{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.979 visninger | Oprettet:

Købt hest med væsentlig fejl {{forumTopicSubject}}

Hej derude, er meget i tvivl om hvad jeg skal gøre. Står med en rigtig dejlig hoppe som jeg købte i juni 2012, har lige i dette øjeblik, i forhold til anden skade, bedt om journal fra anden dyrlæge, her jeg fik oplyst af at der fandtes fraktion i hofte og slideligt i bagben. Syntes måske at der ved køb manglede væsentlig oplysning om helbredstilstand. Person der har solgt mig hesten har haft den i ca 3 år og ved ikke noget om disse skader. Hjæp hjælp

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Købt hest med væsentlig fejl
  • #2   29. aug 2013 Nej, der var lige lavet forsikring på hende og anmærkningen var at hun ikke kunne bøjebrøves på bagbenene på grund af hysteri, man er vel naiv.

• #3   29. aug 2013 Det var dumt Øv Øv smiley
    Der er nok ikke så meget at gøre, da sælger har handlet i god tro, når hun som du skriver ikke ved noget om de skader.

Min nye hest var i hegnet 2 dage efter jeg havde lånt ham. Den skade blev behandlet af min egen dyrlæge. Da jeg 3 uger senere fik den handelsundersøgt valgte jeg en anden dyrlæge, for at få endnu et sæt dyrlægeøjne til at vurdere, at skaden ikke ville få men. De 1200 kr. kan i sidste ende være godt givet ud.

14 år gammel og kan ikke bøjeprøvet pga. hysteri - hmm Den lugter meget.

• #4   29. aug 2013 Øv hvor er det ærgerligt smiley Desværre tror jeg ikke, du kan gøre noget, da sælger jo ikke har vidst noget, og dermed handlet i god tro. Men kontakt en hesteadvokat, og spørg, om der er noget at gøre.

• #5   29. aug 2013 Handelsundersøgelse havde næppe vist det alligevel så skal man ud og lave røngten og det jo ofte dyrt for en hyggehest, jeg droppede det ihvertfald på min gamle, intet på handelsundersøgelse efter ca 2 -3 år aflivede jeg pga gigt. Så ja du står dårligt hvis du vil levere retur. Så skulle der være skrevet noget med ting i kontrakten. Heste er levende væsener nyd tiden du har dem, og ja død ærgeligt folk ikke passer bedre på deres ungheste, så de ikke bliver så slidt så hurtigt smiley held og lykke med den, men tror ikke du kan komme efter tidligere ejer. Om man kan jagte forrige ejer, begynder at være tvivlsomt. Igen man kan ved køb selv lave alle disse undersøgelser, og ja langt de fleste heste har skavanker desværre. Håber du trods fejl og skavanker får nogle gode år med din hest.

• #6   30. aug 2013 Man har selv undersøgelsespligt, men det betyder altså ikke at ingen handelsundersøgelse = man kan ikke klage over noget. For det er altså kun fejl der burde være opdaget ved undersøgelsen der ryger i den kategori, og det gælder muligvis slidgigten 8eller i hvert fald at der var et eller andet med bagbenene), men hoften tvivler jeg på ret mange mennesker ville få lavet røntgen af i en handelsundersøgelse, og dermed ville den slags jo ikke være opdaget.

Du kan ikke komme efter tidligere ejer -det er jo ca 4 år siden vedkommende har solgt hesten, så det løb er kørt.
    Men jeg ville altså prøve at snakke med en advokat i forhold til om hesten kan returneres/om der kan gives kompensation i prisen, for det lyder da som fejl der bestemt får betydning for hestens brug.

At sælger har handlet i god tro, kan han/hun ikke dække sig ind bag. Det er self et stort plus at an ikke har handlet med en bevidst uærlig sælger, men han hæfter altså stadig for fejl og mangler på hesten, som kan dokumenteres at stamme fra før købet... og det kan dette jo. Så eg ville vende den med advokat, og så se hvad han/hun råder til

• #7   30. aug 2013 Hvis der i din kontrakt står hun intet fejler og der kan bevises den fejlede det ved ejer og ejer vidste det, så kan der gøres noget.

Det har jeg selv prøvet.

• #8   30. aug 2013 Jeg havde en hoppe på prøve, der har en fraktur på hoften.
    Hvilket gjorde, at hun ik var ren i bøjprøve på bagben, det virkede faktisk som om det gjorde ondt.
    Hun bukkede ofte i ridning, hvor hun sku samles, var on/off halt.
    Samtid var hun skæv, fordi hun kompencerede for noget.
    Hun har gået på en mark det meste af sit liv, blev tilredet og har fået et føl.
    Jeg synes der var mange tegn på sån en hofte.
    Hun ka sagtens gå skovtur, lalle rundt og få føl.
    Men så snart hun ska bruge bagparten, bukker hun typisk til den side, den dårlige hofte er.

Så bøjprøvenproblemerne, ka sagtens ha noget med det at gøre - fordi det gjorde ondt.

Hvordan man står uden handelsundersøgelse, ved jeg ik.
    Men tingene var nok blevet opdaget.
    Men en hesteadvokat ville være en stor hjælp.

Hvordan er hesten i ridning?

• #10   30. aug 2013 Reklamations retten ryger efter 2 år på alt hvis ikke andet er skrevet i kontrakt, så tror desværre ikke der er noget at gøre...

• #11   30. aug 2013 "Reklamations retten ryger efter 2 år" kun ved erhvervs salg. Reglen gælder ikke for privat salg

• #12   30. aug 2013 Nu er der sådanne, at for nogle år siden faldt der en landsretsdom på en hest, der efterfølgende vidste en skjult fejl. Det betød, at tidligere ejer måtte betale erstatning (for hest, opstaldning, dyrlægeudgifter, smed m.m.) i alt ca. 1 million. Tror faktisk det næsten var 10 år efter. Den sag, vil lægge til grund for mange hestehandler, hvor hesten har en skjul fejl.
    Du skal afgøre hvad du vil. Vil du beholde hesten og leve med de skavanker, eller vil du gå rettens vej - evt. tale sig til rette med tidligere ejer.

• #13   30. aug 2013 Når ikke der er lavet handelsundersøgelse ved købstiddpunktet, så er det sælger, der sskal kunme fremlægge bevisbyrden. Hvilket jo er svært. Så løber står faktisk med det længste strå, når ikke der er lavet en handelsundersøgelse.

Kommentér på:
Købt hest med væsentlig fejl

Annonce