469 visninger
|
Oprettet:
Hest forhold til andre dyr? {{forumTopicSubject}}
Jeg har tit hundene med når jeg rider tur på min pony Sherif, og det tager han helt med ro, men idag da en af hundene kom for tæt på ham lagde han ørene tilbage(Men bed dog ikke eller noget), og dette fik mig til at spekulere lidt på hvordan heste egentligt ser på andre dyr?
Heste ser jo ikke mennesket som en hest eller nogen form for artsfælle? Men hvordan ser de på andre dyr som bla. hunde, katte, køer osv.?
Nogen der ved noget omkring dette?
Meget gerne link, eller ihvertfald oplysninger om hvorfra du har din viden.
- Signe.
maj 2007
Følger: 74 Følgere: 87 Heste: 10 Emner: 148 Svar: 1.979
derfor hvis vi giver den en god oplevelse med en gravhund vil den ikke kunne forbinde den oplevelse med rottweileren, men den vil måske kende lugten og være knap så nervøs som hvis den aldrig have haft oplevelse med noget lignende.
Nu tænker man jo nok at heste kan genkende hinanden, men i princippet hvis man havde en hest der aldrig havde mødt en shetlandspony og man vaskede denne i lugtende shampoo ville hesten sikkert ikke vide at det var en hest før den havde undersøgt sagen nærmere. (nu ved den ikke at det den er er en hest, eller at andre er en hest ligesom den)
Hesten er nødt til at få positive erfaringer med en form før den kan genkende det som noget den har lyst til at være sammen med. når man første gang sætter køer og geder sammen med heste kan man se de først holder afstand til hesten har set dem lidt an og fundet dem ikke farlige, senere kan venskaber udvikle sig mere eller mindre ligeså godt som med en anden hest, måske bortset fra gnubning og andre "hesteadfærd" ikke kan optræde da hesten og geden ikke har samme sprog eller vaner..
jun 2006
Følger: 68 Følgere: 88 Heste: 4 Emner: 66 Svar: 750
jun 2007
Følger: 49 Følgere: 47 Heste: 7 Emner: 40 Svar: 121
hvordan ser heste - mennesker?
Altså min ene hest " Mr. swing king" han elsker en hund der er på Blueberryhill, han nusser den og gør den intet.. men min egen hund er han ikke rigtig så vild med,. såé ved det ikke..
maj 2007
Følger: 74 Følgere: 87 Heste: 10 Emner: 148 Svar: 1.979
derfor opstår den teori også at nogen heste er bange for mænd. Groft så har mænd jo en gennemsnitshøjde og bygning, som hesten måske kan forbinde med noget dårligt der er sket med en enkelt man af den type, men samtidig har den ingen dårlige erfaringer med den lille 7-årige pige, der let kan omgås den.
Hest forhold til andre dyr?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside