{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
704 visninger | Oprettet:

Senior fodre. {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg har min hoppe på 20 år som lever i bedste forstand.
Tænkte at det var på tide at hun kommer over på noget seniorfodre, men det er jo lidt en jungle når det gælder fodre.

Hun er en pony som godt kan tændes til tider, så derfor må der ikke være for meget krudt i ( Min mor rider hende også og er ikke meget for når hun bukker og stikker af til tider)

Hun har fine tænder, og fin hul hvilket gør at hun bare skal holdes ved lige.
Hun går i løsdrift med afgang til græs og wrap. Hun bliver redet cirka 5 gange om ugen på tur ( Lange og hurtige ture)


Hvad kan i anbefale?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Senior fodre.
  • #1   18. jun 2014 Hvorfor skifte foder, hvis hesten har det fint? Det virker lidt tåbeligt i mine øjne smiley Senior foder indeholder oftest rigtig meget letoptagelig energi, for at de ældre med dårlige tænder også kan følge med.

  • #2   18. jun 2014 Fordi det fodre hun får nu er for "tungt" i tarmene på hende, det sidder lidt fast uden at det er kolik.
    Ord fra hestevisker smiley



  • #4   18. jun 2014 Jeg er rigtig glad for Horselux Senior til min ældre hoppe der er let at tænde smiley

  • #5   13. sep 2015 Det er fint du tænker på hendes alder for som os mennesker forandres vi også indefra (oxidering af celler er ældning) smiley

    Jeg kan kun skrive iht den stor foderbog smiley

    Men umidelbart så skal hesten have ekstra c (hybenpulver)og b (ølgær) vitaminer.

    Yder mere så bliver nedbrydning af fiber svære så hold øje med hestens huld og ellers så vil jeg anbefale ren lucerne.
    Lucernen har let fordøjlige fiber fyldt med lysin / protein, hvilken også bliver svære at optage og derved skal have mere af det)

    Fosfor bliver også nedsat som sammen med calcium er nødvendigt for at holde på knoglerne. Brogården har et dicalciumfosfat der er i de rigtige forhold mellem kalk og fosfor, MEN er mega dyrt. Der er riglig med calcium i lucerne og wrap.

    Jeg ville så give rapskage MED epona olie da der er noget i rapskager der gør at hesten ikke optager så god så kan EPONA olien hjælpe med det samt når du rider lange tur så kan du samtidig give den de ekstra FE/energi.

    Var for sjov inde at lege lidt med foder planen og ældre heste smiley

    OM dagen:

    Hesten er araber med 450 i vægt.

    2000g lucerne
    140g racing menerals
    200g epona olie
    600g rapskage
    60g hybenpuler
    7000 kg WRAP MED LET OPTAGRÆLIG FIBER smiley
    100g ølgør hvilket også indholder biotin MEN så skal du lige overveje om det er den form for B vitamin du vil give da biotin tilskud gør at hestens krop ikke selv vil producer biotin mere og derved stopper man hestens egen naturlige produktion og så skal man give dette resten af hesten liv MEN igen de ekstra Bvitamin skal den jo alligevel have smiley

    Jeg gik ud fra på ride tuerne ville ca være således: 60 min skrid 30 min landsom trav 30 min hurtig trav 5 min galop smiley




  • #6   13. sep 2015 glemte lige at nævne en salt slik sten i boksen så er den klar til 10-15 år mere smiley

Kommentér på:
Senior fodre.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce