{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ridning på shetlænder
  • #1   14. nov 2008 Jeg skulle lige til at skrive at det jo kommer an på hvor meget du vejer, men så læste jeg dit indlæg igen og så ordet "tøffer"..

Hvis man bare tøffer rundt (jeg forstår det som at skridte en lille tur evt med en smule trav) så sker der ingen skade.

Selvfølgelig kommer det også an på hvor stor og gammel ponyen er og hvor god form den er i, men jeg har da selv tøffet rundt på nogle af min mor shettere og jeg vejer et eller andet sted mellem 70 og 80 kg.

Jeg vil dog ikke mene at man skal ride seriøst på de små når man er blevet alt for stor. Med seriøst så mener jeg længere tids trav og gallop.
    Når man er for lang, kommer man nemt til at brineg sig selv og ponyen ud af balance og så kan den lidt høje vægt gøre meget større skade på led og sener..

• #2   14. nov 2008 Kommer an på hvor tit, hvordan, hvor stor man er, hvordan ens balance er (hvis man er høj), hvordan ponyen er (højde, bygning, muskulatur), og vigtigst af alt, hvordan ponyen har det med det.

Men synes generelt folk er gode til at undervurdere Shetlænderen.
    Men en rigtig Shetlænder har det helt rigtige sind, til en pony af den størrelse. Den skal nemlig nok sige til, når den ikke gider slæbe rundt på sin rytter længere. ;D

• #3   14. nov 2008 Hvis jeg skal beskrive min egen situation med men ene shette (min hingst, Mini Max) som jeg nemlig en gang imellem rider en lille tur på.
    Han er ca. 90 cm i stang, og jeg er 1.62 høj.
    Jeg vejer (cirka, har ikke været på vægten længe) omkring 57-58 kg.
    Jeg har redet ham to gange, og andre gange har jeg bare lige siddet på ham et par sekunder, og så var det så det.
    De to gange jeg har redet ham, har været primært skridt.
    Han er 4 år gammel (snart 5), og skulle trænes i tøjlernes og schenklernes virkning. Jeg travede ca. en hel runde på en 20x60 ridebane, men det var over ca. 15 minutter, som rideturen varede.

- jeg mener personligt at en trænet shetlænder kan holde til minimum dobbelt så meget med en rytter som mig smiley

• #4   14. nov 2008 Der er jo en tømmelfinger regel der siger at en hest kan bære ca. 1/5 af sin egen vægt. Denne regel er altså for helt almindelig ridning i skridt, trav og gallop, spring og dressur.

For en shetlænder af normal robust bygning på ca. 1 meter (de vejer ca. 200-250 kg) er det 40-50 kg rytter.

Jeg vil dog mene at man med netop shetlænderen som er meget stærk og robust, godt kan lave tommelfingerreglen om til ca. 1/4 af hestens egen vægt og så kan en shetlænder som den ovenstående bære mellem 50 og 63 kg

Så en lille hyggetur som ikke kan betegnes som rigtig ridning kan ikke skade din pony og da slet ikke en hingst som ofte har en noget bedre muskelsætning end hopper og vallakker

• #5   14. nov 2008 Nina A :
    Han er ret spinkel af bygning, men han er stærkt bygget, og tramper bare afsted med mig på ryggen smiley
    Jeg har redet i mange år, og har redet min gamle shetlænder til, da jeg var et par år yngre.
    Jeg mener af hele mit hjerte og sunde fornuft ikke, at min hingste'basse lider overlast, men hold da op en masse slag man får herinde, hvis man siger man skridter lidt på sin shetlænder Ö

• #6   14. nov 2008 (du kan evt. se ham på min profil)

• #7   14. nov 2008 Har lige kigget ham..
    Han er ikke så pokkers stor, men jeg vil nu stadig godt mene at han kan holde til nogle skridt ture..

Jeg har også skridtet lidt på Shadow af og til selvom han også er en lille let herre..

Men ja.. Der er mange der har meninger om når man rider på shetlændere..

Jeg synes da også selv det er for meget hvis "store" ryttere traver, galloperer og springer på deres shetlændere..

• #8   14. nov 2008 vejer ca 68 og tarzan nyder sku at jeg tager en tur med ham han vil faktisk hellere rides end gå for vogn...

• #9   15. nov 2008 jeg synes det er helt fint at ride shetter engang imellem! jeg red da selv rundt på min, han var ca. 105 cm omkring 11 år(tilredte som 10 års!) jeg er ca.175 cm og et sted mellem 57-60 kg, jeg red ham både på turer og på bane, og han nød det!! altså når den frivilligt springer ca. 65 cm med mig så synes jeg ikk det er synd, men hvis den nægter at gå fremad og virker sur og træt af det, så skal man ikk ride den.!

men kig evt. i villys profil så vil du se at hans øre vender fremad.. smiley
    men de små ponyer ska jo ogs motioneres og er tit så stædige at små ryttere ikk kan klare dem, så må de lidt større tage over og det er helt ok!:D

• #10   15. nov 2008 de små heste her er jo stærke, så en skridt-tur og lidt trav atger de nu ikke skade af.

Kommentér på:
Ridning på shetlænder

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce