{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.194 visninger | Oprettet:

''Problemer der hjemme'' .. {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Det her bliver sikkert langt. Indviklet og besværligt. Men jeg besluttede med mig selv at jeg gerne ville høre om i havde nogle erfaringer..

På den ene side synes jeg bare alt det her er 'luksus'problemer.. min gode vens mor er lige død. Til beggravelsen gik det op for mig at jeg har det jo fantastisk.. men jeg har lige skrevet med min bedste veninde om det her jeg vil fortælle om, og hun siger jeg har brug for hjælp. Derfor gør jeg nu det her..

Mit navn er Josephine. Jeg er 16 år og bor hjemme med min mor og far der er selvstændige. Det er faktisk ret svært at starte.. jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare det.
Ligesiden jeg har været helt lille (ligesom mine to store søskene), har jeg været vant til at hjælpe meget til. Altså alt sådan noget basic noget, tømme opvasker, tage ud, dække bord, gå med hunden osv. og når vi er blevet ældre er det også blevet en hverdags ting at støvsuge, ornde vasketøj, slå græs osv. Herhjemme får ingen af os lommepenge.. eller jo, mine lommepenge er at mine forældre betaler min undervisning. Det er jeg også glad for. Jeg har det helt fint med at hjælpe så meget til, det er jeg vant til, selvom på nogle dage det er dødsens irriterende. Men jeg er glad for jeg er opdraget sådan her, istedet for at være født med en guldske.
Som sagt begge mine forældre er selvstændige og arbejder hjemme = de har kontor herhjemme. Okay .. vi har været meget flade med penge de sidste år, og det går ikke op af bakke. Vi har på tale om at flytte i lejlighed = jeg mister Enggaarden (mit 'andet' hjem, mit undervisningssted. + min fuldpart der står et andet sted, Lucas). Min mor har et meget specielt temperement. Hun har det med at hidse sig op, og hun kan være meget egoistisk. Puha jeg har det dårligt med at skrive alt det her. Min far og jeg er på meget ligefod. Han er bedre til at lytte og forstå mig. Men han er enig med alt det min mor siger. Og nogle gange også ham der siger at jeg må droppe hestene..

Vi er så falit, at jeg bliver nød til at hjælpe meget til herhjemme. For at vi som familie kan køre rundt og komme igennem og klare denne krise, bliver jeg nød til det, så mine forældre kan konsentrere sig om sit arbejde, og tjene penge. Det er jo fair, det kan bare være hårdt for mig. Mine forældre synes jeg er meget i stalden, det synes jeg ikke.. og jeg vile ønske endnu mere. Det er slet ikke som gamle dage, hvor jeg var på Enggaarden næsten alle dage i hele min sommerferie. Men lige pt har jeg slet ikke sommerferie, så stresset jeg egnetlig er. Igår skete dråben.. jeg skulle hjælpe min mor med noget mad, jeg gjorde det åbenbart forkert, og hun blev ret sur fordi hun var stresset. Min reaktion var, at jeg kom til at sige noget i den retning med at, ''hvorfor kan du så ikke forklare det, hvis ikke du taler i en pæn tone går jeg ned på værelset' eller noget. og hun blev ret sur. så morgenen efter, når vi spiser morgenmad snakker jeg om at jeg gerne vil på enggaarden, og min mor siger så NEJ. (det her lyder forkælet for jeg er vant til et nej), du skal være mere herhjemme, at du ikke kunne lave det rigtig igår til maden var bare et bevis for at du ikke hjælper nok til. Mig og min far var ret chokerede.. min far synes heldighvis ikke det var fair. Og her startede det, vi skændtes i 2 timer om hvordan det ene og det andet.. hvordan ejg har det. Jeg fik frit fald for at fortælle hvordan jeg følte det hele herhjemme, men jeg kan bare ikke komme ud med alt. Jeg tør ikke. Jeg ved min mor flegner. Og det ender helt sikkert med ''du er så forkælet, så er der ikke mere hesteliv til dig''. Bum. (jeg er ikke forkælet.. jeg er enorm ansvarsfuld, jeg betaler alt selv, jeg fester ikke hver weekend, jeg er ofte hjemme. Klare mig fint i skolen osv..kaldet englebarn af andre mødre)
Jeg hæler mellem to meninger..eller sider eller hvad man siger. På den ene side, synes jeg det hele er okay. For at vi skal overleve krisen gør jeg gerne alt hvad jeg kan for at hjælpe os igennem det. Jeg støtter mine forældre i alt.
På den anden side.. min veninde skrev som sagt. Det går overvind, jeg kan ikke hele tiden finde mig i at passe på mine forældre og have ansvar for dem. min veninde skrev fx ''Du skal slet ikke finde dig i det - for det er ikke dig der skal hjælpe in mor med hendes arbejde og kræve hjælp. Hun kan spørge - men ikke forlange . Og det bør hellere ikke være dig som skal hjælpe til for at dine forældre ikke bliver stresset. De skal selv finde ud af det.'' og denne her ''på et eller andet tidspunkt bryder du sammen. Du kan ikke gå rundt med facade hele tiden derhjemme, det er så usundt.. hvis du ikke kommer ud med vrede, sorg osv.. du ender med at blive alvorlig syg
Du bliver nød til at se "fjenden" i øjnene Jose.. det ødelægger dig det her...''

det er jo rigtigt.. men der er bare noget men. jeg snakker ofte med mine forældre om hvor meget jeg hjælper til herhjemme, men får hele tiden den kolde spand i hobedet ''vi er ikke som andre''.

Jeg kunne skrive 100 år længere.. og hvis i har spørgsmål så spørg. Nogle der har eerfaringer at give videre. Men noget jeg ikke har brug for er at i har ondt af mig.Det vil blot gøre det være. Jeg vil bare blive glad, hvis jeg høre der er andre der har det som mig..

tusinde tusinde tusinde tusinde tak!

undskyld stavefejl!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ''Problemer der hjemme'' ..
  • #1   3. aug 2013 Hold da op, det lyder forfærdeligt...
    Kunne man evt. snakke med en form for rådgiver? - eller psykolog? Det gjorde mine venners forældre og de har det så meget bedre derhjemme. Altså de skændtes konstant før, men tror de var ved noget rådgiver/psykolog som snakkede med hver enkelt og gav dem noget de skulle arbejde med. Min veninde er også bare meget gladere og sover mere, og finder mere ro og tid til sig selv.
    Måske kunne det være mit bud smiley


  • #2   3. aug 2013 Tusinde tak for svar! ja, det har jeg selvfølgelig overvejet. Men den dag jeg tager mig sammen og spørger mine forældre om det tror jeg de får et chok. De er slet ikke bevidste om hvor ked af det jeg faktisk er over mit teenage liv er sådan her. Mine venner siger som sagt, det er nu jeg skal udforske verden, finde mig selv osv.. men en umulig opgave hvis jeg ikke har rummelighed til at løsrive mig. Men jo. Det kunne være en mulighed. Måske den eneste og sidste..tak for svar!

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.712
    #3   3. aug 2013 tænk på det på denne måde: det er med sikkerhed ikke din mors mening at råbe sådan af dig, over en så lille ting. Men penge er noget af det der gør folk aller mest stressede og irriterede.

    penge er et meget ømt punkt - ingen penge, ingen mulighed for noget som helst..

    måske har du mange pligter, men det er jo normale pligter, og måske syntes du det er slemt, men vil du ikke gøre alt havd du kan for at dine forældre for mulighed for at falde lidt til ro, og ikke have så meget over hovedet??



  • #4   3. aug 2013 Jeg syntes også selv at jeg hjælpe meget hjemme ved mig. Mine forældre er skilt, men min mor har fundet en ny mand. Jeg bor ved min mor og er det meste af tiden der. Hvis der er noget min mor har brug for hjælper jeg til. Jeg syntes også selv, som du, at det kan være træls nogle gange. Men på den anden side kan jeg godt se at der er brug for min hjælp.
    Jeg har også til tider været rigtig godt træt af det. Min mor er også lidt som du beskriver din mor. Hun kan godt have de sygeste humørsvingninger. Når vi har haft skænderier er min storesøster god til at sige stop og få os til at snakke. Og mange gange hjælper det at få snakket.
    Tror det bedste ville være hvis du får sagt til din mor hvordan du har det. Det lyder også som om du har prøvet, men som du skriver ikke er kommet ud med det hele. Hvis du ikke tør sige det til hende face to face har jeg læst nogle steder at hvis man har et problem man gerne vil fortælle sine forældre om, og ikke tør sige det face to face, kan det være en god ide at skrive alt man føler og tænker på ned på et stykke papir eller på en mail og så give/sende det til sine forældre.
    Ved ikke om det kunne hjælpe eller om jeg bare fik skrevet noget pludder. smiley


  • #5   3. aug 2013 Astrid. Det er skam de baner jeg har tænkt i, levet i og handlet i - altid! mine venner mærker dog at jeg ikke har det godt. Min veninde var herhjemme 7 dage tidligere i sommerferien, og hun var selv ved at gå ud af hendes gode skind af at være i mit hus.

    Jeg har altid tænkt i de baner som du siger, men jeg blev lige som opfordret til at .. få en øjenåbner, om hvordan jeg har det. Jeg er i tvivl. Nogle synes jeg har det forfærdeligt. Og andre, siger som du lige beskrev det. Dog møder jeg kun få der siger som du. Men jeg får det altid bedre af sådan en besked du skrev.


    - Jeg har slet ikke fået sagt alt det jeg ville. Fx min mor er igang emd at rodne kontor herhjemme, og hun forlanger (ikke spørger) jeg hjælper til, i de 4 dage det tager. Helt fint, men jeg havde nogle planer i forvejen. Okay det lyder meget forkælet. Men jeg aflyser bare mit, for jeg ved hvad konsekvenserne er hvis jeg ikke gør. Og jeg hjælper mine forældre med glæde. næsten. Og det har jeg jo gjort altid..


  • #6   3. aug 2013 Emma skov. Jeg overvejer også det med et brev. Tak!!

  • #7   3. aug 2013 Puha - ja penge problemer er ikke sjove og det giver rigtig kort lunte.. Jeg mener rigtig kort..
    Synes du skal sætte din mor ned og fortælle hende stille og roligt, at du elsker hende, du er ked af at de sidder hårdt i det og at du selvfølgelig vil gøre dit for at hjælpe.
    I kan evt lave et skema, hvornår du er på gården osv, så der er styr på det..
    Det er okay at give kritik, men du bliver meget ked af det, når hun kommer med beskyldninger - for det kan være svært at have samme overblik, erfaring osv som 16 årig, som den alder som din mor nu har..
    Måske kan i holde ugentlige familiemøder, hvor man får snakket igennem om, hvad der mangler, man ønsker osv..

    Det sværeste punkt bliver nok hesten, men mind hende om, alle de gode ting du gør og at du er hesten som dit fristed - det er der du lader op, lige pt, når tingene er så tilspidsede som de er nu (eller hvad du nu bruger stalden til).


  • #8   3. aug 2013 Jeg har en hel del af de samme problemer som dig! Min mor arbejder som dyrlæge over 50 timer om ugen, og pt. skal hun være klar til at rykke ud 24/7 fordi hendes kompagnon har ferie, og deres ferieafløser ikke kan klare alting selv. Hun siger ofte at hun ville ønske at hun var ældre så hun kan komme på pension, fordi hun ikke gider arbejde mere, det er ærlig talt ret trættende at høre på. Min far er landmand, så han kan i princippet selv bestemme hvor meget han vil arbejde.
    Nå, pointen er at der hverken er ret meget tid eller penge i mit hjem, og det hænger ikke sammen med det hesteliv som jeg drømmer om. Jeg er også vant til at hjælpe rigtig meget til derhjemme. Jeg vil rigtig gerne leve et liv hvor jeg kan have min egen hest, tage til stævne hver weekend, køre til god undervisning osv. så jeg en dag kan opnå det jeg drømmer allermest om, at kunne leve af ridesporten. Men for det første har jeg ikke et specielt godt forhold til nogle af mine forældre, der er mange ting som jeg ikke fortæller dem. Og jeg ønsker ikke at presse dem økonomisk og tidsmæssigt. Men hvis jeg nogensinde skal blive proffessionel rytter, så skal jeg bare i gang NU. Der er unge på min alder der rider store internationale stævner og jeg er stadig på LC niveau og kommer ikke videre! Der er så mange af mine venner jeg misunder, men jeg skal jo også bare være glad for at jeg har mad på bordet og en seng at sove i.

    Det var lige alle mine frustrationer, håber ikke det er alt for forvirrende skrevet smiley


  • #9   3. aug 2013 det kan da ikke være dit ansvar at tingene bliver ordnet? du skal da også have lov at leve din ungdom?

  • #10   3. aug 2013 Det virker ikke som unormale pligter, men jeg kan godt forstå du bliver sur når din mor tager dit arbejde for givet, og det er vel der den ligger når du nu siger du gerne vil hjælpe til med dine forældre.
    Jeg kan selv godt blive sur på min mor når man føler hun forlanger og forlanger og det bare bliver taget forgivet, og man aldrig får et "tak". Men på den anden side fra din mors synspunkt ville jeg føle at man tog det for givet at hun knokler og knokler for at få det til at hænge sammen og man som børn bare bruger og bruger af de penge man får tjent ind.. Det koster at få strøm, tv mad på bordet, vand, tøj osv osv.. smiley Så det bør vel bare være en selvfølge man vil hjælpe til der hjemme.
    og det din veninde skriver lyder utrolig voldsomt, og ikke i følge mig som en overensstemmelse over hvad du beskrev i forhold til din situation.
    Sig til din mor face to face eller i et brev atdet kunne være rart at få et tak en gang i mellem, og lad hende forstå hvad du nogle gange bliver nødt til at skippe for at hjælpe mere til der hjemme. - og prøv at tænk på hvad din mor fx går glip af? hun har vel heller ikke den store tid til de fornøjelser og ting hun gerne vil nå/have råd til?- selvom det ikke er børnenes ansvar at passe på forældrenes fritid, så må ting når man er teenager og fuldt forstående for hvad der sker omkring sig gerne gå begge veje i en tankegang smiley

    Og går det ikke at i kan snakke sammen i fornuftigt luftlag så få hjælp udefra ! smiley

    held og lykke!

    - og man skal altså ikke sammenligne sig med andres familie.. man prioriterer forskelligt og har råd til forskelligt smiley


  • #11   3. aug 2013 Kan godt forstå dine frustrationer. Og jeg kan godt se, at det tager på dig psykisk. Men det er ikke kun dig, det tager hård på. Er sikker på at dine forældre også kan mærke det psykisk. Jeg er ret dårlig, til at komme med eksempler, til at give råd og forslag, og jeg kan ikke løse situationen for nogle af jer. Men jeg vil prøve, for jeg kender det selv, meget godt.
    Du ved hvad du gerne vil sige, til dine forældre. Og det med brevet synes jeg er en god idé, men meget upersonligt. Når i sidder lørdag aften, eller hvilken som helst anden aften, hvor alt stress og jag er på lavt niveau, synes jegerup skal konfrontere dem. Fortæl dem, at du ikke har brug for at de afbryder dig, fortæl at det er vigtigt for dig, at fortælle, før de gør noget overhovedet.
    Forklar dem, hvordan du har det, hvad du føler, og hvad andre siger og din reaktion på deres krise. Lytter de ikke, synes jeg du skal give dem et brev. Lig brevet et sted, hvor du ved at de bemærker det, samt et sted, hvor de er afslappede, måske på deres natbord.
    Jeg tror, at dine forældre har det svært i deres situation, og for mig, virker det som om at du gerne vil hjælpe dem. Tager hatten af for dit engagement i hjemmet, det vil altid gavne dig senere.

    Læg lorten på bordet med det samme. Ligger du ikke lorten med det samme, så stinker den. - sådan sagde min plejefamilie, hvis de bemærkede at jeg brændte inde med noget.

    Som skrevet længere oppe, ville jeg skrive et brev, og ligge det på natbordet, hovedpuden, sengen, you name it. Dine forældre vil i sengen læse brevet, og automatisk vil de tænke over tingene, når de ligger der og prøver at sove. I de fleste tilfælde, vil de nok have dårlig samvittighed, men på det tidspunkt, når dine ord længst ind til dem. Og er sikker på, at i vil få en god snak vedmorgen bordet.
    Fortsæt som du plejer, men bliv ved med at hentyde til hvordan du har det.

    Men aller bedst er at konfrontere direkte.

    Held og lykke. smiley


  • #12   3. aug 2013 Undskylder grammatikken med lig, lagde lægger og ligger, det gik lidt hurtigt smiley

  • #13   3. aug 2013 16 år smiley find et fritidsklub og begynd at gør dig uafhængig. Familie vælger man ikke selv og mn skal hele livet leve med der deres særheder på godt og ondt. At være egoistisk er ikke usundt i din alder, som en forslår lav et skema. Og sig du har behov at skal der bruges din hjælp til f.eks at hjælpe med at male kontor og andet har du behov for at vide det. skader ikke når du nævner du har job samtaler og skal ud og tjene egne penge. Dette vil må de jo bøje sig for, hvis de ingen penge har selv... Vil nok syntes i bør snakke økonomi for at du kan få noget socialt med dine venner. Dine forældre er selvstændige, men fungere det for dig? Alternativt var det måske federe de smuttede på arbejde 37 timer og fik en fast løn. Dette er jo ikke op til dig, men deres valg påvirker dit liv pt. Når det forventes du hjælper til med det huslige fordi de har et job med mange timers arbejde. Så skal de jo også gerne tjene nogle penge. Og kan godt fortælle rengøringshjælp får man ikke grátis! Så ja alle skal hjælpe, men det inkludere det ikke de skal arbejde og tjene penge du arbejder i huset uden at tjene penge! Kan du følge mig? Men ja tror løsningen er et fritidsjob og så tænk fremad de næste to år går hurtigt smiley og pludselig er du flyttet hjemmefra smiley

  • #14   3. aug 2013 Som Astrid skriver: "men vil du ikke gøre alt havd du kan for at dine forældre for mulighed for at falde lidt til ro, og ikke have så meget over hovedet??", så vil jeg delvis give hende ret.

    Jeg vil dog sige der er forskel på, at gøre alt hvad man kan FRIVILLIGT for at give ens forældre ro, og så at gøre alt man kan PÅTVUNGET for at ens forældre kan finde ro.

    Med det mener jeg, at man kan være påtvunget at dække bord, tømme opvasker, gå med hunden og andre hverdagsting, hvor man er indforstået med det i den forstand, at man til gengæld i dit tilfælde får rideundervisning.
    Men når man pludselig bliver tvunget til 4-dags-projektet "Oprydning på mors kontor", som medfører at andre planer bliver aflyst, så tror jeg man mister lidt lysten til at "gøre alt for at ens forældre kan finde ro".
    Eller tvunget til fx en mor-datter-dag, selvom man egentlig havde 2 andre planer den dag.
    Eller få at vide, at hvis man ikke gør det og det, så er der bare ikke noget der hedder hest længere. Det gør jo ikke ligefrem, at man hjælper i den interesse at hjælpe sine forældre, men i frygten for de konsekvenser der kommer ved ikke at gøre som der bliver "bedt om". Så synes jeg ikke længere man kan sige at man gør alt hvad man kan for at forældrene får mulighed for at falde lidt til ro, da det mere er i ens egen interesse, fordi man ikke vil undvære sit frirum.

    Derudover synes jeg også det burde give forældre ro, at vide deres børn har det godt før dem selv, hvilket jeg ikke altid (ret ofte) tror tilfældet er her. Hermed ikke sagt, at dine forældre ikke ønsker dig godt, men som du selv siger; ''vi er ikke som andre'' og det kan måske godt være lidt misforstået ind i mellem. For ingen tvivl om, at dine forældre ønsker du bliver ansvarsfuld o.lign., men du ER allerede enorm ansvarsfuld, betaler alt selv, klarer dig fint i skolen og er ofte hjemme.

    Håber det giver bare en smule mening.
    Og Astrid det er overhovedet ikke rettet mod dig, jeg tager blot udgangspunkt i din sætning, da jeg synes den var interessant smiley


  • #15   3. aug 2013 For det første - tusinde tak fordi i alle har villet tage jer tid til at hjælpe. Det er 'interessant' at hører alle jeres forskellige meninger, og erfaringer. Meget af det kan jeg tilslutte mig til.

    Det som mange af jer kommentere, at det ikke må være mig der har ansvar overfor mine forældre. Det er jeg nok kommet til at have. Ved hver handling tænker jeg altid, liiiige over hvordan det ville påvirke mine forældre og handler efter det resultat de vil blive gladest ved. Det synes jeg er fint nok, men det er nok den der ansvars følelse jeg skal af med. Spørgsmålet er bare hvordan. Ofte har jeg dårlig samvittighed v. at jeg tager et sted hen med veninderne eller noget. Faktisk så jeg nogle gange ikke kan nyde at være ude.

    Som et par stykker af jer skriver ''Du skal jo have lov til at leve din ungdom''. Hvad mener i med det? eller det v. jeg godt, men hvad skulle så lave om? jeg vil altid skulle hjælpe lige meget til herhjemme. Men måske er det bare følelsen at jeg ikke har et par forældre der FORLANGER jeg hjælper til, men de måske kan SPØRGE om hjælp. Fx det her projekt vi er igang med lige nu med min mors kontor. Og ja jeg vil da gerne hjælpe.. for min mor er stresset og kan ikke arbejde fordi det flyder. Derfor har hun taget beslutningen om at det skal gøres - og tage det som en selvfølge at jeg hjælper til.

    Tusinde tak for alle jeres svar!!! jeg vil blive v. med at læse dem igennem, hver af jeres sætninger er jeg glad for. Og jeg håber jeg kan forandre det. Det er bare det der er det svære. For hver gang jeg kommer med en udtænkt sætning til min mor, så får jeg bare den der ''hvor du næsvis''..... og i må ikke tro jeg ikke kan sætte mig igennem. Det kan jeg. Men når jeg gør det, bliver mine forældre vrede. For de har en regel om at det er OK de er vrede, men det må jeg ikke være... hmpf


  • #16   3. aug 2013 Du kunne jo evt vise dine forældre dette forum indlæg og få dem til at læse svarene osv. Tænkte at det kunne hjælpe lidt på samme måde som hvis du skriver et brev eller mail til dem. smiley

  • #17   3. aug 2013 Heste er en dyr hobby, og man kan blive nødt til at opgive den pga pengmangel. Sidste år da jeg flyttede hjemmefra måtte jeg indse at jeg ikke havde råd til Cha-Cha. Jeg opsagde hende, ( lånehest gennem tre år ) men heldigvis ville ejer stadig lade mig passe hende som jeg gjorde da hun var "min". Har du et arbejde? Så kan du selv betale hesten. Vil tro det er en meget svær krise dine forældre går igennem, og den er jo endnu sværere når det ikke kun er dem selv som det kan få ud over, men også deres børn. Det kan jo være fordi din mor er SÅ presset at hun kommer til at sige sådan til dig...

  • #18   3. aug 2013 Jeg sidder faktisk lige nu og leder efter arbejde.. men somsagt jeg betaler alt selv. undtagen undervisning ..

Kommentér på:
''Problemer der hjemme'' ..

Annonce