{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Spring med føl i maven?
  • #1   8. aug 2013 det blir vel rystet? smiley

• #2   8. aug 2013 Håber ikke at der kan ske noget alvorligt! Hvorfor gemte den dumme krikke så godt på hendes føl smiley

• #3   8. aug 2013 Min mor havde en veninde som sprang 110 cm i løsspring med sin hoppe på 145, der var 3 mdr. til termin, men hoppen fik indre blødninger og døde.. Obduktionen viste det var pga. for stort pres på bugen.

Ligesom man som højgravid nok ikke skal begynde at springe over spring på 80 cm :))

• #4   8. aug 2013 Missen: Ja, men kan der ske skader på føllet af det?

• #5   8. aug 2013 Du risikere den kaster føllet. Det er bare en ting man ikke gør ALDRIG ... så ser du nogle der gør det stopper du dem:)

• #6   8. aug 2013 Lulu & Flæskedyrene!: Vi mærkede føllet sparke igår og hesten er stadig i live og det er ca 2 måneder siden nu. Hun kan ikke få indre blødninger af det nu vel!? smiley

• #7   8. aug 2013 Lulu: Wow! Bugen. Hvor er det lige den sidder? xD
    Det håber jeg virkelig ikke sker.. smiley

• #8   8. aug 2013 Katrine k: Jeg sprang 130 med min hoppe og det er hende emnet handler om, vi vidste på daværende tidspunkt ikke at hun havde noget føl i mavsen smiley

• #9   8. aug 2013 Syntes det ville være uansvarligt og gøre det faktisk for og sige det rigtig grimt folk der gør sådan noget noget har hul i hovedet
    Tænk hvis du ar højgravid og skulle springe 50 cm. Ville du syntes det var fedt ? Det tror jeg næppe så nej aldrig i livet min hoppe er en måned henne og hun får ikke lov til og spring før hun har folet og føllet er et par måneder og der snakker vi allerhøjest 20-30 cm ja måske er hun shetter men hun springer nemt 50-60 cm når hun er i form

• #10   8. aug 2013 Katrine. Problemet var desværre at hoppen har gemt på føllet indtil for få dage siden. Så i al den tid har vi ikke vidst noget om føllet overhovedet! smiley

• #11   8. aug 2013 Du springer slet ikke en hest der er højgravid ikke en gang 20 cm... faktisk så snart hesten viser tegn på at være ifolet rider man ture og let dressur

• #12   8. aug 2013 Den burde ikke få indre blødninger nu hvis det er så længe siden. Men der kan stadig være sket noget med den, og hvis jeg var dig, ville jeg få dyrlæge hurtigst muligt - især fordi jeg kan se på din profil at hesten kun er 3

• #13   8. aug 2013 Det kan godt være der ikke sker noget ved det men jeg ville personligt lade vær og give hesten lidt barsel

• #14   8. aug 2013 Syntes man skal vende den om og spørge sig selv hvis jeg havde termin om to måneder ville jeg så gøre det eller ej der er jo i den forstand ikke forskel på Gravid hest og et menneske sådan ville jeg tænke men det måske også bare mig

• #15   8. aug 2013 Smut: Ved godt at hun kun er 3 det var også en kæmpe fejl, der var en hingst der var sprunget over hegnet og ind til hopperne smiley Der har været dyrelæge på hende men ved dsv ikke så meget om det da jeg ikke var der men ejeren var smiley

• #16   8. aug 2013 Så er det der man skal tage til overvejelse med sig selv ømme man burde skifte dyrlæge hvis der er 2 måneder til termin og dyrlægen ikke har kunnet se føl på scanning. Alle kan lave fejl, men sådan en fejl skal ikke ske to gange ...:)

• #17   8. aug 2013 Katrine k: Hun har gemt sit føl virkelig godt, vi har først næsten lige fundet ud af det! og hun er faktisk allerede gået over tiden!

• #18   8. aug 2013 Alle: Der har ingen tegn været på at hun har været drægtig i alle 11 måneder (Hun er 1 uge over termin) Ingen. Hun er her for få uger siden begyndt at vokse lidt i maven, ingen yver, ingen halthed, ingen sur hed. Ingenting. Hverken udlåner, mig og ejere har set nogle tegn indtil vi fik taget en håndprøve fornylig som viste at hoppen havde termin snart.
    Udlåneren havde hesten udlånt og vidste intet så hun sprang jo bare for at have det sjovt. Er sikker på at havde hun vidst det så havde hun ikke sprunget! smiley

• #19   8. aug 2013 Jeg dømmer heller ikke, jeg ved godt at der kan ske fejl. Jeg påpeger bare at det nok er ekstra ekstra vigtigt, at der kommer dyrlæge på når en SÅ ung ifolet hoppe har været presset sådan smiley

• #20   8. aug 2013 Katrine. Hoppen har hverken været til scanning eller noget som helst, fået mere foder, eller tilskuds foder. Ingen har vidst noget overhovedet. Det var slet ikke planlagt at hoppen skulle have føl. Vi tror at det er hingsten som er hoppet over det over en meter høje hegn og over til hopperne. smiley

• #21   8. aug 2013 en hingst BURDE også være i en indhegning på minimum 180cm! alt efter højden.. man skal være SIKKER på at den ikke kan enten; brase igennem eller hoppe over..

• #22   8. aug 2013 personligt ville jeg ringe efter dyrlæge og få dem til at tjekke om der er nogle komplikationer..

• #23   8. aug 2013 Jeg får lige ejeren til at kigge forummet her igennem! smiley

• #24   8. aug 2013 Nu vil jeg ikke kommentere på det, da der er kommentare nok. Men har tilgengæld oplevet en staldpige, springe på en ifolet hoppe, hvor hun pressede den så meget at de styrtede, og ikke noget med at sige til ejeren at de var styrtet næ. Hun hoppet da bare op og red videre, uden så meget som at skænke føllet en tanke -.-'

• #25   8. aug 2013 Mia: sikke dog en uansvarlig rytter.. så sagde du det vel?

• #26   8. aug 2013 Rytter og rytter, vi har ikke redet på hende, kun løssprunget. og som sagt vi havde ingen ide om at hun havde føl! Man kunne ikke se nogen tegn på føl, hun har gemt det i 11 måneder! Jeg fik det afvide igår og hun er allerede gået over tiden som jeg har nævnt op til flere gange nu smiley

• #28   8. aug 2013 Sket er sket, og hvis I har mærket føllet, og det er 2 måneder siden, så ville jeg vurdere at der ikke var nogen fare på færde. Man kan jo altså heller ikke handle på noget man ikke ved noget om. Og det kan altså godt lade sig gøre at det ikke vises tydeligt at hoppen er i fol.

Derudover, til dem der vedbliver at tro at en graviditet, det være sig menneske eller hest, på det nærmeste er en sygdom og man bør lægge sig i sengen med det samme og lave så lidt som muligt; det er det ikke! Motion under graviditeten er gavnligt, og anbefales. Det er bedre at motionere end det er at læne sig tilbage og lave ingenting og spise flødeskumskager.
    At springe 130 er måske lige i overkanten, men jeg kender til flere, mig selv i blandt, der har sprunget små spring på ifolede hopper uden at der er sket noget synderligt ved det. Det er dog uhyre vigtigt at lytte til sin hoppe, men det giver vel sig selv.

• #30   8. aug 2013 Hvad er I uheldige og jeg kan godt forstå I er bekymret....Vil bare huske jer på at sørge for at hoppen får godt med proteinrigt foder så hun har energi og er i hul til at føde...Jeg ville også sørge for at have noget godt følfoder stående (som kan gives fra de er født feks. Fohlen Gold) så føllet får de mineraler også videre som det har brug for og har manglet i de 11 mnd....Min dreng kom også uventet til verden. Li pludselig stod han der...Han havde hjertefejl (er vokset sammen:-) ) og havde svært ved at tabe følpelsen selv om der var 30`C så han fik ekstra B-vitamin. I dag har jeg en sund og rask hest på snart 3 år:-) Jeg var heldig at han kom så godt ud:-)

• #31   8. aug 2013 Hun bliver holdt øje med, jeg slå et telt op hos ejeren og sover tæt ved marken! Så jeg er ved hende det meste af tiden!. smiley og ja sket er sket! Jeg kan jo ikke spole tiden tilbage, selvom jeg ville ønske jeg kunne! smiley
    Karoline: Det er det også, var ikke så klog på det med løsspring der. Det var mine veninder fra den gamle går der hjalp mig! Har også fortrudt det rigtigt meget! Men jeg havde aldrig i mit liv løssprunget en hest og det havde min veninde så jeg stolede på at det de gjorde var rigtigt! smiley

• #32   8. aug 2013 Slår*

• #33   8. aug 2013 Altså hoppen kan smide føllet og i værste fald kan det ødelægge nogen af de indre organer og hoppen dør.
    Men når i ikke har vist den har været drægtig så kan man jo ikke rigtigt kalde jer uansvarlige - bare i ikke springer den længere selvfølgelig

• #34   8. aug 2013 Hvad tror i vlide heste ville gøre? drægtige eller ej. i flugt springer de sikkert også smiley

130 med en 3års er godt nok tidligt.

men at ifole (ved godt dette er et uheld) en 3 års er ganske normalt.

jeg ville nu bare være obs på at hoppen får alle de vitaminer og mineraler samt proteiner så den er klar til at være moar smiley

og så ser vi gerne en update når følle er kommet smiley

• #35   8. aug 2013 Midde; Hoppen er kun lige blevet 3, så den er blevet i folet som 2 års - hvilket er alt for tidligt. Men angående vild heste så springer de ikke med mindre de er tvunget til det smiley

• #36   8. aug 2013 nårrh havde jeg ikke lige fået med smiley og ja med de vilde var det også hvis de var i flugt smiley

• #37   8. aug 2013 Jeg kan fortælle at min søsters hoppe nok blev ifolet, tilreddet og så videre i nogenlunde samme alder (vi blev dog solgt en 6 år gammel hest, der året efter fik sine 5 års tænder.. Mhmmh..)
    Hun er rask og det samme er føllet, der idag er 3 eller 4 år gammelt. Føllet er ikke nogen skønhed og ligner stadig et føl, men tror det har noget at gøre med faren.. smiley

Så længe hoppen ellers virker frisk og glad ville jeg ikke være bekymret. Har også reddet på ifolede hopper (ikke helt så langt henne) og ryttervænnet en enkelt eller to uden problemer - føllene havde det fint og det samme med hopperne, der vidst nød en god tur i skoven da de først havde indlært stop og drej smiley

• #38   8. aug 2013 Jeg tænker hvis hingsten er sprunget ind til hopperne, så er det da netop der man får sin hoppe scannet, den er vel ikke sprunget tilbage i sin egen indhegning igen.....

• #40   8. aug 2013 Kijofreg: Der har ikke være dyrlæger inde lige fra start nej smiley

• #41   8. aug 2013 Jegg kan så sige at hoppen er tjekket i hovede og ræv og hun får alt det den kan få af vitaminer mineraler protiner og er sat op i fodre fri hø og hun er sund og rask smiley

Kommentér på:
Spring med føl i maven?

Annonce