{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
985 visninger | Oprettet:

Stopper op på tur {{forumTopicSubject}}

Har lige brug for jeres hjælp smiley

Er begyndt at ride på ture alene og det har aldrig været et problem at ride væk fra de andre, men når vi så er kommet af sted, så stopper han flere gange op og vil ikke fremad igen. Når jeg så prøver at få ham fremad igen, bakker han og prøver at vende om. Det er ikke noget voldsomt! Jeg kan ikke mærke at han snart vil stoppe, så kan ikke engang få ham mere fremad inden det går galt.

Når han har gjort det, har jeg altid "vundet" og er fortsat den vej jeg gerne vil.

Det sker kun når vi er alene af sted, ikke sammen med andre heste.

Har i nogle forslag til hvad jeg kan gøre? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Stopper op på tur
  • #1   15. jul 2013
    Når min gør det, er det ren og skær nervøsitet. Hun har set noget der er skræmmende, som jeg ikke kan se også skal vi stå og kigge lidt før vi kan gå videre :o)

• #2   15. jul 2013 Det gør min pony også og det er mega træls! Vi kan ikke ride tur på hende selv uden at hun stopper og vil bare ikke frem! Man kan sidde og sparke til hende mega mange gange. Når der er gået lidt tid og hun ikke vil vender hun også op hun laver ba lige et stejl istedet og løber. Hun hopper på en møde bagud. Vi bliver bare ved indtil hun går smiley

• #3   15. jul 2013 Han stopper op, så står han og kigger lidt rundt, men virker ikke som sådan bange. Har prøvet at bare lade ham stå og kigge, for det kunne jo være han havde opdaget noget. Men synes det er mærkeligt at han bliver nervøs/bange nogle steder hvor der faktisk ikke rigtigt er noget. En af gangene hvor han stoppede, var dog ved et sted han aldrig har kunnet lide at gå forbi, hvilket jo er ret forståeligt. Men forstår ikke de andre steder hvor han har redet rigtig mange gange før smiley

Sandra: hvis det er rigtig slemt, så bakker jeg ham, indtil han går fremad. Lyder mærkeligt, men det hjælper.

• #4   15. jul 2013 Så man skal få hesten til at bakke og så gå frem igen bag eft? smiley

• #5   15. jul 2013 Efter*

• #6   15. jul 2013 Jeg har bakket ham i den retning jeg gerne vil, og så kan jeg efter nogle skridt eller meter, vende ham rundt og gå fremad igen smiley

• #7   15. jul 2013 Istedet for kun at ride frem når det er ved at ske, så driv frem hele tiden, så han ikke når at tænke stop?

• #8   15. jul 2013
    Hvis man driver frem hele tiden, bliver hesten da døv for frem signalet..

• #9   15. jul 2013 Okay tak for tippet smiley

• #10   15. jul 2013 Det jeg gør med Tjalfe er simpelthen at han absolut IKKE må vende sig i anden retning end jeg vil hen, så jeg bliver ved med at støtte ham ind på den retning jeg vil og når hesten ikke vil frem, så lader jeg ham kigge lige to sekunder og så driver jeg på ham smiley

Det jeg tænker på er at enten kan hesten gå frem den vej jeg vil, ellers må hesten bakke hele vejen hjem smiley Hesten opgiver hurtigt at bakke hjem og så går de gerne frem smiley

• #11   15. jul 2013 Da ikke hvis du bare rider godt frem istedet for måske bare at lade den laske på en hyggelig skridttur... der er mange der bare lader den gå som den vil, har jeg oplevet, og så stopper de.

• #12   15. jul 2013 Hvis jeg bliver ved med at presse ham i den vej jeg vil, så bliver det til sidst lidt voldsomt og det vil jeg helst gerne undgå. Men vil prøve det med at bakke hjem i stedet for at bakke den vej som jeg gerne vil smiley

Han går frisk fremad hele vejen og stopper så lige pludseligt. Det sker både i skridt og trav. Gider ærligtalt ikke sidde og drive ham fremad hele tiden, da han går i et behageligt friskt tempo som han skal smiley

• #13   15. jul 2013 Jasmin gør det ved ting der er nyt - altså en ny tur, men med ting hun har set før, så slår hun fra (hun er ekstrem rutinehest). Hun bakker og drejer og kan SLET ikke fåes frem, så jeg plejer nu ved nye ture at have en pisk med, og så lige give hende et bitte rap i røven hvis hun begynder og jeg ikke kan få hende frem med benene. Så stopper hun. Kan godt være hun lige skal vide pisken altså er der igen, men så har hun sådan ligesom fattet at hun skal frem - ikke den anden vej.

Og jeg er MEGET ikke-tilhænger af piske, så tro mig - når jeg siger bitte rap - så er det et bitte rap smiley

• #14   15. jul 2013 Min kan være en rigtig rasmus omvendt, så når jeg beder ham om at gå frem, går han tilbage. Prøver nogle gange at give ham et lille klap, men det får den modsatte effekt.... Ret træls.

• #15   15. jul 2013 Har du tænkt på, om det kan være din egen opstilling der gør det?
    Hvis du fx kommer til at sidde og slappe lidt af, falde lidt fremad o.lign. kan det godt få ham til at stoppe op. smiley

• #16   15. jul 2013 En jeg rider sammen med havde samme problem, og hun gjorde også det at så bakkede hun den bare den retning hun gerne ville. Men det er hun simpelt hen blevet nødt til at lade være med. Fordi nu er hendes hest begyndt at bakke hver gang der er noget den ikke vil. Så vil ikke råde til det med at bakke, desværre.. Det virker jo ellers fint. Men ikke så fedt med en hest der bakker hele tiden.. smiley Kan jo også sagtens være hende hest der bare er sådan.

• #17   15. jul 2013 Altså selvfølgelig slapper jeg af, da det jo som sådan er hyggeligt nok. Og han stopper jo ikke hele tiden. Den tur jeg red var på omkring 5 km og der stoppede han 5 gange, hvor kun 1 af dem tog mere end 1 minut at komme igennem smiley

Kan ikke se hvordan jeg skal få ham fremad uden at bakke. Lånte bakke tricket af en veninde, hvor hesten er blevet meget nemmere at få forbi steder den ikke ville, så det er vel lidt forskelligt hvordan de reagerer.

Men af hvad jeg lige kan læse, så er det vel bare at prøve lidt forskelligt og have en god omgang tålmodighed smiley

• #18   15. jul 2013 Mit råd ville være, at stille lidt mindre krav. Lad være med at ride så lange ture, indtil din hest rykker sig videre.

Hvis din hest f.eks. stopper og nægter at gå, skal du holde presset med schenklerne. Hvis du ingen respons får, skal du have en pisk med, og tappe hesten enten nede ved schenklen eller på bagparten. Du øger presset, indtil du får en respons der siger 'frem'. ét skridt er nok, du behøver ikke flere. Bare den svarer frem for dit signal, og så vender du om og lader hesten gå nogle skridt tilbage... Efter lidt tid vender du igen, og rider frem. Når hesten begynder at nægte at gå, gør du det samme igen, indtil du får reaktionen 'frem'. Hold presset indtil den ønskede respons kommer og derefter 'roser' du hesten ved at lade den gå nogle skridt tilbage i den retning den gerne vil - så lærer hesten, at den lige så godt kan reagerer på dine signaler - og at når du får noget, får den noget igen.
    Til sidst burde problemet forsvinde helt selv og den vil stoppe med at nægte at gå.. smiley

Men husk, tålmodighed er en dyd smiley

• #19   15. jul 2013 Og husk - når du tapper hesten og holder presset skal du OGSÅ holde presset når den bakker, går til siden osv. osv. men når den flytter vægten og et skridt frem, så slipper du MED det samme smiley

• #20   15. jul 2013 Roser ham også hver gang han træder et enkelt skridt frem, men vil prøve som du har forslået, tak. smiley

• #21   15. jul 2013 Stinne - Nogle gange kan man godt komme til fx at læne sig fremad - og nogle heste reagerer ret meget på det. smiley

Min egen gør det også, hun begynde så bare også at stejle, når hun ikke vil frem. Men hun kan også finde på at stoppe op og begynde at bakke og nægte at gå, uden nogen grund - andet end min opstilling. smiley

• #22   15. jul 2013 Det må jeg lige tænke over næste gang så. Synes bare det er mærkeligt at han kun reagerer på det når vi er alene. Men det er vel bare hans flokinstinkt der siger han skal følge med? smiley

• #23   15. jul 2013 Ja, det tror jeg. smiley Min er også meget mere opmærksom på mig og mine bevægelser, når vi er alene.
    Når der er andre med, er det jo oftest dem hun følger, men når det kun er mig, ved hun nok godt, at så er det i langt højere grad mig der bestemmer hvor vi skal hen osv. og så er hun langt mere opmærksom på hvad jeg fortæller hende - nogle gange lidt for opmærksom. smiley

• #24   15. jul 2013 Han er også meget mere opmærksom når vi er selv. Sammen med hans faste turmakker går han med sænket hoved og hals og ørerne vent mod mig, når vi er alene er hovedet rejst og ørerne opmærksomme smiley

Kan se der er meget at gå i gang med, det skal da nok blive godt! Tusind tak smiley

• #25   15. jul 2013 Ja, der er masser. smiley

Men jeg håber næsten for dig, at det er din opstilling, for det er noget af det nemmeste at gøre noget ved - der er det jo kun dig, der skal laves om, ikke hesten. smiley Og det er trods alt lettere at ændre på sig selv end på hesten. smiley

Men held og lykke med det, håber du finder ud af hvad der er galt smiley

• #26   15. jul 2013 Haha tak, det håber jeg også! smiley

Kommentér på:
Stopper op på tur

Annonce