{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.294 visninger | Oprettet:

Hvornår bør man indspringe sin hest? {{forumTopicSubject}}

Hej alle :)

Jeg har været med til at tilride min part som vi startede med at tilride i foråret. (Han blev 4 i foråret).

Vi kan nu skridte og trave og styre nogenlunde rundt. Vi kan også galopere men det er en stor volte vi rider rundt på og her er hans balance endnu ikke så god.

Jeg er påbegyndt bom træning og har sat spring op hvor det er en bom på jorden som han tager uden problemer.

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at begynde at springe på ham (i det små og evt. kun bomme på jorden (Jeg har ikke forstand på at indspringe så jeg vil have undervisning).

Ville i mene det var fair at gå igang?
Selvfølgelig i hans tempo.

Mvh Isabell


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår bør man indspringe sin hest?
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #1   4. okt 2017 jeg mener at hesten bør have sin grundridning på plads i dressuren, dvs. være styrbar i alle gangarter, rides på volter af forskellige størrelse, temposkift, og være fuld styrbar i halve og hele parader, også er det selvfølgelig vigtigt at hestens balance er god.

    man kan sagtens introducere hesten for spring inden, men videre udd. bør først ske når dressuren er på plads, da det er alfa omega for en god oplevelse og en god springhest.


  • #2   4. okt 2017 Jeg ville vente, men hvis I har mulighed for det, så løsspring ham.
    Han er kun 4, det er ret meget på kort tid, og han er slet ikke færdig udviklet som 4 års. Så vent - ville være mit bud. Samt, med galoppen så ikke volter, men rundt på hele banen i let sæde. Så langsiderne. Det er den bedste måde at lære ham at blive fortrolig med galoppen med rytter på, men selv der ville jeg vente til at han har nogenlunde styr på balancen uden rytter.

    Men det var et sidespring, som du ikke spurgte til smiley

    Vent med at hop med andre ord.


  • #3   4. okt 2017 Det er også hele banen jeg mener men ikke på hovslaget, så på den måde stor volte smiley

    Men ok, jeres svar giver mening. smiley


  • #4   4. okt 2017 Vel jeg påbegyndte små cavalettier med Tindur da han havde galoppen på plads. Dvs. Han galoperede fint på 15 meter volter, og ellers som AMT også skriver. Jeg er dog ikke selv andet end en nybegynder i spring. (Havde kun sprunget 80cm enkelt spring på pony som det højeste) og Tindur fangede ikke fidusen med at springe som min tidligere hannoveraner hoppe der var avlet til det. Jeg var den første der sprang på hende, det var bare noget vi gjorde og det var legende let for hende. Sådan var det ikke for Tindur og jeg måtte sande at min erfaring kom til kort. Så han blev i foråret sendt i spring træning. Vi havde haft en øv start på året hvor vores sadel røg i jorden og jeg kunne ikke ride på 6 uger. Han blev her longeret. Da sadlen var i orden havde jeg 6 uger på at få ham i form inden han skulle i træning. Forinden sadlen røg i jorden havde han haft sin årlige juleferie. Så han var ikke i samme form som før jul. Jeg tog de 6 uger i skoven og trænede konditionstræning og muskler. Jeg tænkte overhovedet ikke på at ride ham på banen.. Da han kom i træning fik jeg at vide at han overhovedet ikke havde galoppen på plads og balance til banen.. gæt hvem der var chokeret da han var så god før jul. smiley og der var intet i skoven..
    Anyway..det jeg vil frem til er at sørg for at hestens balance og galop er på plads, og har hesten det svært så få proff på smiley

    Mvh TT


    profilbillede
  • #5   4. okt 2017 Alderen ville jeg gerne begynde at indspringe hvis ellers vækst osv. spiller som det skal og ikke giver problemer. Men synes det lyder til i skal have noget mere balance i galop smiley Jeg ville også ride ned af langsiderne i galop med den unge/urutinerede hest.

  • #6   4. okt 2017 Når hesten er stabil i alle 3 gangarter, det vil sige har balancen til at gå på volter i alle 3 gangarter, osv som AMT siger..

    forstå sænk tempo, øg tempo og parade i alle 3 gangarter og ikke rende med hovedet i sky..

    det vil gavne dig og hest på længere sigt at få grunddressuren på plads inden i begynder at springe..

    bomme er okay det kan hjælpe rigtig meget med muskler og balance men mere ville jeg ikke


  • #7   6. okt 2017 Som 4 års ville jeg sagtens mene du kunne springe lidt små spring smiley Bare pas på ikke med at gå for stærkt, det gjorde jeg nemlig med min. smiley
    Men som alle de andre skriver, så brug ½ måned og få styr på balancen, og så vil jeg godt mene du kunne begynde lidt langsomt smiley


  • #8   23. feb 2019 for at du har noget at sammenligne med så skal en 4 års kunne gå 100 cm i spring hvis de skal gå championat, jeg rider en som er 3.5 år og vi sprang for anden gang igår og der sprang vi bane hvor højest spring var 75 cm på oxer
    men handler jo om hvilket forarbejde der er lagt, han har løssprunget hele sit liv og har ekstremt nemt ved det, jeg har altid indsprunget og fået spring undervisning når vi er påbegyndt galop i dressur, simpelthen fordi spring giver helt vildt til deres balance og styrke. men se på Hvor udviklet hesten er. men skal man følge kravene for heste så skal de som 4 års gå 100 cm og som 5 års 120 cm og 6 års 130 cm


Kommentér på:
Hvornår bør man indspringe sin hest?

Annonce