565 visninger
|
Oprettet:
Jeg mister virkelig snart modet :( {{forumTopicSubject}}
Ja sagen er den at når jeg prøver og arbejde fra jorden med Chanti så bider hun og vil ikke rigtig gøre som jeg "siger" .. altså hun vil gerne være lederen og går meget "på mig" altså ikke overfalder eller angriber men alligevel.
Idag med hun mig i låret og det ender bare galt en dag hvis det bliver ved..
Sommetider skraber hun også i jorden med det ene forben lige foran mig og stejler
Nogle der kan hjælpe?
Jeg mister virkelig snart modet med hende :(.
Knus en ulykkelig heste ejer.
aug 2007
Følger: 134 Følgere: 122 Heste: 9 Emner: 39 Svar: 287
Måske kan du være startet for hårdt ud.. Evt. først træn lidt tillid altså sådan at hun går efter dig når du går løber når du løber stopper når du stopper og så derefter ellers bare gå ligeså stille op... Sådan gør jeg med Onyx
jul 2004
Følger: 87 Følgere: 81 Heste: 2 Emner: 280 Svar: 3.243
apr 2006
Følger: 79 Følgere: 76 Heste: 6 Svar: 9
jul 2004
Tabita - Team NVR ' Modesty er TIL SALG
Hvad skulle det gøre godt for?
desuden er hun bange for dem..
¨
Team RORK*Maja og Don't hide me*<3*Dressursadel S* H
er det ikke join up?
jul 2006
Følger: 137 Følgere: 122 Heste: 2 Emner: 53 Svar: 556
-Lene Jakobsen
apr 2006
Følger: 79 Følgere: 76 Heste: 6 Svar: 9
men min veninde sagde at det synes hun jeg skulle gøre for at knøtte bånd og vise hvem det er der bestemmer(:
jul 2004
dec 2006
Følger: 216 Følgere: 208 Heste: 2 Emner: 322 Svar: 1.996
feb 2007
Følger: 95 Følgere: 91 Heste: 2 Emner: 194 Svar: 785
tilliden skal jo opbygges på den måde så du får førerollen.
jul 2004
jan 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 9 Emner: 64 Svar: 711
men har du tænkt på at hun kan føle at du dominere hende for meget?
jul 2004
jul 2006
Følger: 137 Følgere: 122 Heste: 2 Emner: 53 Svar: 556
okt 2007
Følger: 121 Følgere: 120 Heste: 3 Emner: 329 Svar: 2.315
Anita : vil ikk kalde det en dødstrussel
jul 2004
okt 2007
Følger: 121 Følgere: 120 Heste: 3 Emner: 329 Svar: 2.315
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.656
1) "tag det roligt"
En vigtig faktor er at hesten er afslappet og acceptere sin træner. Jeg starter altid træningen med at røre ved hesten. Jeg lader mine hænder glide i lange jævne strøg hen over hesten. De fleste heste jeg har haft med at gøre har alle efter kort tid været afslappet og nydt min berøring. Hesten skal før arbejdet kan fortsættes kunne røres overalt. Det er vigtigt at jeg fokusere på mit kropssprog og slapper af i hele kroppen, hænger i skuldrene og tager en dyb indånding for at fjerne alle spændinger i min krop. Jeg snakker roligt og roser hesten når den står stille. Hvis hesten flytter sig retter jeg mig op og strammer skuldrene lidt og trækker hesten hen hvor den stod før den gik og starter forfra.
2) "stå"
Til denne leg tager jeg et langt reb og lægger rundt om halsen på hesten eller sætte fast i grimen og lægger løst over nakken. Beder den venligt, men bestemt om at "stå". Jeg stiller mig ved siden af hesten og bevæger mig baglæns med afslappet holdning og dyb-indånding-attitude mod hestens bagpart. Jeg snakker roligt og roser hesten så længe den står stille. Hvis hesten flytter sig tager jeg fat i rebet og stopper den igen og flytter den tilbage på plads. Jeg stiller mig igen ved dens skulder og går baglæns. Dette gentages fra begge sider. Når det lykkedes vil jeg bevæge mig i større og større cirkler rundt om hesten.
3) "flyt dig"
Hesten skal kunne flyttes før den er nem at håndtere. Jeg bruger en alm. pisk eller mine hænder. Hesten skal være i et løst tov og en let grime eller ingenting, så den har plads og ikke føler sig klemt eller bundet. Jeg har ingen rækkefølge på hvordan jeg flytter hesten, for det er individuelt fra hest til hest hvad der falder dem lettest. Dog finder de fleste det lettest at flytte bagparten eller rykke baglæns (forudsat at hesten kan gå frem i trækketov). For at få hesten til at bakke lægger jeg et pres på bringen med min hånd og et let træk bagud i grimen hvis den har grime på. I samme øjeblik hesten flytter sig siger jeg "bak" slipper presset begge steder, roser og giver evt. godbid.
Bagparten rykker jeg ved at læne mig lidt frem og går med stramme skuldre hen mod hestens bagpart og lægger hænderne på bagparten og forøger trykket stille og roligt indtil hesten rykker sig. I samme øjeblik den rykker sig siger jeg "ryk" og slipper presset, roser og giver evt. godbid. Forparten flyttes på samme måde dog bare med pres på skulderen.
For at gå hesten til at rykke sidelæns lægger jeg min hånd der hvor rytterens ben skal ligge og trykker med langsomt voksende pres indtil hesten rykker sig. I starten skal det accepteres at den fx. kun flytter forparten eller bagparten. Så skal træneren regulere og flytte hånden lidt frem eller lidt tilbage og gøre det mere tydeligt for hesten i hvilken retning den ønskes flyttet. Har hesten været redet kan den også opfatte signalet som frem og man skal derfor bremse den i at gå frem ved fx. at lægge en hånd på dens bringe. Med tiden vil man kunne træne hesten til at flytte sig uden berøring. Igen skal jeg være opmærksom på kropsprog og slappe helt af når hesten gør det rigtige og være lidt mere bestemt (men venlig) når den udviser uønsket adfærd.
4) "kom her"
På dette trin lader jeg hesten gå løs på en lukket bane (i første omgang uden noget distraherende, som fx. legende heste, græs eller andre ryttere) jeg vender ryggen til hesten, tager en dyb indånding og slapper helt af. Jeg sætter mig ned og venter. Før eller siden vil hesten begynde at undre sig over hvad jeg laver og komme hen til mig. Bare den tager et skridt i min retning roser jeg og snakker roligt. Når hesten kommer hen til mig rejser jeg mig langsomt op og vender mig om og klør hesten et sted hvor jeg ved at den elsker at blive kløet og roser til skyerne. Jeg vender mig om og går et par skridt. Hvis hesten følger efter mig roser jeg. Efterhånden kan jeg tage skarpe vendinger, gå baglæns, til siden og stoppe. Hesten vil følge efter.
5) "På ukendt grund"
I mine øjne er en hest der stopper op ved alt nyt og fnyser og pruster røv irriterende. I denne fase starter jeg som regel med en ganske alm. plastic pose og lægger en gulerod på. Når hesten går hen til posen (af nysgerrighed eller lækkersult) roser jeg og viser med mit kropssprog at jeg er afslappet og at der ikke er noget at være bange for. Når hesten snupper gulerodden rasler posen lidt. Acceptere hesten at posen rasler løfter jeg forsigtigt posen op og rasler blidt med den tættere og tættere på hesten. I starten går jeg bare lidt rundt med den rundt om hesten. I samme øjeblik hesten bliver utryg trækker jeg mig væk, men rasler stadig med posen. Når hesten er rolig bevæger jeg mig igen tæt på. Til sidst kan jeg rasle helt tæt på hesten og jeg går videre til næste trin. Jeg lægger posen mod hestens skulder og gnider/bevæger den forsigtigt hen over hestens krop. når den er tryg ved den lille pose starter jeg forfra med en sort sæk. Og derefter en pressending. Ved nogen hesten har jeg i starten fået dem til at gå hen over pressendingen. Plasticen bliver så skiftet ud med andre ting, som paraplyer, tørklæder, tasker osv. Og når det regner træner jeg vandpytter. Jeg finder en pæn stor vandpyt (lang og smal er bedst) med klart vand, så hesten kan se bunden (evt. på asfalt). Jeg stiller mig på den ene side af vandpytten (som også kan laves selv ved at lave en træramme og lægge en pressending i og fylde op med vand) med et langt tov i hesten. Jeg kalder stille på den og ber den følge med. Hesten vil muligvis forsøge at gå udenom vandet, men så skal den ved hjælp af den 3 leg korrigeres tilbage med front mod vandet. Med tålmodighed vil hesten til sidst gå i gennem vandet og skal øjeblikkeligt roses til skyerne og evt. have godbid.
6) "klemme-legen"
Til denne leg plejer jeg at bruge en væg, en pressending, bomme og kasser eller springstøtter.
Jeg starter med at lægge en bom på jorden ca. 1,5 meter fra muren. Derefter beder jeg hesten gå imellem. Så hæver jeg bommen fra jorden ved hjælp af 2 kasser, og trækker igen hesten igennem. langsomt hæver jeg bommen med en kasse af gangen. Når bommen når en højde på 80-90 cm lægger jeg pressendingen over. Giver hesten god tid til at kigge og trækker igen igennem. Når hesten går roligt igennem og kan stoppes og stå stille midt i gangen uden at blive utryg hæver jeg pressendingen så hesten til sidst ikke kan kigge ud. Jeg forsøger så at bakke hesten igennem. Efterhånden som den er tryg ved situationen flytter jeg min "væg" lidt tættere på muren så der til sidst kun lige er plads nok til at hesten kan gå igennem. Hvis man har behov at træne trailer kan man evt. lukke i den ene ende, så det er et lukket rum hesten skal ind i.
(OBS: det er vigtigt at det bommen ligger på er stabilt, så det ikke pludselig falder ned over hesten)
7) "longering"
Når hesten og jeg har trænet sammen og har lært hinanden at kende er det tid til at longere uden tov. Til denne øvelse skal hesten være helt fri eller med reb om halsen. Hesten sendes væk fra mig i trav og jeg skal skal med mit kropssprog have den rundt på volte. Det er vigtigt at jeg holder mig bag skulderen da det virker bremsende at komme for langt frem. Jeg bruger en lang dressurpisk til at få hesten frem og løber selv med rundt på lille volte. For at få hesten til at blive på volten vender jeg mig med siden til driver frem. Kommer hesten for tæt på vender jeg lidt mere front mod den og retter/puster mig lidt op. Kommer den for langt væk vender jeg ryggen mod den og sagtner farten. I starten kun en runde, før jeg roser og sætter mig ned (leg 4). Næste gang forlanger jeg 2 runder og derefter 3 osv.
Denne øvelse må IKKE forveksles med join up.
maj 2008
Følger: 33 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 20 Svar: 52
nu håber jeg ikke jeg bliver upopulær er det her
aug 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.066
jul 2004
jul 2004
jul 2004
jul 2004
jul 2004
maj 2008
jul 2004
maj 2008
mar 2007
Følger: 26 Følgere: 24 Heste: 5 Emner: 32 Svar: 77
det er set før.
jul 2004
Jeg mister virkelig snart modet :(
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside