{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.482 visninger | Oprettet:

En hel måned uden metal i munden. {{forumTopicSubject}}

I går var det en hel måned siden at Felex havde bid i munden, og siden da har vi redet udelukkende bidløst.

Jeg må sige jeg er så posetivt overrasket over hvor godt han kan gå uden bid. Vi rider udelukkende i sidepull og så en rebgrime/sidepull.

Jeg har personligt fået en helt anden pony, og har lært ham at kende på en helt anden måde bare i denne korte tid.


Meeeeeen nu hvor vi har rammet en måned, og selvom jeg aller helst har lyst til at fortsætte helt uden bid, må jeg nok indse at jeg skal til at bruge det på ture med andre heste, jagter og så nok også lidt i dressuren igen da vi regner med at skulle ud og debutere nogle stævner igen.

Så vi skruer lige fra 100% bidløst ned til 85 - 90 % bidløst.

Jeg ville egentlig bare dele min stolthed over at have lært dyret at kende fra en anden side, og så ville jeg da høre om i selv har oplevet det efter i smed biddet helt? smiley
Har i siden da aldrig brugt det mere, eller bruger i nu som jeg det af og til? smiley

Jeg for sikkert en magtkamp med mig selv over at tage bid på ham igen af og til, fordi jeg har den der følelse at 'wow så og så længe uden bid' følelse hvis i kan følge mig haha smiley

Kom med jeres historier smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  En hel måned uden metal i munden.
  • #1   14. jul 2013
    Jeg red uden bid på Maja i 1-2 år og hun fik ikke bid i munden igen, udelukkende på grund af dovenskab og fordi der ikke var behov for det :o) Hun ændrede ikke adfærd ved skift.

    Men på Fleur har jeg intet imod at proppe det på hende, selvom vi har redet uden i nogle dage. Hun kommer også til og have det på, eftersom vi skal ride dressur.
    Og syntes ikke hun er anderledes med eller uden. Så længe hesten trives med bidet og ikke viser ubehag, så ser jeg ikke nogen grund til kun at være bidløs med mindre man fx ikke har behov for bid grundet konkurrence fx.


  • #2   14. jul 2013 MIn hest er ret den samme både med og uden bid =)

    Har fra jeg startede med og tilride hende redet både med og uden bid..

    Hun er præsis lige ens og ride.. med eller uden bid =)

    Så rider med det jeg nu har lyst til =)

    Min unghest tilrider jeg uden bid lige pt.. af den grund at hun ikke har fået ordnet tænder endnu. =) har endda redet hende på tur. hun reagere super godt på rebgrimen men vil med tiden få bid i munden..

    Jeg kan godt lide og kunne skifte efter hvad jeg har lyst til..

    Og det praktisk.. havde glemt nøglen til mit skab den ene dag jeg skulle ud og springe med en fra stalden men så måtte jeg jo bare ride i grime og sadel =)

    Det da mega smart. havde jeg ikke kunne ride uden bid havde jeg jo ikke bare kunne sprige som aftalt. =)


  • #3   14. jul 2013 Stjarni og jeg har nu næsten være bidløs i et år.. Vi red med bid 5 gange, inkl. dengang jeg prøvede ham. Han fungere så flot uden bid, og jeg vil helst være så naturlig så muligt. Og hvis han kan, hvorfor så ikke?

  • #4   14. jul 2013 Min pony er blevet en helt anden. Jeg føler at vi begge, har rykket os meget længere, end da vi red med bid. Dyret lytter bedre i end sidepull, end han gør på bid. Det er så dejligt når man prøver noget nyt, og det så virker bedre, end det gamle:)

  • #6   14. jul 2013 Jeg har en omvendt historie.

    Havde lånt en bidløs trense, og prøvede den. Og hesten truede med at smide mig af. Mener det er den, der hedder bitless, ved godt, de er forskellige.

    Jeg blev virkelig nervøs, min hest har kun smidt mig af en gang på 10 år, og det var da jeg lige mødte hende. Så det ligner ikke hende.

    Så hentede jeg straks hendes alm. trense med bid, og fik igen en afslappet hest.

    Så jeg er ked af det, men aldrig mere bidløs her. Max hackamore.


  • #7   14. jul 2013
    Mimsen - En bitless har også ry for og være yderst elendig, fordi den ikke kan give efter på en del trenser.


  • #8   14. jul 2013 Chanel blev en helt anden, da jeg skiftede til bidløs for 3 år siden. smiley Hun har ikke haft bid i munden siden, fordi hun var utrolig utilpas med det.

  • #10   14. jul 2013 Jeg fik også en helt anden pony da jeg smed bidet. Han får ikke metal i munden igen. smiley
    Når jeg (for det håber jeg da jeg gør, misforstå mig ikke) får min næste hest, så kun jeg godt finde på at skifte mellem bid og bidløs. Det vil komme meget an på hesten selvfølgelig smiley

    Men forstår overhovedet ikke hvorfor man ikke også må ride bidløs til stævner. Jeg kan ikke se nogen god grund smiley
    Jeg glæder mig til den dag de indser at bidløs ikke betyder mindre kontrol smiley


  • #11   14. jul 2013 i/jeg mærkede en tydelig forskel på Natash. Hun var direkte bange for biddet, og gjorde alt for at sige fra, at det var ubehageligt. Bukkede, stejlede, løb, sparkede bagud og prøvede at mase os ind i hegnet. Vi smed biddet, bum vi havde en helt anden pony :).
    Nu rider jeg med bid ca. 1 gang om måneden +- for at holde det ved lige. Hun er ikke bange mere, og gør det kun i tilfælde af jeg skal starte stævner eller jeg finder en stævnepart til hende. Den kære pony skal jo startes med bid :).


  • #16   15. jul 2013 CLAV

    Så er det da godt jeg også kan ride bidløst uden for lukket bane og har været på 5 timers ture osv smiley
    Dermed høre jeg vel ikke under kategori idiot længere.

    Kan ikke se hvor det er blevet til noget opreklameret eller svært noget, jeg valgte nu bare at forsøge mig uden for ren hygge. Og da det vidste sig jeg kunne ride komplet nirmalt seriøst dressur og spring samt ture på ham? Jamen hvorfor så ride med bid? Der var jo ingen forskel ridemæssigt.

    Sikke opreklameret og svært.


  • #17   15. jul 2013 CLAV: ikke så underligt, at din hest bliver 'døv' for signalerne bidløst, hvis den aldrig har lært dem. Indlæring af de bidløse signaler kræver tilvænning, da presset lægges anderledes - så de basis signaler, som du kalder dem, skal jo genindlæres ved skift af optømning, præcis som det også gælder for alle andre skift i udstyret.

    Men det er jo ikke ensbetydende med, at din hest ikke ville kunne fungere bidløst, blot at du ingen grund ser til at afsætte den nødvendige tid til omskolingen - hvilket jo også er helt fint.


  • #19   15. jul 2013 Så er det jo ikke en hver idiot der kan ride uden bid alligevel CLAV.

  • #21   15. jul 2013 Jeg gik nu ud fra at kunne alt uden bid, ikke bare tulre rundt for hyggens skyld. Jeg personligt ligger og træner alle mine normale øvelser uden bid, som jeg også gør med bid.

    Og forstår stadig slet ikke hvorfra du fik ideen om at nogen sagde det var svært eller lign, som du jo skriver.




  • #23   15. jul 2013 CLAV

    Du skrev at alle gør som om det er så svært, men det kan jeg bare ikke se nogen gør her i emnet?

    Og så er man altså ikke hellig bare fordi man ikke rider med bid, det er da en skam at tro.

    Men kopier det gerne og citer hvis jeg er gået glip af det.


  • #24   15. jul 2013 Min egen fungerer 100 gange bedre uden bid på banen i dressur. Han kan have tendens til at hænge på tøjlen med bid, men uden gør han det ikke. smiley

    På ture osv går/rider jeg aldrig uden bid, da han er en nervøs hest. Jeg tager ingen chancer der smiley


  • #26   15. jul 2013 CLAV

    Ja jeg bad om historier om hvordan jeres heste og i har oplevet skifte, og det kom du med.

    Men jeg bad ikke om at blive kaldt 'idiot' og stillet dumt hen, samt din mening til bidløs ridning.


  • #28   15. jul 2013 Du må hjertens gerne være kritisk. Men emnet handlede ikke om havd en hver idiot kan, men hvad du har oplevet med din hest, som du også skrev.

    De andre tilføjelser var her bare malplacerede, da det ikke er et diskusions emne om hvorvidt bid er helligt, opreklameret, svært/ikk svært, hvor mange idioter der kan og ikke kan osv.

    Jeg mener også allt heste kan rides bidløst og at 90% af bidløse ryttere er hellige engler med kæmpe glorie på hovedet, men det var så ikke det det handlede om.


  • #29   15. jul 2013 CLAV - Jeg belærer på ingen måde, bare rolig - jeg kommer blot med mit input i forlængelse af at du skrev, at du havde droppet bidløst fordi hesten blev døv for basis signaler - hvilket en hest jo kun vil være, hvis den enten ikke har lært signalerne eller den har lært dem forkert.

    Enhver hest kan lære de helt basis signaler til det bidløse, hvis man lægger tilstrækkelig arbejde i det. Derfor mener jeg ikke at det holder, at din hest ganske enkelt bare bliv døv for signalerne hvis den er skolet rigtigt i det bidløse.

    Bevæggrunden til mit indlæg var, at du udtrykker dig meget offensivt omkring bidløst ridning, netop derfor mener jeg det er vigtigt, at argumenterne for dine udtalelser holder ;o).


  • #30   16. jul 2013 Syntes ikke det handler om bidet, men hånden der føre det... Jeg rider begge ting, ville dog aldig drømme om at ride i en rebgrime eller med hackamore, sidepull hvis det endelig er...

  • #31   16. jul 2013 Anina - Man kan sagtens ride med en hackamore eller en rebgrime, hvis man bare har styr paa hvad man laver. smiley

  • #32   16. jul 2013 Anina

    Det spurgte jeg ikke om smiley


  • #33   17. jul 2013 Min har vendt jeg sig fuldstændig... Jeg har mig en af de der hysteriske dressur heste, troede jeg da. Det viste jeg så faktisk bare at han var fejl håndteret af mig og alle andre.

    Vi har begge to en dårlig fortid med bidet, da jeg fik ham var jeg typisk teenage dressur trunte, hvor alting var hestens skyld og når man sur så rev man hesten i munden og klappede den en i røven, bestemt ikke noget jeg er vildt stolt af men synes bestemt det er en måde hvorpå man kan se vores udvikling.

    Det var dog kun de først 6-9 måneder jeg havde ham, da jeg fandt ud af det jo kun blev værre...

    Han er en pony der ser spørgelser og er meget nervøs, hvilket har gjort skiftet svært for mig da jeg faktisk er lidt bange for at give slip på kontrollen og en omskoling fra tøjle til sæde har været svær, men kan ride ham næsten kun for sædet nu, og han har ikke haft bid på siden i vinters. Jeg har dog hackamore på, på tur da han bliver noget glad, og det gør mig lidt mere tryg at der er liiidt mere kontrol i den, ind i et plan kapsun smiley

    Hele min verden har ændret sig med det. Jeg gik fra at have en halv tvær hest, til en meget gladere hest og meget mere tilpas. Han kigger stadig og er stadig nem at skræmme, men det er blevet meget bedre! Jeg kan sagtens stadig putte bid i ham, men jeg kan mærke ham blive jumpy, nervøs og spændt med det samme. Han har dårlige oplevelser med det så derfor har jeg bare valgt at vi ikke er klar til det endnu, min plan er stadig at skulle sniffe lidt til det igen, for at kunne lægge det bag os smiley

    Ikke nok med det, jeg har ikke været decideret "led" i munden på ham i mere end 3 år nu, men jeg synes stadig at det var for meget tryk i munden, da han er meeeget smal i munden og ikke har specielt meget plads. Har faktisk haft store problemer med at finde bid, fordi de alle bare sidder forkert eller ser ubehagelige ud..

    jeg er også dødbange for at falde tilbage i gamle hårde dressur vaner... Selvom jeg er blevet rigtig blød i hånden af at have ham, så... ja, jeg er bare bange for at gøre mere gavn end skade, hvilket nok er mest derfor jeg ikke gør det smiley

    Han kan dog rides i alt, bortset fra cordeo. Har faktisk ikke arbejdet så meget med det, igen er det, det med at slippe kontrollen der er svært, og han er ikke en man kan tage en hyggetur på. Man skal konstant være klar med ham xD


Kommentér på:
En hel måned uden metal i munden.

Annonce