{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.621 visninger | Oprettet:

Hale problem og andre hårede ??? {{forumTopicSubject}}

Jeg har vendt det før, men efter at ha' handlet efter alle de gode forslag der er kommet uden at det har hjulpet, stiler jeg nu spørgsmålet igen - nu suppleret af endnu flere hår-rejsende spørgsmål...
Fiddibussen's rumpe klør - eller halen... Det er nu så slemt, at de første 10 cm af halen er kløet helt væk, efterladende små stik-hår og afrevne stumper molestreret hale... Der er ingen tvivl om, at halen klør - eller rumpetten, men hvad er mon grunden? Hun har fået ormekur. Hun er blevet checket for utøj, hun er blevet vasket for utøj, selvom der ikke var nogen. Hun bliver smurt med Aloe-Vera et apr gange i ugen, i håb om, at det stiller kløen, hun er blevet vasket i måsen (blidt) et par gange, hun bliver kløet amok inde på hale-roden... Men hun bliver ved. Hun smadrer sin smukke hale, og jeg kan ikke finde ud af hvad jeg skal gøre. Er der nogen bud på hvad jeg nu skal gøre? Jeg har også prøvet at skifte foderet (er stadig i gang med blid overgang) fordi der var en der kom med et godt understøttet bud om at det var alle de proteiner der var i føl-foderet der kunne være grunden. Jeg er ved at være helt panisk. Hendes smukke hale!

Hvornår får hun en pandelok? Hun ligner stadig en is-buk i panden....

Til min store skuffelse, er der ikke kommet et overdådigt overskæg endnu.. hvornår begynder de at lægge an til det???


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hale problem og andre hårede ???
  • #1   25. maj 2009 Kan det evt. være mitter der bider hende? Vi har mange af dem for tiden og de bider jo helt vildt i solopgang og solnedgang. Tror ikke de har sommereksem bare fordi de reagere på mitterne. Håber du snart får en flot langhåret hoppe:)

  • #2   25. maj 2009 Jeg har fået det råd at smører haleroden i babyolie :o)

  • #3   25. maj 2009 har du haft dr dyr ude?
    Da potte begyndte at klø sin hale sprøjtede jeg ham ONTLINE spray og så holdt det op.


  • #4   25. maj 2009 Yup... Dyrlægen har været her 2 gange. Mitterne har vi også, men problemet startede inden mitte-sæsonen... Han checkede for utøj, sommer-eksem og orm...

  • #5   25. maj 2009 Hej min ven.

    Den kan jo være skab altså mider eller svampen, det kan godt klø på dem. Det eneste der kan give dig et fuldt og korrekt svar er at dyrlægen tager et skrab på stedet, hvor lille musen klør sig, og tjekker det i mikroskop.

    Mht. pandelok og skæg, så vokser de jo frem til ca. 5 års alderen og det er faktisk frst her over vinteren der rigtig er sket noget med Kenya´s behåring, men bare vent til kåringen til september, så kan hun være hårmodel med alt det garn ;o)


  • #6   25. maj 2009 Team T & Charlotte M
    Kender en Tinker der gør det samme som din.
    Ejeren havde prøvet ALT i cremer, sæber, sprays osv., og betalt mange mange penge for disse produkter, så fik hun taget et skrab af huden og det viste sig at det var skab og en kombination af begge slags altså både miderne og svampen, dette bliver nu behandlet efter foreskrifterne, og det virker


  • #7   25. maj 2009 Hvad har i sprøjtet med mod skab ?

    Husk er det miderne skal de behandles på en måde, og er det svampen på en anden.

    Ja det kræver at man stoler på sin gode dyrlæge, for de skal faktisk skrabe med et skarpt blad helt ned gennem huden, til det begynder at bløde for at få det hele med, (hesten er selvfølgelig bedøvet )


  • #8   26. maj 2009 Tror du skal prøve at behandle for skab, få fat i noget sebacil igennem din dyrlæge, da det er på recept. Du skal vaske det i 3 gange med 8-10 dages mellem rum...

  • #9   26. maj 2009 Vil også sige du skal have dyrlægen med ind over.

    Hvis det var min hest ville jeg starte med at få lavet en ny gødningsprøve der skal analyseres. Mange orm er resistente.

    Dernæst ville jeg insisterer på et skrab af området.

    Det er ikke en god ide bare at prøve sig frem når det er så slemt.

    HIlsen Helle


  • #10   26. maj 2009 Raps olie i haleroden! Har hørt fra mange at det hjælper mod kløen og "morgenhåret" samtidigt. smiley

    Jeg har aldrig mødt en hest i denne race som ikke klør bagdelen.



  • #11   26. maj 2009 Jeg fik anbefalet at bruge Frontline Spray til hovskæget af dyrlægen for at tage kløen.

  • #12   26. maj 2009 Hej Pauline,
    Det lyder da godt nok træls med den lille Bus!
    Som du ved, fra da du var ude at kigge hende, snakkede vi meget om, at man godt kunne blive lidt bange for hende, hvis man ikke kendte hende og så gik ud på folden til hende. For hun kan komme henimod dig i rask trav, for så at vende om på en 5-øre og så komme bakkende hen imod dig. -Men bare for at blive kløet liiiiiige på numsen, hvor hendes eget lille hoved ikke kunne nå om. Og da vi var ovre at se hende som føl, gjorde hun det samme. Og det samme gjorde vores hingsteføl da det var lille. Nu kan kan godt lide at blive kløet deromme, men han kan godt få nok og så drejer han om og vil hellere nusses på øjnene (?!). smiley
    Jeg ville måske også smække noget baby-olie i halen på hende, så den er godt indgnedet med det. Og når du siger du har haft dyrlægen med ind over, så er det jo lidt mærkeligt..

    Mitter? Nja... Det tror jeg næsten ikke det kan være, da de jo ikke kun sætter dig i halen, og som Berit siger, så synes jeg også det lyder usandsynligt med skab. Men jeg vil ikke sige mig fri for at det kan være det.

    Jeg tænker lidt ekstremt og sikkert temmeligt ulogisk.. Men kan det være en "besættelse" for hende? Altså at hun bare TROR at det kløer så voldsomt? Jeg ved det ikke, men har selv lige skrevet opgave om indbildskhed, og man kan altså bilde sig selv mange ting ind. -Men om heste kan?? I have no idea! smiley Det var bare en tanke der strejfede mig.

    Lad os endelig følge med i mysteriet!

    Knus Jeanette


  • #13   26. maj 2009 Prøv at smøre hende med kløestillende salve, f.eks. Xylocain, som fås i håndkøb på apoteket, og samtidig bede din dyrlæge om en recept på Prednisolon, 25 mg. Det er et binyrebarkhormon, som kan lindre kløen, så hendes hale får lidt ro til at komme sig.

    Xylocain virker lokalbedøvende næsten øjeblikkeligt uanset årsagen til kløen.

    Tal dog lige med dyrlægen først, om han er enig heri. Medicinen er hundedyr (250 kr. for et glas med 100 tabletter. Min lille shetter får 6 tabletter om dagen mod sommereksem). Men det VIRKER!!

    Hvis hun holder op med at klø sig i perioden, så skyldes det jo nok en form for eksem eller hudsygdom. Prednisolon gives i forbindelse med eksem, allergi, nældefeber osv.

    Håber, at I finder en løsning.

    Venligst
    Betina


  • #14   26. maj 2009 Ofte er det fordi at huden er tør... Jeg plejer at smøre olie ind i halen for at give den fedt og fugt...

    Hvad angår overskæg, kan du huske jeg lagde billeder ind af sheiken der var et år og med stort overskæg? Langt fra alle tinkere har denne flotte hårpragt, og hvis hun ikke udviser tendens til det er der jo chancer for at hun ikke får.....


  • #15   26. maj 2009 Nu vi snakker om olie....

    Vil det så ikke være det helt rigtige, at gøre selve huden fugtig (vaskes) inden man påfører olien? Olien holder jo på fugtigheden. Der er vel ikke fugt i olien???
    Det er jo ligesom creme til mennesker, det skal man jo også smøre sig ind i EFTER badet. Så man holder på noget af fugtigheden i huden.

    Er jeg helt forkert på den?


  • #16   26. maj 2009 Ann P: Det har du ret i:-) Jeg glemte lige at skrive at jeg plejer at vaske halen først:-) Så al snavs og gammelt hud er væk;-)

  • #17   26. maj 2009 Hold da op! Det var virkelig mange gode råd og bud... Jeg er MEGET GLAD for jeres bidrag, og vil tage mildeste løsning først, og se om det hjælper (og for øvrigt, hvor blev sommeren af???).

    Hun er i ret god stand generelt (i skulle bare se hende - hun er nærmest gået fra at være føl tl at være en lækker lækker dame på under en uge - hun er så fantastisk flot at I ville tro det var løgn - kommer der da ikke snart nogen og ser hende???), og ikke noget kløen i hov-skægget, så jeg tror heller ikke helt på skab-teorien, men men men, intet er udelukket!! Men er skab ikke vildt smitsomt? Ville de andre så ikke ha' haft det nu? Hun har jo kløet sig ret længe...

    Til gengæld er jeg lidt lun på to andre teorier. Jeg tror, at der er noget ved ideen om noget kløe-stillende og jeg vil prøve noget olie i første omgang og se hvad reaktionen er. Jeg har jo, som jeg vist har skrevet, prøvet med Aloe Vera, og det virker til at stille kløen en smule. Men, det KAN jo også være fordi jeg masserer det HELT i bund, og derved klør hende godt og grundigt igennem... Men Olie og dyrlægen igen er starten. Jeg vil gerne se, om det dog ikke kan løses uden medicin og alt for meget ekstra tilsætning til en start.
    Der ud over, er jeg faktisk også lidt lun på tanken om at det er en tvangs-tanke/handling. For hun gør det i fuldstændigt samme mønster hver eneste evige dag, og går nærmest i trance. Jeg prøvede at flytte hende en dag, og hun var HELT i panik over det, for hendes trance-klø-pind var der jo så ikke!

    HOV.. Jeg kan se, at jeg har glemt at skrive, at dyrlægen har været her - 2 gange (han kommer hver 3. uge for at tilse min lille stakkels Victoria og de sidste par gange har han jo så også checket Bussen). Hun er orme-fri og har ikke utøj eller sommer-eksem. Han kunne ikke umiddelbart se noget galt og mente, at det ville gå over samtidig med at hun blev orme-fri. Han er ikke typen, der medicinerer for alt muligt - og det elsker jeg ham for.


    P.S. Jeanette: SMUKT! Du fanger altså hendes kælenavne hurtigt. Jeg ELSKER at du refererer til hende som Bus!


  • #18   26. maj 2009 Dyrlægen har idag været og tilse en pony i stalden som også blev ved og ved med at klø sin hale (har fået ormekur og behandle for evt. mitter) men den er nu begyndt at klø sig til blods på kroppen også.. dyrlægen mente den fik for meget protein at det var det den reagerede på.. hun fik noget salve til at smøre den med (ham opdagede desværre også for meget puls i forbenene så de er bange for den også er blevet forfanget øv øv noget skidt)

  • #19   26. maj 2009 Tjaaa... der kan jo nok være noget om det - som John og Berit også skriver, kan det være protein - hvilket jeg nu har hørt fra flere uafhængige steder... Nå, Michael kommer snart igen, så må jeg vende det med ham IGEN.. Men når han nu er på matriklen for at tilse Victoria så....

  • #20   27. maj 2009 Kære Pauline, dejligt at høre at du er på, og opmærksom på at lille Nusen Busen (det kalder vi vores lille cocker spaniel der officielt hedder Janus) i trives på alle leder og kanter :o)
    Nej denne slags Skab som hestene har smitter ikke, men mange af dem har det liggende i generne, men det er ikke på alle at det kommer i udbrud, heldigvis.

    Kijofreg
    Jeg har lavet MEGA reserch på nettet, gået til foredrag og talt med de mest gustne mennesker, du kan forestille dig, for en af de andre i stalden, da hendes er hårdt ramt af skab, og hvis du er 100 på at det er Skab mider og ikke Skab svampen, så har jeg fundet frem til et middel du skal prøve sender dig PB i aften.
    Kh. Karina


  • #21   27. maj 2009 kan du ikke skrive offentligt om dette middel ?? er sikker på der er flere der drømmer om at få bugt med heste skab.

  • #22   27. maj 2009 Berit super info tak for det, det tror jeg der er mange der kan bruge til noget :o)

    Jo der findes også en svampe art i Skaben, men den er ikke så udbredt (heldigvis) i Danmark endnu, men primært i Sverige og Norge, Holland har haft et par få tilfæld, men man kan jo aldrig vide, når der jævnligt bliver importeret heste til Danmark
    Hovedparten af de heste der bliver stillet dianose på i Danmark via test og skrab er miden, som du så super fint beskriver........ det møgdyr altså miden ikke dig ;o)
    Flere at de forskningsresultater jeg har undersøgt viser at det smitter jo, men dette primært når "værts" hesten ikke er i behandling, ydermere er der også forskel på om hestene har lange eller korte muskelfibre alt efter hvor modtagelige, de er for skaben, og for hvor svært den er at udryde, hvis den skulle få fat.



  • #23   27. maj 2009 Jeg bliver gang på gang imponeret over det høje faglige niveau der er i denne gruppe. Og det er SKØNT at I aldrig bliver trætte af at dele. Jeg sender kæmpe kys til jer alle her fra!

  • #24   28. maj 2009 Jeg tror bestemt ikke på at det smitter, når den er i behandling, dette har jeg fået bekræftet af en dyrlæge der forsker i bla. skab, ydermere kender jeg en Tinker der er hårdt ramt den går sammen med 8 andre heste, og ingen af dem har noget.

    Vender lige tilbage med det der middel mod skab miderne


  • #25   15. jun 2009 Så er jeg et skridt videre i Hale-problemet...
    Fiona har ikke skab eller noget som helst andet - hun klør bare hale så det er helt vanvittigt.
    Jeg prøvede baby-olie - og det kan IKKE anbefales. Der er sket følgende: Olien har fuldstændig fedtet sig ind i hendes hale-rod, og sammen med alt støvet fra folden, har det resulteret i en tynd hinde af helt umuligt klister/lim på alle hår. Og hvad værre er, så har det sat sig på den tynde hud ved siden af/under halen (på grænsen til området uden hår/nummeren). Her har det sat sig i små klistrede kager og lukket for al naturlig udluftning i huden. Fiona har nu små ætsede sår om nummer-gøjen (jeg har, i min tid som stylist, set de samme slags sår-plamager hos gamle mennesker som ikke fik luft i hudfolderne omkring øjnene, og derfor fik væskende så i folderne, og jeg er ikke i tvivl om, at det er noget lignende der er sket her).
    Jeg fik, af flere også anbefalet en mild shampoo til killinger og hvalpe. Den er fra KW og skulle være helt fantastisk. Den virkede ikke!
    Det, der har virket bedst, har været en urte-shampoo fra Ekholm. Den er jeg nu tilbage på, og er ved at ha' fået vasket al olien af. I dag købte jeg så også deres olie til efterbehandling. Fiona så helt salig ud, da jeg kom den på. Nu er jeg spændt på, hvordan den virker... Fortsættelse følger!


  • #26   15. jun 2009 Tak Pauline

    Dejligt med en opfølgning.

    Vi venter spændt på mere info :o)

    Kh. Karina


  • #27   16. jun 2009 Det lyder da som noget rigtig træls noget...
    Lige et sidespørgsmål.. -Hvad gør hun, hvis hun ikke har noget hus, væg, postkasse eller andet at klø sin lille numse på? Tænker om man kunne "isolere" hende til du har fået styr på det. Men jeg ved det ikke. Det kan bare være SÅ frustrerende at have noget man ikke helt ved hvad er, og ikke kan komme til bunds i.
    Men jeg er overbevist om at lille pigen ELSKER opmærksomheden alligevel. smiley

    Tusinde tak for opfølgelsen.


  • #28   16. jun 2009 Baby-olien er den i en rund, klar flske med en badeand på... Jeg har vel brugt godt og vel 1 spiseske - måske 2, til hele haleroden....

    Olien fra Ekholm ser ud til at virke!!! Hun har IKKE kløet sig siden den kom på!


  • #29   16. jun 2009 Sådan!!! -Dejligt nyt!!! smiley

  • #30   16. jun 2009 OG... Hun bakkede igennem en bane i aften, og i 8 tal - det var skide sjovt og en kæmpe succes... ehhh... Fiddi og mig... jeg tror vi er in looove...

  • #31   16. jun 2009 Tillykke med det søde Pauline hvor er det dejligt at høre :o)

  • #32   17. jun 2009 Vi kører nu på... øhhh... 3. dag med ekholm... hun har ikke kløet endnu..

  • #33   18. jun 2009 Iiihhhhhhhhhhhh altså hvor er det fantastisk

  • #34   18. jun 2009 SUPER smiley Kan også anbefale deres middel mod insekter smiley Købte en flaske sidst sommer, det skal blandes op med vand og har ihvertfald til denne sommer også.

  • #35   18. jun 2009 Ekholms produkter er faktisk oprindeligt udviklet med mennesker med psoreasis i tankerne... Og jo, det skulle virke fantastisk på hunde også... Fiona har stadig ikke kløet halen...


Kommentér på:
Hale problem og andre hårede ???

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce