{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
798 visninger | Oprettet:

Springe efter hestesmed? {{forumTopicSubject}}

Hej HG smiley
Min pony fik hestesmed i går og så spurgte jeg dem om man godt kan ride samme dag som de har fået hestesmed. Han sagde at man sagtens kunne det og ride helt normalt. Jeg valgte så at jeg ville springe lidt for han sagde at man bare skulle ride som man plejede..... Men der kunne hun godt virke lidt ømbenede og ikke rigtig ville galopere så jeg skridtede bare en lille tur i stedet.
Men så tænker jeg lidt kan jeg godt springe i dag?
Syntes i at det er for tidligt hvis jeg så springer i dag? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Springe efter hestesmed?
  • #1   26. jul 2013 du kan jo prøve andet er der ikke at gøre ved, synes dog ikke man skal springe samme dag der har været smed og heller ikke ride en masse, alt efter hvor meget der er taget af

• #2   26. jul 2013 Ja det var også derfor at jeg valgte at bare skridte en lille tur men nu er der jo gået lidt tid så tror i stadig at hun er ømbenede? smiley

• #3   26. jul 2013 Min pony havde sidste år smed hvor jeg red i skoven, på forholdsvis bløde stier, og hun fik blødninger i hoven. Jeg gør selv det at når hesten får smed for den en fridag og dagen efter rider jeg dressur, tør simpelthen ikke andet! Jeg gider ikke sende en hest igennem det smertehelved det var, igen! Når du køber nye sko, går du som regl dem også til. Du går ikke bare yd IG løber en vildt lang tur med det samme smiley

Nogle heste er mere sarte end andre, men pas på smiley

• #4   26. jul 2013 Hvis det var min hyp ville jeg give hende en to dage uden spring eller hårdt arbejde
    smiley Så er du sikker på at hun er helt ok/ikke stivbenet mm smiley

• #5   26. jul 2013 Okay jeg tror bare at jeg venter. Men hun går ikke med sko eller noget hun blev bare beskåret smiley

• #6   26. jul 2013 Du kan sagtens tide og springe samme dag. Det har ingen betydning overhovedet.

• #7   26. jul 2013 Okay nu er jeg helt forvirret..... Men hestesmeden sagde også at det måtte vi gerne men venter lige og ser hvad jeg gør. Men tak for hjælpen smiley

• #9   26. jul 2013 Okay tak smiley

• #10   26. jul 2013 Der MÅ ikke være forskel på en alm sund og rask hest med normal benstilling, om den har haft smed eller ej... Så har smeden taget for meget eller beskåret skævt, så den pludselig står anderledes...

Man bør kunne ride som normalt med det samme smeden har sluppet hesten...

Derfor mine heste altid får smed hver 6 uge, så der kun skal rettes til/finpudses, ikke "tages noget af".... Mange smede tager også en del af strålen, dette er dumt, da det er hestens stødpude der skal have mest mulig beskyttelse, så den "tør" træde igennem og dermed får blodet pumpet rundt..... Behøver jeg sige mines stråler aldrig beskæres, men kun får taget løse stykker hvis der er nogen smiley

• #11   26. jul 2013 Helt sikkert ved smeden bedst, og jeg ville lytte til ham frem for alle de heste tosser herinde smiley

• #12   26. jul 2013 Altid når mine ponyer har haft smed bliver de ikke redet den dag da de hurtigt bliver ømtået af den grund smiley

• #13   26. jul 2013 Okay tror bare at jeg venter så ved jeg er jeg er på den sikre side smiley

• #14   26. jul 2013 Jeanette: det er rigtig dumt ikke at tage noget af strålen af, især hvis hesten ikke har sko på. For hvis noget af strålen ikke tages af, kommer hesten ned og træder på den, hvilket slet ikke er behageligt for hesten, og så er det den bliver ømtået. Når smeden bliver uddannet får de også af vide at de skal tage strålen af.

• #15   26. jul 2013 Og mener vist også at hendes stråle blive taget lidt af? smiley

• #16   26. jul 2013 RideAHorse: De SKAL træde på strålen!! Det er deres støddæmper for dælen, den skal aktiveres for at pumpe blod rundt i kroppen... Så jo mere de tager af den, jo mere udsat og øm bliver hesten selvklart... Strålerne skal finpudses, men ellers, jo større og bredere stråle jo sundere hest smiley

• #17   26. jul 2013 Nej nej nej, nu er du helt forkert på den.

• #18   26. jul 2013 Læs selv mere her: http://naturhov.dk/ under hov mekanismen

• #19   26. jul 2013 Så må du meget gerne linke til noget hvor der står jeg tager fejl, det vil jeg glæde mig til at se smiley

• #20   26. jul 2013 Den vi har jeg fået af vide at de har vundet DM og VM i at beskære heste så tror at de gør det rigtige.... Og vores tidligere hestesmed beskår vores anden hest forkert og det rettede de op så er sikker på at de gør det rigtig smiley

• #21   26. jul 2013 sandra: Det må være Bergers du bruger så? smiley

Optimalt set slider en hest sine stråler tilpas selv, men det er dumt at smeden decideret beskærer dem, finpudser dem er helt okey....

RideAHorse: Mine heste går uden sko btw og deres stråler er brede og store, sunde sunde stråler, de vader gennem grus og sten uden problemer....

• #22   26. jul 2013 Jep det er det jeg er sikker på at de gør det rigtige men den diskussion i har gang i ved jeg sku ikke lige så meget om.... smiley

• #23   26. jul 2013 Sandra: Gør dig selv en tjeneste og læs lidt på www.naturhov.dk
    Ens hests hove er alfa omega for en velfungerende ridehest, så det er altid en god ide at vide lidt om hvad der foregår "dernede" på ens hest smiley

• #25   26. jul 2013 Jeanette:: Jeg syntes bare ikke at jeg kan finde det nogle steder? smiley

• #27   26. jul 2013 Okay tak det tror jeg at jeg gør smiley

• #28   26. jul 2013 Lidt under halvvejs på siden med hov mekanismen, er der billeder af hoven hvor du ser at strålen skal røre jorden både under belastning og uden belastning smiley

• #29   26. jul 2013 Okay tak det kigger jeg lige på smiley

• #30   26. jul 2013 Rider altid samme dag, og hvis det er "spring dagen" springer jeg også den dag. smiley

• #31   26. jul 2013 ja det kan jeg godt se...... Men prøver at spørge hestesmeden næste gang smiley

• #32   26. jul 2013 Okay smiley

• #33   26. jul 2013 Det er nok også det bedste smiley

• #34   26. jul 2013 http://www.hoofrehab.com/frogtrim.htm

ganske kort nede på denne side, står det tydeligt ang strålen (frog) smiley

"After the setup trim we should very often leave the frogs alone. Neither of these frogs have been trimmed at all in the past year, and both horses are all-terrain "gravel crunchers". It would take exactly one pass through these frogs with a hoof knife to make boots a necessity on rocky terrain for the next six months! Too many professionals keep the horses in their care sensitive to rocky ground simply by over-trimming the frogs and never give it a moment's thought!"

• #35   26. jul 2013 Jeanette H - hvor er det glædeligt at du heller ikke tager af strålen. Jeg tager kun i siderne så jeg kan komme ned og rense - netop for at hesten har noget at gå på smiley ..

• #36   26. jul 2013 Ja det kan jeg godt se så jeg spørger hestesmeden og for ham til at forklare smiley

• #37   26. jul 2013 Cowgirls: Yup, selvfølgelig skal der tages flapper, så der er ikke er gemmesteder for bakterier/ammoniak osv, strålen skal jo holdes "ren", så den kan yde sit formål smiley
    Ville ønske flere satte sig ind i en sund hov, det er jo trods alt dem der skal bære hesten og os rundt smiley

sandra: Lyder godt, smeden (ikke hestesmeden) vil uden tvivl også give os ret i at en god bred stråle er at foretrække da den trods alt er venepumpen i hoven og bør stimuleres, for at optimere blodgennemstrømningen der trods alt bevirker at hesten kan udskille affladsstoffer, rense blodet, får bedre ventilation da hjertet og lunger kan arbejde optimalt osv osv osv... Hove er en meget stor "passion" for mig, så kan godt blive lidt "carried away" smiley

• #38   26. jul 2013 Nej ved travhestene gør man ikke, men det er fordi de slider helt ekstremt meget når de er til løb. De har også lange hove de fleste af dem, og det er meget sjældent en travhest bliver beskåret.

• #39   26. jul 2013 RideAHorse: Hvor har du den ide fra? Travhestene hos os går uden sko og beskæres når de trænger, men selv når de har gået med sko, beskæres de da almindeligt??
    Venter stadig på mod argumentationen på at de ikke skal gå på strålen forresten smiley

• #40   26. jul 2013 Jeg arbejder ved en travtræner, og her har de længere hove end ridehesten, da de slider utrolig meget når de er til løb, og de der går bedst uden sko, skal helst have "lange" hove, for ellers slider de dem ned så de bliver ømtået. Når de har længere hove giver det også længere skridt, som jo er en fordel i løb.

I forhold til mod aggumenten, er jeg simpelthen for doven til at modbevise for dig. Jeg har helt klart andet at give mig til. F.eks, at sove smiley

• #41   26. jul 2013 RideAHorse: Aha... Den var ny, men okey, hver travmand sin mening, vores skal helst have alm hove og helst uden sko, det lønner sig da osse når deres ene hoppe slog alle banerekorder i Århus for ikke så længe siden smiley

Hahaha... Javel ja... Eller også kunne du bare konkludere at du tog fejl ang strålen og dennes formål smiley
    Det ville jo ikke tage dig mange sekunder at google dit bevis frem, hvis det var korrekt, ikke sandt smiley

• #42   26. jul 2013 Må jeg spørge hvem du er hos? Vi tager til Norge hver weekend og har haft to til Frankrig smiley vi har flere heste der har tjent over 1,5 mio kr smiley jeg tror nu nok han har styr på det smiley

Jeg står stadig ved at de ikke skal træde direkte ned på strålen.

• #43   26. jul 2013 www.teamholmer.dk som også står på min profil smiley
    De fleste travfolk har stadig den forstokkede holdning om sko og lange hove på hesten, men heldigvis går trenden stille på at det modsatte er sundere for hesten og stadig giver gode resultater smiley

Fint du har en personlig mening om strålen, men det holder bare ikke vand mod de fagfolk der skriver om dette vel? smiley

• #44   26. jul 2013 Ja, der er jo forskel på hvad man kalder gode resultater... De heste i har er en 10. Del af de heste vi har. Flere heste= mere erfaring. Og det virker da som om at resultater kører ind hos i forhold til jer. Hvilket jo er med "lange" hove.

• #45   26. jul 2013 Hahahaha... Ja, lad os endelig køre den over på hvem der har haft med flest heste at gøre og dermed ved mest, for det er jo den endegyldige sandhed... Sorry, men du kan ikke komme udenom at din personlige mening om strålen ikke er fakta, uagtet om det er indenfor trav, galop eller ridesporten, hovene fungerer ens på dem alle.... Jeg kalder nu en banerekord over alle lavet af en hoppe, for et godt resultat, men okey, der har du nok også din personlige mening smiley
    Det er nyt at de gerne vil have hestene kan løbe uden sko, men er sikker på resultaterne nok skal tale sit tydelige sprog med tiden.. Deres heste lever trods alt et top luksus liv i løsdrift og får varieret træning kontra mange travheste der kun køres med smiley

Totalt sidespor... Men fakta er at strålen fungerer som venepumpe og skal røre jorden, det har jeg jo bevist via link og ville snildt kunne komme med flere link der taler for det samme, af fagfolk, så indtil du kan gøre det samme med at en stråle skal beskæres og ikke skal røre jorden, vil jeg lade den ligge her, for jeg ved jeg har ret i dette smiley

• #46   26. jul 2013 Okay okay. Nu er vi helt ved siden af hinanden.

For det første har utallige af vores heste lavet banerekorder, no problemo. For det andet går vores heste ude om dagen og indenom natten. De bliver galoptrænet, kørt med, skridt ture, kommer på skridtbånd, kommer i Walker og nogle af dem bliver trænet i dressur. Så jeg tror nu nok de bliver varieret.

Men jeg synes lige pludselig du laver din mening om? Jeg er helt enig i at strålen skal RØRE jorden, men ikke at hesten skal TRÆDE på strålen.

• #47   26. jul 2013 Dejligt at høre jeres også får varieret træning, det kunne mange lære af!! smiley
    Men lad nu være med at køre videre i den der med at "vores heste har da også bla bla bla", Holmer kender din travma nd nok uden tvivl og de har skam også været med fremme hvor det sneer, det er jo ikke en "min far er større end din far" diskussion vi skal ud i her, det var essensen af strålen og der kommer du stadig til kort smiley

Næh, jeg ændrer skam ikke mening? Nu fordrejer du ordets betydning tror jeg... Hesten skal træde på strålen, for at aktivere denne, det er fakta, denne fungerer stadig også som støddæmper, så det påkræver også at hesten træder på strålen, men den skal selvfølgelig lande hæl først, så stråle og så tå til sidst smiley
    Nu kan jeg vist ikke pensle det mere ud smiley

• #48   26. jul 2013 Vi kan vodstnlige så godt stoppe, for det her har jo ingen ende!! smiley

Kommentér på:
Springe efter hestesmed?

Annonce