4.161 visninger
|
Oprettet:
Ridning på shetlænder {{forumTopicSubject}}
Hej HG-folk xD
Hvordan har I det med, at man tøffer rundt på sin shetlænder, når man er fx 17 år som jeg ? (:
[Betragt det bare som en form for debat, vil gerne have shetlænder'folkets mening frem]
mar 2007
Følger: 17 Følgere: 20 Heste: 3 Emner: 66 Svar: 1.325
Hvis man bare tøffer rundt (jeg forstår det som at skridte en lille tur evt med en smule trav) så sker der ingen skade.
Selvfølgelig kommer det også an på hvor stor og gammel ponyen er og hvor god form den er i, men jeg har da selv tøffet rundt på nogle af min mor shettere og jeg vejer et eller andet sted mellem 70 og 80 kg.
Jeg vil dog ikke mene at man skal ride seriøst på de små når man er blevet alt for stor. Med seriøst så mener jeg længere tids trav og gallop.
Når man er for lang, kommer man nemt til at brineg sig selv og ponyen ud af balance og så kan den lidt høje vægt gøre meget større skade på led og sener..
jan 2005
Følger: 16 Følgere: 66 Heste: 5 Emner: 369 Svar: 1.627
Men synes generelt folk er gode til at undervurdere Shetlænderen.
Men en rigtig Shetlænder har det helt rigtige sind, til en pony af den størrelse. Den skal nemlig nok sige til, når den ikke gider slæbe rundt på sin rytter længere. ;D
jan 2006
Følger: 76 Følgere: 118 Heste: 5 Emner: 520 Svar: 2.956
Han er ca. 90 cm i stang, og jeg er 1.62 høj.
Jeg vejer (cirka, har ikke været på vægten længe) omkring 57-58 kg.
Jeg har redet ham to gange, og andre gange har jeg bare lige siddet på ham et par sekunder, og så var det så det.
De to gange jeg har redet ham, har været primært skridt.
Han er 4 år gammel (snart 5), og skulle trænes i tøjlernes og schenklernes virkning. Jeg travede ca. en hel runde på en 20x60 ridebane, men det var over ca. 15 minutter, som rideturen varede.
- jeg mener personligt at en trænet shetlænder kan holde til minimum dobbelt så meget med en rytter som mig
mar 2007
For en shetlænder af normal robust bygning på ca. 1 meter (de vejer ca. 200-250 kg) er det 40-50 kg rytter.
Jeg vil dog mene at man med netop shetlænderen som er meget stærk og robust, godt kan lave tommelfingerreglen om til ca. 1/4 af hestens egen vægt og så kan en shetlænder som den ovenstående bære mellem 50 og 63 kg
Så en lille hyggetur som ikke kan betegnes som rigtig ridning kan ikke skade din pony og da slet ikke en hingst som ofte har en noget bedre muskelsætning end hopper og vallakker
jan 2006
Han er ret spinkel af bygning, men han er stærkt bygget, og tramper bare afsted med mig på ryggen
Jeg har redet i mange år, og har redet min gamle shetlænder til, da jeg var et par år yngre.
Jeg mener af hele mit hjerte og sunde fornuft ikke, at min hingste'basse lider overlast, men hold da op en masse slag man får herinde, hvis man siger man skridter lidt på sin shetlænder Ö
jan 2006
mar 2007
Han er ikke så pokkers stor, men jeg vil nu stadig godt mene at han kan holde til nogle skridt ture..
Jeg har også skridtet lidt på Shadow af og til selvom han også er en lille let herre..
Men ja.. Der er mange der har meninger om når man rider på shetlændere..
Jeg synes da også selv det er for meget hvis "store" ryttere traver, galloperer og springer på deres shetlændere..
feb 2006
Følger: 42 Følgere: 39 Heste: 1 Emner: 43 Svar: 1.074
dec 2007
Følger: 158 Følgere: 153 Heste: 15 Emner: 56 Svar: 553
men kig evt. i villys profil så vil du se at hans øre vender fremad..
men de små ponyer ska jo ogs motioneres og er tit så stædige at små ryttere ikk kan klare dem, så må de lidt større tage over og det er helt ok!:D
maj 2007
Følger: 34 Følgere: 49 Heste: 3 Emner: 26 Svar: 101
Ridning på shetlænder
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside