{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.127 visninger | Oprettet:

Fiddibussen skimler?!?! {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg er oprigtig bekymret for sommer-looket 2009 på Fiddibussens Ryo-tæppe kollektion... Hun er ved at smide sin vinter-pels (pyh det er hårdt med alt det striglen) og til min skræk (er det til min skræk eller er jeg glad?!?!) kan jeg se - uden tvivl - at alle hendes sorte pletter er blevet skimlede under vinterpelsen. Gir' det mening? Jeg ved ikke hvordan jeg ellers skal forklare det - hun er nærmest merle-farvet i alle de sorte områder..? Det gør jo, at næste års kollektion bliver en anelse anderledes i farvespillet, men det gør jo også, at jeg undres, og ikke kan finde ud af om jeg skal være glad eller ked af det... betyder det for øvrigt, at hun er homocygot? Trækker det op eller ned til kåring og - tillægs-spørgsmål: Er hun lidt kort-halset som farmand? Jeg er altså lidt i tvivl om det hele. Elsker jo min Fiddibus under alle omstændigheder, men jeg er lidt mystificeret og tænker også, om hun er en forvandlings-bolche hest - og i så fald, opstiller jeg et lotteri til næste vinter hvor man kan sætte penge på hvilken farve hun bliver i sæson 2010 (det år hun skal kåres! Håber lidt på Lilla...)
Ej, seriøst... forklar lige det her for mig, tusind tak!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fiddibussen skimler?!?!
  • #1   11. apr 2009 Det lyder virkelig sygt xD ogs lidt sjovt :b men ved ikke noget om det :b

  • #2   11. apr 2009 Mange tinkere har hvide hår i deres sorte pletter uden at bliver skimler... Vi har haft 6 af den type og ingen er blevet skimler;-) Et føl er dog blevet skimmel broget, men det kunne allerede ses som 4 mdrs... hende kan du se herinde... hun hedder Athene:-)

  • #3   11. apr 2009 Hmm.. syns ikke jeg kan se hende... der er mange Athene når jeg søger generelt og kan ikke se hende i din profil, men jeg er muligvis blind...
    Jeg bliver nød til at understrege, at vi ikke snakker enkelte hvide hår... vi snakker hver 3. hår eller der omkring.
    Håber godt n ok, at der er nogen der kan svare på mine bekymringer/spørgsmål/forundringer


  • #4   11. apr 2009 det er stadig normalt;-) Linker hende lige til dig;-)


  • #5   11. apr 2009 http://hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=89749

    Her er Athene:-) Du kan se følbillederne;-)


  • #6   11. apr 2009 STikkel-håret.. er det det det hedder?
    http://tinkere.piczo.com/?g=33703335&cr=2
    billeder af hendes forfædre... Jeg tror ikke de er skimler imellem - så er hun ikke homocygot..? eller? Og er jeg glad for stikkel-hårene eller er jeg ked af det? Og er hun kort-halset? Bliver hun mere stikkel-håret??


  • #7   11. apr 2009 hun bliver næppe mere stikkelhåret...
    Og vær bare glad... Hun er jo såååe smuk den pige!


  • #8   11. apr 2009 Det er Picasso's stamtavle-ting... jeg kan ikke se/vurdere om der er stikkelhår og jeg ved ikke om det er godt og ehhh... Sorry, det er vist ikke så let at være jer med det her spørgsmål...

  • #9   11. apr 2009 Hejsa,
    Carona har tendens til at skimle på en plet på bagparten (mener jeg). Men synes nu altid Fiona har været dyb-sort overalt, pånær en lille plet på bagbenet.

    Korthalset?? Bestemt ikke. Hun har en utrolig velansat hals med god muskulatur af en hoppe. Hun har selvfølgelig ikke en lang DV-hals, men nej. Jeg ville bestemt ikke sige hun har en kort hals!!! Hun vokser jo helt vildt nu her, så hun ser muligvis bare lidt kejtet ud. smiley

    Knus Jeanette


  • #10   12. apr 2009 Ja, jeg syns jo også, at hun er fantastisk smuk - med en perfekt hals - selv hendes prutter er perfekte! Men dyb-sort er hun ikke mere smiley Hun er skimlet/stikkel-håret/hvert 3. hår ca på hele bagparten i alle de sorte pletter. Jeg er kommet frem til, at jeg syns det er super sejt. Men blev da overrasket da damen smed vinter-tøjet... Det er måske sådan fyre har det når de slæber en pige med hjem fra byen og hun smider wonder-bra'en - det er helt fint, men ikke hvad man regnede med... Ej, det var da en dårlig sammenligning... Jeg er bare fuld af forundring, for ja, hun var dyb-sort på pletterne da jeg købte hende - tilbage til teorien om at min hest er forvandlings-hest - i hendes papirer står der jo også brun-broget smiley
    Men hvis hun skimler så er hun vel homocygot? (for pokker - har lige lært det udtryk og skal vide om det er brugt korrekt)..
    Har I et bud på, hvor meget af hende der kommer til at skimle? Man kan for øvrigt ane det på de nye billeder jeg har lagt ind under hendes profil på stalddeluxe.dk... Og her er den famøse klø-pind også - under stald DE FUN


  • #11   12. apr 2009 Hej alle.
    Jeg ville barenævne, at Carona ( Fionas mor) er totalt skimmel broget over det hele.
    Kram Mia


  • #12   12. apr 2009 Riga(min gamle) hendes mor var osse stikkelhårsbroget:-) Men riga er kun let:-) Er herinde som Agerhøjs Chivas von regal

  • #13   12. apr 2009 Jeg har lagt billeder ind af min forvandlings-hest på min hjemmeside ( www.stalddeluxe.dk). I Fionas profil er der et link til billeder, hvor I kan se den nye farve under linket Fionas forvandling (man må ikke linke direkte her inde fra, må man???)
    Jeg vil gerne vide, om det er godt eller skidt at hun er blevet stikkel-håret og om det er stikkel-hår og ikke mindst, hvad hun så er for en farve-betegnelse...


  • #14   12. apr 2009 Ja, jeg mente selvfølgelig, at Fionas mor Carona er stikkelhåret. Man kommer let til at rode rundt i de forskellige betegnelser.
    Jeg har kun fået at vide, at stikkelhår var særdeles attraktivt. Men lige som så meget andet vil der være en million meninger.


  • #15   12. apr 2009 MIA: Så kan vi to om ikke andet danne en klub for fans af stikkel-hår... Og så... i hendes pas står der jo at hun er brun-broget. Nu er hun stikkel-hår's broget (for er hun ikke det ud fra billederne?)... Skal det registreres om? Og betyder det, at hun er homocygot eller er det kun hvis hun havde en brun stikkel-hår i generne også? Er det helt normalt at de skifter farve og kan man håbe på polka-prikker næste år?

  • #16   12. apr 2009 Ja, jeg syns ski også, at det er helt vildt. Jeg har lige været ude og aften-strigle hende (2 gange strigling om dagen pt... eller burde det hedde plukke), og hun bliver mere og mere stikkel-bær... Satser stadig på Polka-prik til SS 2010

  • #17   13. apr 2009 Hej Pauline!

    Jeg tror, du har misforstået betegnelsen for homocygot. Det er en betegnelse for farvegener, som betyder at afkommet altid vil blive broget. Ikke hvordan hun bliver broget .-D

    Mht farven i passet kan det muligvis tilføjes at hun har tendens til at skimle. I min shirehoppes pas står der "Sort med ..." og "med tendens til at skimle". Det gør hun ikke, men det var vurderingen fra føl.

    Du skal nok blive glad for farven uanset, men du opnår ikke den tydelige farve, som man ses hos andre. Hvis Mia's Carona er Fionas mor, så kunne det godt se ud som om at hun vil få en del stikkelhår.

    Vh Louise



  • #18   14. apr 2009 Hej igen.
    Ja jeg undrer mig da også. Da hendes føllebølle ples forsvandt blev hun nærmest maghonig farvet, for så at blive sort, for så tilsyneladende at skimle. Hvad mon det ender med?


  • #19   14. apr 2009 Ja, hun ændrer da vist lige lidt farve, den lille bølle. Mens vi havde hende, var hun KUL-sort, helt dyb sort. Undtagen lige en smule på det ene baglår. Men kan da godt se at hun skimler temmelig meget nu.
    Faktisk tror jeg at hun snyder os alle og ender ud med at blive en lyserød hafferlaf ligesom den fra Peter Plys! smiley


  • #20   14. apr 2009 Jeg igangsætter en spille-pulje hen mod vinter-pels-sæsonen... Jeg syns altså at det er lidt sjovt. Lige først, var jeg lidt ked af det, for jeg havde jo en anden farve i mine drømme - men jeg er altså blevet lidt forelsket i de stikkel-hår. De matcher hendes øjne på en rigtig flot måde... Det er som om at de stikkelhår passer endnu bedre til hende, end ren sort/hvid-broget. Hun er bare så smuk og god den lille pige. Ehhh.. jeg kunne bare fortælle de dejligste historier fra de sidste par dage. Hun har bare været en engel - på en Fiona-agtig måde.

    LOUISE K: Ja, du har delvist ret - jeg har ikke helt 100% fat i det. Jeg vidste godt, at det var det med generne, men troede, at det også kom til udtryk i hendes måde at se ud på - altså, at moderen (og jeg kan godt se det nu - specielt hvor jeg skriver det - at det er lidt dummernikset) hvis hun var andet end et mønster/farve så havde anlæg for at give det videre (og sammenfattet med at hendes far var brunbroget)... Hun har jo nu så stikkel-hår (som da er en anden gen-type/ting, ik?)
    og en sort broget mor og brun far. Så jeg tænkte om det så gjorde hende til homocygot... Men det måler man kun på forfædrene? Jeg troede også, at Homo var flere-farve og hetro en/to farve-gen. *SUK* det er altså ikke så let at forstå åbenbart. Dumme mig.



  • #21   15. apr 2009 Pauline - det kan man ikke gå ud fra. 2 x broget kan sagtens give ensfarvet. Du kan få DNA_undersøgt Fiona for om hun er homozygot - det er praktisk nar man nu er så meget obs på farve-avlen, men for en som dig, som har en af de skønne tinkere, så er ensfarvede eksemplarer lige så gode som de andre. Modsat pinto-foreningen, som selvfølgelig ikke avlsgodkender ensfavede hingste, kun hopper. Men avlsforbundet her er også prima baseret på farveavlen.

    Jeg er ikke ret så sikker, når det kommer til stikkelhår - men dem finder du også mange eksempler på. Min frederiksborger er rød med stikkelhår (de kan kun ses, når man ved det), men det står i hans pas som en del af farvebeskrivelsen.



Kommentér på:
Fiddibussen skimler?!?!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce