{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.120 visninger | Oprettet:

Muligvis svær at ifole - HJÆLP {{forumTopicSubject}}

Hej alle avlere.

Jeg har en hoppe som gerne skal ifoles i år, og da hun er 13 år og ikke tidligere har haft føl skal det meget gerne lykkes.

Da jeg købte hende skulle den have været i fol og havde været til hingst to gange året før og skulle være skannet i fol anden gang. Men ca. 3 md. før foling, (ca. købstidspunkt) var de ikke klar over om den var i fol eller ej, hvilket hun viste sig ikke at være.

I dag har jeg så fået at vide af en anden, af de flere gange skulle have forsøgt at ifole hoppen men uden at det har kunne lykkes, derfor sidder jeg nu og bliver lidt urolig.

Hun må jo umiddlebart være svær at ifole og få til at holde på føllet. Men med den besked jeg fik har de jo tydeligvis heller ikke tjekket alt for meget op på hoppen, når man så sent i forløbet kan være i tvivl om den er i fol eller ej.

Nå, men mit spørgsmål er så, hvad kan jeg gøre for at hjælpe hende med at komme i fol og forblive det. Jeg ved man kan give hoppen en hormonindsprøjtning, men er der andet jeg kan gøre, fx fodertilskud eller lign., og hvilket foder vil være bedst mens den er i fol.

Det gode er at jeg selv har hingsten til hende, og der må vel være størst chance ved naturlig bedækning, men er der nogen der har erfaring med tallene/chancerne for succes ved naturlig vs. inseminering og er det smartest at bedække ved hånd eller skal jeg forsøge om de kan gå sammen på fold?

Mit sidste spørsmål ligenu er, hvor tidligt efter bedækning man kan scanne hoppen, for at få svar?

Ved godt det blev lidt lang, men vil sætte meget pris på enhver hjælp og alle råd


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Muligvis svær at ifole - HJÆLP
  • #1   9. maj 2009 Den største chance er at du lader dem gå sammen hele sommeren.. Hoppen skal have et foder der er specielt tilpasset drægtige hopper og så skal hun være passet med vaccine og ormekur og gerne have en abortvirus sprøjte...
    Og tjek gerne op på hoppen undervejs, med jævnlige håndprøver og scanning..
    Men uanset kan det stadig gå galt.. Vi mistede et føl i går og dyrlægen måtte trække det døde føl ud af hoppen selvom han for 14 dage siden håndprøvede hende og sagde at alt var perfekt og stort set ikke kunne gå galt..


  • #2   9. maj 2009 det første man skal tjekke før ifoling er en svaberprøve!

    hvis din hoppe ikke er ren = ingen føl og ingen chance for det for bakterierne slår de små sædceller ihjel øjeblikkeligt!

    så vil jeg råde dig til at få din hoppe helbreds undersøgt, altså lyttet på lunger, hjerte og lade dyrlægen mærke, kun dyrlægen kan give grønt lys for ifoling!

    13 år er ingen alder, min hoppe blev ifolet første gang sidste år som 17 årig, hun havde kun en cyste ældre heste har omkring 10 eller derover, sundt og godt hjerte og lunger, i god form og smidig så han kunne ikke se nogen grund til hun ikke kunne få føl..

    og hun er ifol efter 2 portion ved inseminering, hun var før mega beskidt i livmoderen og da hun var ren blev hun ifol med det samme..

    nu skal den dumme hest så bar få føllet ud nu smiley 14 dage over tid i morgen..


  • #3   9. maj 2009 HA` min gik 1 måned og 3 dage over tid og folede et dødfødt føl (døde af iltmangel i den face hvor det vænner sig så det kan komme ud...
    Hvad med at tage en biopsi af hoppen...


  • #4   9. maj 2009 Som Sjalodde siger...
    1) Først skal hoppen tjekkes at den er ren i svaber...
    2) på 16 - 18. dagen efter bedækning kan dyrlægen scanne for tvillinger/ drægtighed. Det er vigtigt at dyrlægen tjekker inden 18. dag, da æget sætter sig fast på 18. dagen. Tvillinger sætter sig ofte ved siden af hinanden og dermed kommer man let til at klemme begge æg.
    3) Håndprøvning på både 70. og 90. dagen.

    Nogle Hopper skal stimuleres af hingsten for at få en ordentlig brunst med ægløsning, (brunst uden ægløsning kan forkomme), så hvis de kan gå sammen så prøv, men vær obs på hvornår hingsten bedækker, pga senere scanning.
    Kommer hun ikke i foel, kan man give homoninsprøjtning... Men hvis hoppen er ved godt huld, får de vitaminer/ mineraler hun skal have og er den stabil, (altså ikke en hoppe der stresser let) så burde du have gode chancer for ifoling.
    Håber du kommer igennem, for inlæget blev lidt langt... *S* Held og lykke.


  • #5   9. maj 2009 for det første ville jeg få lavet en livmoderbiopsi på hende , så du er 100% sikker på hun er i orden.
    Hvis problemet er at hun har svært ved at holde på føllet, kan man give regumate fra 2 døgn efter den er bedækket/insemineret og 40 dage frem.


  • #6   9. maj 2009 1 MÅNED OG 3 DAGE :O:O:O

    Jeg ville overveje at få sat fødslen i gang! :S


  • #8   9. maj 2009 min hoppe blev syet fordi hendes skede fik indad så hun meget nemt fik bakterier derind

  • #10   9. maj 2009 Mange tak for alle de gode svar. Er jo lidt på herrens mark for det er første gang en af mine egne heste skal ifoles.

    Jeg vil helt sikkert få fat i en dyrlæge og få hende tjekket, og så ellers gøre det så godt for hende så mulig. ¨

    Igen, mange tak allesammen smiley


  • #11   9. maj 2009 Var godt du kan bruge nogle gode råd! (:

    kan ærlig indrømme at for 1 år siden vidste jeg ikke en skid om ifoling osv, men vi ringede til dyrlægen og fortalte vores plan og han sagde at hvis vi gav en kop kaffe kunne vi snakke om det hele smiley

    og han har hjulpet os siden bedre dyrlæge findes ikke!

    men få fat i dyrlægen og fortæl dine planer så er du allerede langt


  • #12   9. maj 2009 Du skal få taget en svaberprøve for at tjekke at hun er ok.
    Og så er der ellers ikke meget andet du kan gøre. Bare sørge for at hun er fosret godt og får sine vitaminer smiley


Kommentér på:
Muligvis svær at ifole - HJÆLP

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce