{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.105 visninger | Oprettet:

Ville I have stoppet? (farlig adfærd hest) {{forumTopicSubject}}

Vidste ikke helt hvad jeg skulle kalde overskriften...
Sagen er den at jeg får undervisning på min undervisers hest en gang pr. uge. Denne hest fik for nogle år siden et søm i hoven. Da smeden skulle fjerne sømmen sparket hun smeden da det gjorde ondt. Smeden tæsket hende så nu sparker hun tit når især den ene bag hov skal renses. I torsdags sparket hun mig fire gange hvor den sidste gang resulteret i et hovent ondt knæ. Mine venner og familie ønsker at jeg skal holde op med at ride den da de er bange for at jeg skal komme alvorligt til skade...
Jeg har det sådan at hvis jeg gør så "vinder" hesten fordi jeg gir mig. Men kan selvfølgelig ikke lide at være en sparkebold heller....
Normalt ville jeg sætte hårdt mod hårdt men denne hest bliver bare mere tosset og sparker endnu mere hvis jeg gør. Så jeg arbejder rigtig meget med mig selv for at ikke ryge op i det røde Feldt men ignorerer sparkene og bliver ved med at bede om hoven. Til sidst lykkes det dog at få den men ikke uden at hun langer ud efter mig. Hun har også blevet mere ømfindtlig de sidste uger da min underviser siger hun bliver "dum" i vinterhalvåret.
Hvad ville I gøre? Finde en anden underviser og hest eller blive ved og håbe på det bedste?
Havde Tindur gjort dette havde jeg jo selvfølgelig blevet ved, men når det ikke er min egen hest tænker jeg jo lidt på hvorfor jeg skal ofre "mit liv" og arbejde på en hest jeg intet personlig forhold har til.....
Kh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ville I have stoppet? (farlig adfærd hest)
  • #1   21. sep 2013 Det er aldrig hesten der er noget galt med. Den har haft en skrækoplevelse og reagerer fra hvad den husker. Det hele kræver tid og tålmodighed.

  • #2   21. sep 2013 Jeg ville bede underviseren om selv at rense hove på hesten, hvis du vel at mærke betaler for at ride den.
    Som du selv siger skal du ikke risikere dit helbred på en andens hest. Det er aldrig det værd.


  • #3   21. sep 2013 Jeg havde overvejet om jeg var i stand til at arbejde med den hest.

    Som jeg læser det, har du svært ved ikke at blive sur og frustreret på hesten når den gør det, og det er ikke fair overfor hesten. Hesten er hunderæd for at det skal gøre ondt igen, eller at den skal få tæv igen, så derfor nytter det ingenting at blive irritabel eller begynde at kæmpe med hesten.

    Det er tilvænning. Tålmodighed, tålmodighed, tålmodighed.
    Start med at køre hånden ned af hestens ben. Når hesten reagere det MINDSTE, bare den flytter vægten lidt, eller ligger ørene ned, så holder du hånden stille indtil hesten slapper af igen. Når den slapper af igen køre du hånden tilbage til et behageligt sted længere oppe af benet, for at rose hesten. Sådan bliver man ved, og med tiden vil man kunne komme længere og længere til hestens ben og hoven. Men det kræver tålmodighed,og det er vigtigt at man ikke forventer at man skal kunne rense hestens hov uden problemer, allerede første dag. Det er vigtigt at stoppe i god tid, så hesten ikke bliver for overanstrengt i hovedet.


  • #4   21. sep 2013 Når det ikke er din egen hest havde eg overvejet bare at lade den være og så koncentrere mig om min egen. Jeg vil ikke spilde tid og helbred på den smiley Jeg er selv den lykkelige ejer af hvad folk kalder en deæberpony... Han lægger øre og truer med alverdens men han har ALDRIG sparket mig eller andre! Siden jeg sparkede igen.. (Han sparkede mig så jeg sparkede ham) Hvis det var min egen ville jeg blive ved som jeg også gør smiley Ban har så meget respekt for mig nu smiley
    Men når det er en andens hest ville jeg lige overveje det igen smiley


  • #5   21. sep 2013 Er det forben eller bagben?

  • #6   21. sep 2013 er det ikke din egen og har du ikke et bånd til den så gad jeg ikke sætte mit liv på spil for at ride en hest..

  • #7   21. sep 2013 Du hverken vinder eller taber ved at stoppe, da det jo er en dårlig oplevelse hos hesten, så den er bange for at blive tæsket igen. Det kommer med tålmodighed og kærlighed. Det værste du kan gøre er at hidse dig op, for det er det hesten er bange for.
    Hvis du ikke vil risikere noget eller ikke har tålmodigheden, så synes jeg du skal finde en anden hest at ride på, medmindre din underviser vil ordne hovene for dig.


  • #8   21. sep 2013 Nå det har du skrevet. smiley min sparkede løs da hun sku lære at løfte ben, væltede min smed, og næsten hver dag blev jeg sparket efter, og ramt en del gange. Ved godt Det Ikke er det samme, og ville prøve som smut skrev først, med at køre hånden langsomt ned.
    Men ellers gjorde min smed det, at han tog, et tykt blødt træktov, lagde det rundt om min plags lår, og lod det køre ned til kodeleddet, så gjorde han tegn til hende om at løfte, hvor hun sparker på livet løs, han løfter derfor benet fremad, mod hovedet, og give ham selv en halv meter mere, så han ikke bliver ramt, derefter (1-2min) ku han tage benet uden at blive ramt. Jeg er ikke til voldelig metoder, og jeg syntes faktisk dette var ok. Men er ikke sikker pp at det er det rette for en hest med traume.... Det hjalp mig, for var efterhånden ret nervøs for bagbenene, Jeg brugt det selv et par gange efterfølgende, og blev ikke ramt efter. smiley


  • #9   21. sep 2013 Få fat i en stok, sæt en handske på og brug den som arm, så står du i god sparke afstand smiley

  • #10   21. sep 2013 Jeg har intet problem med at forholde mig rolig og nede på jorden, men arbejder meget med mig indvendig da jeg har svært ved at acceptere at hun bare skal have lov at sparke uden konsekvens. Hun får klap, ros og hygge imellem forsørgerne men jeg startet ud med at reagere instinktivt og skubbet til hende og blev vred (som jeg har gjort ved andre heste der har forsøgt og de har aldrig gjort det igen) Men hende her duger ikke det på så det skal jeg arbejde på at huske/arbejde med mig selv. Og selvfølgelig er ikke hesten ond og dum den har haft en dårlig oplevelse og det er jeg fuldt ud med på. Jeg har det dog lidt sådan at jeg betaler for undervisningen og ved ikke helt om jeg gider at ofre arbejde på en andens hest og samtidig betale....Jeg betaler i princippet for at få tæsk(sat på spidsen).... smiley

  • #12   21. sep 2013 Ordet dum var sat i anførselstegn da jeg ikke pt. kan huske hvad hun kaldet det. Men hendes ord var ven blanding af humørsyg og overfølsom. Hun er uddannet BBH instruktør og går meget op i, at man omgås og træner på den hestevenlige måde. Dog synes jeg det går lidt for meget op i pt. hvad hesten skal lære og ikke min sikkerhed og læring selv om jeg også lærer noget i dette. Vi har dog snakket om at få Thormod (hesteviskeren) ud for at læse og snakke med hende for at finde ud af problemerne og omfanget af det. Jeg har skaffet hans nr. og sendte det til min underviser i går. Nu venter jeg på at hun tager affære så vi evt. kan løse problemet smiley

Kommentér på:
Ville I have stoppet? (farlig adfærd hest)

Annonce