Hjælp min hest stejler {{forumTopicSubject}}
ja nu ved jeg godt jeg vil lære min hest og stejle i ridningen som i nok har læst i mine andre emner!!
men nu har vi fået styr på dressuren og når han ikke vil gå pænt mere (jeg skifter volde efter et par gange så ham ikke går på den samme)
så stejler han et lille stejl, og det er han begyndt med de 2-3 dage jeg rider i ugen de andre 4 dage laver vi andet for at han ikke skal lave det samme,
så vil høre hvordan jeg vender ham af med det ?
folk har sagt at jeg skal:
slå ham
sæt sporene i ham (rider med små spore bare så han kan mærke mine ben bruger dem ikke)
rid med pisk så du kan SLÅ ham med den
put et palham bid i munden af ham
og de ting VIL jeg IKKE gøre mod min hest da jeg vil ha venskab og en blid måde at vende ham fra det.
så hjælp mig
har valgt fra at lære ham at stejle nu hvor han er begyndt
hold en pæn tone og ingen kritik
tak
jan 2009
Følger: 73 Følgere: 58 Heste: 2 Emner: 151 Svar: 3.091
Du skal ikke lærer ham og stejle, kan du ikke se at han allerede misbruger det?
Hvis du først begynder og lærer ham det, og ikke har forstand på det, jamen så misbruger han det for alvor, og så bliver han direkte farlig.
Stop dig selv!
Blogger
Følger: 940 Følgere: 3055 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.758
Blogger
Psst måske du liiiige bør læse emnet inden du skriver sådan der
apr 2006
Følger: 182 Følgere: 281 Heste: 11 Annoncer: 1 Emner: 39 Svar: 2.785
sep 2012
Følger: 41 Følgere: 33 Heste: 8 Emner: 163 Svar: 554
Blogger
Men så skal man også vide hvad man har med at gøre, ellers går den galt.
sep 2012
men han bruger det ikke når vi er på tur eller andet kun når han ikke gider og gå pænt eller hvis vi nærmer et bestemt sted på banen men det træner vi langsomt på så det går i et roligt tempo i hans tempo :)<3
jan 2010
Følger: 80 Følgere: 77 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 681
Hvis det kun er små stejl, ville jeg løsne tøjlen bare lidt, så hesten føler at der er plads til at komme frem. og så gå til med schenklen, om du har spore på eller pisk med er underordnet, du skal bare have ham til at gå frem, for så længe han har fremad så han ikke komme opad. Lige så snart at du får ham fremad så der det ros, ros og mere ros med ros på
Begynder han at gå helt op, så er det sikkerhed frem for alt, og du er nød til at få ham ud af balance ved at dreje ham så han bliver nød til at sætte alle fire ben i jorden.
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 46 Svar: 1.582
TS: Det lyder som smerter, så som en anden skriver; få ham checket igennem.
Hvis det ikke er smerter, så ville jeg hver gang han valgte at lægge an til stejl, sætte ham igang med nogle opgaver han ikke nødvendigvis er stor fan af (små volter, ride et par skridt til højre, et par skridt til venstre), så han lærer at stejl= kedelig opgave. Så burde adfærden forsvinde af sig selv.
Pas på dig selv, og få endelig checket hesten for smerter først, da man kan træne adfærd for evigt uden fremskridt hvis det er pga smerter, og ingen ønsker jo at ride deres hest hvis det gør ondt på den.
Godt du er så opmærksom på din hest, og tager konsekvensen af hans opførsel
Held og lykke med projektet og pas på dig selv!!
jun 2010
sep 2012
så om det er fordi han driller eller prøver og dominere over mig ? ved jeg ikke
men når han stejler læner jeg mig frem og løsner tøjlerne så han ikke vælter bagover HVIS nu han skulle stejle højt
men når han lægger op til stejl læner jeg mig også frem
og driver frem og roser (når han går frem)
nov 2003
Følger: 70 Følgere: 69 Heste: 3 Emner: 54 Svar: 1.228
Hvis han ved du er bange for ham, når han gør det, kan det også dreje sig om at overvinde dig selv, og så sparke til ham, så han går frem, og vise du ikke er bange for at han gør det.
sep 2012
slog ham i baghovdet hakket sporene ind og fik ham til og gå helt ind til bringen og det gør jeg jo ikke så det var helt nyt for ham
sep 2012
sep 2012
feb 2006
Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 680 Svar: 7.842
Den gør det ik fordi den vil drille eller dominere. Sådan tænker de ik.
Men de gør det der virker for at opnå det de gerne vil.
Få evt en hjælper til at filme adfærden
Først da kan du arbejde med at præsentere den for en anden (og ønsket) adfærd for at opnå det den gerne vil.
Indtil da, så må du hele tiden sørge for, at den ik får mulighed for at stejle.
For at den kan stejle, skal den være stivet i halsen og lige meget inde i begge skuldre.
Hvis du når du rider rundt, flytter hoved og hals lidt hele tiden, så den så længe den stejler, ik får lov at være lugeud rettet, men hele tiden blød i halsen og rundet til den ene eller anden side, så er det den ikke fysisk muligt at stejle.
sep 2012
feb 2006
Vi er heldigvis blevet klogere, men at slå et æg ud imellem ørerne virker heller ikke...
Undgå situationen hvor den føler sig presset ud i stejl.
Vis den en anden og accepteret løsning.
jun 2010
Kan vi ikke blive enige om, at en hest der stejler enten gør det pga. smerter, signalforvirring, angst eller tillært adfærd, og at det naturligvis skal stoppes, men ikke ved at bringe hesten i en situation hvor man risikerer at straffe en hest for en fejl man selv har begået eller for at være bange
feb 2006
Lyt til hvad den fortæller dig, for der er sikkert 5 andre tegn hvormed den siger fra, førend den blir nødt til at stejle. Lyt til din hest, og afled den inden da.
jun 2010
jun 2010
Det bruges heldigvis ikke til det mere, da vi er blevet klogere, og jeg er sikker på hestene ville sætte pris på hvis det også bredte sig til andre ammestueråd
okt 2007
Følger: 80 Følgere: 89 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 253
jun 2010
Jeg synes det som minimum grænser til vold at slå et dyr der ikke gør noget af ondskab (for så kloge er de slet ikke), men bare reagerer på en situation vi har sat dem i, og hvor de måske ikke forstår hvad der forventes af dem.
Er du uenig i at det er vold?
jun 2010
For mig er det vold at slå et dyr hvis ikke det er i nødværge (stejlede den op ad mig, vendte røven til mig eller lignende, kunne jeg sagtens finde på at signalere meget kraftigt - evt. med et slag - at den opførsel skal stoppe NU). Det lyder ikke voldsomt endnu i TSs tilfælde (heldigvis da), og derfor synes jeg det er lovlig tidligt at sætte hårdt mod hårdt.
Måske stejler hesten pga. smerter, måske har den lært at stejle hos tidligere ejer (det er jo så populært at lære hestene
Derudover, så tror jeg simpelthen ikke på at det virker i længden, men det er min personlige holdning, og ikke underbygget af fakta
sep 2012
sep 2012
jun 2010
jun 2010
Min stejlede i starten når jeg trak med ham. Jeg drejede ham rundt, bakkede ham, i det hele taget, gav hans hjerne noget andet at beskæftige sig med, og lynhurtigt stoppede adfærden, som var hans reaktion på nye omgivelser, ny håndtering, nye foldkammerater m.m.. Det tror jeg også er tilfældet med TSs hest; at man via træning kan nå mere end man kan via slag.
Selvfølgelig skal man handle, og handle hurtigt, det er vi helt enige om, vi er bare uenige om reaktionen
Og du har også helt ret i at stejling er noget af det farligste de kan foretage sig - især med rytter på
sep 2012
ja det er rart med en høffelig diskussion
jun 2010
feb 2006
Den skal hele tiden være blød og smidig nok til at ku bøje halsen til begge sider, skiftevis,
Hvis den stiver sig fortil, har den mulighed for at stejle.
sep 2012
feb 2006
Men luge netop her handler det ik om opdragelse, men om at afkode en adfærd, og forhindre hesten i at gøre det.
Hvis den maser mig mod væggen, eller tromler mig ned på folden, så må man bestemt godt vappe den EEN så det synger.
Det skal så komme øjeblikkeligt, og så bestemt, så den husker det langt ind i næste uge, og ved præcis hvorfor hende den lille tykke blev sur,
feb 2006
sep 2012
mar 2009
Følger: 32 Følgere: 30 Heste: 1 Svar: 40
Jeg red på et tidspunkt en unghest som gjorde det samme som din, Marlene, bare fordi den havde haft held med det hos en tidligere rytter, og havde fundet ud af at ved det kunne den slippe for at arbejde, så den metode skulle da lige prøves af på mig. Der fik jeg at vide at jeg blot skulle sørge for, at jeg gjorde det så krævende for ham at udføre den adfærd så det ikke kunne betale sig. Hvis han blot begyndte at sætte sig og løfte forbenene satte jeg mig tungt i sadlen og sænkede hånden så langt ned som muligt og holdt fast. På den måde var det svært for hesten at "bryde ud" og han fandt hurtigt ud af at det slet ikke kunne betale sig at stejle, for det blev alt for hårdt i forhold til bare at udføre den opgave jeg havde bedt om i første omgang
Der er til gengæld en rytter i stalden som har haft nogle andre ungheste, hvoraf en af dem pludselig en dag ud af det blå kastede sig op i et voldsomt stejl. De var lige ved at gå bagover og undgik kun lige akkurat et voldsomt uheld. Et par dage efter gjorde den det samme, men her nåede rytteren at reagere hurtigt nok til at smække den i hovedet. Her synes jeg fx det var helt fair at klaske den en, da adfærden var så voldsom at der ikke er tid til at træne den væk, da de sandsynligvis ville være styrtet bagover inden træningen ville virke.
Men det kommer igen an på så meget. Hvis man skal give hesten en lærestreg på sidstnævnte måde skal man virkelig være sikker på at hesten forstår budskabet første gang
Blogger
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.126
Det kan selvfølgelig også være tillært adfærd, hvis man gang på gang har haft episoder hvor den stejler.
Jeg ville få hesten undersøgt fysisk og hvis der ikk er noget ville jeg ride hesten ud af det. Det har jeg haft stor succes med ved begge mine. Har simpelthen stillet hesten lidt til modsat side af hvor den selv vil dreje hen - rose den når den er nede og ride frem. Altså tage stejlet i opløbet ved at flytte vægten.
Ikke noget med at klaske æg i hovedet, el klappe den en med pisken, som nogen anbefaler. Min dreng havde det som tillært adfærd da jeg fik ham, grundet for meget pres. Idag har vi arbejdet det væk, stille og roligt.
Min hoppe gjorde det også da jeg købte hende, de havde redet på hende uden hun havde muskler til det og sadlen passede ikke, så hun var meget øm. Idag gør hun det aldrig.
Husk at hesten ikke er hverken dum, fræk, stædig osv. Håber i får styr på det og god arbejdslyst
okt 2009
nov 2011
Følger: 70 Følgere: 66 Heste: 7 Emner: 44 Svar: 325
feb 2006
Ok
Du lytter så ik til hesten.
Den stejler for at fortælle dig et eller andet. Om det så er at den ik forstår signalerne, synes det du beder om er for svært, at det gør ondt, at den fysisk ik kan øvelsen, at der sker for meget i dens hoved til at den også kan lytte til dig - det er lige meget.
Du forhindrer den i at tale på sin måde.
Hvilke andre unoder laver den så i stedet, nu hvor du straffer den for at sige fra?
At den kun gør det 0-2 gange er ik tegn på at den er ved at holde op, men at den ik ved hvordan den skal råbe dig op, og stadig bryder ud i frustration (stejl) når du ikke lytter.
Forestil dig at det var dig, der i skolen havde svært ved noget, og spurgte om hjælp.
Det blev du straffet for, og fik sat plaster for munden.
Du blir stadig bedt om at gøre det du har svært ved, nu kan du bare isnede om hjælp mere.
Så måtte du jo finde andre måder at bede om hjælp på.
Måske du så stiller dig op på stolen hver gang det blir svært?
For du må jo prøve at få din lærer til at lytte på den ene eller anden måde.
Dårlig underviser i øvrigt der beder dig om at klappe til den m sporerne.
feb 2006
nov 2011
nov 2011
jan 2006
Følger: 48 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 666 Svar: 12.486
feb 2006
En hest kan ik være fræk.
Men den kan ha en tillært adfærd der virker for den i den givne situation, og som vi fejlagtigt tolker som frækt.
En hest har ubehag under overgange.
Det kan skyldes noget så simpelt som at den ik rigtigt har lært at trække lænden ind under sig. (Rytteren skal lære hesten den korrekte, og for hesten mest behagelige måde - så den lærer det ik er ubehageligt)
Den reagere mod unehaget ved at bukke - det kan tolkes som at den er fræk
Hvis rytter sparker m sporerne, er det for hesten bare mere ubehageligt at lave overgange.
Den lærer blot at forbinde overgange med endnu mere ubehag. En ond cirkel.
Og hesten mister tillid til at rytter lytter, hjælper og guider, så ridning for hesten blir mere og mere behageligt og sjovt.
nov 2011
okt 2009
En heste hjerne har ikke de områder, der giver mulighed for planlægge og være udspekulerede.
Så når undervisere siger heste er frække, ja så mener jeg bestemt at de er inkompetente og at de skal igang med at læse lidt om heste
feb 2006
Få Stephan Flindt til at komme og undervise dig.
jun 2010
Husk; din underviser er kun et menneske, og begår fejl ligesom alle os andre
Hesten siger tydeligt fra....om det er fordi sadlen ikke passer, smerter, forvirring eller andet skal jeg ikke gøre mig klog på, men for din og din hests skyld synes jeg du skal ( i det mindste bare prøve) en anden underviser (f.ekd. en BBH instruktør, de vil ihvertfald ikke sige du skal hakke til den :(. )
Håber virkelig du prøver det, da hesten nok skal finde en anden måde at sige fra og så risikerer du at komme til skade
feb 2006
Den gør det jo stadig?
Din underviser har ik formået at se hvorfor hesten stejler, og så fjerne det element ud af ridningen.
Hun lærer dig bare at skjule symptomerne en smule, og det er altså også farligt, for en dag siger ponyen måske rigtigt fra!
feb 2006
nov 2011
feb 2006
Send bare en pb
sep 2012
på tur hvis jeg beder ham om og gå pænt ser er der ingen ting
det er KUN på banen når vi rider dressur
feb 2006
Det skal din underviser ku se hvad er.
sep 2012
men kan lave en video idag
feb 2006
sep 2012
men har haft mange som sige hesten er dum,fræk,slem, osv. og som piskede ham nåår jeg SAD på ham og han kan ikke lig piske
men vi leder forsat skal ud og snakke med noglr underviser på stald vældgaard (hvis der er nogen der kender det)
sep 2012
Blogger
Spydig skulle den nu ikke tages, mere som en undren over hvor korrekt det lyder.
Jeg er skam ikke hellig over for vore kære heste, men lige den der med at de stejler med rytter, der bør man virkelig undersøge hvorfor, i stedet for at ty til vold som det første.
Læse det som du vil er du selvfølgelig i ret til
Blogger
Så er vi vel enige
Og ja den blev ændret, fordi tektsen ved nærmere eftertanke lød som om jeg var komplet imod at sætte sig igennem og var hellig. Det er dog ikke tilfældet, men i min overbevisning er der en GRUND som skal løses, før man tyer til sidste udvej.
jun 2010
Hvis det er tilfældet kan det være smerter i den ene side, så han reelt ikke kan bøje sig uden problemer, og så stejler pga. smerter og for at slippe for opgaven.
Bare lige en tanke der faldt mig ind, for som regel er hesten mere ligeudrettet på tur end på bane.
sep 2012
men det blev ikke til en video idag da han kun stejlede EN gang og så satte jeg ham på plads.
men har fundet ud af hvorfor han stejler........
det er når han ikke får sin vilje
jun 2010
At din hest vælger at stejle er en meget kraftig måde at sige fra på, hvilket vil sige, at den er meget lidt motiveret for den opgave den får stillet. Det er sandsynligvis pga. det gør ondt; altså smerter.
Du skruer så op for signalerne "sætter ham på plads", og dermed kan du tvinge ham til at ignorere smerterne og lade være med at stejle, men det betyder ikke problemet er løst; hesten har stadig ondt
Jeg forstår godt at du er glad for at der er mindre stejlen, men jeg er helt sikker på at det vigtigste for dig (bortset fra din egen og andres sikkerhed, der altid kommer først!), er at din hest har det godt og er fri for smerter.
Jeg håber virkelig du vil tage det som det forsøg på at hjælpe dig og din hest som det er ment som, og ikke som en kritik af dig, for som skrevet er jeg helt sikker på du ønsker det bedste for din hest
nov 2008
Følger: 26 Følgere: 23 Heste: 5 Emner: 13 Svar: 232
En hest har altid en grund til det den gør, og at kalde ham for en bølle eller andet er at menneskeliggøre ham og det er bare en helt forkert holdning at have til et dyr.
Tænk i nye baner , man kan træne dressur fra jorden og samtidig opbygge de helt rigtige muskler på hesten uden at overbelaste ham så han får ondt og bliver negativt indstillet over træningen.
Når en hest først opdager at den kan modsætte sig sin rytter, så kræver det rigtig meget træning at komme over det punkt igen, så synes du skal sætte dig ned og tænke over en træningsplan der er varieret men bygget op på hans premisser.
Husk nu at det er dig der skal styre tempoet og vise ham vej, det er absolut ikke omvendt da en hest skal bruge en leder den kan stole på.
Håber virkelig du vil passe på dig selv og din hest da det kan gå så grueligt galt hvis han vælger at sige fra i en grad at han vælter med dig.
mar 2009
Følger: 32 Følgere: 30 Heste: 1 Svar: 40
Når hestene stejler er det et udtryk for at noget er ubehageligt, og hesten stejler så - eller gør en af andre mange hundrede ting: bukker, løber, tøver, ignorerer, osv - i et forsøg på at få det ubehagelige til at holde op. Dette ubehag kan komme fra smerter pga skade, sygdom, betændelse og fra diverse andet, og når en hest begynder at stejle eller starter anden uønsket adfærd blandt det nævnte, så synes jeg selvfølgelig som du at man skal undersøge årsagen og få rettet op på denne, hvis nu adfærden fx skulle skyldes ondt i ryggen. Som sagt reagerer hesten bare på ubehag, og dette ubehag kan sagtens bare være ubehaget ved at rytteren beder hesten om en opgave som den ikke lige er så bekendt med eller synes er svær fordi den ikke er trænet eller har så god balance, styrke eller andet, hvilket jeg formoder er tilfældet her, nu når det fremgår at hesten er en unghest under uddannelse. Når TS siger at hesten kun stejler på dressurbanen men ikke i skoven, selvom den får stillet den samme opgave, så synes jeg det lægger op til, at der ikke er noget voldsomt fysisk problem. Rent ubevidst har hesten også en selvtillid og et humør lidt ligesom mennesker, og de fleste heste jeg kender bliver i meget bedre humør af at komme ud og ride tur. Bliver de stillet opgaver her synes jeg generelt at se, at de fleste heste er mere motiverede til her end på dressurbanen i hvert fald at forsøge at fuldføre opgaven medmindre de er usikre på, hvad de skal, eller det drejer sig om at forlade flokken eller andet, som berører nogle andre instinkter.
Jeg synes altid man bør overveje om en adfærd skyldes smerter, men som problemet er beskrevet her vil jeg i hvert fald ikke gå ud fra at der ligger nogen større fysisk skade bag.
Som Sandra foreslår er det nok en god idé med afveksling og noget gymnastik til hvis der nu skulle sidde nogle spændinger og blokerer et sted
jun 2010
Det ændrer imidlertid ikke på mit svar ift. at der stadig må være en årsag til at hesten stejler, og det vil sige, at den opgave den får stillet, eller den situation den er i, er mere ubehagelig/at den er mindre motiveret for det, end for at stejle. I den situation mener jeg stadig, at der bør ses grundigt på opgaven man stiller den, eller signalerne man giver - situationen i det hele taget - da der altid er en grund.
Det er langt fra sikkert jeg har ret mht. smerter (sandsynligvis ikke, hvis det kun er på banen, og ikke i forbindelse med rundinger/samling m.m.), men der er en grund, og for rytterens sikkerhed er det meget vigtigt at finde den grund, så man kan stoppe situationen inden man kommer til skade
TS: var du begyndt at lære din hest at stejle, og stoppede så da han begyndte at bruge det i andre situationer? I så tilfælde kan han have lavet en uheldig kobling mellem ridebane (hvor du sikkert øvede det - igen; under forudsætning af at du var begyndt at træne det
Hvis det er tilfældet, så ville jeg stadig gøre som skrevet tidligere; ignorere opførslen (selvom det er svært), og give ham en anden opgave.
Jeg vil - ligesom Birkelund og andre - også meget gerne se video hvis muligt (og bare rolig, der er ingen af os der rider perfekt, så det er ikke for at dømme dig, hvis du så video af mig kunne du også finde tusind ting jeg kunne gøre bedre
aug 2007
Følger: 22 Følgere: 21 Emner: 6 Svar: 15
jan 2010
Følger: 80 Følgere: 77 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 681
Det måtte jeg lære på den hårde måde.
Da min tidligere hest Prestige, var en nød i dressuren, små bukkede, tit i galopen, og kunne finde på at gå i vejret og andre ting, men på en spring bane var han bare en engel og gjorde alt som han skulle. Vi havde skiftet sadel, mange gange, og sadelmager var på hver gang da vi troede problemet kom fra ryggen. Især da der også begyndte at blive lidt problemer i springningen.
Men det ender så med at han får en fuld undersøgelse hos dyrlægen, hvor man mildest talt finder ud af at begge hans forben er totalt ødelagte, med ødelagte hovseneben i begge, og 2 fragmenter i hver der også gav ham smerter. (det med hovsenebenene, kom af en uheldig bygning med en hest på 166, og ben der var i pony/cob størrelse, og fragmenterne var medfødte).
Og det har uden tvivl gjort mere ondt på ham at springe end at ride dressur, men han brændte virkelig for springningen, og derfor gjorde han det på trods af smerter, hvor han ikke syntes at dressur var lige så sjovt, kom smerterne til syne der.
Så som dyrlægen sagde da vi spurgte hvordan hesten så har kunne springe på t rods af det, kom svaret, At det bare var et spørgsmål om vilje, fra hestens side.
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.053
Kender TS og kender hesten, og har selv redet på hesten...
hvad er der lige gået galt i træningen??? Han plejer da at være super fornuftig - blot frisk!! Har du måske lidt for meget i tøjlen, hvis han er fremadgående som han plejer? For han er jo meget følsom i munden, og overreagere nok, hvis du vil runde ham for meget når du rider slangebue...
Og hvem er det lige som siger alle de ting du skal prøve?? Lyder da ikke som noget nogen af dem der plejer at hjælpe dig kunne finde på at sige???
sep 2012
men han vil ned mod åbningen på banen hvilken han ikke plejer men han er begyndt at vil der ned og hvis han ikke får sin ''vilje'' så stejler han.
og jeg tror på heste kan godt kan være frække og ikke vil ha sin vilje de to ting tror jeg godt det kan og det er min holdning.
sep 2012
men når han har redet lidt så vil han gerne ud men kan ikke se hvorfor han skulle vær bange. men tror han er ved og blive banetræt så vil gi ham udfrodinger i denne uge og se om det hjælper
sep 2012
nov 2003
Følger: 23 Følgere: 176 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.389
(link fjernet)
Og at slå hesten med pisk, æg eller lignende er ikke bare ukonstruktivt men også farligt i tilfælde af at hesten bliver forskrækket eller går i panik..
aug 2008
Følger: 80 Følgere: 100 Heste: 7 Emner: 259 Svar: 7.247
Hvis en hest vil stejle, så stejler den uanset hvad du gør. Jeg har en der kunne stå på et ben hvis hun blev bedt om noget hun ikke gad. Hun stejler uanset hvad du gør - hvis hun drejer rundt hopper hun bare højere op for at komme væk fra presset. Jeg har prøvet mange mærkelige råd, men det eneste jeg har fundet ud af virker er at forsøge er ride sig ud af problemet - tage det i opløbet. Aldrig rid en helt lang, kedelig langside, altid put lidt volter på så den glemmer at kede sig.
Og så må jeg nok indrømme at jeg har klasket min en i rumpetten et par gange. Ikke altid det har hjulpet, men nogle gange er hun blevet så overrasket over, at jeg har taget styringen, at hun simpelthen har koncentreret sig og har gået pænt.
Dette skal man selvfølgelig ikke gøre hvis hesten gør det fordi den er bange, men hvis den bare keder sig, og skal finde på noget at lave, så vil jeg hellere smække lidt til min hest end jeg ivl komme til skade - for det er så farligt når de stejler.
Men få den lige tjekket for en sikkerheds skyld. Min er blevet tjekket 100 gange, og da jeg så fik den tjekket igen af en ny dyrlæge, da jeg ikke synes det kunne være rigtigt at hun blev ved, så var hun faktisk skadet. Det har ikke været der hele tiden, da hun er tjekket mange gange i forløbet, men stejleriet blev også værre til sidst. Man kan hurtigt mærke på sin hest, hvis man kender den, om den ændrer adfærd markant meget. Og hvis den gør det, bør den tjekkes.
- Dog vil jeg sige, skade eller ej - den skal ikke stejle!!
sep 2012
dec 2011
Følger: 95 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 93 Svar: 1.091
Pyyh, bare tjek det hele og tænk dig om og læs lidt om "hesten"! Under ridning, hvad bid hør og ikke hvordan di får den ned i holdning..
Held og lykke
sep 2012
jeg vil gerne ha han kan gå pænt.
men jeg rider også uden bid på ham og det hele er ikke kun dressur. han er købt ind som min spring/konk. hest men vi skal ha styr på dressuren inden vi begynder og springe igen for da vi sprang var det for farligt for og begge. du kan jo komme og se mig ride ham hvis du er i tvivl ?
sep 2012
dec 2011
Følger: 95 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 93 Svar: 1.091
sep 2012
apr 2008
Følger: 2 Følgere: 238 Heste: 1 Emner: 30 Svar: 4.079
du skal bare side tungt som om at den ikke gør noget
sep 2012
apr 2008
self hvis det er at den er tæt på lodret så skal du læne dig frem så du ikke falder af men hvis det bare er 5 cm fra jorden så lad som om du er en sæk kartofler
maj 2009
Følger: 23 Følgere: 21 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 5
sep 2012
apr 2008
sep 2012
apr 2008
nu har jeg ikke problemer med en hest der stejler så hvordan kan jeg have erfaring med hvordan det er at blive sidene på en stejlene hest
jeg har set andre og der har det hjulpet at gøre sådan men der har jeg jo ikke helt lagt mærke til hvor højt den stejler
Hjælp min hest stejler