på banen.. Så jeg må ikke benytte nogle af banerne desværre, og der er aldrig nogen at ride tur med desværre. Så jeg skal ride helt selv..og kender heller ikke nogen der vil med derud. Det plejer jo at gå godt derude, men i dag der gik det så bare lidt galt smiley Hans ejer er ude at rejse, så jeg har ham helt alene pt

  • #9   28. maj 2013
    Kan sagtens sætte mig ind i og blive bange! Intet der, men det gør heste bare ind imellem.
    Havde part på den skønneste, roligste fjord hoppe i 5 år og hun blev aldrig nogensinde bange så hun løb. Det skete kun 2 gange i de fem år, men det skete stadig. Ellers var hun voldsomt rolig, for manges smag alt for rolig.

    Men hun er jo et levende dyr, så hun kan blive bange. Det kan hunde, katte og alle andre dyr også - ja selv vi mennesker kan blive skræmt fra vid og sans.

    Så at ejeren har sagt han aldrig bliver bange for noget er muligt, sådan ville jeg også sige om Maja, men man kan ikke helt give en garanti fordi heste er et levende væsen.

    Men jeg kan sagtens forstå du bliver skræmt. Det blev jeg også en dag en anden part jeg havde, valgte at stikke af i fuld galop og lige meget hvor meget jeg hev og sled i hans mund og forsøgte at bøje ham, så kunne jeg ikke, han reagerede bare ikke.
    Så det endte med at han i fuld galop løb ud af en jern låge på ½ meter, så derfor blev mine knæ vredet om, gjorde super ondt. Og han stoppede først lidt efter. Vi kunne have været blevet kørt ned, der var kun 50 meter ud til en befærdtet vej.

    Derfor blev jeg selvfølgelig bange for at galopere på ham, jeg frygtede lidt at han ville gøre det igen. Men når man har med heste og gøre, kan man ikke gå rundt og frygte hele tiden og tænke " hvad nu hvis ".
    Fik derfor et stærkere bid på når vi skulle på tur, så han ikke vil kunne gøre sådan igen og blev tryg ved at galopere igen. Stoppede så med parten af andre årsager.

    Men når man har med heste og gøre så passer udtrykket " op på hesten " bare meget godt - eller i mange andre sammenhænge, fordi man jo i alle sportsgrene kan komme til skade. Fodbold, håndbold, ishockey, dans osv. - man kan komme grueligt galt afsted.

    Så man må finde ud af om man vil op på hesten og komme af med den skræk eller om man helt skal holde sig væk.


  • #10   28. maj 2013 Jeg bliver jo altså heller ikke bange osv hvis han laver et hop til siden osv over en farlig grøft eller sådan noget..men det her var bare helt sindssygt og jeg havde ingen kontrol over ham. Det var bare rigtig ubehageligt. smiley

  • #11   28. maj 2013 Når du skal ride ud næste gang, så put et skarpere bid på ham (bare for at du er tryggere), rid med det indtil du er tryg igen og så skift tilbage til det alm. evt. giv ham en martingal på også

  • #12   28. maj 2013 Jeg kender ikke nogen der gider med derud.. Har ingen heste veninder mere, da jeg har haft nogen års pause fra ridningen smiley
    Burde jeg ik os skrive til hans ejer hvad der skete i dag?


  • #13   28. maj 2013 Hvis han blev bange er det jo ikke hans egen skyld. Det ligger i deres natur at flygte, det har de altid gjort..

    Jeg ville ride i hal/på bane. Stille og roligt ikke noget præs

    Jeg faldt selv af min part for 5 uger siden. Jeg har ikke redet hende i den periode (forskellige grunde IKKE at jeg er bange) jeg er slev pisse bange for at skulle af for at skulle op igen. jeg faldt af lige efter et spring, slog mig selv bevistløs og gav mig selv en hjernerystelse så jeg kunne ikke bare kravle op igen.

    Planen er at jeg fra den første skal ride igen.. Jeg ved ikke om førset gang jeg rider hende skal være undervisning men om jeg gør det en gang i weekednen. Netop fordi jeg så kan tage den stille og roligt. Jeg kan skridte 3 rundter og trave en halv og sige at det var det, stige af igen.

    Det vigtigste er at få tilliden til hesten igen. Tag det stille og roligt i dit tempo. Næste gang du rider tur så hav en anden med, rid bare en kort tur og så stille og roligt mere og mere der op af


  • #14   28. maj 2013 syntes i er rigtig lede overfor pigen. Jeg ved ikke hvor rutineret hun er, men det virker som om hun ikke er.

    hendes spørgsmål er hvad hun skal gøre nu og hvordan hun skal komme over frygten ikke hvad i syntes om hendes reaktion og at hun er skuffet over hesten.

    i lyver hvis i prøver i prøver bilde nogle ind i aldrig har været sure på jeres heste, ligesom hesten har instinkter og adfærd har vi også som mennesker dette. Vi reagere ved at være sure og det også okay. Bare vi ikke lader det gå ud over hesten. For det er instinktet der gør hesten reagere som den gør og når vi bliver forskrækket og bange bliver vi sure thats it.


  • #15   28. maj 2013 syntes du skal snakke med ejeren om din oplevelse med hesten måske kan i finde på en løsning sammen hun har måske selv oplevet hesten sådan og kan give dig råd til hvordan du skal takle det. smiley

  • #16   28. maj 2013 Først lige et trøstekram smiley , jeg kender det godt at blive så bange, specielt efter en rideulykke. Jeg syntes du skulle snakke med ejer om at få lov til at hyggeride lidt på banen, til du føler dig klar igen, og så læg ud med små ture .
    Jeg har taget det valg at jeg VIL ride, med de risici der nu er, og det skal man selvfølgeligt gøre op med sig selv .


  • #17   28. maj 2013 Kan godt forstå du er blevet forskrækket over det, når du ikke har prøvet sådan noget før, men det er altså en ret almindelig reaktion for heste.

    Jeg har prøvet lige præcis det du beskriver, rigtig rigtig mange gange, på flere forskellige heste, og jeg reagerer på samme måde hver gang, og det virker hver gang!
    Du må ikke selv gå i panik, du må ikke engang blive bange, for det kommer kun til at arbejde sammen med hesten, og imod dig. Jo roligere du kan forholde dig, jo hurtigere vil hesten falde til ro igen. Kan du ikke stoppe den, så lad den løbe, og koncentrer dig kun om, at holde den fra, at løbe ud på vejen o.lign. Efter min erfaring, så kan man i langt de fleste tilfælde godt bestemme hvor, og hvilken vej hesten skal løbe, så længe man ikke gør noget for at stoppe den.
    Du kan så enten prøve med stopsignalet indimellem, altså lad den løbe lidt, og så forsøge stopsignal, hvis ikke den reagerer, så fjern stopsignalet, og lad den løbe lidt igen, og skift på den måde, ellers skal du bare lade hesten løbe, indtil du kan mærke, at den er ved at falde til ro igen, og så forsøge stopsignal.
    Når du forsøger stopsignal, så er det vigtigt, at du ikke lige pludselig skriger STOP!! (altså bruger meget voldsomme signaler), men starter roligt og afslappet, og hvis den reagerer, så hold presset, og fjern det i takt med, at hesten sætter farten ned, indtil den er nede i skridt. Hvis den sætter farten op igen, så øger du selvfølgelig presset igen, og følger samme fremgangsmåde.
    Hvis hesten stadig er helt oppe at køre, efter du har fået den stoppet, så hop af, og træk den, indtil den er faldet til ro (husk dog, at du skal op igen, om det så bare bliver de sidste 20-30 m. før stalden). Hvis den bare skridter afsted, og ikke virker specielt ophidset, så er der ingen grund til, at hoppe af.

    Håber det var til at forstå. smiley


  • #18   28. maj 2013 Katrine: der er forskel på, at være sur og skuffet. Gå vidt jeg kan så, er der ikke nævnt at hun er sur på hesten. Er enig med de andre. Nok kan ejer sige, at den ikke vil gøre en flue fortræd, men dyr er utilregnelige og man kan IKKE stole 100% på dem!

  • #19   28. maj 2013 Omira er noget af det roligste at ride på. Hvis hun for et chok over en fasan der flyver direkte op i ansigtet af hende, giver hun bare et sæt, og det er ikke voldsomt overhovedet.
    Har oplevet to gange i de snart ni år jeg har haft hende, at hun er blevet bange og gået i fuldstændig flugtmode.

    Første gang red jeg hen af en sti som drejede 90* og gik 1,5 meter stejlt opad. På toppen af den lille bakke lå der så en træstamme, som jeg ikke nåede at observere. Jeg nåede ikke at opfatte så meget inden hun havde vendt rundt på bagbenene, svinget rundt på stien i fuld galop, hvilket resulterede i at sadlen var havnet omme på siden af hende og jeg til sidst måtte give slip og ramme jorden smiley

    Anden gang havde jeg været ude og ride på landevejene omkring hvor jeg bor. På vej ud red vi forbi en af vores marker, hvor min fars køer gik på. Hun er ikke bange for dem, hendes boks er ved siden af en af koboksene, og hun har delt en fold med Charlie og 4 køer. Hun var også ligeglad med dem på vej ud. På vej hjem af blev hun så bange for en ko som stod på en forhøjning bag ved et træ, vendte om og satte afsted få meter fra hovedevejen, men jeg nåede lige at stoppe hende.

    Nogengange bliver de bare bange.


  • #20   28. maj 2013 Altså hvis du overvejer at droppe parten på ham, fordi han blev bange og ikke vil have part på en hest der kan finde på sådan noget, kan du jo lige så godt lade være med at have part på nogen heste....?
    Hesten er et flugtdyr, det kan vi ikke lave om på. smiley
    Hesten gør det jo ikke for at være ond mod dig eller nogen andre, den blev bange og flygtede for sit liv. smiley
    At den ikke har gjort det før, betyder ikke at det ikke kan ske, og igen, her kommer vi til den med at hesten er et flugtdyr, det KAN ske at de flygter hvis de bliver bange og det KAN ske at de tripper hvis de bliver bange. smiley
    Det er et levende væsen og de er uforudsigelige, sådan er det bare. smiley

    Synes heller ikke du kan være bekendt at skyde skylden på ham, han blev bange for noget, det er hestens instinkt at reagere sådan, og det synes jeg ikke vi kan bebrejde dem. smiley
    Hvis vi ikke kan acceptere at hesten har de instinker den nu har, så burde vi nok finde noget andet at kaste vores kærlighed på. smiley

    Men som de andre siger, for ikke at gøre det værre for dig selv, er du nød til at komme op på hesten igen, imorgen. smiley
    Om det så bare er en lille skridt tur på 5 minutter eller er runde i gårdspladsen (hvis der er sådan en), det er lige meget, bare du kommer op og tager en lille tur. smiley

    Held og lykke med det. smiley


  • #21   28. maj 2013 Jeg tror hun har forstået at i synes det ikke er iorden hun er sur..
    - Hun er en 30 årig dame som har en tur part.. Må ikke ride den på ridebanen..

    - MEN JEG! Synes at du skulle snakke med ejeren og spørge om du ikke lige kunne få lov at bruge banen i et stykke tid til du føler dig tryg ved hesten igen.. Jeg synes ikke du skal droppe den smiley Kan sagtens forstå din situation! 1000% Men.. Start igen på en frisk.. Og jeg synes det er okay hvis du bare lige tager ham ud og strigler imorgen og bare lige nusser om ham også lige komme dig over det! smiley

    - Mange held og lykke herfra! smiley


  • #23   28. maj 2013 Det er en grim oplevelse at sidde deroppe uden kontrol og bare vente på at man enten ryger helt ad helvede til eller at den stopper på et tidspunkt. Man kan benytte et ret grimt trick når man mister alt kontrollen lige som du gjorde: den tøjle du sad med i hænderne skal du stoppe med at hive tilbage i. Tag stedet dine hænder så højt op du kan og "hak" i i bidet med tøjlerne. Det gør ondt på dyret, men de fleste stopper flugten og begynder at lytte efter den de har på ryggen. Så kan man måske enten få den stoppet eller ned i et tempo så man kan hoppe af og få hold på den fra jorden. Jeg har brugt det to gange på to forskellige ponyer som jeg mistede alt kontrollen på. Det er et ret unfair træk at have i ærmet, men hellere det end at kommet til skade og blive lige så traumatiseret som dig.

    Næste gang du skal ud med ham, så gå måske med ham i stedet? Vind lidt af tilliden tilbage og øv evt. nogle signaler fra jorden af (fx. stop, bak, bagpartsvending, forpartsvending, gå frem i forskellige tempoer osv) så du igen kan få troen på ham. Når I får nogle gode oplevelser fra jorden og nogle ture med succes, kan du hoppe op igen og øve de øvelser du trænede fra jorden oppe fra ryggen og på den måde få noget succes fra ryggen af.

    Jeg er sikker på han ikke gjorde det med vilje og at han sikkert blev meget bange. Måske du også skal tage op til overvejelse hvorfor han blev SÅ bange. Kan det have noget med tillid at gøre? At du blev alt for bange? Hvad kan du gøre, så I ikke får sådan en grim oplevelse igen? Det er altid godt at tænke sig selv med ind i alle problemer man får med heste, for der er altid noget man kan gøre bedre smiley


  • #25   28. maj 2013 Pyha, de oplevelser nogle af jer har været ude for smiley , og gulp , håber jeg at jeg lige slipper for, men man ved jo aldrig ..

Kommentér på:
Han tog biddet og løb :(

Annonce