{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
577 visninger | Oprettet:

Det skulle være så nemt om sommeren {{forumTopicSubject}}

At se hopperne på de bølgende græsmarker med deres føl ved siden. Den lette tid på året hvor man tager på ferie. Men nej! sådan er det ikke her. Her er det nærmest mere besværligt end om vinteren. Rutinen starter klokken 5 hvor Sigge lukker halvdelen af hestene på græs og den anden halvdel for hø. Så venter han tre kvarter og lukker derefter græshestene tilbage, så vander han. Klokken 11 lukker jeg alle hestene ind og giver roepiller lucerne og lidt kraftfoder og alle de forbanede tilskud. Ud igen mere vand. Om eftermiddagen skal der så muges på jordfolden. Kl 17 er det hø og græs igen evt. mere vand. Så endelig klokken 22.30 er det roepiller lucerne og lidt kraftfoder. Hold da helt op...man kan godt blive lidt træt af at passe heste.
Problemet er, at fjordheste, selvom de er lakterende bliver ubeskriveligt fede og den chance tager jeg ikke, derfor går de på jord det meste af tiden. Det kan ikke være så meget vand i deres trug, da det skal være til at rengøre og der i deres trug ligger en stor sten, så de ikke vælter det.Hvordan er jeres rutiner forhåbentligt lidt mindre arbejde?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Det skulle være så nemt om sommeren
  • #1   30. maj 2008 Vores står på græsfold hele bundtet. Det er to koldblods, en holstener og en 2'er pony. Ponyen er gammel, og har kun godt af alt det græs han kan æde, da han har tendens til at blive lidt tynd.

    De kommer ind om aftenen og få foder (ponyen og holsteneren får osse om morgenen), og vand har de i en stor murerbalje.

    Ja og så kommer de self ind når de skal køres/rides.

    senere på sommeren kommer de på sommergræs på et stort areal vi har fået lov at låne af skoven. Der bliver de self set til dagligt, få fyldt vand op (der er osse en kæmpe sø, men for at være sikker på der bliver drukket, skal de self have vand i et kar osse)
    Og her bliver de self osse fanget ind, børstet og kørt af og til.

    Så ikke det store besvær om sommeren synes jeg:o)


  • #2   30. maj 2008 Ja min rutine er en lidt anden;) de tre af dem går på græs/døgnfold, bliver tilset og kommer ind en gang om dagen for lige at få lidt tilskud, og så har hoppen et sår på det ene forben som skal renses og smøres dagligt! Men desværre er ponyen gået hen og blevet forfange (eller dvs han er frisk igen, helt symptomfri) men han står jo så inde det meste af tiden, og får hø - er kun på fold en time om dagen pt - venter på at den mundkurv jeg har bestilt kommer; så han komme lidt mere på fold igen:) dog lidt mærkeligt, han er 23 år og har aldrig været syg (og jeg har haft ham de 20 år)..
    Så her er sommer rutinen med hestene meget afslappet:)


  • #3   30. maj 2008 Hjemme hos os ser rutinen således ud, at hestene får deres vitaminer og mineraler om morgenen, hvorefter de bliver lukket ud på folden (græsfold), og deres drikketrug bliver fyldt op med frisk vand. Der går de så og hygger, mens kæresten og jeg er på arbejde, og når vi kommer hjem, er der nusse- og træningstid. smiley

    Derefter bliver der tjekket, at alle hestene stadig har vand, og så hygger de sig igen alene sammen på folden, indtil de sidst på aftenen bliver trukket på stald og får en lille smule foder (b.a. hvidløgsfoder for at begrænse insekternes fest en anelse) samt en tot hø og frisk vand, og så hygger de sig der, til det bliver morgen igen. smiley

    Så jeg synes faktisk, vi har det dejligt nemt. smiley

    Det skal lige tilføjes her, at vi har 2 shetlandsponyer, 1 Frieserhoppe og en pleje-araber. smiley


  • #4   30. maj 2008 Ja Savannah står stadig på jordfold med de andre basser, men jeg plukker 3 trillebørefulde græs som hun hygger sig med om aftenen og natten, derudover får de foder, men hun skal snart på sommergræs, så skal jeg bare ned med foder, strigler og en hovrenser hver dag, det blir let.
    Grunden til at hun stadig står ved stalden, er fordi hun har haft et slemt sår i kodeleddet og det vil jeg gerne ha' helt fint før hun skal ud og "passe" sig selv.
    De har også lige fået ormetest og kur, hun skal testes igen om en uge og hvis prøven er fin, så ryger hun afsted på græs.


  • #5   30. maj 2008 Det lyder godt nok besværligt. Mundkurven er en god opfindelse, da hesten ikke kan spise så meget men sagtens kan drikke.
    Hesten bryder sig ikke altid om den, men den er heller ikke til nogen gene for hesten. Den kan bare ikke spise så meget.

    Vi bruger slikspand på folden, så alle får det tilskud de har brug for.


  • #7   2. jun 2008 Freja er rykket på sommergræs. Det er en rigtig stor fold, og hun går ude, med de andre tre, 24 timer i døgnet. Der løber en bæk igennem den nedre del af folden, så der får de vand fra.
    Evt kommer hun til at begynde med noget tilskud her en af de næste dage i ugen (hun rykkede derud sidste onsdag).

    Så jo, det ér faktisk rigtig nemt :o) Og så kan jeg cykle derud (ca 10 km) så jeg er heller ikke afhængig af bus-tider.


  • #8   2. jun 2008 Så fik vi også vores hypper på døgnfold... selv om man da godt kan blive bekymret, når man læser om alle de tilfælde, hvor heste bliver maltrakteret af syge personager. :-S

    Til at begynde med var jeg meget bekymret over insekterne, som jeg synes, de alle er meget plaget af i perioder, men nu har de alle fået Tektonik + hjortetaksolie på for at holde mitterne på afstand, foruden det hvidløgstilskud de får sammen med lidt foder ud over vitamin og mineral-blandingen! Og så kan vi jo også trække dem ind på stald, når det allervæst med de små kryb... smiley


Kommentér på:
Det skulle være så nemt om sommeren

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce