{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.047 visninger | Oprettet:

FAQ {{forumTopicSubject}}

<b>MEGET, MEGET KORT!</b>

Jeg opretter i løbet af nogle dage et par indlæg her til dem, der er helt grønne. Hvis jeg skriver noget forkert eller glemmer noget, så skriv det på længere nede!

<b>Hvad er anatomisk korrekt ridning?</b>
Anatomisk korrekt ridning er dressur på en måde, som hverken slider nakke, ryg, forben, sener, muskler, knogler. Man gør hesten stærkere så dens naturlige holdning kan blive højere - og stadig være naturlig. I moderne dressur tilrider man ofte hestene for tidligt, og tvinger dem så ind i en holdning, de slet ikke kan gå i. Hvis man rider anatomisk korrekt sørger man for at lade hesten gå med hovedet hvor den kan uden at ødelægge dens gangarter.

Moderne dressurheste svinger deres ben fra side til side, kaster forbenene frem i fri trav og går passage med det ene bagben hævet rytmisk op og ned. Det kan godt være, det ser godt ud, men det er noget værre skidt for hesten - det er også derfor, man ser så mange skader i topsporten.

Sagen er at ryggen skal svinge naturligt - det kan man kun se på video - forben og bagben skal passe parallelt med hinanden, ingen taktfejl og nakken skal være det højeste punkt. På langt de fleste heste knækker nakken mellem 2. og 3. nakkehvirvel - et tegn på en tvungen og ikke naturlig holdning. Bedre forklaret på disse billeder:

http://images.hestegalleri.dk/uploads_alb_large_wm/1806086_l.jpg

Find tallene.

1: Forben og bagben er ikke parallele med hinanden - hesten går på forparten og mangler simpelthen bagparten, som halter bagud. Dette fører til spektakulær showtrav, men det er IKKE anatomisk korrekt.
2: Stregerne mellem hovparerne er ikke paralelle - der er taktfejl.
3: Hesten knækker i halsen mellem 2. og 3. nakkehvirvel. Hvis hesten gik rigtigt ville nakken (lige bag ørerne) være det højeste punkt, ikke midt på halsen.
4: Hesten har ingen af de muskler, en hest skal bruge for at kunne gå i en naturlig og fri holdning, men har derimod 5: ekstremt store muskler ved nakken, som den bruger for at kompensere for den tid, rytteren ikke har brugt på at få den til at gå naturligt.

Hvilke leder mig til dette billede:

http://images.hestegalleri.dk/uploads_alb_large_wm/1806088_l.jpg

hvor tingene er, som de skal være.

Hvis du gerne vil vide mere om det vil jeg virkelig, virkelig anbefale dig at betale sølle 60 kroner for et abonnement herinde: www.epona.tv - det er <b>virkelig</b> det værd!


<b>Hvad er klassisk, akademisk - hvad rider moderne topryttere?</b>
Klassisk og akademisk er ældgammel dressur, og er <b>også anatomisk korrekt</b>. En stor forskel på det og andet dressur er, at man bruger lang tid på at klargøre hesten 100% fra jorden af før man sætter sig op og tilrider den.
Anatomisk eller bioanatomisk korrekt ridning er simpelthen ridning som ikke skader hesten. Dette kan altså gøres på forskellige måder.
De fleste moderne toprytter rider "showdressur" som ikke har noget som helst med de gamle principper eller nyere forskning at gøre. Dette er kun til for at vinde stævner.

http://images.hestegalleri.dk/uploads_alb_large_wm/1804951_l.jpg

^ dette billede viser de forskellige holdningsformer.

Bemærk at hesten under rollkur - hyperflexion - også knækker mellem 2. og 3. nakkehvirvel. Der er flere forskellige "onde" måder at få hesten til at bære halsen på. Gerd Heuschmann fortæller at det egentlig er lige skadeligt om hesten har en ekstremt høj holdning med knæk i halsen:

http://hestegalleri.dk/uploads_large_wm/922064.jpg?26-12-2008 15:37:20
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ee/Trakhener_-_Dressur_Zweites_2.jpg
(link fjernet)

eller ekstrem dyb holdning med knæk i halsen:

http://www.scandinavian-dressage.com/images/Rollkur2_300.jpg
http://www.eurodressage.com/images/news_dr_rollkur.jpg
(link fjernet)

men at rollkur nok er mest ubehageligt, da hesten ikke kan se, og at ryggen bliver helt ekstremt anspændt.

Nogle spørgsmål?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  FAQ
  • #1   1. feb 2009 Kan du ikke vise nogle flere heste der går korrekt?
    Og går hesten anatomisk korrekt uden rytter?


  • #2   1. feb 2009 har læst det hele, det er rigtig godt, smiley
    men jeg stiller sammen spørgsmål som Tine , billederne hvor hesten går korrekt, med og uden rytter smiley


  • #3   1. feb 2009 Tine
    ih det er lige det spørgsmål jeg ønskede mig! smiley
    for hesten GÅR nemlig - ikke overraskende - rigtigt på folden! Nu hvor du ved, hvad du skal kigge efter, så kig efter på foldbilleder af heste. Jeg har selv et par stykker i Asmuns profil og her:

    http://hestegalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=118796

    Desuden er der noget andet sjovt ved at kigge på frie heste på folden. For hvis du kigger på deres hovedholdning - obs: kun når de går afslappet, IKKE når de hopper rundt og viser sig for hinanden - fortæller det om, hvor langt, de er med deres form - hvor meget de kan. Langt de fleste heste går afslappet med hovedet sænket - altså betyder det at deres naturlige holdning er dér.

    Jeg har kigget rundt på HG og har fundet nogle flere gode eksempler:

    (link fjernet)
    (link fjernet)
    (link fjernet)
    (link fjernet)
    (link fjernet)
    (link fjernet)
    http://www.taktklar.de/taktklar/documents/22042000-01/1.gif

    men ellers så kig lidt rundt hos de akademiske og "kloge" mennesker herinde smiley


  • #4   1. feb 2009 absolut DÅRLIGT eksempel:

    http://hestegalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=104405&AutoPlay=false

    (kig gerne på mig og CacaoTraums kommentarer!)


  • #5   1. feb 2009 Jeg/mine heste er altid blevet kritiseret over at mine heste altid går med hoved langt nede og "hængende" efter min mening afslappet.. men de gjorde/gør i virkeligheden det rigtige smiley

  • #6   1. feb 2009 din sidste video kaster de meget med forbenen og ser spændte ud i bagparten ellers også er det bare mig XD

  • #7   1. feb 2009 spændte/stive

  • #8   1. feb 2009 deres ben kommer da heler ik ind på tyngdepunktet, og da rytteren giver sin hest løse tøjler kan man se at den foretrækker en helt anden hovedholdning. er jeg helt forkert på den med min kritik røsle?


  • #9   1. feb 2009 nej det er du ikke, Göpbe. Det er præcis det samme som på billederne. Forbenet strækker længere ud end bagbenet, hesten går på forparten, der er taktfejl, hesten knækker i nakken og går med hovedet bag lod, hesten kaster med halen og ser generelt irriteret ud og ser ud som om den har ubehag, ridtet er alt andet end afslappet.

  • #10   1. feb 2009 Øko hesten
    Jo for fanden! er du sindssyg jeg har skrevet meget de sidste par dage! xD


  • #11   1. feb 2009 har lige spørgsmål mht. hestens holdning..

    Min hyp kommer i holdning af sig selv, nogle gange dog bag lod og jeg rider altså med løøøøøse tøjler der hænger i en rímelig stor bue. har ikke lige nogle billeder, og kig ikk dem i profilen for det ser forfærdeligt ud, nok mest fordi stop signalet ikke har været på plads, hyppen løber jeg vil holde ham tilbage -.-' dog er det heldigvis ikke sådan nu..

    Men altså, løse tøjler, hesten går selv bag lod? aye? :s kan ikke rigtig se at han skulle have lært det for da jg købte ham, havde han været reddet i 2 mdr og kastede konstant med hovedet, skar tænder osv under rytter hvilket han overhovedet ikke gør mere.
    Han går dog ikke altid bag lod men det sker sommetider. sørger altid for at "trave varm" med løse tøjler så han bliver lang og dyb. derefter samler jeg lidt op i tøjlerne for at korte ham ind, Men IKKE stramme tøjler! Stadig løse, så de hænger i en bue!


  • #12   1. feb 2009 CacaoTraum
    ja, du er et sgi godt eksempel xD

    Angelika
    han er nok bare vant til at gå bag biddet - ellers vanker der smerte. Hvis jeg var dig ville jeg ride ham med løse tøjler indtil han begynder at strække hovedet ud af kroppen. Longer evt. også, og sørg for at få sat de gode muskler.

    Det er vigtigt at hesten ikke bare er vant til at bukke hovedet, for så kommer resten af kroppen ikke med. Hovedholdningen skal komme bagfra!


  • #13   1. feb 2009 Røsle l Smoothie Toothie FAIRY

    Han har nu i en hel måned holdt fri pga. et ømt bagben hvor jeg udelukkende har haft ham løs i hal og longeret ham? :s og det har været longering uden udstyr eller kun grime..

    det med at "Hovedholdningen skal komme bagfra!" ved jeg godt, det er nemlig derfor jeg aktiverer ham bagfra så snart han "falder" på tøjlen, og så snart jeg så får gjort det så løfter han sig lidt fortil og slipper tøjlen.
    Han gør det heldigvis ikke hele tiden, det med bag lod men det sker jo indimellem. Især når vi traver af, men igen er han blevet bedre til at gå foran lod (:

    så tror du har ret mht. musklerne osv der blev trænet forkert før. Men vil da lige se om jeg kan få taget nogle nye billeder, vil nemlig gerne have så meget konstruktiv kritik som mulig smiley


  • #14   1. feb 2009 Angelika
    lyder super! Men prøv at ride med så lange tøjler, du kan have, og så bare tænk på takt og afslappethed. De flestes rytterfejl er at de sidder og kigger på hovedet, og vil have det til at gøre, som de siger. Men sådan skal det slet ikke være - hovedet kommer automatisk efter alt det andet.


  • #15   1. feb 2009 Røsle l Smoothie Toothie FAIRY

    Okay godt, lyder til at vi bevæger os i den rigtige retning så :b
    men så snart jeg får nogle billeder så skriver jeg lige til dig så du kan kigge lidt (:


  • #16   1. feb 2009 lyder fedt:D

  • #17   1. feb 2009 * CacaoTraum *

    jamen det er jo egenlig tempoet jeg øger. Enten med stemmen eller schenklerne. Bruger ikke pisk pga. mit temperament


  • #18   1. feb 2009 * CacaoTraum *

    ja for når han hænger på tøjlen så er det jo pga takt, balance og tempo ikke hænger sammen. Så berjeg om mere tempo så han kan genvinde balancen og så laver jeg evt halv parade. Det er ikke sådan at jg fra alm. trav får ham til at flyve frem, bare så det lige passer med at han finder balancen


  • #19   1. feb 2009 Cecilie J

    Det er når han kommer i det langsomme tempo at han falde rpå forparten og hænger på tøjlen. Så snart jeg ber om mere tempo lfter han sig fortil. Han har ikke sytrke nok til at bære sig selv hvis det går for langsomt. Hellere en smule frisk fremad i et jævnt tempo og god takt istedet for langsomt, tungt og klodset


  • #20   1. feb 2009 Cecilie J

    Der er jeg så uenig med dig, for jo langsommere tempo, jo længere tid skal hesten holde benene oppe inden den sætter dem i jorden. Dette kræver nemlig utrolig god balance fra hestens side, hvorimod hvis man lader hesten trave i "normalt/frisk" tempo, jamen så er det lettere at holde balancen når fusserne ikke skal holdes i luften så længe af gangen som hvis hesten traver langsomt.


  • #21   1. feb 2009 <b>Røsle:</b> Vil det så sige, at på dressursprog, at hesten går "foran lod", at det er meget bedre?
    På folden går Blossi tit med hovedet hængene ned mod græsset, men når han traver, går han tit sådan: http://s5.tinypic.com/n12ib7.jpg
    ^Er det skidt? Og går han på forparten? (For mig ligner det en smule - men er ikke sikker.)
    Og hvad skal jeg gøre når jeg rider, og han går på forparten? I trav rider jeg tit med løse tøjler: (link fjernet) 11:38:16

    Blossi er desværre en del overvægtig - men det er ved at blive rettet op, men jeg er bange for at "ødelægge" ham.


  • #22   1. feb 2009 Tine
    jeg vil mene at det altid er bedre at have en hest over lod end bag lod. Det vigtigste er at hesten sænker halsen til der, hvor den kan gå afslappet.


  • #23   1. feb 2009 Det kan jeg godt mærke på min egen - at han ikke er klar til at gå i "holdning", men jeg rider også pisse dårligt, så det er lidt svært smiley

  • #24   1. feb 2009 Det må jeg ud og prøve så (:

  • #25   2. feb 2009 Rigtig spændende tråd! smiley Jeg følger lige lidt med... har endnu ikke så meget at bidrage med, da jeg stadig arbejder på tillid mv. fra jorden, som så senere skal videreudvikles i de klassiske/akademiske øvelser og munde ud i en "korrekt" tilridning. smiley Men jeg finder det utrolig spændende og lærerigt at læse om andres viden og erfaringer indenfor området. smiley

  • #26   5. jul 2009 Yaay hvor er jeg bare blevet utrolig meget klogere mht. hestens anatomi mm. takket være denne gruppe! smiley

Kommentér på:
FAQ

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce