{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.215 visninger | Oprettet:

Hvornår bør man ifole? + andet {{forumTopicSubject}}

Hej med jer smiley
Min plan er, at Beauty skal ifoles i år, ved DSP hingsten CE Roberto.
Nu er det så jeg vil høre jer, om I kan hjælpe mig med nogle af mine spørgsmål smiley

Hvornår er det bedste tidspunkt at ifole på?
Bør jeg allerede nu tage kontakt til ejeren af hingsten, hvis ikke, hvornår gøres dette så?
Er der andet jeg bør gøre/være opmærksom på?

Jeg har aldrig selv stået for dette, trods det at vi ofte har haft hopper i fol. Der har vi så bare fået bedækket vores hopper, ved bekendtes eller vores egne hingste. Så jeg er lidt blank på området mht. selve ifolingen smiley

Jeg håber I kan hjælpe mig smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår bør man ifole? + andet
  • #1   28. feb 2009 Snak med hingste ejer nu og "reserver" en bedækning ca. der omkring hvor du regner med at ifole.. Vi ifoler gerne i maj/juni for så kommer føllet i april/maj, hvor det begynder at blive varmt og så kan de gå at hygge sig hele sommeren udenfor...

  • #2   28. feb 2009 Kontakt hingsteejeren nu,så I i fællesskab kan planlægge hvornår din hoppe skal komme.

    Det bedste tidspunkt for foling er når vejret er lunt udenfor,ellers er der meget passen af føllet som ikke kan tåle lige nu at være ude så meget (jeg har føl nu:-)).

    Så hvis du får din hoppe bedækket i maj/juni, så går hun ca. 11 mdr. april/maj er gode måneder at få føl i syntes jeg,du kan jo også vælge at få den senere (sommer føl),bare altid tænk på at din hoppe går 11 mdr. ca.

    Få også taget en svaber test i hoppens skede (det gør dyrlægen), så du er sikker på at du kommer med en "ren" hoppe.

    Typisk vare brunsten i ca. 6 dage + -,og bedæk hver anden dag er en god ide`.

    Vil du vide mere kan du bare skrive:-))

    Hilsen
    Marianne


  • #3   28. feb 2009 Vil også sige maj/juni, for at de ikke skal komme mens der stadig er risiko for frost.

    Kontakt hingsteejer allerede nu, er det en "travl" hingst kan der jo godt være booket meget op allerede.

    Jo før du giver besked, jo større er chancen for du selv kan afgøre tidspunktet...


  • #4   28. feb 2009 Mange tak for jeres svar, det var til stor hjælp! smiley

  • #5   1. mar 2009 Jeg skal også lige høre jer, om det er mere besværligt med frostsæd, og koster det ikke også rimelig meget at få dyrlægen ud og sådan?

  • #6   1. mar 2009 vi starter i april.

    Hvis du vil bruge frostsæd, skal hoppen forbi dyrlægen ikke omvent.

    Hvis det er kølesæd, så kan det blive sendt til din adresse og dyrlægen eller inseminør kan aflægge dig et besøg.


  • #7   1. mar 2009 min skal ifoles når hun får sin nr. 2 brunst her snart for det har hingsteejeren skrevet at jeg skal så den snart kan komme ifol, men det er meget forskelligt for nogen gør det meget tidligt og andre sent men der er mange som nedkommer i januar, har faktisk hørt om en som nedkom 1. januar (min fødselsdag) smiley haha

  • #8   1. mar 2009 Den hingst jeg har valgt, bedækker ikke naturligt.
    Er der nogen der ved, hvor meget jeg ca. skal sætte a,f til insiminering og sådan?


  • #9   2. mar 2009 Dersom du gerne vil vise dit føl frem til følskue - da bør du lige undersøge, hvornår det finder sted i dit område.

    Føl gør sig rigtig godt når de er helt små altså ca. 3 uger. eller når de er 3 mdr. så ifol så føllet kommer i måneden før eller 3 måneder før følskue.

    Tal allerede nu med Lars Andersen, CE Robertos ejer.


Kommentér på:
Hvornår bør man ifole? + andet

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce