{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.254 visninger | Oprettet:

Ride til som 2 årig? {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Hvorfor rider man væddeløbs heste til som 2 årige? tager hestene ikke skade af at starte så tideligt? herinde går folk jo næsten (NÆSTEN) amok hvis de ser en 2 årig med sadel og hovedtøj, er hestene ikke alt for underudviklede til og tager skade af at blive reddet når de er så unge? Er der virkelig så stor forskel på "almindelige" rideheste og væddeløbs heste at hvis man rider en 2 årig almindelig hest til så er den ødelagt for evigt men man må gerne med Galopheste? Hvorfor venter man ikke bare til de er 3 i stedet for?
Nogen der ved noget om væddeløbs heste? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ride til som 2 årig?
  • #1   6. sep 2013 Der er ikke forskel på væddeløbsheste og andre heste, så de kan vel ligeså dårligt holde til det som andre...

• #2   6. sep 2013 Det er vel noget med, at de vil igang med "uddannelsen" rimelig hurtigt. Det mener jeg at have hørt et sted.

Men det gavner desværre ikke hestene... smiley

• #3   6. sep 2013 Jamen det er jo bare et år til de skal vente, burde de ikke godt kunne det for hestenes skyld?

• #4   6. sep 2013 Det er fordi de skal ride 2 års løb, så de skal være lette og hurtige, så derfor rider man dem så hurtigt til.

Man melder faktisk føllet til allerede, når det er født. Ofte stræber man efter fødsel så tidligt på året, for at hesten er omkring 2,5 år, når den starter sit første løb.
    Ja, ofte holder hestene ikke så lang tid og får problemer med KS, når de er kasseret.
    Det gælder jo om penge, men det er ret skræmmende at tænke på, for hesten er som regel hverken fysisk eller psykisk klar til det.

• #5   6. sep 2013 Jeg har virkelig ingen anelse.
    Det eneste jeg har "hørt" er det jeg har skrevet. Men synes virkelig det er ærgeligt..

Ikke nok med at de tilrider tideligt, så bliver hestene også brugt/færdige i en meget tidlig alder, og kan ikke bruges mere.... Det er virkelig synd synes jeg. smiley

• #6   6. sep 2013 Grunden til de starter så tidligt er at de kan gå 2 års løb (ligesom travhestene kan ) og har du en hurtig hest så kan der jo vindes penge ret hurtigt da det ikke er gratis at have løbsheste. Men der er så også en grund til at der er en vægtgrænse på jockyerne smiley
    Mener det er 52 el. 54 kg max, kan ikke lige huske det og det er altså INKL sadel.
    Hvis de venter koster det dem penge og hesten skal trænes alligevel for at komme i kondi.

• #7   6. sep 2013 Jeg har redet væddeløbsheste.. De avlet til at blive færdige hurtigere, som 2 års ligner de altså heller ikke en 2 års plag, men ligner til gengæld en hest der er 4 år og ser "færdig ud"

Rigtig mange steder røgtenfotografere de både knæ og kryds, inden de påbegynder tilridning netop for at se om de er færdigudviklet og klar til at komme igang smiley

• #8   6. sep 2013 efter hvad jeg har læst, har de vidst rytter på for første gang som åring?
    forstår det ikke.

• #9   6. sep 2013 Anne-Mette: Nej, ingen racer vokser hurtigere end andre, så fuldblods er ikke avlet til at vokse færdig hurtigere.... Det kan godt være det ydre ser ældre ud, men indvendigt er de fuldstændig ligesom alle andre...

Profit, såre simpelt... Ikke en dyt andet....

• #10   6. sep 2013 Anne-Mette S Frederiksen *:
    Men det ændrer jo ikke på, at de slet ikke er klar til en belastning på den måde.
    En hest (uanset race) er ikke færdig udvokset før den er 8, og man kan, så vidt jeg ved, ikke fremavle en hurtigere vækst hos en race, så selvom de måske ser mere "heste-agtige" ud, så ændrer det jo ikke på, at de stadig er alt for unge.

• #11   6. sep 2013 Jeanette - Jeg sagde blot de var hurtigere udviklet udseendets mæssigt, for jeg vil give dig ret i at mange af dem ikke er mentalt klar til det de bliver præsenterede for smiley

• #12   6. sep 2013 Alle racer er først færdigudviklede som 6 års, så selv om man venter til de er 3 eller 4 er de stadig ikke færdige med at gro smiley

Min knabstrupperhoppe er vokset 1,5 cm i højden fra hun var 5 til hun var 6 år.

• #13   6. sep 2013 Anne-Mette: Okey, jeg læste det bare som om du troede at fuldblods er en race der er avlet til at vokse hurtigere, hvilket de jo ikke er smiley
    Tænkte ikke på mentalt, men deres skelet, ligamenter og sener smiley

• #14   6. sep 2013 I den galopstald jeg arbejdede der tilred vi dem som 1 årige, så de var klar til løb som 2 årige.. Og ja det var jo kun babyer vi red rundt på..men sådan er den branche desværre smiley

• #15   6. sep 2013 Nina: 8, ikke 6 smiley

• #16   6. sep 2013 Ahh der blev lavet en undersøgelse for et par år siden hvor de kom frem til 6. - 7. år

Min fjordhoppe er også vokset 1 cm fra hun var 6 - 7 år.

• #17   6. sep 2013 Garanteret, men der er lavet flere som siger 8 smiley

• #18   6. sep 2013 Under alle omstændigheder ser vi jo også desværre at disse væddeløbsheste er "færdig" i en tidlig alder...
    Penge gør meget ved folk... desværre. .

• #19   6. sep 2013 Det hele handler om penge. Det er som så rigtig mange andre sportsgrene indenfor hesteverdenen hvor hestene "bare er rekvisitter for at tjene penge". Det er så synd og jeg forstår simpelthen ikke hvordan mennesker kan få sig til at behandle dyr på denne måde. smiley
    Den Amerikanske forsker og dyrlæge Deb Bennett har forsket på hestes knogle bygning de sidste 30 år hvor hun er kommet frem til at INGEN heste uanset race bør have en rytter på ryggen før de er 4 år +- 6 mnd afhængig af den enkelte hest. Du/I kan læse mere om hendes forskning i denne rapport hun har udgivet smiley
    http://www.equinestudies.org/ranger_2008/ranger_piece_2008_pdf1.pdf

• #21   6. sep 2013 Hoppedullen - Ja stakkels heste smiley De får ingen tid til at modne hverken psykisk eller fysisk. Ligesom dagens og fremtidens børn. De får snart heller ikke lov til at være børn mere da de skal klargøres til arbejdsmarkedet tidligere og tidligere smiley

• #22   6. sep 2013 Westernheste bliver også tilredet som 2 års, dette synes jeg dog er værre for de går med en 10 - 20 kgs sadel + rytters vægt på ofte 80 kg +.

• #23   6. sep 2013 Jeg kunne da forstille mig det fordi der ikke kræver så meget at lære at løbe instinkt tivt med andre heste, en det gør at skulle uddannes som dressur, spring eller anden slags hest. Selvfølgelig er det fysisk krævende at løbe stærkt men det er ikke så psykisk svært for hesten at lærer da de nærmere bare skal følge deres instinkter. Og det er jo nærmest det der er sværrest for en hest når den bliver uddannet smiley

men det er bare hvordan jeg kunne forstille mig det var, men jeg ved ikke noget om sporten så jeg skal ikke kunne sige hvorvidt det er sandt smiley

• #25   6. sep 2013 Ej hvor er det synd.. Nu får jeg jo helt dårlig samvittighed over måske at skulle i praktik i en galop stald.. : /

• #26   6. sep 2013 Helena - Hvis du er dygtig til at læse hestene får du det svært ja smiley Men måske du klarer at distancere dig fra det og lærer en masse, dog på henblik på at tjene penge jo. Hvis du går MEGET op i at hestene kommer i første række som jeg gør så får du det svært. Jeg kunne ALDRIG i dag have arbejdet med hestene i konkurrence verdenen. For 20 år siden jo, men ikke i dag da jeg har fået et andet syn på tingene smiley

• #27   6. sep 2013 Jeg håber da de er gode ved hestene der hvor jeg skal hen, ellers klare jeg det ikke, jeg får det helt sikkert dårligt hvis hestene ikke har det godt..

• #28   6. sep 2013 For at dette kan ske:

http://www.youtube.com/watch?v=bOOiixz2zFE

Tja alle discipliner er ved at blive ødelagt med mishadling.. har kun set horsemanship hvor man ikke misbruger ride-kunsten..

• #29   6. sep 2013 NoHate til Galoprytterne som er herinde.. JEG bryder mig bare ikke om disciplinen!!!

• #30   6. sep 2013 Undskyld, men jeg tror altså ikke på at alle galop trænere er penge griske m*g sv*n..
    Måske finder jeg ud af at jeg er forkert på den men tror altså på at der findes heste venlige trænere.. smiley

• #31   6. sep 2013 Helena det har du ikke så meget ret i.. Jeg har aldrig set en så voldsom sport hvor hesten får så mange tæsk med pisken uden nogle råber ud at det er mishandling!

• #32   6. sep 2013 Nej self er ikke alle det. Men sporten kræver at man ikke altid tænker på hestens bedste men på at den skal gå sit løb lige meget hvordan hesten har det psykisk. Og hvis du er god til at læse hesten får du det hårdt da du opdager mange hestes modvilje. Medmindre du som sagt kan distancere dig fra det.
    For over 20år siden holdt jeg til lidt i traver verdenen og der blev også hestene "overkørt". Jeg var dengang "opdraget" på den gamle skole hvor hesten bare skule gøre som der blev sagt osv. I dag er jeg heldigvis klogere og jeg vælger at IKKE overse hesten som jeg dengang gjorde. Jeg kunne også dengang læse at hesten ikke brød sig om det der skete men jeg var opdraget til at den bare skulle. Nu har jeg blevet klogere og har fundet ud af at det hele handler om samarbejde og glæde. smiley

• #33   6. sep 2013 Puh, nu bliver jeg helt træls over at skulle derud.. : /

• #34   7. sep 2013 Nu kommer jeg selv fra en galopstald, og jeg må da ærligt indrømme, at når jeg engang får mig en fuldblod, skal den heller ikke løbe som 2-års.
    Men nu er det jo ikke sådan at man smider alt udstyret på hesten første gang, smider en rytter op, giver en den med pisken på bagdelen, og så bare derudaf. I hvert fald ikke der hvor jeg rider.
    Men når de nu tilrides tidligt, så har det også noget at gøre med at udvikle lungerne, da de skal bruge væsentligt mere lunge kapacitet.
    Og ja, jeg ved godt at alle heste først er færdigudviklede som 6-7 årige, men hvor en varmblod ligner noget der er sat helt forkert sammen som 2-års, så gælder dette ikke for en fuldblod.

Og langt de fleste (i hvert fald mere moderne) trænere går skam op i at hesten har det godt, både fysisk og mentalt - da en tilfreds hest løber bedre end en utilfreds hest.

• #35   9. sep 2013 NAD - Læs Deb Bennett Sin rapport jeg har linket til smiley Du kan lære meget smiley Det gjorde jeg smiley

• #36   9. sep 2013 Team Tindur - Er den lang? for ellers vil du så ikke kopire den og sætte den ind her? Jeg kan nemlig ikke se linket smiley

• #37   9. sep 2013 Ja den er ret lang smiley

• #38   9. sep 2013 Prøv at Google på Deb Bennett Time and rate
    Så kommer linket til pdf filen op forhåbentligvis smiley 21 sider...

• #39   9. sep 2013 Har været i både trav og galopstald og ja de bliver tilkørt og tilredet tidligt, men det er i roligt tempo indtil de er klar og det er kun et fåtal af traverne der kommer til start som 2års. Mange er først klar som 4 års, det er psyken og fysikken der afgør det. Synes faktisk de mest fornuftige heste jeg har mødt i mit liv, har været traverne. modsat mange dressurheste som vader rundt i en støvet ridehal med bøjet hoved og kandar og sporer, bliver galop og travhestene trænet i skov,strand og udendørs baner med frisk luft. Og der er strenge straffe for overdreven brug af pisk i løbene, modsat springstævner, hvor jeg ofte har set heste få både ryk i munden og en pisk i numsen ved refusering, selvom det tydeligvis er rytterfejl. Så om væddeløbsverden er hård , kommer an på hvem der ser på det, selvfølgelig er det en hård sport med penge og en skovturs/hyggehest har sikkert et bedre liv, men konkurrence heste har ofte et lige så hårdt liv og i mine øjne et hårdere liv med tunge ryttere, støvet ridehal,kandal, indspænding osv

• #40   9. sep 2013 Altså jeg ville "flippe ud" - for at tage det udtryk, som du selv bruger - hvis jeg ser en tre-årig med sadel og trense, som rides på i andet end skridt. Det syntes jeg er for tidligt. Men galop-heste bliver ødelagt, og hurtigt kasseret, da de ikke kan mere ret tidligt :3

Kommentér på:
Ride til som 2 årig?

Annonce