{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
840 visninger | Oprettet:

Hvordan motiverer du din hest? {{forumTopicSubject}}

Jeg har for nogle år siden trænet en del hundetræning, og der beskæftiger man sig meget med, hvordan man motiverer sin hund, så den har lyst til at arbejde for træneren.
Det er ikke noget man hører særligt meget om inden for hesteverden, så jeg ville høre, om der er nogen, der har gjort sig nogle tanker om, hvordan man bedst motiverer sin hest, så den har lyst til at arbejde?
Mit bedste bud indtil videre er klikkertræning, hvor hesten motiveres ved hjælp af klik efterfulgt af godbid, når den gør noget rigtigt.
Man kan selvfølgelig også motivere negativt ved at hesten lærer at flytte sig, når man fx lægger benene til. Her arbejder hesten for at opnå den neutrale udgangsposition, hvor der intet tryk er.
Hvad mener du er den bedste fremgangsmåde? Hvad er mest effektivt, og hvad er meste hestevenligt? Kan metoderne kombineres effektivt?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan motiverer du din hest?
  • #1   13. okt 2008 Jeg vil jo nok mene at den mest hestevenlige måde er via klikketræning og godbidder.

  • #2   13. okt 2008 frihed syndes jeg virker best uden ud styr kommer min hest med glæde den næste gang den skal rides men med er det en kamp at fange den
    og god bidder....


  • #3   13. okt 2008 Det vil jeg også selv, men jeg tænker også på, om det er mest effektivt? Ikke fordi det gør den store forskel for mig, men hvis man kan "bevise" at den form for træning giver bedre resultater, vil det nok være nemmere at udbrede end hvis det "bare" er fordi man vil være sød ved sin hest...

  • #5   13. okt 2008 Jeg gør på samme måde som zorro

    På nær med med når vi sku træne stoppe legen, Da jeg har en hest som elsker at løbe og som elsker mad, begyndte jeg at give ham godbinder lige så snart han stoppede og stod pænt. Så nu gør han det hver gang.
    Også får han en gang imellem god bider Men ikke hele tiden da jeg så får en hest som tigger og kun tænker på mad.


  • #7   13. okt 2008 Zorro
    Os fordi min han bare elsker mad, da vi var på ridelejren, gav en af vores lærere ham godbinder og det husker han, især når hun havde en bestemt bluse på, så blev han helt WOW det hende med Godbidder.os selvom han ikke fik nogle..
    Sjove pruhest.


  • #9   13. okt 2008 hvad er postiv straf?


  • #10   13. okt 2008 Ja men du skriver jo postiv straf og det kan jeg bare ikke få til at hænge sammen,
    Du må meget gerne skære ud i pap for mig


  • #11   13. okt 2008 kan bare slet ikke se hvordan straf kan blive postivt... derfor

  • #12   13. okt 2008 nåå okay.
    Men straf er straf og kan aldrig nogensinde blive postivt i mine øjne.
    Fagsprog er noget mærkeligt noget
    Men tak for hjælpen


  • #13   13. okt 2008 Tak for de mange svar smiley
    De er lidt anderledes her end i den generelle debat under forummet træning, hvor jeg også har stillet spørgsmålet. Det er jo egentlig ret interessant.
    Lige et par tillægsspørgsmål: Har I prøvet at arbejde med forskellige heste, der ikke blev motiveret af de samme ting? Og vil I mene, at træning kun baseret på negativ forstærkning kan give hesten lyst til at arbejde? Jeg ved godt, at man kan få sin hest til mange ting på den måde, men kan det give den lyst til at arbejde?


  • #16   14. okt 2008 leg, ros og frihed

  • #17   15. okt 2008 Jeg har forsøgt at lære min pony klikkertræning, men er meget hurtigt gået fra det, da han for det første ikke var glad for lyden, og for det andet ikke var specielt madglad. Samtidig har jeg heller ikke kunnet finde ud af, hvad jeg skulle lære ham med klikker?

    Jeg har også en hund, som jeg klikkertræner, og med ham virker det helt utroligt. Og benytter også positiv forstærkning på andre måder med netop hunden, men har stadig ikke fundet ud af, hvordan jeg kan få det overført til hesten.

    Min pony er som sagt ikke specielt madglad, heller ikke den store kælepot, men noget han elsker er, når jeg begynder at klø ham i panden, så begynder han at klø hele hovedet på mig, ved ikke om de "må" det? Ellers plejer jeg at belønne med, at øvelsen simpelthen stopper, så han kan få lov at stå stille, det kan han nemlig godt lide smiley

    Samtidig har jeg arbejdet lidt med vores traver, som virkelig elsker at blive kløet! Har også prøvet lidt med kliker, hvilket også så ud til at virke, har bare ikke fået gjort mere ved det, igen fordi jeg ikke ved, hvad jeg skal træne.

    Så ja, jeg har prøvet at arbejde med heste der reagerer vidt forskelligt.


  • #18   16. okt 2008 Jeg arbejder primært ud fra positiv forstærkning.
    Ros er det vigtigste middel, jeg har.
    Jeg giver aldrig min hest en "opgave", der er fysisk umuligt for den at klare.
    Jeg laver en del klikkertræning, -og her gør jeg det let for hesten at få ros -hvilket kan være skyld i at det tager forholdsvist lang tid for hesten at kunne øvelsen perfekt.
    Hvis hun laver øvelsen forkert, -for eksempel "glemmer" at stoppe op ved siden af mig under træningen, men derimod går for langt, vender jeg hende bare rundt, og prøver igen. Uden ros, da det jo ikke var rigtigt udført. -Men er det første gang vi udfører denne øvelse, roser jeg hende alligevel, hvis bare hun stopper. (Dette er bare et eksempel. At stoppe ved min side kan hun i alle tempo, og har kunne det i oceaner af lang tid ;))

    - Altså, sætter jeg nevauet en lillebitte smule op for hver gang der er sucess. Men laver ikke øvelsen mere end 3 gange, da nogle øvelser hurtigt kan blive kedeligt for hesten. Dog synes min hest at det er enormt sjovt at lave den slags.

    Hvis jeg har en dårlig dag, kan jeg godt tage op til hesten, da hun på en eller anden måde forstår at muntre mig op. Men er jeg decideret sur, bliver jeg hjemme.


  • #19   16. okt 2008 Eva: Hesten synes jo også at sådan noget kan være sjovt. Sådan noget som at lære den at smile eller at rulle et tæppe ud kan jeg nu heller ikke se den store nytte i. Men det er jo sjovt for både hest og rytter, så det gavner alligevel en smule, har jeg ikke ret ;o)?

Kommentér på:
Hvordan motiverer du din hest?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce