Hul i ryggen - men ingen ømhed..Sten? {{forumTopicSubject}}
Halløj folkens!
Sagen er at jeg faktisk i længere tid har villet spørge, men altid er kommet fra det.
i maj måned(mener jeg, eller start af juni) var jeg for første gang ude og bade med Jasmin.
Vi galopperede rundt, travede, skridtede og gik lidt op af bakker.
2 dage efter, var hun sær i ridningen og eksrem øm i musklerne i ryggen. Jeg vidste jo ikke hvorfor, men vi fandt ud af om aftenen at det selfølgelig var badningen - det tager meget på musklerne. Så hun fik fri, indtil hun ikke havde ondt længere, og så var hun fit for fight igen. Sagen er at dagen efter havde hun nemlig et "hul" i højre side af ryggen. Altså det går lige lidt ned et bestemt sted. Jeg tænker om hun måske har haft rullet sig efter badeturen på folden, hvor der er nogle sten(desværre, vi fjerner dem hver gang vi ser der er kommet nogen), der hvor de har deres rullested, om det måske kan have lavet et mærke i ryggen.
Hun har ikke ondt når man trykker - andet end hvis du trykker hårdt, selfølgelig, men det er både på ryg, nak og balle hun bliver irriteret hvis man trykker meget hårdt.
Der er intet under ridningen længere. Hun er smidig og bevæger sig utrolig godt og roligt, på trods af at hun til tider kan være en kælling og ikke ville noget, som hun altid har været.
Men kan det være stenen der har lavet hul? Jeg har selfølgelig ikke fået dyrlæge, da hun INGEN form for tegn viser for ømhed eller halhed, eller anden uro i kroppen. Og jeg får hellere ikke dyrlæge indtil der er noget, så drop det at jeg skal have dyrlæge ud m.m.
Jeg spørger kun om en sten, kan have lavet det?
Hun havde på et tidspunkt, under det også en form for "udslæt" - altså hun mistede hår, og blev barhudet, under perioden hvor hun var øm, men det er væk nu, og der er intet.
dec 2006
Følger: 72 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 526 Svar: 5.248
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.683
For øm er hun ihvertfald ikke længere.
Jeg har lært at fremover traver og skridter jeg kun en smule, og mest bare oppe på selve stranden
okt 2004
Følger: 79 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.621
Er det hårdt omkring der, eller virker musklerne spændte - ikke ømme, men hårde/spændte?
Min har nemlig et hul ved halen, på det ene lår. Musklerne er helt hårde/spændte i området, men hun er ikke øm eller har smerte, og er ikke generet af det.
dec 2008
Men jeg var egentlig også bare intr. i at vide hvad det dog kan være der giver huller, om sten kan gør det..
okt 2004
Så ja, jeg tror sagtens det kan være en sten eller en gren, der har trykket musklerne, eller lavet et lille brud. Har aldrig hørt om dit tilfælde før - men hvis du virkelig er interesseret, kan du da ihvertfald give dyrlægen et kald (ved godt du ikke vil have ham ud, men et opkald er gratis) og høre om han har hørt om den slags før. De ser jo ofte lidt flere ting, end vi andre hestemennesker gør, og de kender jo også til den slags, lidt bedre end os.
okt 2004
http://www.hestegalleri.dk/grupper/heste_sygdomme_og_skader/879314-hul_i_muskel
okt 2004
Følger: 98 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.684
dec 2008
dec 2008
Hul i ryggen - men ingen ømhed..Sten?