foderskift - hvor tit?? {{forumTopicSubject}}
Jeg har et problem med min mini-shetter hoppe. Hun har tendens til krafitig undervægt (var nede på 50 kg for lidt da jeg fik hende). Jeg har prøvet alverdens foder efterhånden. I starten er hun vældig glad for det, men det varer kun en måned - så gider hun ikke spise det. Hun har svært ved at koncentrere sig om spisningen, når maden keder hende. Hun vil altid spise wrap, men hun tager ikke nok på af det alene. Jeg er nu ude i en overvejelse om at have 4-5 forskellige slags foder og væksle mellem dem med overgang imellem selvfølgelig... Er det en løsning (alternativet er, at hun spiser alt alt for lidt)?
Jeg har prøvet at blande forskelligt i, og det virker i en periode. Revet gulerod, knust rugbrød etc, men det virker max en uge, og kan ikke gentages før en månedstid senere. Når hun lige er kommet på nyt foder, æder hun det rub og stub. Hun kan sagtens koncentrere sig om at spise og slikker nærmest foderbaljen. Men efter et par uger, spiser hun mindre og mindre for til sidst, kun at spise hendes gulerødder.
Alle forslag modtages. Bemærk, at jeg ikke ønsker at få anbefalet div müsli-blandinger og lignende - men ønsker råd om hvordan/om jeg kan lave foderskifte hver anden måned og skifte mellem 4-5 foder-typer. De fodertyper jeg overvejer at bruge er: Linamix, Leasuremix, islænder og ponyguf, roepiller (hun kan godt li' dem) og... Overgang imellem foderet ca 14 dage.
jan 2009
Følger: 136 Følgere: 144 Heste: 7 Emner: 470 Svar: 2.517
De 3 får tilsammen omk. 10-15 kg wrap 2 gange om dagen. Victoria holder fuld hane på, til der ikke er mere. Jeg vil skyde på at hun får ca 3-5 kg indenbors 2 gange om dagen. Men som sagt, er det foderskiftet der er spørgsmålet. Og det jeg tænker på er, om hun kan tage skade af foderskifte ofte.
jan 2009
Den wrap vi har er rigtig rigtig god. Den er special-lavet til en meget fin avlsgård. Jeg har prøvet en anden wrap-type der var mere snasket. Den vil hun ikke æde. Ad libitum er ikke en mulighed, for drngene vil så også få ad libitum, og det kan deres pondus ikke klare. Det bliver nemmere, når vi får stalden færdig, men pt er de i løsdrift.
FE hvad betyder det?
Hun får ca. 1/2 kg af islænder/pony-guf pt. får hun linamix ved siden af. Blander jeg det sammen, vil hun ikke æde det. Hun får en hel masse gulerødder og andet grønt.
jan 2009
jan 2009
jul 2008
Følger: 25 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 105 Svar: 741
du skal passe meget på med foder skift, jeg ville give den HØ & HØ & HØ-
jan 2009
Ja, hun kan li' roepiller i perioder - som de andre ting jeg nævnte. Selvfølgelig har jeg ikke prøvet alt, men har prøvet virkelig virkelig meget, og vil mene at jeg har været så meget igennem, at jeg godt kan se en tendens i hendes spisevaner.
Roepillerne har jeg kun prøvet, når Napoleon ikke spiste sine op eller når Victoria ser sit snit til at gå i dem, så jeg ved hun kan li' dem. Men roepiller feder ikke - tvært i mod. Og det er et dårligt primært foder til hende, da det jo øger tyggetiden=den tid hvor hun kan blive forstyrret og opgive spisningen. Samtidigt feder det ikke, men hvis det kan holde hende igang med at spise...
Jeg spør til om foderskifte kunne være en løsning, fordi det er den løsning jeg sådan umiddelbart kan se som mit næste forsøg. Men hvis det er en dårlig idé, må næste spørgsmål vel være, om der er nogen alternative forslag til at vække hendes appetit i mere end 14 dage.
jul 2008
men okey, -prøvede bare at hjælpe..
jul 2008
apr 2007
Følger: 46 Følgere: 42 Heste: 7 Emner: 8 Svar: 433
Pavo har en musli blanding der ikke er ret meget sukker i og uden havre.
Naturs Best, min lille hingste basse er bare helt vild med det. Kun et foreslag.
Jeg har prøvet med ret ofte foderskift men det har ikke været nogen god ting for min hest, så det vil jeg bestemt ikke anbefale.
evt. kan det ikke være fordi den måske får så meget wrap at den ikke gider fodret.
jan 2009
Labaniet: Jeg prøver betfor, men er bange for, at det virker i 14 dage og så mister hun interessen. En anden ting jeg er bange for med roepillerne er den forlængede tyggetid som også giver længere tid til at distrahere hende og i sidste ende, stoppe hendes spisen.
Jeg har prøvet vitaminer og minaraler i godbid-form, og hun spytter dem ud. Putter jeg dem i hendes spand, rør hun ikke maden.
Lucerne... Jeg har prøvet 3 slags med mere eller mindre af de gode sager i. Lister jeg det mindste i hendes mad, rører hun det ikke. Men majsensilage er faktisk uprøvet, og den vil jeg prøve. Hvor meget skal hun have?
Jeg har også prøvet fiber-p uden held.
TEAM GRO: Ved godt du bare prøver at hjælpe, men dine forslag virker bare lidt som om du ikke har læst hvad mit problem er. For eksempel, må hun ikke få motion, da hun har dårligt hjerte og skal spares så meget som muligt. Vi kan ikke forhindre hende i at slå i en lystig gallop på folden, men vi må ikke opfordre til noget som helst. Så motion for fordøjelsens skyld, ville bare være at hun blev belastet.
DORTHE J: Den kære Pavo.. ja, jeg er blevet anbefalet det før. Problemet med Pavo'en er, at jeg skal køre godt 100 km for nermeste forhandler. Og da jeg ikke har kørekort, er det et problem at binde an på at nogen vill køre mig efter foder en gang i måneden. Jeg finder det ihvertfald ikke ansvarligt at starte hestene op på et foder, som jeg ikke er sikker på at kunne skaffe. Men jeg ville dælme gerne ha en palle ud.
Wrappen får de først, når de har spist. Men problemet var også i sommers inden wrappen (men der var der jo græs).
MEN DET JEG SPURGTE OM er jo besvaret. Ingen anbefaler foderskifte når hun bliver træt af sit mad. Så jeg må jo på den igen, med at finde et foder hun kan li' mere end 14 dage. *SUK* takker mange ange for hjælpen
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 30 Heste: 1 Emner: 72 Svar: 2.770
Jeg er ikke super fan af dækner, kun i nødstilfælde hvis det er til en syg hest, en som slet ikk kan ´holde varmen eller lign., men måske du kunne prøve det...? på den måde skal hun bruge mindre energi på at holde varmen (og behøver derfor mindre energi i mad). Så vil du måske kunne køre hende på wrap og vitaminer
Just a thought
jan 2009
Ja, vidste godt, at man kunne se det på hovene. Og at mit spørgsmål om foderskifte er et udfald af desperation og skal ses og læses i lyset af at alternativet er, at hun ikke får noget at spise andet end wrap. Jeg er hysteriak bange for, at hun taber sig igen, for kampen har været så hård, og jeg vil ikke se hende gå igennem det igen. Hun er så glad nu.
Jeg bliver så glad, hver gang jeg finder et foder hun kan li' og tilsvarende modløs, når hun så stopper med at spise det efter 14 dage.
Jeg vil hjertens gerne afprøve alverdens foder, men hvad så, når jeg har været alt igennem. så står jeg med samme problem, og er ikke et hak længere.
Afprøvet i foskellige former og kombinationer er: 3 slags lucerne, æblejuice, hakkede æbler, diverse vitamin-bolcher, hakket lick-its af forskellige versioner, hakket gulerod, korn, havre, leasuremix, hestekraft, grønpiller, fiber-p, linemix, 3 slags feed support-olie, almindeligt olie, kalvevalse (den blev hun ved med at spise efter 14 dage, som det eneste, men det syns jeg ikke hun skal blive ved med, selvom dyrlægen siger 'gi' hende det da, når nu hun er så glad for det'), islænder og ponyguf, Saline Corn, hestekraft ekstra, roepiller (dog ikke betfor, men dem prøver jeg), 2 slags havens er prøvesmagt og spyttet ud. Men, som sagt, så er det jo ikke alt foder i hele verden jeg har prøvet... så jeg må jo bare videre i rækken af foder. Men det hyppige foderskifte opstår jo naturligt, hvis jeg skal blive ved med at prøve af? Derfor, har jeg prøvet at holde det til variationer af ovennævnte. Hun må ikke begynde at tabe sig igen, det er meget vigtigt, at hun får foder 2 gange dagligt, for at holde sig igang. Jeg er modløs.
jan 2009
Det der foder-program... er det... øhhh... nej, jeg forstår det ikke.
Roepillerne var ellers noget, jeg fik anbefalet for at øge spisetiden, så Napoleon var optaget af mad, mens Victoria fik sin tid... Jeg syns da også, at han bruger nok tid nu, på at spise. Men det er måske fordi roepillerne giver mig mulighed for at give ham mere og derved øger spise/tyggetid...
Jeg ahr ikke fundet nogen, der har majsensilage endnu, men leder stadig. Og så siger du korn... Jamen, hun fik oprindeligt korn (der hvor hun kom fra) og jeg blev nærmest stemplet som dyremishandler inden jeg kunne sige 'rehab'... Derefter kørte jeg hende over på Leasure-mix, hvilket jeg egentlig er lidt gal over... For jeg har nu fundet ud af, at det er til nøjsomme heste og vedligehold - og hun var så tynd. Men nå, det er der ikke noget at gøre ved nu...
Jo, hun bliver fodret inde i en spiltovs-plads (vi skal til at bygge bokse og stalden er bare en stor rodebutik lige nu, med 3 pladser hvor de kan stå mens de bliver fodret)... Problemet er, at hun mister koncentrationen når napoleon står og skaber sig vbed siden af.
Men, jeg er kommet på en lidt alternativ plan, og vil gerne høre folks/din mening om den...
Hun er jo meget glad for sit foder i korte perioder og jeg foreslog foderskifte. Dårlig plan. Men hvad nu, hvis jeg lavede en blandig af 3-4 slags foder (vil oprette en ny tråd om foderforslag evt.) og så skiftede mellem de 4 slags så der var en af foder-slagsen der var det dominerende foder - og når hun så blev træt af det, kunne jeg øge en af de andre slags i den faste blanding... giver det mening???
apr 2007
Følger: 46 Følgere: 42 Heste: 7 Emner: 8 Svar: 433
Som sagt, det kunne være en god løsning.
foderskift - hvor tit??
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside