{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.491 visninger | Oprettet:

Fra fast chambon til kapsun {{forumTopicSubject}}

Jeg lovede at ville dele mere video, så det gør jeg ;o).

Det bid hun normalt bruger forsvandt med en hest der blev solgt, så jeg måtte finde på noget andet nu en fast chambon ikke lige kan bruges bidløst.

Så jeg fik lånt mig til en kapsun, vi har prøvet den i efteråret hvor dyret ikke var videre samarbejdsvillig.

Men det gik over al forventning og det bette ponydyr var så skøøøøn! Hun forstod nykkene betød ned, dog lidt mere modvillig på højre volte som er den dårlige, men det gik super!

Havde aldrig troet, da jeg lærte hende og kende i efteråret, at hun med hendes bygning nogensinde skulle komme til og strække sig frem og ned selv. Så det skønne dyr fik en ordentlig krammer og en masse dygtig i går.

De første klip i videoen er hun ikke så stabil og spænder lidt, vi var lidt uenige om hvor vidt man skulle gå og spænde og glo eller høre efter. Men der viser så hvor hendes krop syntes hun skal gå.

http://www.hestegalleri.dk/video/diverse_hest/317173-longering_med_kapsun

Er vældig overbevist om at den faste chambon, har hjulpet hende til at finde ud af at man godt kan slappe af, godt kan have hovedet ned, selvom andre måske ville være uenige i det ;o).

På den nye video, vil jeg dog ikke kalde hende halt - men kan godt se at hun ikke træder helt igennem på den ene side, som også er hendes dårlig side/siden hun har været skæv til.

Her er hun i efteråret, da hun prøvede kapsunen, syntes hun har ændret sig en del muskel mæssigt - hun ligner en travhest i pony format.
http://hest2.webgallerier.dk/galleri/645/628/471/3223678-anden-saerlig-race-rebl-fleur

( til de der ikke helt er med på hvad baggrunden er, så lavede jeg for lidt siden det her emne: http://www.hestegalleri.dk/forum/Generel-diskussion/964197-halt_eller_grundet_nyk_med_hovedet
hvor der blev en større debat ud af det.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fra fast chambon til kapsun
  • #1   29. maj 2013
    Også lige en video af hvad jeg ind imellem har og arbejde med, ud at det blå gå hun over i fnyse/styrte rundt/halen i vejret mood også får man ikke dyret kølet ned med andet end at trække en tur -.-

Så jeg står og siger en masse rolig, men nej, det er ikke særligt effektivt, der er ingen kontakt i det tempo :b

http://www.youtube.com/watch?v=LixWqiZ5xrM

• #2   29. maj 2013 Nej, hvor er hun blevet fin! Hun runder dejligt til højre! Man kan godt se, at det er lidt sværere for hende at runde til venstre, men det skal nok komme! Og hun er så fint afslappet i overgangene.... Super arbejde! smiley

• #3   29. maj 2013 Min Laura får også nogle gevaldige hjerneblødninger engang imellem i longen....

Jeg lagde lige mærke til at inden hun flejner ud, forsøger hun faktisk at række sig frem og ned i galoppen!

• #4   29. maj 2013
    Tak tak ;o). Hun kan godt slappe af i galoppen, men ikke hvis hun først har fået en blødning, for at slappe af i galop, skal hun gå fra en afslappet trav, uden at løbes i gang som ikke altid lykkedes helt godt ;o)

• #5   29. maj 2013 Typisk for sådan en araber dims! Er de først kørt op i det røde felt, er der ikke mere at gøre....

Jeg synes virkelig du gør et kanon stykke arbejde! Jeg tror ikke selv jeg kunne arbejde med så følsom en hest. Så jeg er altså dybt imponeret over din tålmodighed! Jeg tror du får en fabelagtig ridehest ud af hende med tiden, vel og mærke en sund, stærk og veltilpas ridehest... smiley

• #6   29. maj 2013
    Er også overrasket over mig selv nogen gange, er jo vant til fjordheste man kan give et spark i røven uden reaktion :b. Så hun sætter min tålmodighed og træning på prøve ind imellem -.-

Hun skal nok blive en skøn ridehest, lige nu er det dog mest ture vi rider - har ingen sadel, så syntes det er unfair at begynde og forlange noget i trav og galop uden en.
    Men har afprøvet galop en enkelt gang på tur, damn jeg var lykkelig smiley

Det er skønt at være ponyejer og kunne følge med fra "bunden" næsten ;o)

• #7   29. maj 2013 Nogen gange render man ind i en hest, som kommer til at præge resten af ens hesteliv. Med hende her er du nødt til at gøre alting korrekt, sætte dig ind i en hel masse teori og lære at udføre det i praksis. Alt hvad du lærer gennem dit arbejde med Fleur kan du bruge på andre heste resten af dit hesteliv. Selvom hun har en masse problemer og ikke kan så meget endnu, bliver hun en læremester! Og sådan en er GULD værd! smiley

Er det mig, der er helt galt på den, eller er det i Odense S du har hende opstaldet? Hvis det er, vil jeg gerne komme forbi engang og hjælpe dig med de der versader fra jorden, hvis du er interesseret (vi snakkede om det i en eller anden tråd, hvor du skrev, at du godt ville bruge versader i arbejdet, men ikke havde nok erfaring med dem)

• #8   29. maj 2013
    Jo, det er i Odense S hun står pt :o). Men jo, kunne jeg bestemt være intresseret i, har fået lidt undervisning, men det var før osteopaten havde været forbi så gætter på hun har lettere ved det nu.

Men jo, hun lære mig absolut en masse ting - fordi man intet får foræret.

• #9   29. maj 2013 Hahahaha... Kan godt lide i diskuterer hendes følsomhed, jeg synes hun er meget 'normal' smiley Jeg er også vandt til de der hypser.. De er sjove smiley

Kan godt høre du bliver lidt irriteret på hende PAS PÅ! Man må ikke falde i dén fælde, for det hjælper virkelig ikke.. har selv været igennem den, ret lange periode, lige indtil jeg fandt ud af, at det ikke kan betale sig smiley

Men udover alt dette, så ser det rigtig godt ud! Super fine fremskridt.. smiley

• #10   29. maj 2013
    Nej, hjælper ikke at blive irriteret, det har ingen gavnvlig virkning - ihvertfald ikke hvis det kommer ud i noget kropssprog eller bevægelser, det blive bare værre.

Har fået et langt bedre temperament end for 5 år siden, men den glipper stadig ind imellem ;o)

• #11   29. maj 2013 Haha..
    Det er fantastisk, når man, iblandt heste, lærer at styre sit temperament. Så bliver alting SÅ meget lettere smiley ens irritation går lige igennem en følsom hest...

• #12   29. maj 2013 Haha ja og det er så sådan mine heste er smiley Altså video nummer 2.

De kan gå så pænt men lige pludseligt så skal der ske noget!

• #13   29. maj 2013 Stine: Det et så faktisk ikke rigtigt, araberne har tænd/sluk knap. Og er utrolig lette at få til at slappe af igen. Ved begge mine meget tændte distance OX'er hjælper det at tage dem i skridt også have en rolig vejr trækning - så har man en rolig hest igen smiley Det er derfor jeg elsker araberne frem for fuldblod, for en fuldblod kan ikke lige slukkes igen.

Krikken: At du har fået hende i et lidt højre tempo hjælper gevaldigt, nu har hun i det mindste en taktfast trav smiley

• #14   29. maj 2013 Pas nu på med ikke at generalisere - min opfattelse er det er meget forskelligt - der findes tændte heste indenfor alle racer, ligesom der findes rolige indenfor alle racer. Har da mødt den mest 'kedelige' og rolige fuldblod og har mødt de 'spooky' koldblodede..

• #15   29. maj 2013 Sofie: Selvfølgelig kan man finde heste der ikke passer racebeskrivelsen. Men både araber og fuldblod er oftest varme og udholdende heste. Den største forskel ligger i at araberen oftest har både tænd og sluk knap, hvor fuldbloden kun har tænd.
    Personligt har jeg ikke mødt en araber som ikke har kunnes slukkes igen, ja man skal vide hvad deres slukknap er, men den har altid været der.
    Har tilgengæl mødt mange eksempler på fuldblodsblandinger som når de kom op i de røde felt aldrig kom ned igen.

• #16   29. maj 2013 Hmmm... Mon min dreng har én af de racer i sig, for han er en meget varm dreng smiley
    Hvis jeg skulle gætte, ville det nok være araber, men det passer bare slet ikke sammen med hans bygning smiley ...

• #17   29. maj 2013 Den kan sagtens have araber i sig, det har rigtig mange blandingsheste. Men det behøver ikke være grunden til den er varm. Har set en connemarapony være mere varm i hovedet end mine arabere smiley

• #18   29. maj 2013 Tillykke med succesen :o)
    Det der med at løbe i longen gjorde Svampen også hele tiden i starten. Vi trænede en masse, og selvom han stadig godt kan få en kortvarig hjerneblødning, så er hans stop nu så godt i longen at han altid kan stoppes :o)
    Det er lidt svært at vurdere ud fra video vs billede, men jeg synes umiddelbart at hun er en hel del pænere at se på i videoen end på billedet fra efteråret.

• #19   29. maj 2013 Jae, tror bare det er hans personlighed smiley

• #20   29. maj 2013
    Tempoet tager jeg som det kommer, hun slapper klart bedre af des lavere tempoet er og hun laver en langt bedre og afslappet galop, hvis hun kommer fra en lidt langsom tempo.
    Der går ind imellem lidt flugt/stress i hende i traven, hvis tempoet kommer for højt op og det er jo ikke ønskeligt.

• #21   29. maj 2013 Der er da godt nok en forskel fra sidst:-) Dejlig dame:-)
    Nu kan man ikke sige hun er tøjlehalt mere;-) Jeg synes dog hun er lidt småt gående, men mon ikke det kommer med tiden?:)

• #22   29. maj 2013
    Jo, hun går lidt småt, bevægelsen er ikke helt flydende endnu, det er lidt svært for hende stadig :o). Også vil jeg heller ikke drive for meget på, men hellere lade hende selv finde et tempo, så hellere at hun går lidt småt og slapper af end at jeg driver på og hun spænder.

Men i følge HN er hun en spathest ( fordi hun ikke træder ens op ), der promte skal en dyrlæge ud til og udrede og finde ud af hvad der er galt med ;o).

• #23   29. maj 2013 Krikken -

Min hest går også småt, han har ingen fantastisk gang og træder ikke i sit eget spor i trav - kun hvis man driver ekstremt på, men ikke i en afslappet trav. Han har ikke spat smiley
    I skridt træder han dog fint over sit eget spor i en frisk skridt..

• #24   29. maj 2013 Jeg har haft lidt det samme problem med min haflinger, og har lidt den samme holdning som dig smiley

Hun har stået stille i nogle år på grund af føl og andre ting, så jeg begyndte med hende igen i efteråret. I traven tog hun hovedet op og tromlede bare afsted, jeg startede så ud med at få hende helt ned i tempo og vente på mig. Til sidst søgte hun frem og ned og jeg begyndte at kunne drive hende fremad uden hun løb med hovedet oppe i skyerne, men stadig nede og afslappet.
    Jeg føler i hvert fald ikke at jeg kunne få hende afslappet og frem og ned uden at have taget hende ned i tempo først smiley

• #25   29. maj 2013 Krikken, Laura trådte 1- 1 1/2 hov uens bagtil da jeg fik hende for godt 2 år siden. Det er minimeret til få cm nu, man kan kun se det, hvis man ved det er der. Hun er røntgenfotograferet på kryds og tværs og har ikke skyggen af spat! Hun var låst i lænd, korsben og bækken og havde møgondt i hele kadaveret. Hun trådte meget småt bagtil i starten, på en god dag trådte hun lige akkurat op i eget spor i skridt med det gode bagben. Nu træder hun gerne 1- 1 1/2 hov over.... Traven er blevet ekstremt meget bedre og hun traver faktisk ret lækkert nu med sving og god aktion bagtil. Så det kan godt lade sig gøre med tålmodighed, korrekt træning og en pose penge til massør/kiro/fys... Så HG skal bare klappe kaje smiley

• #26   29. maj 2013
    Det var HN der sagde det ;o). I skulle næsten læse tråden, det gik helt bananas og for en gangs skyld var HG mere saglig end HN smiley

• #27   29. maj 2013 Du kan meget nemt teste om det er spat, prøv at løft hendes bagben og stræk det frem, drejer den hasen til side kunne det tyde på spat smiley

• #28   29. maj 2013
    Men jo, jeg er overbevist om at det nok skal blive bedre ;o). Hun kan godt træde over så hun klapper hovene sammen, gør hun når hun får meget tempo på i traven og inden hun stikker halen i vejret og kommer med gummibold trav.

Men det er ret ligemeget for mig at hun kan træde over der, for der er hun ikke noget nær afslappet ;o)

• #29   29. maj 2013 Nå, det var endda HN! smiley De plejer ellers at opføre sig nogenlunde voksent....

Grafik: de arabere jeg har kendt, er der ikke nogen, der har kunne finde sluk knappen på. Det kan så også sige mere om deres trænere end hestene smiley

• #30   29. maj 2013
    Det gik helt bananas; http://www.heste-nettet.dk/forum/14/1105437/1105189/
    Dyrlæge blev der råbt sådan ca. 50 gange i træk og at jeg var en dårlig heste ejer og jeg ved ikke hvad smiley

Og nu er det selvfølgelig ikke sjovt at kommentere på, når jeg har smidt en video ind af dyret i kapsun hvor hun ikke er halt og uden den faste chambon - så er det lettere bare at give en " thumb down "

• #31   29. maj 2013 Stine: Kommet også an på blodlinjerne, er den af egyptiske blodlinjer så er de ofte mere tændte, hvor i mod de polske og russiske er mere nede på jorden.
    Men ja man kan træne sin hest til meget - både negativt og positivt.

• #32   29. maj 2013 Haha, nu brugte jeg lige et kvarter på at prøve at finde tråden på HN og så linker du herinde.. smiley

• #33   29. maj 2013
    Der er service på ;o)

• #34   29. maj 2013 Krikken: Bed dem på HN at kigge på krydset og ikke benene, er en hest halt så ses haltheden i krydset også, er den derimod småt gående vil krydset ikke vise tegn på halthed, altså det vil svinge/løfte lige højt for begge ben smiley
    Orv det var ikke nemt at forklare på skrift.

• #35   29. maj 2013 Uha nu fik jeg lige set klippet på YT, der hvor du havde løsnet champongen og det var varmt. Her er hun faktisk halt, ret tydeligt. Kig på krydset, det glider ikke med lethed fra side til side, istedet laver det et mærkeligt hop i takt med højre bagben.
    Derved bliver gangen stiv, dette kan sagtens være fordi hun stadig er spændt i ryggen. Vil lige gennem stirre din nyeste video og se om jeg finder samme fænomen der, men det er meget svært fra den vinkel.

Hvis du selv vil tjekke det så få en til at løbe med hende i en lige linje for løs tov (væk fra dig) så kigger du på krydset og ser om hun løfter sig lige højt i begge sider (hofte bevægelsen) tænk at hun skal vrikke med numsen ligemeget i højre og venstre side smiley Gør hun ikke det så er hun ikke rengående, men det kan sagtens skylde at hun stadig er låst i ryggen.

• #36   29. maj 2013 Har fulgt med på sidelinjen, og lidt i den gamle tråd - mener jeg.
    Jeg kan godt forstå du er lidt træt af de kommentarer på HN, det ville jeg også være. Men nogle af dem har jo lidt ret, syntes jeg smiley

Sidste sommer havde min hest en forvridning i venstre bagknæ - jeg blev rådet af de andre i stalden til bare at lade hende gå, og ind i mellem tog jeg hende lige i longe, for hun var IKKE halt i skridt, men kun i trav - troede sko hjalp (hun havde forsko på), men hun var stadig halt, så jeg fik dyrlægen ud, præcis tre uger efter som konstaterede en forvridning, af mild grad - så hun skulle bare gå og glo - dejligt når man skal til at tilride smiley nå, men hun gik yderligere 7-8 uger og blev så rentgående - og blev rådet af en anden dyrlæge til IKKE at longerer ret meget. Det jeg egentlig ville sige med det her ^ - er at jeg syntes det er vigtigt i sådanne situationer at få en dyrlæge ud, og ikke alle de der andre, der kan fikse ens hest... ikke at de ikke kan finde ud af det, men dyrlægen ved nu nok en gang bare bedst.

Jeg kan ikke se om det er kvaliteten af videoen der får den til at hakke, men ellers så ser din hest ikke rentgående ud, på højre bagben? kan det passe???
    Jeg ville slet ikke lave alt det longe arbejde, men hvad ved jeg smiley jeg er heller ikke dyrlæge, og derfor søger jeg altid dem i stedet for at begynde på alt muligt selv.

• #37   29. maj 2013 JEg ville stadig få en dyrlæge til og se ordenligt på hesten.. Derud over er det vildt hårdt for en hest og gå i galop i longe så tog det dog rolig med hesten og start med så skridt..

Men er da glad for og se du har smidt den latterlige chambon som kun var lige til og ødelægge hesten endnu mere..

Men jah ser meget bedre ud. men jah stadig ikk helt rengående. Og ville stadig på en dyrlæge ud. hvis der faktisk er noget galt så kan du bare gøre det værre end bedre

• #38   29. maj 2013
    Hun er skæv i bækkenet, så derfor er hun højere i den ene side en den anden, det har man tydeligt kunne se før hun blev rettet. Altså er hun også skævt med muskler mm.

Og til alle folk - bare rolig, der kommer en dyrlæge ud torsdag, i morgen,, så rolig nu altså :o). Jeg har efterhånden forstået at folk mener der skal dyrlæge til, men som jeg skrev på HN ser jeg ikke nogen grund til at tilkalde en akut dyrlæge, når der alligevel kom en forbi i forbindelse med noget andet.

Jeg kan ikke se en halt hest - men vil super gerne have forklaret hvordan i ser det.
    Jeg kan kun se en hest der ikke træder ens op i sporet, som jeg ganske klart forstår efter som hun har været skæv i meget lang tid og derfor naturligvis er skæv i musklerne.

Og Cammila L - " tag det dog roligt "
    Hesten er blevet skridtet hele efteråret på træktur og ind til osteopaten kom, har været løs også lidt. Og derefter har vi trænet longe og skridtet og trukket ture.
    Så jeg tager det helt roligt og har på ingen måde travlt.

Men en anden gang, kunne det være rart med et pænere sprog - det andet får virkelig ikke en til at lytte :o)

• #39   29. maj 2013 Men altså - den takter urent, hvorfor bliver du så ved med at longere? - jeg er ikke ude på at være led eller noget, jeg er bare nysgerrig. smiley

• #40   29. maj 2013
    Fordi jeg er blevet anbefalet det af osteopaten fordi var/er møg stram i sin overlinje, kæmpe underhals og ingen rygmuskler :o)
    Fordi hun ingen rygmuskler har, jeg vil ikke begynde at ride noget videre dressur uden at bygge nogle muskler på hende.

Hun har ændret en del muskulatur alene fra trækture fra efteråret og til nu, men at bygge ryg muskler på, ved fx. at ride ture i skridt vil jeg ikke mene er lige så effektivt som longering.

Igen gentager jeg lige; jeg kan godt se hun ikke træder lige meget op i begge spor, men jeg kan ikke se hun er uren, så jeg vil meget gerne have forklaret hvordan folk ser det - eller om det er det de kalder uren :o)

• #41   29. maj 2013 Jeg sys det godt du ikk begynder og ride. Men en ostaopaten er ingen dyrlægen..

Og sys da ikk jeg taler grimt ud over til chambonen men det er da ikk til dig.. det da højst chambonen som kan blive fornærmet over den komentar..

Men igen galop er en virkelig dårlige ide i longe især nå hesten ikk har musklerne til det.. jeg ville hvis jeg var dig holde det til skridt og trav men igen få en dyrlæge til og tjekke min hesten.

• #42   29. maj 2013
    Camilla L - Læste du ikke min besked? Gentager den lige :o)
    " Og til alle folk - bare rolig, der kommer en dyrlæge ud torsdag, i morgen,, så rolig nu altså :o). Jeg har efterhånden forstået at folk mener der skal dyrlæge til, men som jeg skrev på HN ser jeg ikke nogen grund til at tilkalde en akut dyrlæge, når der alligevel kom en forbi i forbindelse med noget andet. "

• #43   29. maj 2013 Ja, igen er det det med osteopat vs. dyrlæge, hvor jeg havde valgt dyrlægen og ikke redet/longeret en hest der ikke er rentgående.
    Kan ikke sige så meget, syntes bare det ser forkert ud.

• #44   29. maj 2013 Nej, der er ingen grund til akut, men jeg ville altså ikke fortsætte med træningen til der var en afklaring smiley

• #45   29. maj 2013
    Jeg gentager lige en gang til :o)
    " Og til alle folk - bare rolig, der kommer en dyrlæge ud torsdag, i morgen,, så rolig nu altså :o). Jeg har efterhånden forstået at folk mener der skal dyrlæge til, men som jeg skrev på HN ser jeg ikke nogen grund til at tilkalde en akut dyrlæge, når der alligevel kom en forbi i forbindelse med noget andet. "

Jeg forsætter fordi hun forbedre sig og ikke er stokhalt. Hvis det var blevet værre eller der ikke skete en forandring, nej, så havde jeg ikke forsat.

• #46   29. maj 2013 Jeg er da glad for at jeg ikke har vist video frem fra da jeg startede op med Laura! smiley Hun var meget værre end Fleur...

• #47   29. maj 2013 Der er jo forskel på urentgående og taktfejl o_0 og at hesten takter fejl (eller som andre vil kalde urent), er jo ikke ensbetydende med at den har ondt. Det er svært at vurdere ud fra video - og skal have proffesionel bedømmelse, for at blive afklaret.

Nu har jeg heller ikke læst det hele - eller set videoen. Men hvis hesten er skæv i bækkenet, så KAN det jo bare være, at det er det, der gør at hesten takter fejl og UDEN at den har ondt.. Hvis der bliver arbejdet korrekte muskler på hesten, ens, for begge sider, så kan det være at det retter op på takten - men det kan også være at den altid vil være uens pga. det skæve bækken? smiley

Tror ikke at jeg kan forklare det anderledes .. halshugget bliver jeg nok smiley

• #48   29. maj 2013
    Ja hesten har været røv skæv i bækkenet i meget lang tid ( ikke noget der bare er kommet inden for et år ) :o) Og ligeledes en meget stram overlinje, det var virkelig meget syntes osteopaten.

Så osteopaten har rettet, men skal komme igen i starten af juni måned fordi det var så gammelt og sad så godt fast - så selvfølgelig vil musklerne/kroppen syntes at hesten skal blive skæv igen.

Men dyrlægen bliver spurgt i morgen om der er grund til bekymring og nærmere undersøgelse og osteopaten kommer ud og siger hvad hun syntes :o)

• #49   29. maj 2013 Okey super har ikk fået læst det med dyrlægen kom.. Dejlig dejlig og læse. har jeg fået sprunget over så..

akut dyrlægen ville jeg aldrig få medmindre det var akut. sådan en halthed(som hun viste med chambon som var virkelig slemt) havde jeg fået dyrlægen til så snart det var blev hverdag og dyrlægen kunne komme plejer gerne og være på dagen eller dagen efter..

Men jah sådan helt ærligt kan du ikk se nu hvor dårlig den chambon var på hende?? altså det jo en helt anden hest man ser gå her i forhold til..

• #50   29. maj 2013
    Den var dårlig da den var spændt for stramt :o). Men kan sagtens se de positive ting i den da den blev løsnet og blev længere - som der er et kort klip af på HN.

Mener at den har hjulpet hende til at finde ud af at man godt kan slappe af og strække sig og ikke behøves gå op og kigge stjerner.

Hver sin mening, det er forstået at du mener det er fandens værk :o)

• #51   29. maj 2013 Krikken: Som jeg prøvede at forklare så bruger hun ikke sit kryds korrekt, det er det som får mig til at tænkte halthed. Som distancerytter, og ofte dyrlægeskriver, har jeg lært at man ikke kun kan kigge på ben for at se haltheder. Trætte distanceheste træder heller ikke igennem, når man så ser en næsten konstant taktfejl, ja så kigger man op på krydset. Hvis hesten ikke bevæger krydset ens (og det gør den stadig selvom den er skæv) så er der højst sandsynligt en halthed.

Jeg beskrev også hvordan du kunne se det. Få en til at mønstre hesten for løs snor, personen skal løbe lige frem og tilbage, og du skal så stå og kigge på hesten bagfra. Kig på krydset, hesten skal bruge hofterne lige meget i begge sider, dvs vrikke lige meget med røven.

• #52   29. maj 2013
    Men hvis hesten har været skævt i bækken, vil den så naturligvis ikke være skæv i musklerne, især lige omkring bagdelen?
    Eller er jeg forkert på den?

Spørger ihvertfald dyrlægen også tager jeg den derfra.

• #53   29. maj 2013
    HG har absolut slået HN i pænt sprog - at man overhovedet vil synke så lavt at skrive en PB om hvor lidt man fortjener at have ponyen, hvor dårligt den bliver behandlet og at man ikke kan være det bekendt.

Tænk at voksne mennesker kan have sådan et behov :o)

• #54   29. maj 2013 Jeg er ikke dyrlæge eller uddannet indenfor heste, men jeg kan godt se en klar forbedring:-) Og super ang dyrlæge

• #55   29. maj 2013 Krikken: Nej den vil stadig have samme sving i krydset selvom den er muskelskæv. Svinget kommer nemlig fra hoftens bevægelse. Og har ikke noget med rygsøjlen at gøre. Derved kan man sige om det er en halthed.

• #56   29. maj 2013
    Svært med alle de forskellige vudringer fra folk :o)
    Spørger dyrlægen i morgen, ved at vise hende noget video, så må hun sige sin mening :o)

• #57   30. maj 2013 Få Rikke Andersen ud. Hun er min Gud smiley
    Har behandlet Chagall flere gange, omkring 4 gange for to forskellige ting, og har altid haft ret og fundet de konkrete problem. Han har også været halt.

Skal dog siges, at han også er småt gående i trav, men Rikke siger han bare går sådan. Han er ikke født med de store gangarter smiley

• #58   30. maj 2013
    Har en jeg er tilfreds med ;o)

Så har dyrlægen været forbi og ordnet tænder, pas og vaccination ( krydser fingre for at dyret ikke er registeret, selvom hun har chip ).

Hun sagde at det typisk sad i bækkenet når hesten gjorde som Fleur gør, altså går kort/lang. Kunne også sidde andre steder, men når hun nu havde været skæv lang tid gav det mening at hun ikke var lige stærk.

Desuden havde hun gode erfaringer med den behandler jeg har valgt så hende skulle jeg bare lytte til.

Hesten har også været faldet og har ar alla to overben på knæene på forbenene, som jo også kunne have gjort hesten øm i vinters også har den aflastet osv.

Så alt i alt, ikke noget hun ville ligge mere i.

• #59   30. maj 2013 Godt at høre.. Nu skal man også huske på, at du jo (kan jeg forstille mig) rider, eller vil bruge hende til 'let' dressur, ligesom jeg gør med min.
    Og så længe du vil det, tager hun jo ikke skade af at blive brugt. smiley

• #60   30. maj 2013
    Hun skulle gerne blive en all round hest :o)
    På hvor højt niveau det bliver, aner jeg ikke.

Ved heller ikke om det udligner sig, når hun får mere træning og bliver stærkere.

• #61   30. maj 2013 Jah min veninde har aflivet hendes hest som havde et skævt bækken det blev aldrig helt godt igen.... Så man skal nok passe på med det.. (det selvfølgelig ikke sådan at alle ikke han rette 100 % op igen og blive gode rideheste)

• #62   30. maj 2013
    Gider egentligt ikke gøre i skræk historier og " hvad nu hvis " :o)
    Skal man gøre det som heste ejer, så ville man ikke lave andet end og bekymre sig og være ked af det.

Bækkenet kunne rettes og osteopaten var vældig positivt :o)

• #63   1. jun 2013 Hvilken osteopat brugte du?

• #64   1. jun 2013
    Hestefys Dorte Ringer :o)

• #65   1. jun 2013 Hvordan kan hun/du bedømme om det er fysioterapi eller osteopati hesten har brug for? smiley
    Ikke kritisk ment, bare nysgerrig.. jeg har ikke meget forstand på forskellen på de to behandlingsmetoder.

• #66   1. jun 2013
    Ingen idé - hun brugte også laser :o).
    Men forskellen beskriver hun her:
    http://www.fynshestefys.dk/fysio.html

• #67   1. jun 2013 Har lige læst det, synes bare ikke det fes helt ind.. smiley Men så er det jo godt man kan stole på behandleren :o)

• #68   1. jun 2013
    Nogle vil måske kalde det forkert ikke at vide det præcist :o).
    Men ind imellem så handler det mest om ens mavefornemmelse.

Kommentér på:
Fra fast chambon til kapsun

Annonce