Hvad kalder du din hest med hovskæg ? {{forumTopicSubject}}
Vi er nogle stykker der sidder og diskuterer hvad disse skønheder egentlig bliver kaldt rundt omkring i landet.
Diskutionen opstod da jeg som en af bagmændene i Den Nordjyske Tinkerkvadrille har fået mange spørgsmål. Her er et lille udpluk af hvad jeg har fået og er du en af dem som har sendt til mig, så er det ikke for at hænge nogen ud.
"hvor er det bare ærgerligt at jeg har en irish cob. Kunne ellers godt tænke mig at ride tinkerkvadrille."
" Jeg har en kåret IC vallak, skal den kåres i tinkerregi for at være med "
"Øv min hoppe er fra et irish cob stutteri så vi kan jo ikke ride tinkerkvadrille"
"Far og mor til min vallak er registreret som irish cob. Så vil jeg gerne spørge om man så må ride i kvadrille som tinker ?"
"Jeg ville ønske jeg havde en tinker, min er en irish cob"
Så er det jeg godt vil spørge : Hvad kalder du din behårede hest, hvorfor, og hvilken del af landet bor du i ?
Vil lige pointerer at alle uanset hvad de kalder deres hest er velkommen i kvadrillen.
Jeg kan jo starte med os selv. Vi bor i nordjylland og kalder vores for tinker. Pga det var den første vi købte registreret som.
jun 2005
Følger: 140 Følgere: 144 Heste: 33 Emner: 110 Svar: 713
Lige et spørgsmål - du skriver:
Vil lige pointerer at alle uanset hvad de kalder deres hest er velkommen i kvadrillen.
Skal hesten ikke være kåret i DTF for at kunne ride med i kvadrillen? Var det ikke det, der var oppe på generalforsamlingen eller er der smuttet lidt for mig? Jeg må indrømme, at det ikke var på det punkt, at jeg lyttede bedst efter, da det ikke var noget, der ville vedrøre mig som sådan.
I daglig tale går alle mine under navnet Tinker.
Hold jer munter.
Hilsen Lise
jan 2004
Følger: 28 Følgere: 27 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 112
ja vores kalder vi Gypsy Horse som dækker alle de titler du nævner
Og nej Show heste skal ikke være kårede.
Det forlanger dyrskuerne ikke, Men de udstillede heste skal
Selvfølgelig skal showhestene have racepræget det siger sig selv.
Hilsen LIsbeth
aug 2007
Følger: 43 Følgere: 42 Heste: 5 Emner: 3 Svar: 309
aug 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Heste: 6 Emner: 4 Svar: 145
Nogle steder hedder de bare "sådan nogle store nogen med hovskæg".
(Herhjemme hedder de til daglig Alphalfa, Aoura Balaver, tykke Bertha og hystaden Rakel og Øffe bøffe eller Møffe når Morpheus er hjemme)
Vi går ikke så meget op i hvad de hedder, men synes, som flere andre, at gypsy horse er rammende for racen.
Synes også at det er lidt ærgerligt, at folk får den opfattelse, at en tinker/IC er 2 forskellige heste.
Det synes jeg også at der har været et utal af diskussioner om herinde..
aug 2007
sep 2006
Følger: 223 Følgere: 213 Heste: 27 Emner: 129 Svar: 801
Jeg ved at på sjælland skal de være kårede, showhestene.
Hvad DTF bestemmer ang deres showheste ved vi ikke. Vi rider ikke under nogen forening.
Vi har vist kun 4 kårede tinkere i kvadrillen og en enkelt kåret irish cob resten er ukårede eller har pas fra Gypsy Cob i England.
jun 2005
Følger: 79 Følgere: 120 Heste: 10 Emner: 270 Svar: 3.639
Morrigan, derimod (som dog er verdens højest kårede crossbreed) kunne man vel godt kalde en Tinker - Hun har ingen afstamning, og så kommer det jo bare an på, hvor man stiller hende op først. Men nu er hun altså kåret Irish Cob Crossbreed, og vil derfor ikke kunne kaldes en Tinker. (Med mindre at hun blev stillet op dér - Men det gør ingen af vores heste.)
apr 2006
Følger: 63 Følgere: 89 Heste: 1 Emner: 88 Svar: 3.482
apr 2006
Følger: 140 Følgere: 132 Heste: 6 Emner: 381 Svar: 2.044
Men ja, havde ik noget imod og kalde dem for gypsy horse :o)
Men ja, kært barn har mange navne, hehe..
Er iøvrigt fra Nordjylland, 9620 Aalestrup..
apr 2006
Følger: 63 Følgere: 89 Heste: 1 Emner: 88 Svar: 3.482
jan 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Heste: 1 Emner: 10 Svar: 33
mar 2006
Følger: 50 Følgere: 53 Heste: 17 Emner: 357 Svar: 4.804
min er bare Royal til daglig, min lille galopgris... og det er hun uanset hvilken landsdel jeg så måtte være fra...
jul 2005
Følger: 34 Følgere: 97 Heste: 6 Emner: 61 Svar: 2.140
Jeg vidste ikke så meget om racen, da jeg faktisk ikke anede den eksisterede før jeg fik Coco (snart 6 år siden).. Så så jeg et billede af Kenzos Hamilton i et hesteblad fra en irish cob kåring.. Så fandt jeg altså ud af at Coco også var en irish cob!
Jeg fik hende så kåret i Irish Cob Society, da jeg på dette tidspunkt troede det var den eneste "heste med hovskægs forening".. Til kåring fik jeg at vide af "de kloge irish cob mennesker" at Coco selvfølgelig var en Irsh Cob, da hun var en flot race hest.. Tinker var en typehest og et skældsord..
SÅ da begyndte jeg også at bruge ordet Irish Cob, men også tinker.. jep jeg var nemlig forvirret..
Nu er Coco overflyttet til Dansk Tinkerforening, da jeg fik et brev om at foreninger var slået sammen og hun blev overflyttet automatisk ..
Hmm og ja nu siger stort set kun Tinker
jul 2005
Følger: 34 Følgere: 97 Heste: 6 Emner: 61 Svar: 2.140
aug 2007
Kan kun give dig ret!!
Der bliver brugt enormt meget energi på at diskutere hvad der er rigtigt at kalde vores heste, og hvad der er forkert..
Tænk hvis vi brugte lige så meget energi på at samarbejde om vores heste, og være sammen om interessen for disse behårede dyr..
Uanset hvad de bliver kaldt til dagligt og hvad der står i deres pas..
Det er jo én og samme hest.
Istedet skulle man måske type inddele dem til kåringer (Grai, Cob, Vanner mm.)
Vi har Bertha, som er kæmpe stor og godt behåret, og Rakel, som er meget mindre, mere spinkel og knapt så behåret.
Til en evt. kåring, ville Rakel aldrig kunne måle sig med Bertha, og derfor ville det, for mit vedkommende, være rart at få type inddelt dem, da Rakel aldrig vil kunne måle sig med Bertha..
Lidt uden for emnet måske, men bare en tanke..
mar 2006
Følger: 31 Følgere: 30 Heste: 7 Emner: 2 Svar: 121
Diskuttionen om det S**** lille navn er så langt ude, Mine bliver kaldt for Tinkere, og når jeg taler med fremmede der ikke kender racen for de en lynforklaring om hvorfor der er flere betegnelser for racen, Altså Irish Cob, Gypsy horse, osv.
- og er iøvrig meget træt af folk der febrilsk prøver at manipulere os tinker-folk med dominerende snak til at kalde vores heste Irish Cob - som om de ikke har andet at se til.. Tsk tsk..
Færdig - Basta - Punktum .
sep 2006
Jeg ville bare høre hvad I i daglig tale kalder jeres befjerede hovskægs dyr
Mens ellers tak til jer der har svaret på mit spørgsmål .
sep 2006
aug 2007
Skrev vist også i mit indlæg, at det var lidt uden for det oprindelige emne.
Men som AS skriver, så bliver der draget paraleller med den forening hesten er kåret i, og hvad den bliver kaldt..
Men jeg beklager..
aug 2008
Følger: 38 Følgere: 38 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 17
irish cob hvis folk ved hvad jeg taler om ellers tinker
sep 2007
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 6 Emner: 32 Svar: 138
synes selv at Tinker er nedsættede, så retter også folk hvis de kalder vores for tinkere
jul 2006
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 6 Svar: 41
da jeg kom hjem fra England, tænkte jeg at mine heste måtte vide hvad de var for nogen. Så jeg spurgte dem alle 5, og svaret var: "!"
Der kom intet, bortset fra et vrinsk om at de ville have noget at spise.
Så jeg kalder dem: Oberst, Prop & Bertha, Rosin og Mokke.
jul 2006
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 6 Svar: 41
aug 2008
Følger: 48 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 63 Svar: 374
Og kan heller ikke helt lade være med at rette hvis folk kalder ham en tinker, da jeg også er blevet indprintet at tinker er et nedsættende ord for racen .. Men altså i bund og grund rør det mig ikke, og jeg tænker ikke så meget over det
Folk kan jo kalde dem hvad de vil .. Jeg synes nu bare at den type hest er helt fantastisk!
sep 2006
Hvis man kigger lidt efter på de afkom der kommer, kan man faktisk se at nogen af dem "slår ud" med en af blandingerne. Jeg har en hingsteplag der nærmest ligner en lille Shire og det gør hans forældre bestemt ikke. Har set ved flere afkom at Shireblodet slår kraftigt igennem.
Nogle føl ligner små Welsh hmm.
Men det kan da osse være det er mine øjne der ser forkert, ved ikke..
aug 2008
Okay med "fine" forældre mener jeg bare at de begge to er STER heste og faderen Champion .. Er faktisk ret ny i irish cob/tinker "branchen" så alt hvad jeg ved er noget jeg har fået fortalt .. Så I må lige bære over med mig - det var bestemt ikke for at fornærme nogle, eller tale nedsættende om nogle som helst!
Og med "renracet" mener jeg bare at begge forældre er "rene" Irish Cobs .. hvor tinkeren (LÆS: vist nok, gerne må blandes med andre racer og stadig blive kaldt en tinker .. det er jeg ihvertfald blevet fortalt ... tager det gerne i mig igen hvis det er ukorrekt)
Så det var slet ikke ment på en provokerende "jeg-har-en-finere-hest-end-jer måde" .. overhovedet ikke! jeg ved godt at det er en blandings race .. der står et eksempel deroppe hvor min hest er fra, som også er efter de hersens "rene" irish cob forældre .. men er kæmpe høj som et hus allerede (er 1½ år) og er sat til at blive over 170 cm. og minder måske mere om en shire
Nå det blev ret langt .. ville bare lige rede trådene ud. Håber ikke nogle har misforstået det?
sep 2006
Har da aldrig hørt sigøjnerne dele deres hesteflok op og sige : den her er en rigtig cob alle de andre er noget andet.....
aug 2008
sep 2006
aug 2008
Bare svært når man kun er blevet påvirket af såkaldte Irish Cob folk
Men kort og godt handlede det hele jo bare om hvad jeg kalder min hest, og det er så: Irish Cob
aug 2008
Men jeg kan jo kun udvide min horisont, efterhånden som jeg bliver klogere ..
aug 2007
aug 2008
Men vi er vel allesammen fælles om meningen omkring at vores heste race bare er helt igennem vidunderlig!?
aug 2007
Hvad kalder du din hest med hovskæg ?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside