{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
882 visninger | Oprettet:

Emilie F
Emilie F
Tilmeldt:
31. aug 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

Dilemma {{forumTopicSubject}}

Hej HG smiley
Jeg har en stor beslutning foran mig, og jeg kunne godt bruge lidt vejledning.

Situationen er den, at jeg ikke længere kan holde ud at være i den stald min part står i, da staldejeren i løbet af de sidste mange måneder har haft voldsomme humørsvingninger. Efter mange overvejelser har jeg besluttet at holde op som part for at komme væk derfra. Men da jeg ringede for at fortælle det til min partejer (hende der ejer hesten), tilbød hun at forære mig hesten.

om hesten: hoppe 13 år, 160cm, god afstamning, har fået føl, startet dressur til LA4 (LA1 med mig), sund og rask, fantastisk temperament!!

om mig: 19 år, går i 3.g, Jeg ved endnu ikke hvad jeg vil efter 3.g, jeg har redet i 10 år, og jeg er erfaringsmæssigt klar til at få egen hest.

mine valgmuligheder er:

1) finde en ny part
Fordele: Det er billigt (det ser ud til at det ca koster 800-1000kr om måneden + undervisning + transport, hvilket mine forældre vil betale det meste af). Jeg kan til hver en tid sige op for fx at studere i udlandet.
Ulemper: Jeg får ikke min egen hest, jeg skal sige farvel til min part, Jeg skal sige nej tak til en gratis hest

2) blive hesteejer
Fordele: Jeg kan beholde min elskede part, jeg bliver hesteejer og jeg kan selv bestemme hvor hesten skal stå,
Ulemper: Det er (for) dyrt (det ser ud til at koste ca 4000-5000 om måneden - jeg kan give 1500 og mine forældre vil give 1500 (så længe jeg bor hjemme), 2 parter vil hver give 1000). Jeg er mere låst i min fremtid - jeg kan ikke tage til udlandet og studere, og der vil gå længere tid før jeg får råd til at flytte hjemmefra.

p.s. Jeg har oprettet denne bruger for at være anonym - jeg har en anden rigtig bruger


Kommentarer på:  Dilemma
  • #1   31. aug 2013 Det lyder til at du allerede har svaret i forvejen. smiley
    Lad være med at stille dig med det ansvar når du ikke ved hvad du vil det kommende år, også når du skriver at du ikke har en økonomi der kan bære det. smiley


  • #2   31. aug 2013 Det skal du da beslutte sammen med dine forældre...:-) Man ved aldrig hvad der sker i fremtiden og hvis du beslutter at du skal til udlandet må du løse det til den tid. Selvfølgelig skal man ikke bare lige overtage et dyr, men man bliver aldrig herre over alting. Hvis det kan hænge sammen nu og du er meget glad for hesten... Kan du ikke lave en aftale med nuværende ejer om tilbagelevering, hvis din situation ændre sig?

  • #3   31. aug 2013 det lyder til at du har mange planer om fremtiden, som en hest vil sætte en stopper for. Selvfølgelig er valget dit, men udfra hvad du skriver, virker det til at du finder nogle flere ulemper ved at få egen hest, end fordele.

    Forresten kan du ikke være sikker på at finde parter til din hest, og hvad hvis der kommer en dyrelægeregning?:)


  • #4   31. aug 2013 Eller alternativt få ejer til at flytte hesten, hvis hun er så glad for dig som part at hun vil forære dig hesten er hun måske med på den.. win win

  • #5   31. aug 2013 Jaa som Pernille er inde på, vil det være muligt for sig at låne hesten? så du selv må bestemme hvor den skal stå? så har du ikke samme ansvar som hvis du egede den:)

  • Emilie F
    Emilie F Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #6   31. aug 2013 Pernille M det ville helt sikkert være den optimale løsning! Men sagen er den at hesten oprindeligt var tænkt til partejers (nu voksne) datter, men datteren ønsker ikke at ride mere (hun rider pt 1 gang om ugen) og partejer rider ikke selv. Derfor vil partejer vel egentlig gerne af med hesten, men kan ikke nænne at sælge den til fremmede.

    Jeg har forsigtigt prøvet at høre om vi kunne flytte, men det var partejer ikke umiddelbart interesseret i. I morgen skal jeg mødes med partejer og jeg vil spørge ind til både flytning og udlån. Men jeg forestiller mig partejer ikke ønsker at få hesten tilbage efter udlån. Flytning er heller ikke ideelt, da vi pt er 3 parter, og det er ikke sikkert de to andre vil flytte med. Stedet ligger også praktisk for ejer, og det er meget flytten rundt, hvis hesten alligevel skal sælges i nærmere fremtid


  • #8   31. aug 2013 Det der med udlandet.. Vil lige fortælle dig jeg lige har købt min gamle pony hjem, er LIGE blevet færdig med gymnasiet, og skal nu starte på en 2 årig uddannelse.. Men jeg regner med efter den uddannelse at søge i flyvevåbnet, og HVIS jeg kommer ind på den uddannelse jeg søger så skal jeg til Sverige i halvandet år smiley Jeg regner med at finde en som vil låne den i den periode jeg er væk, og så har jeg nu god tid til den. Det er en mulighed, selvfølgelig skriver man kontrakt på hvis der skulle ske noget og at lejer står med alle udgifter, men det er en mulighed?? Bare så det med udlandet ikke sætter en stopper for du får hest hvis du virkelig gerne vil. smiley

  • Emilie F
    Emilie F Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #9   31. aug 2013 De 4000-5000 er et meget groft overslag. Det er svært at lægge præcist budget før jeg ved hvilket opstaldningssted jeg vil stå på. Men jeg ønsker et sted der har ridehus og ligger maks 1 time med offentlig transport eller 30min på cykel fra min bopæl i 2830 Virum.

  • #10   1. sep 2013 Altså jeg vil sige at hvis du virkelig gerne vil den hest så tag den. Det er jo ikke nogen hest du giver mange penge for. Og hvis du så finder ud af at du vil til udlandet kan du jo altid sætte den til salg billigt, så finder den et nyt hjem hurtigt, du taber ikke penge på den og du kan rejse smiley
    Jeg siger som grundregl at jeg betaler 3000 kr om måneden, så er en pludselig dyrlæge regning medregnet og uventede ting også smiley


Kommentér på:
Dilemma

Annonce