{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.240 visninger | Oprettet:

Boksro?? {{forumTopicSubject}}

Hej HG,

Min hest blev i lørdags skadet, øjenskade (hornhinden). Hun skal stå minimum 4 uger i boks, da øjet ikke må få træk, for meget lys eller støvpartikler..

- Hun vil være blind i 1-2 måneder.
- Hun må ikke kommer ud.
- Hun er i fin huld nu.

- Hun er noglegange kold omkring krydset, mule og ører. Skal hun stå med dækken?
- Hun er stresset i boksen, da hun er alene i stalden om dagen.

- Hun får halm, wrap og hø som grovfoder.
- Jeg henter lucerne til hende i dag (for at få tiden til at gå med noget).
- Hun får fiberpiller og vitaminer, hvad kan hun ellers få af foder som ikke indeholder en masse energi??
- Hvad kan hun få af tilskud som kan dæmpe hendes stress?

- Hvordan kan jeg aktiverer hende, når hun ikke må komme ud?

Nogle gode råd angående boksro?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Boksro??
  • #1   10. jun 2013 Kan du ikketage og binde snore på en masse gulleroder, og hænge dem op i loftet.

    DEt gjorde jeg med Landeur da han skulle stå, og så fik han rigtg meget tid til at gå med at spise gulleroder, og fange dem.
    Eller noget andet, hvis guleroder ikke er noget hit smiley


  • #2   10. jun 2013 Hesten står desværre ikke hjemme, men i en privatstald, der er tremmer ved front og den ene side. Jeg tror ikke jeg får lov til at lave huller i loftet for at hænge gulerødder op smiley

    Hun elsker mad! kan man hænge dem langs tremmerne i stedet?


  • #3   10. jun 2013 ingen dækken

  • #4   10. jun 2013 Jeg har også en til at stå i boks de næste uger efter en operation. Jeg har hængt friske grene ind til ham, slår en masse græs, han kan stå og pille i og så bliver han aktiveret med strigling, gymnastik, trækketure og græsning. Hvis din ikke må komme udenfor, er trækketure og græsning selvfølgelig ikke en mulighed, men tag ende ud og strigl hende - og har du mulighed for det, kan det være en god idé at lade hende stå i forskellige bokse. Min har en fast "nat-boks", men om dagen står han lidt forskellige steder, det er på en eller anden måde også med til at der falder lidt ro på, med de forskellige lugte og udsigter smiley

  • #5   10. jun 2013 Ja det tror jeg godt man kan.
    Landeur stod også i privat stald. her var det små kroge jeg satte i loftet. de lavede ikke så store huller, og de røg ikke ned, så han kunne træde på dem.

    Men du kan jo prøve og hænge dem i tremmerne, og se om hun vil spise dem så! smiley

    Måske du os kunne købe en sliksten, og hænge op i tremmerne, så den os bevæger sig lidt.
    Så skal hun anstrenge sig for at spise den. smiley
    Måske en Bold, kunne være en god ide smiley


  • #6   10. jun 2013 JH - hvorfor ikke?
    Nu spørger jeg, da hun lyder snottet og er lidt bekymret for om der er for koldt i stalden til hende. Hun må jo ikke tabe sig, da hun lige nu har den helt rigtige huld (hvis hun bliver tyndere, kommer hun til at ligne en mishandlet hest.. Hun er meget svær at fodre på..)

    Har du nogle råd med hensyn til foder JH? smiley


  • #7   10. jun 2013 Lea: De må da ikke få slået græs?? Er det ikke noget med at de kan få kolik af det?

    Masser af gode råd, tak! smiley

    Hun kan desværre ikke komme i andre bokse, da hun skal stå på spåner og i alle de andre bokse er der halm smiley

    Men nej hun må desværre ikke komme ud, er ved at designe en klap så hvis dyrlægen godkender den, vil hun få lov til at gå ture smiley


  • #8   10. jun 2013 Hvilken slags kroge brugte du og hvordan satte du dem op? (hvilket redskab brugte du?) smiley

  • #9   10. jun 2013
    Slår du græs med en le, må hesten gerne få det :o)
    Eller en fingerklipper.


  • #10   10. jun 2013 Jeg brugte bare nogle helt almindelige kroge fra jem&fix.
    og så satte jeg dem med håndkraft op i loftet! smiley Det var rimelig nemt :')


  • #11   10. jun 2013 Hun har en lakriks sliksten i krybben, den kan jeg desværre ikke hænge op og hun vil nemlig ikke spise dem der med smag.
    Hun har en lik-it slikstensholder, men hun gider ikke bruge den smiley

    Hun er også 21år gammel, men temmelig frisk. Hun har en sær måde at ville behandles på. Hun kun kæles på sin egen måde, hun opfører sig sommetider som om hun var dronningen selv smiley


  • #12   10. jun 2013 Jeg smutter i jem&fix efter kroge senere så smiley

    Nogle ideer til foder?


  • #13   10. jun 2013
    Behold det hesten har :o).
    Hellere med hø eller wrap.


  • #14   10. jun 2013 Men hvad gør jeg så ved hendes stres?

  • #15   10. jun 2013 Da min havde en rids på hornhinden skulle jeg putte en fluemaske med gaffatape på foran øjet så det ikke fik lys. Hun måtte gerne stå ude på sygefold men jeg måtte af gode grunde ikke ride hende men gerne trække med hende. (self med fluemasken på) Ligeledes skulle hun 2-3 gange om dagen have noget creme i øjet. smiley

    Prøv evt. med masken så den stadig kan komme ud i det gode vejr smiley


  • #17   10. jun 2013 Bingobanko: Hun må IKKE komme ud.. Det er bestemt ikke med min gode vilje at hun skal stå inde, når jeg har flere græsfolde derhjemme som venter på hende..
    Dyrlægen sagde at hun ikke må komme ud. Det vælger jeg at følge, da der ikke kun er tale om en lille rids. Hesten må komme ud med maske på, når hun har stået i boksro i de 4 uger (hvilket dyrlægen også sagde).

    Undskyld jeg lyder sur, men du må da selv kunne se at det du skriver kritiserer måden jeg behandler min hest på. Jeg følger dyrlægen råd, da det er ham som ved bedst af os alle herinde. smiley


  • #18   10. jun 2013 Berit: Hvad mener du? Står selv? smiley

  • #19   10. jun 2013
    Stress af at stå inde? Se om du kan få heste til at stå inde på skift, sørg for der altid er mad og at hesten får mad, på samme tidspunkter på de andre der evt. er inde.


  • #20   10. jun 2013 Hun bliver fodret samme tid som de heste der står inde.

    Der er ingen mulighed for at få andre heste til at stå inde om dagen, da de lejer så skal betale for at hesten til at stå inde. Det mener jeg ikke jeg kan forlange af dem.

    Hun har én nabo i dagtimerne, en shetlænder.. Men han er bare ikke nok smiley

    Hun har altid grovfoder til rådighed, da hun kan danne for meget mavesyre hvis hun ikke har noget at gumle på.

    Hun stresser i boksen, går frem og tilbage, vender det hvide ud af øjnene, meget tydelige blodåre, vrinsker hidsigt, hopper sommetider i boksen også.

    Hun er meget stresset over at være alene smiley


  • #21   10. jun 2013 Ja, som Krikken også skrev, har vi en god, gammeldags le, som vi slår græs med smiley men du kan jo også bare plukke det med hænderne, det tager bare lidt længere tid.

    Og synes det er godt, at du følger dyrlægens råd - men du kan jo også sagtens aktivere hende inde i stalden smiley bare et par trækketure op og ned ad staldgangen, hvor hun kan få rørt benene lidt mere, vil gøre underværker. Og samtidig kommer hun også lidt ud af boksen.


  • #22   10. jun 2013
    Hvis hesten stresser meget over at være inde, forstår jeg ikke hvorfor man ikke kan lade den komme ud. Så pakke det øje der er skadet ind, lidt som når folk har fået lavet noget på øjet, så render de nærmest rundt med en kæmpe vatklump oven på øjet.

    Så øjet ikke ville få træk og støv, hesten ville slappe af på en fold på størrelse med en boks og så stå og spise hø imens eller græs.

    At hesten stresser hjælper jo nok ikke på at hele, da den ikke holder sig i ro og kan risikere at slå hovedet ind i noget fordi den stresser.


  • #23   10. jun 2013 Krikken: Se, det var præcis det samme jeg sagde til dyrlægen. Han mente at hvis hesten fik klappen/ masken af ville det blot blive værre. Øjet må ikke opleve tryk, hvilket vil kunne ske ved at der kommer en vatklump på øjet.

    Hvis hun skulle på fold, er det nødt til at være sammen med de andre. Hun stresser selv hvis hun ikke er på samme fold som de andre. Hun er et rigtig typisk flokdyr. Hun vil ikke accepterer at de andre ikke er sammen med hende.

    Jeg tør ikke lukke hende ud, så jeg er nødt til at få det bedste ud af situationen..


  • #26   10. jun 2013 Monty & Malou's mor: super, det vil jeg gøre smiley

    Hun får en masse guf i snor i boksen i dag. så må vi se om hun gider lege med dem.
    Masser af gåture i stalden (så vidt muligt, er i gang med uddannelse, så har ikke mega meget tid, øvøv).
    Strigleture, massage og hygge.

    Prøve at tænde radioen i stalden for at se om det hjælper. smiley

    Tusind tak for alle de gode råd indtil videre, sig endelig til hvis I kommer i tanke om andet smiley


  • #27   10. jun 2013 equsana recover er et foder specielt til heste med boksro eller skader:)

  • #28   11. jun 2013 Rontana og anna: Jeg var nede ved Landogfritid i dag, hvor jeg snakkede med dem om recover, men de ville ikke anbefale den til en stresset hest. Foderet går åbenbart ikke ind og beroligere hesten, men blot sørger for at energiniveauet stemmer overens med en hest i boksro smiley

    Opdatering:
    hesten stresser fortsat.
    Dyrlægen var lige forbi stalden (anden hest med allergi), øjet er i god bedring. Måske kan vi korte sygdomsforløbet ned til 14 dage. Men om 1 uge kan vi se hvor slemt det er. Hun må stadigvæk ikke komme ud (heller ikke med klap for øjet).

    Hun får 1 kg lucerne i krybben nu, det er lucerne uden tilsætningsstoffer. Hun får masser af wrap, lidt hø og halm også.
    Fiberpiller og betfor får hun også.
    Gulerødderne hænger pænt i loftet til pynt, så det trick faldt hun ikke for..
    Men gymnastikøvelserne med gulerødder vil hun gerne lave.
    Hun får lange gå ture inde i stalden. Overvejer at lukke stalden af og lade hende gå løs i 15-30 min (kan lade sig gøre nogle dage).
    Hun bliver nusset og striglet en masse.

    Hvis I skulle sidde med flere ideer, modtages de også smiley


Kommentér på:
Boksro??

Annonce