{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
843 visninger | Oprettet:

Klikkertræning {{forumTopicSubject}}

Bruger du klikkertræning? Hvorfor, hvordan, hvornår? smiley

Jeg har lige nu brug for en helt masse tanker vedrørende klikkertræning. Har I lyst til at smide en hel analyse, så gør gerne det smiley
Bruger du IKKE klikkertræning, så må du også meget gerne skrive enten her eller i en besked til mig smiley I andre må også gerne skrive en besked til mig - jer der bruger klikkertræning - hvis I hellere føler for det smiley

Jeg giver jer frit slag til at ytre jeres meninger på alle leder og kanter vedr. klikkertræning smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Klikkertræning
  • #1   18. jun 2014 Hej, jeg overvejer rigtig meget at bruge det på min kommende hest, som kommer hjem imorgen. Men en af mine veninder siger man skal bruge den HVER GANG man roser, også når man rider, hvis man er den type som roser hesten, som jeg godt kan gøre hvis hesten virkelig gør noget godt som jeg havde bedt den om. Men jeg skal først ride min her om 1-2 år, da hun ikke er helt færdigudviklet i kroppen, jeg mener ikke engang hun er klar til at få en rytter på sig, men jeg vil jo ikke signalforvirre hende, så jeg følger med. smiley

  • #2   18. jun 2014 Det er det mest effektive middel til indlæring, så jeg kan ikke se nogen grund til ikke at bruge det. Alle heste kan klikkertrænes, får man en godbidsfikseret hest der ikke tænker på andet gør man det forkert - Det er ofte grunden til folk ikke vil bruge det.

    Jeg bruger klikkertræning til stortset al indlæring, når det jeg vil indlære er indlært bruger jeg ikke klikkeren til det længere smiley


  • #3   18. jun 2014 Jeg er i gang med at indlære klikkeren med min hest, men jeg synes ikke rigtig han viser interesse.. Har i forslag til hvad jeg kan gøre ved det? smiley

  • #5   22. jun 2014 Stine og Milano: Fedt du prøver smiley Hvilken godbid bruger du? Har du ladet hesten selv vælge? Altså, find det som den er allermest motiveret for. Er det æbler, så har den valgt det smiley

    Heiwa: Klikkertrænede heste er topmotiveret og ja, det kan i i perioder virke som om de stresser sig selv, for at finde ud af hvad der udløser et klik. MEN som du selv skriver, hvis det bruges rigtig, bliver hesten ikke presset. HVIS DET BRUGES RIGTIGT - der har vi den....for det bruges ofte forkert. Hvis hesten bare en gang er sluppet afsted med sit gætteri, vil det fortsætte. Hesten skal i stedet, som i øvrigt alle andre heste der trænes efter andre metoder, afvente et signal og ellers bare slappe af i sin krop.

    TS:
    Jeg bruger klikkertræning fordi mad er motivationsfaktor for en hest. Heste har ikke valgt at være i fangeskab og heste har slet ikke valgt at vi absolut vil træne dem og ride på deres ryg som ikke er beregnet til det. Så, som straf for at jeg vil være hestepige, vil jeg give min hest alt hvad der motivere ham og giver ham glæden ved mig som menneske.
    Det er en af grundene til jeg bruger det.
    Der ud over, indlæres mange ting meget nemmere og meget hurtigere pga motivationen. Jeg har klikkertrænet i 8 år nu og synes selv jeg er ved at være en dygtig klikkertræner. Jeg har også forbedret mig personligt (var meget temperamentsfuld før) og min timing med hestene er tip top. Derfor har jeg stor succes med min klikkertræning, fordi der ikke falder en tilfældig godbid af og jeg er meget timet i min træning.
    Der ud over er klikkertræning jo ikke bare godbid, godbid, godbid. Jeg vil ikke have min hest løber med mig - så holder jeg fast og forventer han bliver i situationen og igen afventer mig signal. Jeg slipper selvfølgelig så snart han står med front mod mig igen.
    Jeg vil heller ikke ha' han græsser og trækker når vi er på tur. Han bliver tilgengæld klikket når han går med sænket hovedet og slapper af og strækker sig.
    Og jeg vil slet ikke ha' han går ind i mig. Så bliver han flyttet væk på den ene eller den anden måde. Som regel bakket. Men så skal vi også slappe af bag efter smiley

    Så klikkertræning er altså ikke kun godbidder, det handler rigtig meget om konsekvens og timing.

    Sidst men ikke mindst, kan klikkertræning lære hesten at mestre det den synes er svært, fordi den er motiveret for det. Target træning kan næsten ikke lykkes uden godbidder.
    Fri shaping kan ikke lykkes uden godbidder og timing. Og det er fantastiske måder at træne på. Med tålmodighed og timing er både target og fri shaping fantastisk!

    Afslutningsvis kan jeg ikke se, hvorfor godbidder kommer imellem samarbejde og forholdet til hesten. Hvis hesten finder ud af, vi er dejlige at være sammen med, fordi vi har mad, er det vel ikke skidt?
    Alle har vel prøvet at det var dejligt, som barn, at være hjemme hos bedstemor, fordi man altid fik slik?! smiley


  • #6   22. jun 2014 Takker for jeres svar! smiley

    Anna: til det sidste du skriver: men hvis man glæder sig til at tage hjem til bedstemor, fordi hun har slik, så er det jo ikke selve bedstemor, man glæder sig til, men slikket smiley Man har bare lært at forbinde bedstemor med slik.


  • #7   22. jun 2014 Anna: jeg bruger lucie mint, fra simple balance smiley Han har EMS, så han skal have så lidt sukker som muligt, derfor fra han heller ikke æbler og gulerødder.. Så kan ikke rigtig lade ham bestemme selv smiley

  • #9   23. jun 2014 TS: Ja måske for nogen.. Men for os blev det til hygge... Ikke bare slikket, mne det at være sammen og hygge.. Det er nøjagtig det min hest og jeg får ud af det. Altså vi hygger, han er motiveret for at være sammen med mig... OG han får ikke godbidder med mindre han bliver bedt om noget og forbedre sig. Samtidig mestre han de ting mange er bange for, fordi det har jeg bedt ham om. Når mad er en af topmotivationsfaktorerne for heste, kan jeg ikke se hvorfor man skal lade vær smiley

    Stine: Ååh ja, EMS heste er svære. Men jeg har en veninde med en cushingshest, lidt noget andet, men han kan sagtens klare æbler og gulerødder. Har du talt med dyrlægen om det? For gulerødder er jo 90% vand. Og de skal jo skæres i godbidstørrelse.
    Hvis han elsker sit foder, kan du også bruge det som belønning, der skal kun bruges en teskestørrelse, så forstår hesten det smiley

    Heiwa: Det er også rigtig fint at have din mening og stå ved den smiley og netop! Det er ikke noget man bare gør og bare kan forklare på sådan en tråd her, for det er langt mere kompliceret end det - men ikke sværere end alle vil kunne finde ud af det med den rette træner.


  • #11   25. jun 2014 Jeg ved ikke om det er utrolig svært, men det kræver selvdisciplin, præcision og konsekvens...og masser af kærlighed smiley

    Jeg er faktisk blevet "klikkertrænet" til at lære og svømme. Jeg har gået til svømning i 10 år og har bare ikke lært det. Så begyndte jeg at være i svømmehallen med min far...og vupti, på mærkeligvis kunne en lille snickers lære mig at svømme smiley smiley :D smiley :D smiley


  • #13   27. jun 2014 Ja det er lidt skægt smiley
    Nej, det er svært at forklare her men nemt at udføre når man kender til det smiley


  • #14   27. jun 2014 Jeg synes klikker træning er ginialt, MEN jeg kan ikke styre den der klikker i hånden så istedet for at betinge klikkeren så gør jeg det med min stemme men det vigtie her er;d den samme tone og ord.

    Jeg fandt på dette da min pony blev total kulleret i hovedet af alle de god bider og han mistede fokus plus han kunne ikke forstå det kun var det der lå i hånden der var til ham så han blev bare ved med at lave alle mulige mærkelig adfærd for at få den der godbid.

    Så jeg kurrede hans mærkelige adfærd ved simplehen af lade være med at give nogen form for respons på det og stoppe med at give god bider. Han får hans godbider på jorden hvis jeg har noget med på folden ;). Og ellers så ja har jeg bare brugt stemmen smiley og det var virket gange godt smiley


  • #16   28. jun 2014 Det handler om timing på det rigtige tidspunkt smiley

  • #18   30. jun 2014 Jeg bruger udelukkende også stemmen ("TAK"). For det er alt for besværligt med hest, klikker, evt. en target og hvad man ellers bruger. Stemmen kommer ikke i vejen smiley
    Men timing kommer og det forbedre en på mange områder, så man også husker at slippe pres og den slags smiley
    Jeg har brugt stemmen i min 8 klikker-år og alle hestene har forstået det smiley


Kommentér på:
Klikkertræning

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce