{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
572 visninger | Oprettet:

Plan for plag. {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige købt en dejlig pinto plag, en hoppe på 1.5. Jeg får hende hjem om en måned, glæder mig sådan!

Jeg har læst og hørt en masse omkring hvornår man gør hvad og sådan. Men der er bare SÅ mange forskellige meninger omkring hvor meget og hvornår de skal lære hvad.
Kan man lave en lille plan? Hvad jeg gør når hun er 2, 2,5, 3 osv?
Jeg har selv en ide, en lille plan, men derfor er det jo godt med lidt ideer og råd.

Hvad gør i selv? smiley
Lige nu som 1,5 årig kan hun gås med i grime, løfte alle fire pæn meget pænt, blive rørt og striglet over alt. Stå bundet man også løst. Hun har været til føl kåring og har derfor kørt i trailer og er blevet vasket med vandslange.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Plan for plag.
  • #1   15. sep 2013 Hvor lyder hun bare dejlig! Er selv helt vild med pintoer smiley altså jeg går utrolig højt op i, at føl og unge heste skal være så meget i hænder som muligt. Hun lyder super medgørlig, og det lyder ikke som om, at det er muligt at forvente mere i en alder af 1,5 år smiley hun skal nok blive en super god hest!

• #2   15. sep 2013 Start stille og roligt med hende, lad hende få tid til og falde til, og lærer dig og kende.. Du kan altid gå ture med hende, og strigle.. Sørg for at holde tingene ved lige, så hun ikke glemmer det. Tag gerne grime af og på, morgen og aften osv.
    Alt efter hvordan hun vokser, så kan du begynde og gøre hende tilridningsklar når hun er de 2-3 år.. Altså ligge et underlag på, med en gjord, begynde med hovedtøj, longearbejde osv..
    Held og lykke, og stort tillykke med hende! smiley

• #3   15. sep 2013 Hun er bare SÅ dejlig. Det er lidt skørt at kalde hende pinto, for hun ejer ikke et hvidt hår smiley
    Hun er super medgørlig, meget nysgerrig men stadig meget føllet.
    Vi tager altid grime af om aftenen når de kommer ind på stald og på ingen om morgenen når de skal ud. Synes også selv det er vigtigt at holde det ved lige.
    Min plan for de næste måneder er vi skal gå nogle ture og bare rigtig hygge. Her til jul, måske lidt før vil jeg starte med lidt ting fra jorden med hende.

Arbejder meget fra jorden, m paller, paraplyer osv. smiley

• #4   15. sep 2013 Haha, så har du heller ikke set min 5årig pinto.. Helt sort/mørkebrun, ikke en eneste plet smiley

Men synes det lyder super godt, er sikker på hun for det fantastisk ved dig!! smiley

• #5   15. sep 2013 Har selv arbejdet lidt med en 2 års som slet ikke var blevet trænet nok/opdraget nok på, i forhold til hvad jeg mener den burde have lært for længst. Ting som jeg mener var vigtige:
    At den kan trækkes uden problemer, og stoppes i grimen. Stå forholdsvis stille på striglepladsen (ikke skrabe med benet o.lign) At den kan trækkes alene, uden at der er andre heste. At den kan trækkes både foran og bagved andre heste (den jeg arbejde med kunne kun gå foran, ellers ville den ikke stoppes, og det fandt jeg ikke acceptabelt i sådan en alder, at skulle tage hensyn til) så mener jeg også at de skal lære omkring personligt rum, og at de ikke bare kan gå ind i en, eller gå og træde en i hælene når man trækker med den.

• #6   15. sep 2013 Tillykke med hende. smiley Dejligt du fandt den helt rigtige. Ja min var jo 1 da jeg fik hende, hun sku så bare lære alt, men har desuden leget med hende, dvs presenning, gå på den, ha den rundt om kroppen/over hovedet, fået hende til at stå på en palle(der var slået brædder i, så ingen huller), paraply, slalom alt hvad du kan finde på. smiley Men start med højest 5-10min arbejde/leg, min ku i hvertfald ikke koncentrere sig længere i starten. Og de er jo babyer. smiley Har her henover sommeren lært hende at når hun bliver tappet på bringen skal hun bakke, og når jeg tapper hende på øvre baglår skal hun lave forparts-vendninger. Vi er desuden noget så langt at vi går tur alene nu uden problemer. smiley Her ligger vi masser af træning ind, såsom stop, frem, trav, spring over en lille stub, græspauser hvor vi bare hygger, trav-slalom i mellem træer, hoppe over bitte-små grøfter, kigger på traktorer osv. smiley Addi bliver striglet og pudset hver dag, og ellers går hun bare og nyder sin ungdom på marken. smiley Vi går tur 2-3 gange om ugen. smiley Har planer om til næste sommer at hun skal prøve sadel/gjord, og i gang med longe. smiley

• #7   15. sep 2013 Der var lige et par ting der jeg ikke havde tænkt på, god ide smiley

Jeanne: Jeg var ikke sikker på om jeg måtte lære hende sådan ting allerede? Men hvis det bare er to gange om ugen og kort tid så skader det ikke eller?
    Alt det du nævner kunne min gamle hest. Elsker jordarbejde, så glæder mig til hende at lære det hele smiley godt med lidt ekstra fif!

• #8   15. sep 2013 Lege som Jeanne skriver, må du sagtens i den alder! Det er super sundt for dem, og lege og få noget ind i hovedet. Det er faktisk noget af det bedste du kan gøre, efter min mening. Det bliver meget lettere i fremtiden, og hesten bliver medgørlig, tålmodig, for selvtillid og ikke mindst binder i bånd. Så det er bare og gå igang! smiley

• #9   15. sep 2013 Jamen så er det da bare noget vi skal gøre i lidt før så. Det er jeg rigtig glad for vi må. Hun er så nem, så tror det lige er noget for hende! smiley

• #10   15. sep 2013 Jo altså jeg kan mærke på Addi at hun syntes det er sjovt, og hvis vi bare går derud af på tur, så begynder hun at kede sig, så begynder hun at nappe, slå med hovedet, og blive fræk, hun elsker at blive udfordret og lære nyt. Som den sorte pinto siger, så gør det mange ting meget nemmere at de er "miljø-trænet", den anden dag gik vi forbi en byggeplads/hus med blafrende presenninger, larmende maskiner og folk, og Addi var så ligeglad, eller faktisk var hun så nysgerrig at vi var henne og kigge ind af døren, for at tjekke tingene ud. Og så bliver jeg lidt stolt. smiley

Kommentér på:
Plan for plag.

Annonce