{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.321 visninger | Oprettet:

Væk med ulykker og skræmte heste {{forumTopicSubject}}

Min veninde sendte mig dette link smiley
http://videnskab.dk/kultur-samfund/hesteforsker-vil-knaekke-ulykkeskurven

Synes der er meget spændende læsning, specielt fordi min pony er typisk bund i hierakiet, og pissebange for rigtig meget. Det er stort set umuligt at vende ham til et nyt sted (eller ret meget andet) uden en anden hest der kan berolige ham. Og artiklen pustede lige ekstra liv i mit forsøg på at gøre min pony så tæt på idiotsikker som muligt smiley
For det er min evige frygt at min pony pludselig løber fra mig i panik, og hvis det så skete ville der da også være chance for at jeg kom til skade.

Hvad siger i til artiklen? Hvordan er jeres hypsere? og hvordan træner i dem så derudfra? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Væk med ulykker og skræmte heste
  • #1   23. jul 2013
    Jeg syntes denne sætning er vigtig og hive frem:
    " Endnu en af de myter, Janne Winther Christensen har testet i sin forskning er, at heste bliver mere bange, hvis de får lov at flygte fra det, de er bange for. Der har været en teori om, at det var selve det at flygte, der gjorde hesten bange.

    Mange ryttere tror, at man skal tvinge hesten til at konfrontere det, den er bange for, hvis ikke man skal have endnu større problemer næste gang. Ræsonnementet bag er, at hesten opfatter det som en belønning, hvis den får lov at flygte fra det, den er bange for, og derfor vil den i højere grad gøre det samme næste gang.

    »Vi fandt, at hvis man tvinger hesten hen til det, den er bange for, så bliver den mere bange. Til gengæld ser vi også, at de vænner sig hurtigere til det. Når de står der, opdager de jo, at der ikke sker noget. Så de vænnes hurtigere til det, men det er mere traumatiserende for dem.«

    »Det er enormt vigtigt at vide, at der er en tærskel, man ikke skal over, for nogle heste vil reagere voldsomt eller blive sensitiverede, det vil sige mere og mere bange. Den vurdering står man så med som rytter eller træner,« fortæller Janne Winther Christensen. "

    Jeg ved ikke hvor mange gange har har læst at man ikke må hoppe af eller at hesten bare skal have en i bagdelen så den kan komme forbi. Men det er så nu bevist at dyret altså ikke bliver mere bange for tingen, hvis man rider uden om den og venter til næste gang.


  • #2   23. jul 2013 Ja, det synes jeg også var skønt at få bekræftet smiley
    Jeg elsker at tage det roligt, for i enden giver det så meget mere tilfredsstillende resultater smiley


  • #3   23. jul 2013 Jeg har en MEGET nervøs anlagt pony! Og det er hver dag!:-( Jeg vil helt klart prøve noget af det som hun nævner!:-)

  • #4   23. jul 2013 Super fin artikel og meget lærerig. I går stødte jeg på et meget stort problem med min hest. Jeg er i gang med tilridningen og det var 5. gang han havde rytter på. Det skal lige siges jeg tilrider uden sadel og i bidløst hovedtøj. Vi var på en lille tur og alt gik fint lige indtil der var nogen hunde der gøede inde i et hus. Min hest valgte at springe frem i galop og det var da et mirakel jeg ikke røg af. Han var så meget oppe at køre så jeg måtte hoppe af og gå resten af vejen hjem. Han er panisk bange for hunde og det giver jo kæmpe problemer når man så rider tur. Og det er ikke lige det nemmeste problem at løse. Jeg overvejer meget professionel hjælp

Kommentér på:
Væk med ulykker og skræmte heste

Annonce