{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.603 visninger | Oprettet:

Hjælp min hest stejler {{forumTopicSubject}}

ja nu ved jeg godt jeg vil lære min hest og stejle i ridningen som i nok har læst i mine andre emner!!

men nu har vi fået styr på dressuren og når han ikke vil gå pænt mere (jeg skifter volde efter et par gange så ham ikke går på den samme)
så stejler han et lille stejl, og det er han begyndt med de 2-3 dage jeg rider i ugen de andre 4 dage laver vi andet for at han ikke skal lave det samme,
så vil høre hvordan jeg vender ham af med det ?
folk har sagt at jeg skal:
slå ham
sæt sporene i ham (rider med små spore bare så han kan mærke mine ben bruger dem ikke)
rid med pisk så du kan SLÅ ham med den
put et palham bid i munden af ham
og de ting VIL jeg IKKE gøre mod min hest da jeg vil ha venskab og en blid måde at vende ham fra det.

så hjælp mig
har valgt fra at lære ham at stejle nu hvor han er begyndt

hold en pæn tone og ingen kritik
tak

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp min hest stejler
  • #2   26. sep 2013 For guds skyld NEJ!
    Du skal ikke lærer ham og stejle, kan du ikke se at han allerede misbruger det?

Hvis du først begynder og lærer ham det, og ikke har forstand på det, jamen så misbruger han det for alvor, og så bliver han direkte farlig.

Stop dig selv!

• #3   26. sep 2013 Hvis han intet fejler, driv frem af. Driv driv og driv så han ikke kan nå at komme op.

• #4   26. sep 2013 Den sorte pinto

Psst måske du liiiige bør læse emnet inden du skriver sådan der smiley

• #6   26. sep 2013 nogle gange kan det faktisk hjælpe en stejlende hest at lære at stejle... og på den måde afhjælpe det... MEN dette er kun en sidste udvej!...

• #7   26. sep 2013 tak DD og Maiken

• #8   26. sep 2013 Stald Esmann
    Men så skal man også vide hvad man har med at gøre, ellers går den galt.

• #9   26. sep 2013 okay stald Esmann
    men han bruger det ikke når vi er på tur eller andet kun når han ikke gider og gå pænt eller hvis vi nærmer et bestemt sted på banen men det træner vi langsomt på så det går i et roligt tempo i hans tempo :)<3

• #10   26. sep 2013 Jeg ville prøve at gøre dette.
    Hvis det kun er små stejl, ville jeg løsne tøjlen bare lidt, så hesten føler at der er plads til at komme frem. og så gå til med schenklen, om du har spore på eller pisk med er underordnet, du skal bare have ham til at gå frem, for så længe han har fremad så han ikke komme opad. Lige så snart at du får ham fremad så der det ros, ros og mere ros med ros på smiley
    Begynder han at gå helt op, så er det sikkerhed frem for alt, og du er nød til at få ham ud af balance ved at dreje ham så han bliver nød til at sætte alle fire ben i jorden.

• #11   26. sep 2013 Den sorte Pinto: TS skriver netop (og meget fornuftigt smiley ) at hun har fravalgt at lære hesten at stejle.
    TS: Det lyder som smerter, så som en anden skriver; få ham checket igennem.
    Hvis det ikke er smerter, så ville jeg hver gang han valgte at lægge an til stejl, sætte ham igang med nogle opgaver han ikke nødvendigvis er stor fan af (små volter, ride et par skridt til højre, et par skridt til venstre), så han lærer at stejl= kedelig opgave. Så burde adfærden forsvinde af sig selv.
    Pas på dig selv, og få endelig checket hesten for smerter først, da man kan træne adfærd for evigt uden fremskridt hvis det er pga smerter, og ingen ønsker jo at ride deres hest hvis det gør ondt på den.
    Godt du er så opmærksom på din hest, og tager konsekvensen af hans opførsel smiley
    Held og lykke med projektet og pas på dig selv!!

• #12   26. sep 2013 Too slow......Jeg taster som en ordblind abe smiley

• #14   26. sep 2013 han har ikke odt for udstyret passer og han skal snart ha raspet tænder men de er ikke skrape smiley
    så om det er fordi han driller eller prøver og dominere over mig ? ved jeg ikke
    men når han stejler læner jeg mig frem og løsner tøjlerne så han ikke vælter bagover HVIS nu han skulle stejle højt
    men når han lægger op til stejl læner jeg mig også frem smiley
    og driver frem og roser (når han går frem)

• #16   26. sep 2013 Lige så snart han begynder, så "snurrer" du ham rundt. Altså drejer ham, meget gerne ved hjælp af at få skulderne rundt, men det vigtigste er at du får ham rundt, for så har han ikke balancen til at gøre det.
    Hvis han ved du er bange for ham, når han gør det, kan det også dreje sig om at overvinde dig selv, og så sparke til ham, så han går frem, og vise du ikke er bange for at han gør det.

• #17   26. sep 2013 en der red på ham vilket jeg ikke bryder mig om
    slog ham i baghovdet hakket sporene ind og fik ham til og gå helt ind til bringen og det gør jeg jo ikke så det var helt nyt for ham

• #18   26. sep 2013 jeg er overhovedet ikke bange for ham smiley

• #22   26. sep 2013 det er med vilje at jeg holder pause fra springingen for og få styr på hvors balance så der ikke sker uheld i springningen smiley

• #23   26. sep 2013 Du skal finde ud af hvorfor den før det
    Den gør det ik fordi den vil drille eller dominere. Sådan tænker de ik.
    Men de gør det der virker for at opnå det de gerne vil.

Få evt en hjælper til at filme adfærden

Først da kan du arbejde med at præsentere den for en anden (og ønsket) adfærd for at opnå det den gerne vil.

Indtil da, så må du hele tiden sørge for, at den ik får mulighed for at stejle.
    For at den kan stejle, skal den være stivet i halsen og lige meget inde i begge skuldre.
    Hvis du når du rider rundt, flytter hoved og hals lidt hele tiden, så den så længe den stejler, ik får lov at være lugeud rettet, men hele tiden blød i halsen og rundet til den ene eller anden side, så er det den ikke fysisk muligt at stejle.

• #24   26. sep 2013 kan måske få en til og filme imorgen eller en anden dag så skal i se på det

• #28   26. sep 2013 Der var også engang hvor man troede at igler og strygninger hjalp mod dårligdomme.

Vi er heldigvis blevet klogere, men at slå et æg ud imellem ørerne virker heller ikke...

Undgå situationen hvor den føler sig presset ud i stejl.
    Vis den en anden og accepteret løsning.

• #29   26. sep 2013 Jeg bliver så ked af at det gamle råd om at klaske hesten mellem ørerne altid dukker op når nogen nævner "stejl" smiley
    Kan vi ikke blive enige om, at en hest der stejler enten gør det pga. smerter, signalforvirring, angst eller tillært adfærd, og at det naturligvis skal stoppes, men ikke ved at bringe hesten i en situation hvor man risikerer at straffe en hest for en fejl man selv har begået eller for at være bange smiley

• #30   26. sep 2013 Den skal være ligeudrettet for at ku stejle, så sørg for at den ik er ligeudrettet, indtil du finder ud af hvorfor den får behov for at stejle.

Lyt til hvad den fortæller dig, for der er sikkert 5 andre tegn hvormed den siger fra, førend den blir nødt til at stejle. Lyt til din hest, og afled den inden da.

• #32   26. sep 2013 Een af grundene til at man holdt op med at slå (kaldet revse) børn, er blandt andet at vold avler vold, og at det ikke er fremmende for indlæringen at være bange for underviseren, eller i hestens tilfælde; forbinde ridning med noget skræmmende/farligt smiley

• #33   26. sep 2013 Freya M: Du har helt ret med igler smiley De bruges til at få blod frem til lemmer der ellers kunne risikerer at gå koldbrand i, og dette er dokumenteret videnskabeligt. Før i tiden troede man at iglerne sugede dårligdommen ud af kroppen (også derfor man brugte trepanering, som er at bore hul i hjerneskallen for at lukke de onde ånder ud smiley ).
    Det bruges heldigvis ikke til det mere, da vi er blevet klogere, og jeg er sikker på hestene ville sætte pris på hvis det også bredte sig til andre ammestueråd smiley

• #34   26. sep 2013 Vold?? Hvem snakker om vold her?

• #35   26. sep 2013 Mig smiley
    Jeg synes det som minimum grænser til vold at slå et dyr der ikke gør noget af ondskab (for så kloge er de slet ikke), men bare reagerer på en situation vi har sat dem i, og hvor de måske ikke forstår hvad der forventes af dem.
    Er du uenig i at det er vold?

• #37   26. sep 2013 Freya M: Det tror jeg bestemt ikke, så ville det være decideret mishandling smiley
    For mig er det vold at slå et dyr hvis ikke det er i nødværge (stejlede den op ad mig, vendte røven til mig eller lignende, kunne jeg sagtens finde på at signalere meget kraftigt - evt. med et slag - at den opførsel skal stoppe NU). Det lyder ikke voldsomt endnu i TSs tilfælde (heldigvis da), og derfor synes jeg det er lovlig tidligt at sætte hårdt mod hårdt.
    Måske stejler hesten pga. smerter, måske har den lært at stejle hos tidligere ejer (det er jo så populært at lære hestene smiley ), måske er den bange, og så synes jeg det er voldsomt at straffe den. Den skal have at vide at adfærden er uønsket, men det kan gøres på såååå mange andre måder, at jeg ikke ville vælge at slå den (heller ikke med en lille pisk) mellem ørerne smiley
    Derudover, så tror jeg simpelthen ikke på at det virker i længden, men det er min personlige holdning, og ikke underbygget af fakta smiley

• #38   26. sep 2013 marie-louise jeg rider volde men problemet er at han stopper og så stejler han og jeg rider stor/mellem volde da jeg har fået at vide at det er bedre fordi han er ''ung'' (5 år)

• #39   26. sep 2013 camilla hvad betyder TS

• #40   26. sep 2013 Marlene M: TS står for TrådStarter=dig smiley

• #42   26. sep 2013 Freya M: Du har helt ret, det kan blive rigtig farligt smiley
    Min stejlede i starten når jeg trak med ham. Jeg drejede ham rundt, bakkede ham, i det hele taget, gav hans hjerne noget andet at beskæftige sig med, og lynhurtigt stoppede adfærden, som var hans reaktion på nye omgivelser, ny håndtering, nye foldkammerater m.m.. Det tror jeg også er tilfældet med TSs hest; at man via træning kan nå mere end man kan via slag.
    Selvfølgelig skal man handle, og handle hurtigt, det er vi helt enige om, vi er bare uenige om reaktionen smiley
    Og du har også helt ret i at stejling er noget af det farligste de kan foretage sig - især med rytter på smiley

• #44   26. sep 2013 nåår okay
    ja det er rart med en høffelig diskussion

• #45   26. sep 2013 I lige måde smiley Dejligt med folk der ikke bare farer i flint, bliver personlige eller føler trang til at forsvare sig konstant smiley

• #47   26. sep 2013 Mere rundet end på volte.

Den skal hele tiden være blød og smidig nok til at ku bøje halsen til begge sider, skiftevis,
    Hvis den stiver sig fortil, har den mulighed for at stejle.

• #48   26. sep 2013 kan prøve og filme små klip imorgen så kan i se hvordan han gøre

• #49   26. sep 2013 Jeg er bestemt ik blødsøden overfor at opdrage på hesten.
    Men luge netop her handler det ik om opdragelse, men om at afkode en adfærd, og forhindre hesten i at gøre det.

Hvis den maser mig mod væggen, eller tromler mig ned på folden, så må man bestemt godt vappe den EEN så det synger.
    Det skal så komme øjeblikkeligt, og så bestemt, så den husker det langt ind i næste uge, og ved præcis hvorfor hende den lille tykke blev sur,

• #50   26. sep 2013 Det synes jeg er en god ide TS smiley

• #51   26. sep 2013 super så kan i se det imorgen

• #52   27. sep 2013 Wuhu, det der med heste der stejler er meget svært, og vi er inde på en gråzone omkring det med hvornår det er farligt og dermed OK at smække hesten i panden osv..
    Jeg red på et tidspunkt en unghest som gjorde det samme som din, Marlene, bare fordi den havde haft held med det hos en tidligere rytter, og havde fundet ud af at ved det kunne den slippe for at arbejde, så den metode skulle da lige prøves af på mig. Der fik jeg at vide at jeg blot skulle sørge for, at jeg gjorde det så krævende for ham at udføre den adfærd så det ikke kunne betale sig. Hvis han blot begyndte at sætte sig og løfte forbenene satte jeg mig tungt i sadlen og sænkede hånden så langt ned som muligt og holdt fast. På den måde var det svært for hesten at "bryde ud" og han fandt hurtigt ud af at det slet ikke kunne betale sig at stejle, for det blev alt for hårdt i forhold til bare at udføre den opgave jeg havde bedt om i første omgang smiley Her var det en god løsning og den gik fint i gennem.
    Der er til gengæld en rytter i stalden som har haft nogle andre ungheste, hvoraf en af dem pludselig en dag ud af det blå kastede sig op i et voldsomt stejl. De var lige ved at gå bagover og undgik kun lige akkurat et voldsomt uheld. Et par dage efter gjorde den det samme, men her nåede rytteren at reagere hurtigt nok til at smække den i hovedet. Her synes jeg fx det var helt fair at klaske den en, da adfærden var så voldsom at der ikke er tid til at træne den væk, da de sandsynligvis ville være styrtet bagover inden træningen ville virke.
    Men det kommer igen an på så meget. Hvis man skal give hesten en lærestreg på sidstnævnte måde skal man virkelig være sikker på at hesten forstår budskabet første gang smiley

• #53   27. sep 2013 Ja lad os smække hesten en mellem ørene i stedet for at finde årsagen smiley

• #55   27. sep 2013 Har ikke læst alle indlæg. Men At stejle, er en af de voldsomste former for konfliktadfærd. Når hesten stejler, er det som regel fordi der er noget galt. Det kan være en fysisk smerte i dens krop, fra dårlig tilpasset sadel, tandspidser, overspændte muskler o.s.v. Det kan også være psykisk ”overbelastning”, grundet: forvirring, for meget pres o.s.v.
    Det kan selvfølgelig også være tillært adfærd, hvis man gang på gang har haft episoder hvor den stejler.

Jeg ville få hesten undersøgt fysisk og hvis der ikk er noget ville jeg ride hesten ud af det. Det har jeg haft stor succes med ved begge mine. Har simpelthen stillet hesten lidt til modsat side af hvor den selv vil dreje hen - rose den når den er nede og ride frem. Altså tage stejlet i opløbet ved at flytte vægten.

Ikke noget med at klaske æg i hovedet, el klappe den en med pisken, som nogen anbefaler. Min dreng havde det som tillært adfærd da jeg fik ham, grundet for meget pres. Idag har vi arbejdet det væk, stille og roligt.
    Min hoppe gjorde det også da jeg købte hende, de havde redet på hende uden hun havde muskler til det og sadlen passede ikke, så hun var meget øm. Idag gør hun det aldrig.

Husk at hesten ikke er hverken dum, fræk, stædig osv. Håber i får styr på det og god arbejdslyst smiley

• #56   27. sep 2013 At ride frem kan man også, men jeg mener ikke det er løsningen på problemet da det handler om hestens vægt skal flyttes - og at ride frem kan opfordre nogle heste til at stejle yderligere. Har prøvet det af og det endte helt galt.

• #58   27. sep 2013 Min har også stejlet en del og jeg vidste ikke hvad jeg skulle gøre men nu er jeg så begyndt at få ene time i en halv time om ugen og det hjælper rigtig rigtig meget. Hvis hun stejler skal jeg hakke til hende med sporene og råbe lidt af hende også skal jeg få hende i galop så hun ved at det er mig der bestemmer og det er lige meget hvor hun går hen hun skal bare frem. Så går jeg ned i skridt og prøver igen og hvis hun så stejler igen gør jeg det samme igen og igen indtil hun forstår at hun ikke må stejle ( den dag ihvertfald ) og det hjælper rigtig meget før gjorde hun det 5-10 gange om dagen nu gør hun det 0-2 gange. Det er bare sådan jeg gør håber du kan bruge det eller noget at det smiley og held og lykke smiley

• #59   27. sep 2013 Spring rosen.
    Ok
    Du lytter så ik til hesten.

Den stejler for at fortælle dig et eller andet. Om det så er at den ik forstår signalerne, synes det du beder om er for svært, at det gør ondt, at den fysisk ik kan øvelsen, at der sker for meget i dens hoved til at den også kan lytte til dig - det er lige meget.

Du forhindrer den i at tale på sin måde.

Hvilke andre unoder laver den så i stedet, nu hvor du straffer den for at sige fra?

At den kun gør det 0-2 gange er ik tegn på at den er ved at holde op, men at den ik ved hvordan den skal råbe dig op, og stadig bryder ud i frustration (stejl) når du ikke lytter.

Forestil dig at det var dig, der i skolen havde svært ved noget, og spurgte om hjælp.
    Det blev du straffet for, og fik sat plaster for munden.
    Du blir stadig bedt om at gøre det du har svært ved, nu kan du bare isnede om hjælp mere.
    Så måtte du jo finde andre måder at bede om hjælp på.
    Måske du så stiller dig op på stolen hver gang det blir svært?
    For du må jo prøve at få din lærer til at lytte på den ene eller anden måde.

Dårlig underviser i øvrigt der beder dig om at klappe til den m sporerne.

• #60   27. sep 2013 Hvem er det??

• #61   27. sep 2013 Min underviser er rigtig rigtig dygtig og hun har arbejdet med ungheste før. og min pony er 6 år og vi er igang med at tilride hende sådan helt. Hun stejler fordi hun er er fræk og det siger min ridelære selv at hun er. Så det er den måde jeg rider på og du rider på en anden måde. Sådan er det vi er jo ikke ens.

• #62   27. sep 2013 Og det er jo farlig når hun stejler hun er helt oppe og stå lige jeg kan jo ikke bare sidde der vel?

• #63   27. sep 2013 Det at din underviser mener, at hesten kan være fræk, siger alt andet end at vedkommende er dygtig! En hest KAN ikke være fræk, det har den slet ikke hjerne til, og det skal der nok komme en meget længere forklaring på, fra en anden end mig.

• #64   27. sep 2013 At din underviser siger hesten er fræk, fortæller desværre at hun ik burde undervise.

En hest kan ik være fræk.
    Men den kan ha en tillært adfærd der virker for den i den givne situation, og som vi fejlagtigt tolker som frækt.

En hest har ubehag under overgange.
    Det kan skyldes noget så simpelt som at den ik rigtigt har lært at trække lænden ind under sig. (Rytteren skal lære hesten den korrekte, og for hesten mest behagelige måde - så den lærer det ik er ubehageligt)
    Den reagere mod unehaget ved at bukke - det kan tolkes som at den er fræk
    Hvis rytter sparker m sporerne, er det for hesten bare mere ubehageligt at lave overgange.
    Den lærer blot at forbinde overgange med endnu mere ubehag. En ond cirkel.
    Og hesten mister tillid til at rytter lytter, hjælper og guider, så ridning for hesten blir mere og mere behageligt og sjovt.

• #65   27. sep 2013 Men det er jo stadig farligt og jeg gør bare som min ridelærer siger jeg skal og det hjælper.

• #66   27. sep 2013 Hestens mentale kapacitet gør at de ikke kan være frække.
    En heste hjerne har ikke de områder, der giver mulighed for planlægge og være udspekulerede.

Så når undervisere siger heste er frække, ja så mener jeg bestemt at de er inkompetente og at de skal igang med at læse lidt om heste smiley

• #67   27. sep 2013 Kan se du rider i Nordsjælland.

Få Stephan Flindt til at komme og undervise dig.

• #68   27. sep 2013 SpringRosen: jeg kan godt forstå det er svært at sige fra når din underviser siger du skal bruge sporerne smiley og når det så ovenikøbet lader til at virke, så føker man selvfølgelig at underviseren har ret.
    Husk; din underviser er kun et menneske, og begår fejl ligesom alle os andre smiley jeg synes helt klart din underviser er helt forkert på den ifm. hvordan din hest bliver håndteret, desværre.
    Hesten siger tydeligt fra....om det er fordi sadlen ikke passer, smerter, forvirring eller andet skal jeg ikke gøre mig klog på, men for din og din hests skyld synes jeg du skal ( i det mindste bare prøve) en anden underviser (f.ekd. en BBH instruktør, de vil ihvertfald ikke sige du skal hakke til den :(. ) smiley om ikke andet, så kan det give inspiration smiley
    Håber virkelig du prøver det, da hesten nok skal finde en anden måde at sige fra og så risikerer du at komme til skade smiley

• #69   27. sep 2013 Ja gu er det farligt, og den skal bestemt også lære at holde op.
    Den gør det jo stadig?

Din underviser har ik formået at se hvorfor hesten stejler, og så fjerne det element ud af ridningen.
    Hun lærer dig bare at skjule symptomerne en smule, og det er altså også farligt, for en dag siger ponyen måske rigtigt fra!

• #70   27. sep 2013 Du skal bare finde en person der kan se bag om problemet.

• #71   27. sep 2013 tak fordi i prøver at hjælpe mig:-/ Men det her emne handler jo ikke om mig og jeg har styr på min hest og jeg har en god underviser til at hjælpe mig.

• #72   27. sep 2013 Jeg ku bare godt tænke mig at vide hvem du får undervisning af - bor selv i Nordsjælland.

Send bare en pb

• #73   27. sep 2013 min hest har ikke ondt for det er KUN når vi rider dressur!!
    på tur hvis jeg beder ham om og gå pænt ser er der ingen ting
    det er KUN på banen når vi rider dressur

• #74   27. sep 2013 Så er der noget anden den reagerer på.

Det skal din underviser ku se hvad er.

• #75   27. sep 2013 jeg har ikke underviser pt.
    men kan lave en video idag smiley

• #76   27. sep 2013 Skynd dig at finde en kvalificeret underviser.. Een som ik siger at hesten er fræk smiley

• #77   27. sep 2013 vi leder og leder og leder
    men har haft mange som sige hesten er dum,fræk,slem, osv. og som piskede ham nåår jeg SAD på ham og han kan ikke lig piske smiley
    men vi leder forsat skal ud og snakke med noglr underviser på stald vældgaard (hvis der er nogen der kender det)

• #78   27. sep 2013 så går jeg op og rider og ser om jeg ikke kan få en video af ham smiley smiley

• #79   27. sep 2013 Freya
    Spydig skulle den nu ikke tages, mere som en undren over hvor korrekt det lyder.
    Jeg er skam ikke hellig over for vore kære heste, men lige den der med at de stejler med rytter, der bør man virkelig undersøge hvorfor, i stedet for at ty til vold som det første.
    Læse det som du vil er du selvfølgelig i ret til smiley

• #81   27. sep 2013 Freya

Så er vi vel enige smiley
    Og ja den blev ændret, fordi tektsen ved nærmere eftertanke lød som om jeg var komplet imod at sætte sig igennem og var hellig. Det er dog ikke tilfældet, men i min overbevisning er der en GRUND som skal løses, før man tyer til sidste udvej.

• #82   27. sep 2013 Nu du skriver det sidste med at det kun er på bane.....er det i forbindelse med at du rider mindre volter/bøjer hesten eller lignende at den stejler/lægger an til stejl?
    Hvis det er tilfældet kan det være smerter i den ene side, så han reelt ikke kan bøje sig uden problemer, og så stejler pga. smerter og for at slippe for opgaven.
    Bare lige en tanke der faldt mig ind, for som regel er hesten mere ligeudrettet på tur end på bane.

• #83   27. sep 2013 jeg rider stooor volder og skifter den
    men det blev ikke til en video idag da han kun stejlede EN gang og så satte jeg ham på plads.
    men har fundet ud af hvorfor han stejler........
    det er når han ikke får sin vilje

• #84   27. sep 2013 Heste vil ikke "få sin vilje". Heste kan være mere eller mindre motiverede for at gøre bestemte ting, og selvom min f.eks. godt ved at brug af benene betyder fremad, så kan han være mere motiveret for at spise græs, og vælge at ignorere mit signal. I det tilfælde skruer jeg op for signalerne, og siger f.eks. også "kom" eller lignende.
    At din hest vælger at stejle er en meget kraftig måde at sige fra på, hvilket vil sige, at den er meget lidt motiveret for den opgave den får stillet. Det er sandsynligvis pga. det gør ondt; altså smerter.
    Du skruer så op for signalerne "sætter ham på plads", og dermed kan du tvinge ham til at ignorere smerterne og lade være med at stejle, men det betyder ikke problemet er løst; hesten har stadig ondt smiley Det er lidt det samme som hvis du forstuvede anklen, og hvis du begyndte at halte, blev du slået og sparket. Så ville du også ret hurtigt lære at skjule det, men smerten ville ikke være væk (ikke at jeg siger du slår din hest, det er kun et eksempel) smiley
    Jeg forstår godt at du er glad for at der er mindre stejlen, men jeg er helt sikker på at det vigtigste for dig (bortset fra din egen og andres sikkerhed, der altid kommer først!), er at din hest har det godt og er fri for smerter.
    Jeg håber virkelig du vil tage det som det forsøg på at hjælpe dig og din hest som det er ment som, og ikke som en kritik af dig, for som skrevet er jeg helt sikker på du ønsker det bedste for din hest smiley

• #85   27. sep 2013 Kan være du skal prøve nogen gymnastik øvelser med ham i en lille måneds tid, hvis han har en muskel der er anspændt eller andet der irritere ham så vil det være godt at få ham strukket igennem på en god måde.
    En hest har altid en grund til det den gør, og at kalde ham for en bølle eller andet er at menneskeliggøre ham og det er bare en helt forkert holdning at have til et dyr.

Tænk i nye baner , man kan træne dressur fra jorden og samtidig opbygge de helt rigtige muskler på hesten uden at overbelaste ham så han får ondt og bliver negativt indstillet over træningen.
    Når en hest først opdager at den kan modsætte sig sin rytter, så kræver det rigtig meget træning at komme over det punkt igen, så synes du skal sætte dig ned og tænke over en træningsplan der er varieret men bygget op på hans premisser.
    Husk nu at det er dig der skal styre tempoet og vise ham vej, det er absolut ikke omvendt da en hest skal bruge en leder den kan stole på.

Håber virkelig du vil passe på dig selv og din hest da det kan gå så grueligt galt hvis han vælger at sige fra i en grad at han vælter med dig.

• #86   27. sep 2013 Camilla T, jeg kan godt forstå hvad du mener med at hesten ikke "vil have sin vilje", men det mener jeg nu godt, den kan "ville". Hestens vilje er jo netop at være fri for pres og hårde opgaver (og i øvrigt at få god mad og slippe for rovdyr), selvom "vilje" måske er et forkert ord i denne sammenhæng, da hesten jo ikke har denne vilje bevidst men instinktivt, og at der i definitionen af vilje indgår at det er noget bevidst, men lad det nu ligge. Jeg tror godt du og andre kan følge mig smiley
    Når hestene stejler er det et udtryk for at noget er ubehageligt, og hesten stejler så - eller gør en af andre mange hundrede ting: bukker, løber, tøver, ignorerer, osv - i et forsøg på at få det ubehagelige til at holde op. Dette ubehag kan komme fra smerter pga skade, sygdom, betændelse og fra diverse andet, og når en hest begynder at stejle eller starter anden uønsket adfærd blandt det nævnte, så synes jeg selvfølgelig som du at man skal undersøge årsagen og få rettet op på denne, hvis nu adfærden fx skulle skyldes ondt i ryggen. Som sagt reagerer hesten bare på ubehag, og dette ubehag kan sagtens bare være ubehaget ved at rytteren beder hesten om en opgave som den ikke lige er så bekendt med eller synes er svær fordi den ikke er trænet eller har så god balance, styrke eller andet, hvilket jeg formoder er tilfældet her, nu når det fremgår at hesten er en unghest under uddannelse. Når TS siger at hesten kun stejler på dressurbanen men ikke i skoven, selvom den får stillet den samme opgave, så synes jeg det lægger op til, at der ikke er noget voldsomt fysisk problem. Rent ubevidst har hesten også en selvtillid og et humør lidt ligesom mennesker, og de fleste heste jeg kender bliver i meget bedre humør af at komme ud og ride tur. Bliver de stillet opgaver her synes jeg generelt at se, at de fleste heste er mere motiverede til her end på dressurbanen i hvert fald at forsøge at fuldføre opgaven medmindre de er usikre på, hvad de skal, eller det drejer sig om at forlade flokken eller andet, som berører nogle andre instinkter.
    Jeg synes altid man bør overveje om en adfærd skyldes smerter, men som problemet er beskrevet her vil jeg i hvert fald ikke gå ud fra at der ligger nogen større fysisk skade bag.
    Som Sandra foreslår er det nok en god idé med afveksling og noget gymnastik til hvis der nu skulle sidde nogle spændinger og blokerer et sted smiley ellers går det bare ud på at vise hesten, at den uønskede adfærd ikke betaler sig, for så går det i det formodede tilfælde væk "af sig selv". Ellers lyt til de andre råd om at finde en god underviser. Dygtige undervisere kan i vrigt sagtens sige, at hestene er "frække" - jeg tror bare det handler om lige at spørge, hvad de mener med det smiley Mange bruger bare udtrykket for at være mere pædagogiske overfor børn og andre fatsvage sjæle, så de kan lære hvordan de skal håndtere forskellige ridemæssige udfordringer. Om børn så skal høre dette kan diskuteres. Nogen ville nok mene at de bør lære hestepsykologi "rigtigt" i første omgang. Jeg tror dog ikke det er noget større problem - de fleste hestepiger ender jo alligevel her hvor de nok skal lære, at det de førhen har lært er helt forkert.. smiley

• #90   28. sep 2013 Helena A: Er enig med dig i at man godt kan tale om hestens vilje, hvis man ændrer betydningen til at være præferencer og motivation.
    Det ændrer imidlertid ikke på mit svar ift. at der stadig må være en årsag til at hesten stejler, og det vil sige, at den opgave den får stillet, eller den situation den er i, er mere ubehagelig/at den er mindre motiveret for det, end for at stejle. I den situation mener jeg stadig, at der bør ses grundigt på opgaven man stiller den, eller signalerne man giver - situationen i det hele taget - da der altid er en grund.
    Det er langt fra sikkert jeg har ret mht. smerter (sandsynligvis ikke, hvis det kun er på banen, og ikke i forbindelse med rundinger/samling m.m.), men der er en grund, og for rytterens sikkerhed er det meget vigtigt at finde den grund, så man kan stoppe situationen inden man kommer til skade smiley

TS: var du begyndt at lære din hest at stejle, og stoppede så da han begyndte at bruge det i andre situationer? I så tilfælde kan han have lavet en uheldig kobling mellem ridebane (hvor du sikkert øvede det - igen; under forudsætning af at du var begyndt at træne det smiley ) og stejl.
    Hvis det er tilfældet, så ville jeg stadig gøre som skrevet tidligere; ignorere opførslen (selvom det er svært), og give ham en anden opgave.

Jeg vil - ligesom Birkelund og andre - også meget gerne se video hvis muligt (og bare rolig, der er ingen af os der rider perfekt, så det er ikke for at dømme dig, hvis du så video af mig kunne du også finde tusind ting jeg kunne gøre bedre smiley ).

• #91   28. sep 2013 Du kunne tage et almindelig æg med under din ridning også slå det ud over hovedet på den... Jeg ved godt det lyder vildt mærkeligt men jeg havde en hest der gjorde det samme og det virkede på den.. Det var min ridelærer der kom med forslaget fordi heste kan ikke lig at bløde og ved at slå ægget ud vil det gøre den forskrækket og den tror dermed at den er kommet til skade smiley

• #92   29. sep 2013 Må lige kommentere at bare fordi hesten kun gør det under dressur ridning og ikke på tur, er det langt fra en grund til at hesten ikke har ondt.
    Det måtte jeg lære på den hårde måde.
    Da min tidligere hest Prestige, var en nød i dressuren, små bukkede, tit i galopen, og kunne finde på at gå i vejret og andre ting, men på en spring bane var han bare en engel og gjorde alt som han skulle. Vi havde skiftet sadel, mange gange, og sadelmager var på hver gang da vi troede problemet kom fra ryggen. Især da der også begyndte at blive lidt problemer i springningen.

Men det ender så med at han får en fuld undersøgelse hos dyrlægen, hvor man mildest talt finder ud af at begge hans forben er totalt ødelagte, med ødelagte hovseneben i begge, og 2 fragmenter i hver der også gav ham smerter. (det med hovsenebenene, kom af en uheldig bygning med en hest på 166, og ben der var i pony/cob størrelse, og fragmenterne var medfødte).

Og det har uden tvivl gjort mere ondt på ham at springe end at ride dressur, men han brændte virkelig for springningen, og derfor gjorde han det på trods af smerter, hvor han ikke syntes at dressur var lige så sjovt, kom smerterne til syne der.
    Så som dyrlægen sagde da vi spurgte hvordan hesten så har kunne springe på t rods af det, kom svaret, At det bare var et spørgsmål om vilje, fra hestens side.

• #93   29. sep 2013 Nu har jeg ikke læst hele tråden...

Kender TS og kender hesten, og har selv redet på hesten...

hvad er der lige gået galt i træningen??? Han plejer da at være super fornuftig - blot frisk!! Har du måske lidt for meget i tøjlen, hvis han er fremadgående som han plejer? For han er jo meget følsom i munden, og overreagere nok, hvis du vil runde ham for meget når du rider slangebue...

Og hvem er det lige som siger alle de ting du skal prøve?? Lyder da ikke som noget nogen af dem der plejer at hjælpe dig kunne finde på at sige??? smiley O_o smiley smiley

• #94   29. sep 2013 sandie nej har den tøjle længde som jeg plejer nogen gange løser for skal arbejde med læse tøjler
    men han vil ned mod åbningen på banen hvilken han ikke plejer men han er begyndt at vil der ned og hvis han ikke får sin ''vilje'' så stejler han.

og jeg tror på heste kan godt kan være frække og ikke vil ha sin vilje de to ting tror jeg godt det kan og det er min holdning.

• #97   30. sep 2013 han har aldrig haft en dårlig oplevelse på banen og plejer og gerne vil derud.
    men når han har redet lidt så vil han gerne ud men kan ikke se hvorfor han skulle vær bange. men tror han er ved og blive banetræt så vil gi ham udfrodinger i denne uge og se om det hjælper smiley

• #99   30. sep 2013 han har ikke ondt vi har fået ham tjekket

• #100   30. sep 2013 her er en super artikel om hvorfor heste oftest stejler hvis det ikke er pga smerter
    (link fjernet)

Og at slå hesten med pisk, æg eller lignende er ikke bare ukonstruktivt men også farligt i tilfælde af at hesten bliver forskrækket eller går i panik..

• #101   30. sep 2013 Nu fik jeg ikke lige læst det hele, men kan se at de "gode" gamle råd om at dreje den kommer op. For en hest kan jo ikke stejle når man drejer den. Gu kan den så!
    Hvis en hest vil stejle, så stejler den uanset hvad du gør. Jeg har en der kunne stå på et ben hvis hun blev bedt om noget hun ikke gad. Hun stejler uanset hvad du gør - hvis hun drejer rundt hopper hun bare højere op for at komme væk fra presset. Jeg har prøvet mange mærkelige råd, men det eneste jeg har fundet ud af virker er at forsøge er ride sig ud af problemet - tage det i opløbet. Aldrig rid en helt lang, kedelig langside, altid put lidt volter på så den glemmer at kede sig.
    Og så må jeg nok indrømme at jeg har klasket min en i rumpetten et par gange. Ikke altid det har hjulpet, men nogle gange er hun blevet så overrasket over, at jeg har taget styringen, at hun simpelthen har koncentreret sig og har gået pænt.
    Dette skal man selvfølgelig ikke gøre hvis hesten gør det fordi den er bange, men hvis den bare keder sig, og skal finde på noget at lave, så vil jeg hellere smække lidt til min hest end jeg ivl komme til skade - for det er så farligt når de stejler.

Men få den lige tjekket for en sikkerheds skyld. Min er blevet tjekket 100 gange, og da jeg så fik den tjekket igen af en ny dyrlæge, da jeg ikke synes det kunne være rigtigt at hun blev ved, så var hun faktisk skadet. Det har ikke været der hele tiden, da hun er tjekket mange gange i forløbet, men stejleriet blev også værre til sidst. Man kan hurtigt mærke på sin hest, hvis man kender den, om den ændrer adfærd markant meget. Og hvis den gør det, bør den tjekkes.
    - Dog vil jeg sige, skade eller ej - den skal ikke stejle!!

• #102   30. sep 2013 han er blevet tjekket og er holdt med og stejle som jeg har skrevet længer hoppe

• #103   1. okt 2013 Vær glad for at han udtrykker sin snerte under ridningen og ikke bare lytter hvis det gør ondt.. Tjek sadlen, tjek tænderne, tjek ryggen, benene og hele hesten, mærk hvad den har lyst til og om det overhovedet er bid i skal bruge.. Hvorfor skal den gå i holdning (gå pænt)? Det er jo skide ligegyldig hvis din hest går og lider, vil noget andet..?
    Pyyh, bare tjek det hele og tænk dig om og læs lidt om "hesten"! Under ridning, hvad bid hør og ikke hvordan di får den ned i holdning.. smiley
    Held og lykke

• #104   1. okt 2013 sofie han er blevet tjekket en masse gange nu. og udstyret er blevet tjekket.
    jeg vil gerne ha han kan gå pænt.
    men jeg rider også uden bid på ham og det hele er ikke kun dressur. han er købt ind som min spring/konk. hest men vi skal ha styr på dressuren inden vi begynder og springe igen for da vi sprang var det for farligt for og begge. du kan jo komme og se mig ride ham hvis du er i tvivl ?

• #105   1. okt 2013 og han stejler ikke mere som skrevet længer oppe

• #106   1. okt 2013 Hvad er problemet så?

• #107   1. okt 2013 at han ikke ''fik sin vilje''

• #108   2. okt 2013 lad vær med at rejs dig op når det er (self virker det kun hvis hesten ikke stejler for højt)

du skal bare side tungt som om at den ikke gør noget smiley

• #109   2. okt 2013 jeg læner mig bare frem

• #110   2. okt 2013 ts det er det som du så skal lade vær med hvis det er at det kun er nogle små stejl

self hvis det er at den er tæt på lodret så skal du læne dig frem så du ikke falder af men hvis det bare er 5 cm fra jorden så lad som om du er en sæk kartofler

• #111   3. okt 2013 Hej det godt nok mange det har skrevet. Jeg hede en gang en det lavet nummer med mig når det ikke lige passet hinde, det så min far en dag og sagen hvornår er hun bebegyndt på det. , han sagte næste gang drejer du rundt nå hun gør det, de gjore så, hun holdt op med efter 3-4 gange. Min lillesøster hade også problemer med en pony hun hade en gang der hjælp min far til drive bag på for at holde den igan. Men det kan jo være hesten har ondt i forben i tovene og det gør ondt. SYNDES MEN IKKE lære heste stejle.

• #112   3. okt 2013 han rejser sig mere en 5 cm smiley han rejser sig tit 50-70 cm ca

• #113   3. okt 2013 prøv og se om du kan blive sidene

• #114   3. okt 2013 kan jeg nemt ? har aldrig været ved og falde af når han stejler

• #115   3. okt 2013 så prøv og gør som jeg har forslået

nu har jeg ikke problemer med en hest der stejler så hvordan kan jeg have erfaring med hvordan det er at blive sidene på en stejlene hest

jeg har set andre og der har det hjulpet at gøre sådan men der har jeg jo ikke helt lagt mærke til hvor højt den stejler

Kommentér på:
Hjælp min hest stejler

Annonce