Ang. parter :-) {{forumTopicSubject}}
Hej HG'er
Jeg har lige en tanke jeg vil have luftet.
Nu er det sådan at der er mange der leder efter en part til deres heste.
Hvor holdbare er dem som er dem som byder ind? Hvor længe har jeres parter holdt?
Vi har forsøgt ihærdigt i flere måneder at lede efter en part til Gelique og Josefine, men uden held.
På trods af at det er gratis, og at vi bare forlanger ALMINDELIG staldhjælp da det er en sød lille privatstald med gode forhold (minus ridehus!)
Jeg ved ikke hvad folk forventer af en part. At det bare er en de kan sætte sig på, også går de bare, eller har de lyst til at arbejde med hestene? Det er virkelig svært at finde ud af.
Når man skriver at hestene behøver en person der kan grunddressuren, så er det som om at de forventer en masse.
Jeg ved det ikke, det er bare rigtig frustrerende og ville hører om andre har oplevet lign.
maj 2008
Følger: 20 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 203 Svar: 3.447
Jeg gider heller ikke en overvågende ejer, men gerne en interesseret. Hvor/hvordan søger du? Det kan være en fordel at fortælle folk at du søger part, og sige noget om det kort. Det kan være en ret effektiv metode.
maj 2008
apr 2011
Følger: 73 Følgere: 83 Heste: 6 Emner: 151 Svar: 1.897
Jeg gætter på at det er sommer og folk har for travlt med andet end hest
mar 2012
Følger: 13 Følgere: 29 Heste: 1 Svar: 913
Synes også, det er mærkeligt. Jeg skrev i starten, at man skulle dække en vagt for mig (altså mugevagt), men slettede det igen - det var åbenbart for meget at forlange ... når man har hest, bør man altså også tage del i det ansvar at passe hesten - fodring, udmugning osv. Synes ikke, det er fair, hvis man forventer, at man bare kan komme og ride og så skride igen, især ikke hvis man rider flere gange om ugen. Nu skal min kommende part kun være én gang om ugen, så der synes jeg, det er okay, at de ikke laver staldarbejde, medmindre de gerne vil, men var det 2-3 gange, ville jeg forlange forenet arbejdskraft, helt sikkert!
jan 2013
Følger: 24 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 6 Svar: 37
Selvfølgelig skal man da lige se om der er vand på folden, og om folder en intakt når du henter hestene ind. Det bliver man jo nødt til!
Det er jo ikke en rideskole du kommer ud på
Desuden, så hjælpes vi alle med opgaverne hver sommer. Det skal jo vedligeholdes, men du piskes jo ikke rundt, det er der ingen af os der gider.
Selvfølgelig vil vi da være til rådighed de første par gange, både til hjælp og for at se om der er kemi, og at vi synes rytterne har det der skal til.
Har postet det 20 gange på facebook, folk deler mit opslag ihærdig, og har forsøgt flere gange her - UDEN held!
jan 2013
Jeg har haft annoncer liggende oppe siden april/maj. Kan bare slet ikke forstå det!
Jeg startede med at komme det samme sted jeg er nu, da jeg var 13 år gammel. Jeg cyklede 20 KM OM DAGEN! Folk sukker bare at de ser at bussen stopper 1 km fra stedet.
Hvis folk vil ride, må de ofre bare en lille smule for det
jan 2013
Hellere fjerne 2 lorte og noget pis end at betale 1000,- for en part de rider en gang om ugen måske.
Her har de mulighed for minimum 2 dage om ugen. Kan ikke se hvad pokker problemet bunder i.
Vi har fine faciliteter, så jeg kan sgu ikke liiiige helt se problemet
maj 2008
Eller efter en lang skoledag hvor man først kan komme ud til hesten kl. 16, så ordne 8 bokse helt og ride bagefter, og nå hjem til aftensmad i nogenlunde tid.
Sådan noget har jeg været udsat for, det gider jeg ikke igen, og jeg er faktisk bange for at rende ind i det. Havde jeg overskuddet, så ville jeg ikke have noget i mod at bruge tiden. Havde jeg selskab, så ville det også være sjovere.
jan 2013
mar 2011
Følger: 4 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 104 Svar: 1.737
Det kan måske have noget at gøre med at han elsker små børn og er så rolig?
Jeg tror også at mange der søger part, har næsten lige så svært ved det, men man kan evt. tjekke heste-nettet.
Tror nok de har lavet en søgefuntion, så dem der tilbyder part på deres hest, kan se hvem der ønsker at få en part
jan 2013
Det er HELT fair hos os!
Men hegn og vand er nødt til at tjekkes. Sådan er det. Vi forlanger ikke at folk skal knokle hos os, men bare lige se efter tingene. Det er jo derfor vi søger en part, fordi vi ikke altid selv har tiden.
mar 2011
Følger: 4 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 104 Svar: 1.737
Hvor er det henne?
Det syntes jeg personligt skal stå i topen, så man kan se om det overhoved er muligt at komme hen til hesten, inden man læser resten af annoncen
jan 2013
jan 2013
Men vi forlanger heller ikke mugning HVER dag. Det skal også været inde for rimelighedens grænser, ik?
Hestene har i flere år været vandt til at stå i deres møg i 3-4 dage DOG strøer vi hver dag så de lige får et nyt lag ind. De er hverken døde, syge eller andet af den årsag.
(DETTE SKAL IKKE LEDE TIL DISKUSSION!)
jan 2009
Følger: 24 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 53
PS: har du prøvet heste-nettet i stedet? Synes det er nemmere at få et overblik over hvor i landet hesten står fordi det er inddelt i postnumre. Synes "østjylland" er lidt for bredt. Har personligt altid fundet mine mest stabile parter på HN
maj 2008
Men når det kommer til at ejer VED at jeg har travlt og de selv er hjemme, så vil jeg ikke styrte rundt på alle mulige andre folde. I det mindste vil jeg have det at vide i god tid, og ikke lige inden jeg tager hjem, så jeg kan planlægge dagen lidt. Hvad angår hegn, så er det jeg nævnte også pludselige heldags projekter.
Personligt vil jeg være fristet af dine annoncer. Mest på den gamle hest. Men det er nok nemmest at finde parter som er meget tæt på lokalt. Jeg selv er lidt kræsen med hvor langt jeg vil, fordi selv steder tæt på kan koste rigtig meget transporttid.
aug 2007
Følger: 127 Følgere: 95 Heste: 3 Emner: 68 Svar: 229
jan 2013
Min far har også sagt at han synes folk forlanger det forkerte, og mener man lige burde på en skilling for at sørge for deres kræ
Men ja, hvis man virkelig vil okay så
Er desuden heller ikke nede med at ride på fine opstaldningssteder, hvor at man skal have dyrt og fint ridetøj på.
jan 2013
jan 2013
Skal du bruger mere end en time i transport synes vi det er spild af tid, medmindre du VIRKELIG elsker hestene og virkelig vil bruge din tid på det!
Det kan godt virke at jeg oprettede dette forum til et springbredt til mine annoncer, men sådan er det ikke!
Vil bare lufte mine tanker med andre.
mar 2007
Følger: 71 Følgere: 64 Heste: 1 Svar: 886
Det eneste krav der er, er at jeg muger ud, giver rent halm, blander foder og fylder 2x20l vandspande - dog er dette kun i vinterperioden, men langt fra et problem for mig. Personligt vil jeg gerne have mulighed for at ride og arbejde med hesten, men har ellers ikke haft andre forventninger end at hesten var fornuftig at håndtere. Forventer man som ejer, at finde en part der kan ride og har grunddressuren i orden, skal forholdene som ridebane og evt ridehal på eller i nærheden også være i orden - i hvert fald i mine øjne.
Jeg har gjort mig mange overvejelser omkring emnet, da jeg jo nok en dag selv skal have fat i en part. Noget siger mig dog, at når man skal finde en part til sin hest, så er det ikke nødvendigvis den dygtigste og mest erfarne rytter, der er den bedste part. Mange vokser med opgaven og muligheden for undervisning kan gøre rigtig meget, derfor er det i mine øjne vigtigere at lede efter en man har en god kommunikation med, en der er ansvarlig og loyal.
Nu jeg tænker over det, synes jeg faktisk det er sjældent de "seriøse" parter opstår på baggrund af en annonce hvorved parten henvender sig. Jeg fandt selv frem til min fordi jeg kendte en i stalden fra tidligere, som jeg hev fadt i. Flere gange har jeg oplevet at folk i stalden har spurgt: "kender du ikke en der mangler en part" og derved har være heldige, at der faktisk er nogen det kender en - fordelen herved er at parten ikke er helt fremmede og man på forhånd kan sjusse sig lidt ind på hvad de er for nogle typer, hvordan de er og om de kan ride. Det er oftest sådan folk i min stald har fundet de gode parter, der er blevet i årevis!
Vigtigst af alt er ligeledes at behandle andre som man gerne selv vil behandles - klicheet over alle - som part er der ikke noget værrer end at blive dårligt behandlet, for et stykke " arbejde" som man gerne vil gøre godt og som man evt. betaler for!
Held og lykke med det
aug 2007
Følger: 56 Følgere: 71 Heste: 1 Emner: 80 Svar: 1.314
Men ja, jeg har set mange der leder efter part til deres heste, så jeg tror ikke at det er specielt let at finde en.. Specielt en der er stabil. Og det er min absolut største frygt hvis jeg nogensinde får en part - hvis personen ikke kommer, og ikke giver besked om det :s!
jan 2013
Det er heller ikke forkert lige at havre banen en gang i mellem
Præcis, mange vokser med opgaven! Gik på rideskole fra jeg var 5 til 13 år, så gik jeg op og bankede på hos dem med de heste, og vi fik lov. og har lært SÅÅÅ meget af det.
Vi giver også enorm plads og selvstændighed til vores parter! De vælger selv dage, tidspunkter osv. Vi skaffer jo ikke nogle for at koste rundt og være nogle bitches for dem
jan 2013
Det er IKKE en rideskole du går på jo
Part betyder jo at man har en ''halvdel'' af hesten og så skal man selvfølgelig hjælpe til
jul 2009
Følger: 268 Følgere: 2185 Heste: 5 Emner: 138 Svar: 1.543
Jeg har fået omkring 7 henvendelser i den måneds tid annoncen har været på. Prisen er 450 kr, men det jeh tror er altafgørende ved mig, er at hesten står relativt tæt på centrum (vejle), med rigtig godt busforbindelser. Jeg tror at transport og beliggenhed er det vigtigste i langt de fleste tilfælde
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.155
mine krav til de her partrytter var: over 14 år (da han er et stort lokum) ansvarsbevdst og at der ikke måtte springes på ham.
altså ville de få stillet en hest til rådighed 2 gange om ugen til tider mere, han er SÅ nem at en 8 årig pige kan have omgang med den, nem at ride på tur, kan MB i dressur, ridebane+ridehus, og ingen staldarbejde + man må starte stævner. alt dette for 400 kr. om måneden hvilket jeg jo overhoved ikke syntes er dyrt!
måske er jeg også bare forvent? jeg ved det ikke. jeg altid selv været part rytter og har ALTID fået ros. jeg er altid kommet, uanset verj, min gamle part havde en forstoppelse hvor jeg red ca. hver 4 time også om natten, der er faktisk ikke det jeg ikke har gjort for de parter jeg har haft.
undskyld et surt opstød at komme med, men puha ømt spørgsmål når det er en træls periode
Ang. parter :-)