{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
992 visninger | Oprettet:

Sur stråle!! {{forumTopicSubject}}

Ja, begge mine heste har desværre fået sur stråle. Den ene (hoppen) er ikke så slem - og er let at behandle, da jeg kan spraye hendes hove. Har både cyclo spray og æblecidereddike, så forventer at se et resultat i denne uge (jeg begyndte i går, så det kan jeg vel roligt forvente??).

Til den anden (vallakken) bruger jeg tandpasta, da han ikke kan klare jeg sprayer på. Det er desværre lidt værre, men håber tandpastaen er effektivt. Dog har jeg et problem - jeg kan ikke få vattet til at sidde fast! Medmindre han står inde. Så hestene står inde i 2-3 timer, når de er blevet behandlet, men da hoppen har allergi er det ikke så godt hun står inde, og vallakken kan ikke lide at være inde alene (jo, vi arbejder på det). Så har I nogle idéer og råd angående det med vat?

Og har nogen hørt noget omkring honning til sur stråle? Det er jo bakteriedræbende som bare pokker, dog bare ikke så nemt at påføre pågrund af tykkelsen, med mindre det er flydende. Men ved ikke om det kan afhjælpe mit problem med sur stråle?

På forhånd tak! smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sur stråle!!
  • #1   25. jun 2013 blåsten i pulver form.. ned i strålen og luk med vat.. smiley gør det 1-2 gange dagligt så er det væk inden for 14 dage, hvis det er meget slemt og er det bare slemt er det en uge.. smiley
    Vi fik en misrøgt hest hjem, og hans stråle var så sur at man fik opkastsfornemmelser (min næser er IKKE sart) hans var væk på 6 dage med denne behandling jeg beskriver. smiley

• #2   25. jun 2013 det kan købes i matas..

• #3   25. jun 2013 Det samme som missen. Det skal nok hjælpe!! smiley

• #4   25. jun 2013 Jeg bruger også blåsten til min pony, når han får sur stråle. Jeg fortynder dog pulveret med vand i forholdet 1:10 og sørger for ikke at komme i kontakt med det smiley

• #5   25. jun 2013 Hvordan bruger I det? Og er blåsten ikke ret krads?

• #6   25. jun 2013 nej, blåsten er ret harmløst.. smiley det lugter ikke af noget smiley
    i hvert fald i pulver form.. og efter min mening, skal det ikke blandes op.. der er rigeligt fugt i strålen!!
    kom lidt af blå stenen ned i låget, find et lille stykke vat frem og en hov renser. hæld pulveret ned i strålen, læg vattet på hullet - kom 2-3-mm af vattet ned i strålen og lad resten sidde ude.. (her bruges hov renseren)

• #7   25. jun 2013 en beskæring hjælper meget, og kan tit få næsten det hele væk smiley

• #8   25. jun 2013 Er lige blevet beskåret, og smeden har været og kikke en uge efter, så der er vidst ikke mere at tage af smiley han sagde bare jeg skulle rense (uden vand) og bruge tandpasta og lukke til med vat, men kan ikke få vattet til at sidde fast, derfor er jeg lidt på bar bund smiley

• #9   25. jun 2013 har lige fortalt dig hvordan.. smiley en hov renser..

• #10   25. jun 2013 Blåsten ER meget krads, man brugte det i gamle dage til at behandle en klovsygdom hos kvæg som kaldes digital dermatitis som nogellunde svarer til sur stråle.
    Det må man ikke mere, fordi det er så kraftigt.

Jeg har hørt at man skal være 18 år for at må købe det i matas fordi at det er så farligt

• #11   25. jun 2013 okaj, nu kører jeg ud i stalden, og tager et billede af det.. for det jeg har købt er købt i HÅNDKØB!!! vi var to der fik det på hænderne, uden irritation osv.. og vi har begge to 10 fingre...
    før i tiden behandlede man MENNESKER med blåsten.. imod svamp osv..

• #13   25. jun 2013 desuden lærte jeg i 8. klasse at lave det i kemi/fysik

• #14   25. jun 2013 Har hørt fra flere, at det godt kan være lidt smågiftigt, men tror bestemt ikke, det er så slemt, hvis vi både i gymnasiet men også i folkeskolen (7.-9. klasse), fik lov til at anvende det i undervisningen uden nogen form for beskyttelse eller advarsler. Jeg har desuden brugt det flere gange til min pony, og han har aldrig taget skade smiley

• #15   25. jun 2013 husk smeden skal først beskære hesten, derefter behandler du så det er "rent" det du behandler

• #16   25. jun 2013 Vircon S? Har også prøvet meget svær su stråle hvor intet hjalp, heller ikke blåsten. Min dyrlæge anbefalede mig derfor Vircon S lyserødt pulver man også bruger til bl.a svampeinfektion i huden, ringorm, decifisering af staldmiljøer mm. Drys det direkte i strålen og put en lille tot vat op, som man gør ved brug af blåsten. Tro mig, du kan se forskel allerede dagen efter;o)

Kh. Søs

• #17   25. jun 2013 Kevin bacon hoof solution - det skal bare smøres på 3-4 gange om ugen, så er det hurtigt væk.
    Min havde det på alle 4 hove da jeg købte ham, og det var RIGTIG slemt. Jeg prøvede alverdens ting, indtil smeden anbefalede mig hoof solution. Det er noget klistret brunt snask som lugter lidt af balsamicoeddike, og det virker super hurtigt smiley
    Du kan google det, der er en webshop som sælger det for ca 200 kr, og der er til behandling af flere heste i den ene bøtte, selvom den ikke er ret stor.

• #18   25. jun 2013 Misse - kan ikke lade være med at kommentere på det link du lagde ud med blåsten, der står "Det anbefales ikke at bruge produktet til veterinære formål." og det kan du (og mange andre, åbenbart) bare vælge at overse? Jeg tror der er en grund til de har skrevet det smiley

Til TS:
    Står i samme problem, så følge lige lidt med, men kender ikke til det med æblecidereddike, sprøjter du det bare direkte ned i stårlen, eller er det blandet op med noget? Og er det noget specielt tandpasta du bruger til det?

• #19   25. jun 2013 Desuden er der jo nok en grund til at man ikke længere må bruge det til køer skal i se smiley

Når vi har brugt det i kemi har vi fået af vide at hvis vi fik det på fingrene, hvilket vi helst skulle undgå, så skulle vi vaske det af, ellers kunne huden godt blive irriteret af det.

Tine-nj:
    jeg har hørt at grunden til at tandpasta virker er at der er flour i, og det dræber bakterierne som gør at hesten får sur stråle smiley

Står også med det samme problem med min hoppeplag, desværre syntes min mor at det lyder som noget pjat at smøre tanspasta i hoven -_- så lige nu bliver de renset godt og grundigt, i morgen tror jeg at jeg prøver at vaske med noget varmt sæbevand

• #20   25. jun 2013 Kom lige til at tænke på noget: Atamon
    det dræber jo svampe, og er rimeligt mildt smiley
    Min mor brugte det på min ene bror da han havde fodsvamp

Tror i at man kan bruge det? smiley eller er det her mere bakterier end svamp?

• #21   25. jun 2013 Jeg plejer at ride et par gange på stranden også er det væk smiley Kan man self kun hvis man bor i nærheden af vandet, ved jeg så ikke om du gør smiley

• #22   25. jun 2013 Nanna: Jeg prøvede en overgang at bruge atamon, men det fungerede ikke så godt, selvom jeg anvendte det i en længere periode smiley

• #23   25. jun 2013 Jeg er nu heller ikke meget for at putte blåsten på min hest. Synes det er lige ekstremt nok, især fordi mange fortæller om deres hændelser med det. I min søgen omkring råd til sur stråle har jeg endda læst om en der havde spildt noget på gulvet, og dagen efter var der ætset noget af gulvet væk. Hm, mon ikke det er lidt for stærkt i ren form så!
    Er der lidt blåsten i det Blue Hors sur stråle-ting man kan købe?

Nanna ~ Bella &.... - Atamon har jeg os læst man kan bruge. Nogle siger det virker, andre siger det ikke gør nogen forskel. Men sådan er det jo med alle midler smiley

Tine-nj - Både æblecidereddike og tandpasta er bakteriedræbende og udtørrende. Har læst rigtig meget omkring æblecidereddike, og mange siger det er godt lige at spraye på indvendig hov, da det dræber alle bakterierne, og styrker hoven. Hesten kan os få det i maden, da det er godt med ledgigt og mange andre ting. Det er vidst lidt af et vidundermiddel, lyder det til :o)
    Og jeg bruger ren æblecidereddike.

Nej, jeg bruger bare en fra colgate. Og ja, som der er blevet nævnt er det flour der gør det. Man kan vidst os få noget tandpasta med ren flour i. Og en hulens masse mundeskyllemiddel, hvor der jo os er meget flour i - dog er det kun en tanke, om man kan bruge mundskyllemiddel os (da det jo er lettere at få hoven til at absorbere), men jeg har intet hørt eller læst om det. smiley

Jeg har fundet noget jod frem som jeg vil prøve at bruge i morgen, og se om det er bedre.. smiley

• #24   26. jun 2013 hehe det er sgu godt at vi kan hjælpe hinanden lidt her på HG smiley

• #25   26. jun 2013 Jeg bruger NTdry. http://abrideudstyr.dk/shop/nt-dry-156-g-2189p.html
    Det er super effektivt mod sur stråle, da jeg selv har en hest der døjer med dét og muk smiley

Kommentér på:
Sur stråle!!

Annonce