{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
775 visninger | Oprettet:

gør det modsatte ?:/ {{forumTopicSubject}}

Heej HG'er !

Jeg har en haflinger på 7 år, stående derhjemme sammen med vores anden hest.
Den kan være meget irriterende nogengange, og tit bider den ud efter en. Jeg har det problem at hvér gang jeg vil flytte dens bagpart, lægger en ørene tilbage og istedet for at flytte sig fra trykket, flytter den bagdelen hen imod mig. Nogen gange gør den det også når jeg renser hove på bagbenene, og det er rimlelig sygt, fordi jeg står foroverbøjet og lige pludselig rykker den sin bagdel hen imod mig. smiley
Er det noget jeg kan træne væk eller gøre andet ved.?

// Mette


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  gør det modsatte ?:/
  • #1   26. jan 2009 Ja, du skal bar blive rigtig sur og vise den hvem der bestemmer! :] Når han bider efter dig, råber du af den og skubber den væk, gør den det igen gir du den et lille dask på mulen, gør den det igen, gør du os igen. Når den skubber, så bar flyt dig, "så den er ved og falde", og så skub igen og bar flyt dig igen, for så bliver det træls i længden for den også bar skub til når du skubber, og sig til den at den skal flytte sig, :]

  • #2   26. jan 2009 Du kan hvert flad prøve og starte med det:p?

  • #3   26. jan 2009 hmmm... du kan jo altid prøve at træne det væk, smiley

  • #4   26. jan 2009 hesten er af natur et modtryksdyr og vil derfor gå imod tryk i stedet for at følge det..
    derfor skal hesten først lære at trykket forsvinder når den giver efter..
    prøv med forskellige bakøvelser hvor du ligger pres på bringen..
    ligeså snart hesten bevæger sig den retning du vil og den så bare ligger vægten bagud skal presset ophøre med det samme, men hvis hesten derimod går imod trykket skal du forstærke det..
    når hesten har fattet pointen kan du begynde at hæve kravene til at den skal bevæge sig bagud.. når hesten har helt styr på det kan du gå igang med skulderen (husk begge sider er lige vigtige.. bare fordi hesten har fattet det på højre side er det ikke ensbetydende med at den har på venstre) nu kan du så gå igang med bagparten, er hesten stadig på samme måde er du gået for hurtigt frem og må gå lidt tilbage og evt. finde andre måde og punkter at flytte den fra.. til sidst bør hesten også flytte sin bagpart for dig.. husk at de kropssprog og din holdning også er meget vigtig..


  • #5   26. jan 2009 Louise R: tak vil prøve at blive ved med at skubbe igen, problemet er at jeg får altid så dårlig samvittighed bare af, at tænke på at give den et dask over mulen. Men hmm.. ? Den er heller ikke ved at falde når den' flytter bagparten. men vil prøve dine råd smiley tak.

    I Miss You, Joey smiley : det er det jeg vil have hjælp til at gøre smiley


  • #6   26. jan 2009 Find ud af hvorfor den gør det, og selvfølgelig skal den ikke have lov til at vende bbagparten mod dig når du vil flytte den..

  • #7   26. jan 2009 Er enig med VBT & Sif *. Det med og flytte sig skal du aldeles ikke gøre, så "vinder" hesten. Hvis hesten bliver ved med og presse dig og et pres med en finger ikke hjælper, så bust dig op, brystkassen frem og fægt med armene, i det sek hesten stopper med presset skal du også stoppe.


  • #8   26. jan 2009 Og skubbe igen ... hallo det er en 400 - 600 kg du vil skubber ... det kan du ikke. Du kan ikke konkurre med hesten i størrelse, men det kan du på hvad du har imellem ørene.

  • #9   26. jan 2009 Den der med at slå holder altså ikke rigtig.. Ville du få bedre tillid til en som slog dig ??Synes Du skulle få råd hos nogle der har forstand på det som de snakker om.
    Tag dig et weekend kursus med HSM. hvor du har din hest med, så ville i være kommet et lang stykke af vejen.
    Kan ikke give dig nogle direkte råd, da jeg ikke rigtig har nogle problemer med mine heste, men det er alligevel mit største ønske at komme på en sådan lejr med en af mine, man bliver jo aldrig for klog til at lære noget nyt.


  • #10   26. jan 2009 Troede at dette var en gruppe for mennesker der gerne vil respektere hesten??? ÅBENBART IKKE.
    Nogen som kan sende navne på seriøse grupper som respekterer hesten ?


  • #11   26. jan 2009 VBT & Sif * : tak vil jeg prøve. smiley

  • #12   26. jan 2009 Charlotte A
    ja der kommer nogen mærkelige svar herinde :|


  • #13   26. jan 2009 Charlotte A : ved ikke om du hentyder til mig, men jeg skrev jo tidligere at jeg ikke ville slå den over mulen ?

  • #14   26. jan 2009 SoFigther. Ja det er jo sygt at høre på for RIGTIGE HESTEMENNESKER. De burde smides ud, eller holde deres mund, og så lære noget selv istedet.

  • #15   26. jan 2009 Jeg hentyder ikke til dig. Tror virkelig at du elsker dine heste, og derfor beder om hjælp i en gruppe der hedder Groundwork.


  • #16   26. jan 2009 Ja nemlig, man vil jo have hjælp fra nogen der ved noget om sådan noget her når man spørger i den her gruppe, ikke bare have af vide at man skal slå den og så kan den lære det ..

  • #17   26. jan 2009 Nårh smiley

  • #18   26. jan 2009 Jeg vil sige jeg er helt enig med jer ( charlotte A & SoFighter - Mitzi :'/ smiley S) Er dog ikke sikker på at der er så meget at gøre ved det. Jeg har det indtryk af gruppen, at det er for hestefolk der ønsker at arbejte med deres heste ved at gøre brug af metoder som, HMS, klikkertræning og shaping. Nogen her inde har brugt disse metoder længe, og andre vil gerne starte, men hvordan bedæmmer man hvem der må være med i gruppen ?

  • #19   26. jan 2009 Charlotte A : oki tak, og undskyld smiley

  • #20   26. jan 2009 Agnete ??? Er det fordi du ikke kan se hvor det står skrevt det der snakkes om, for så læs alle svar her inde igen. Eller er det fordi du ikke kan se hvorfor der er et svar der lydder, på slå hesten ...?

  • #21   26. jan 2009 Min mening er find ud af hvorfor hesten gør det om det er pga. dårlig opdragelse eller den evt. prøver på at sige noget ..
    jeg havde en hest der angreb, til sidst fandt vi ud af at det var fordi hun havde slidgigt ..


  • #22   26. jan 2009 Det er det første svar: " skup hesten væk og giv den et dask over mulen" Dask er det samme som og slå, det er bare en anden definition af samme ord.

  • #23   26. jan 2009 Sofighter. Mitzi : kunne godt være dårlig opdragelse, for da dens mor fik Ham ( haflingeren ), var jeg kun meget lille, og kunne derfor ikke have nogen indflydelse i opdragelsen, og mine forældre har sagt de har været for dårlige til at lære den gode " manér " hvis du forstår. Nogle af ulydigheds problemer er sikkert derfor.

  • #24   26. jan 2009 Agnete hi hi hi, ja det kan jo smut det skidt =)

  • #25   26. jan 2009 J J
    Ja det snakken gik på var jo netop også hvorfor et svar som det at daske eller slå hesten forkommer her inde, da denne gruppe netop er imod den slags =)


  • #26   26. jan 2009 Ja en god tone er vigtigt. Og ja det er lidt underligt at den slags forkommer her inde i en gruppe om groundwork... måske man skulle sutere i medlemmerne ...

  • #27   26. jan 2009 De kan jo starte med at få en advarsel, og så næste gamg bliver der lukket så de pågældende ikke kan skrive kommentarer i denne gruppe.


  • #28   26. jan 2009 Elsker mine heste.... <: at begynde at slå ham vil i hvert fald ikke hjælpe noget, så er glad for at høre at du heller ikke selv står inde for det =0)
    men hvis det skyldes manglende opdragelse ville jeg stadig stå fast ved mit tidl svar =0)
    evt også prøve med andre tillids og respekt øvelser alt efter hvor "slemt" det står til.. jeg kan jo ikke rigtig udtale mig professionelt når jeg ikke har mødt hesten, men holder i hvert fald fast i mit tidl indlæg =0)


  • #29   26. jan 2009 VBT & sif * : jeg vil også gerne prøve dine råd,så ma vi jo bare håbe de hjælper ellers må jeg nk igang med HMS smiley

  • #30   26. jan 2009 nok *

  • #31   26. jan 2009 det er jo også en del af basis hms ;0)
    men håber da for dig at det løser sig med din hest =0)


  • #32   26. jan 2009 Tak smiley

  • #33   26. jan 2009 Så lidt :] - Bruger det selv på mine, hvis de er trælse, men kun hvis det er nødvendigt, og det kunne det gode lyde som om ved dig? smiley

  • #34   26. jan 2009 Louise R: uden at fornærme nogen så tror jeg ikke ligefrem det var dig der blev takket hvis du læser lidt i tråden =0S

  • #35   26. jan 2009 charlotte A

    Der ER faktisk seriøse mennesker herinde.. OGSÅ selvom de siger de vil slå på hesten (det er bare vigtigt at det gøres på det "rigtige tidspunkt"..

    Ude i naturen har du lederhesten og hestene "under" lederen.
    Hvis en af hestene under lederen gør noget som lederen ikke finder sig i, vil lederen lægge et pres med kropssproget som siger til underhesten "at det vil lederen ikk finde sig i" .. Hvis underhesten ikke reagerer gør lederen det mere tydeligt.. Hvis underhesten stadig ikke reagerer markerer lederhesten TYDELIGT ved fx. at sparke underhesten. (kommer an på situation..)

    Det er den metode jeg bruger, dog "omformuleret" til mennesker.
    Hvis min skal fx. flytte bagpart er min fremgangsmåde således:
    1. Først kigger jeg på bagparten.
    2. Læner kroppen til den ene side så jeg bedre kan se bagparten, kigger INTENST.
    3. Går et skridt mod bagparten.
    4. "Skubber" til luften med min stick i retning mod hestens bagpart.
    5. Prikker til hesten med sticken på bagparten.
    6. KONSEKVENS. Hesten får ét bestemt slag på bagparten..

    Men man skal gerne kunne rykke hesten ved "fase" et.. Men sådan her har jeg gået frem, selvom det virker som mange faser, fungerer det rigtig godt for mig..

    Så JA, man kan godt give hesten ét bestemt slag. Men man skal give den en chance ved TYDELIGT at vise med sit kropssprog hvad man mener..


  • #36   26. jan 2009 Kathrine H
    Det er rigtigt, men der er langt fra din forklaring og til og starte med og daske hesten en på hovedet.... Alle andre forslå HMS, og det er jo det samme som du skriver, men det gør bestemt ikke den første reaktion bør være og slå hesten, og da slette ikke pørve og skubbe den også ....


  • #37   26. jan 2009 L.Moltzen .
    Nej! I sådanne tilfælde bruger jeg stemmen..

    Hestens hovede er et meget følsomt sted, og der skal man røre venligt og blidt.. Jeg har selv en hest der var meget hovedsky, fordi hun måske fik nogle dask over mulen hos tidligere ejer.. Nu kan jeg rører hende overalt i hovedet... Tillid tillid tillid!


  • #38   26. jan 2009 VBT & Sif *
    Er der da andre der hedder LouiseR herinde?


  • #39   26. jan 2009 Nu har jeg ikke læst hvad de andre har svaret dig men en ting kan jeg fortælle med skkerhed: Hvis du ikke bliver stiktosset på den hest og lapper den en, så få ordnet din begravelse med det samme. hehe lidt grovt skrevet men en hest der bare sådan sparker ud, ARGH!

    En elevpony, og en af de stærke (welsh) som jeg har reddet en del.. altså han er sq speciel. Og til tider "ondskabsfuld" (en hest kan ikke være ond i know -.-') men han har haft gjort ting som at mase små børn op af væggene osv!
    Han havde samme "problem". Hvis du lagde hånden på bagparten og skubbede en smule til ham som kom der altså et bagben, og ikke kun det! Så snurrede han rundt mens han prøvede at ramme dig, hvilket jo bare er super fedt (ironi). Godt så. Han gør det dog ikke overfor mig længere fordi at jeg et par gange på en måske lidt grov måde har markeret overfor ham hvor grænsen går.
    Når han så skulle til at begynde på sit lille nr. enten når jeg ville flytte ham eller rense hove.. ja mere eller mindre så sprang jeg på ham og klaskede ham én på skulderen. Og SÅ kunne man rense hove og flytte ham.
    Jeps og jeg er da bare helt vild ond mod den stakkels pony, jaja! Men når børn fra alderen 6 år færdes i stalden og måske også den pony så er hans opdragelse bare IKKE acceptabel på nogen måder.


  • #40   27. jan 2009 Louise R: det skal jeg ikke kunne sige, men jeg kan da se det var dig der startede med at svare og de efterfølgende der har svaret har kritiseret for at du råder til at slå i hovedet osv..
    og trådstarter er også selv imod, så siger bare at det var nok ikke lige det mest populære svar..


  • #41   27. jan 2009 havde jeg ik set., men slår ikk. jeg gir bar et lile dask på mulen, ellers bliver han ved. og jeg gider da ik og blive bidt. min plag, kan være så fræk, når han keder sig, begynder han bar og bide eftrer en, og jeg får hele tiden afvide jeg er alt for sød imod ham, så er begyndt og blive hård.

  • #42   27. jan 2009 hmm det er jo så dit valg..
    men jeg synes dask er et pænt ord for at slå..
    og hvis man endelig skal slå sin hest synes jeg ikke det bør være i hovedet da det som regel fører til hoved skyhed..


Kommentér på:
gør det modsatte ?:/

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce