2.592 visninger
|
Oprettet:
frøgræs og halm {{forumTopicSubject}}
Hej
Hvad typer frøgræs kan man bruge til tyggetid til folden?
Jeg kan skaffe noget der hedder rødsvingel frøgræs. Kan det bruges?
Hvad for noget halm bruger I til strøelse.
jan 2009
Følger: 96 Følgere: 89 Heste: 2 Emner: 37 Svar: 897
jun 2012
Følger: 8 Følgere: 7 Emner: 1 Svar: 11
byghalm er super at strø i. men kan dog komme i klammeri med at hestene vil æde af det. alternativt kan man så bruge rug eller blande rug og byg. rug er dog nogle stride børster at strå med, men de æder det ikke!
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Bare sådan til info, ang. at frøgræs ikke er så sundt;
http://www.hestemagasinet.dk/viden/blog.asp?m1=1&m2=0&vis=traad&iid=1193&urlinfo=J%F3run+Sumberg%2DOlsen-Er+fr%F8gr%E6s+som+foder+ideelt%3F
jun 2012
95% af DK´s heste er alligevel overfodret, så måske frøgræshalm var noget bedre i sidste ende!
sep 2007
Tyggetid er frøgræs heller ikke værd, med de svampespore der er i ;o).
Jeg ville aldrig sætte min hest et sted, hvor de får frøgræs eller halm på folden især hvis det fx er i 10 timer, det holder ikke maven igang på samme måde og oven i så med svampesporene i frøgræs, nej tak.
Hvis man vil forlænge tyggetiden eller der ikke skal være meget energi i, så find da noget hø fra sidste år ( evt. med analyse ) eller prop det i en slowfeeder. Ellers så bland noget godt halm i.
jun 2012
om man fodre med overvintret hø eller halm eller hvad man vil. kan man med fordel forlænge tyggetiden med flere tiltag, heriblandt frøgræshalm.
sep 2007
Svampesporene kommer af, at det typisk høstes, når det har lagt sig ned.
Læs linket, så kan vi snakke fra samme udgangspunkt ;o).
jun 2012
eftersom hestemagasinet sætter et billede ind af et halm rundballe, når der er snak om frøgræshalm, ser jeg ikke ret meget faglighed eller lødighed i artiklen. som i øvrigt er skrevet af en dyrlæge. . . måske med salg til øjemed.
sep 2007
Hvis du vidste bare lidt om hest-online, så ville du vide at de har fagfolk til at skrive artikler om hvad de lige føler for - inden for deres område.
Fx. har en tandlæge skrevet indlæg om bid og tænder.
Så det har intet med salg og gøre - og hvad skulle hun også sælge?
At hun er dyrlæge, giver hende mulighed for at se på tingene fra vinklen sygdom. Fordi hun nok netop har oplevet heste udvise tegn på, at de har fået frøgræs med svampespore i.
Hvis det er halm, så hedder jeg Gertrud. Vil mene halm er mere groft. Har set frøgræs i rundballer før - har også oplevet en der forsøgte at sælge det som wrap, til nogle lidt naive folk, fordi der var plastic omkring.
jun 2012
godt jeg kan sælge både frøgræshalm, halm og hø og så endda uden plastic eller svampesporer.
god vind, ses på grillen.
sep 2007
Det var da meget og tolke ;o). Argumentere så men bare for at hun som dyrlæge, nok skriver det indlæg fordi hun har oplevet heste være syge pga. frøgræs.
Jeg forventer da en dyrlæge ved lidt om foder, ikke at de kan ligge en foderplan. Men hvis de oplever en mavesårs hest, så er de jo tumpet hvis de anbefaler foder med stivelse eller at hesten skal have halm og tygge i.
Men må godt vide noget, der ligger lidt ude for ens område. Det gavner dem omkring en. Hvis ens læge var komplet uviden omkring fysiske skader som kan kræve en fys, så rendte der nok en del folk rundt der ikke havde det godt fordi de ikke var blevet henvist til en fys.
frøgræs og halm