{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.147 visninger | Oprettet:

Vejledning til køb af kapsun & bomløs {{forumTopicSubject}}

Jeg har tænkt mig inden alt for længe at købe et ordenligt kapsun og en bomløs sadel ! Men er ikke ekspert omkring det så har nogle spørgsmål det
Først kapsunet:
Jeg har valgt at købe det fordi jeg har fået af vide t det skal hjælpe hesten med at finde holdning og samle sig naturligt selv og efter et godt stykke tids træning ville begynde at bygge rygmuskler op og kunne bære rytteren bedre, og det vil jeg gerne have at min hest gør:)( det er kapsunet kun med til at hjælpe til med) Er jeg forkert på den? XD
Når men spørgsmålene om kapsunet:
- et ridekapsun, kan det ogsåbruges alm. altså på volten og træning? (og omvendt)
- Har i nogle i kan anbefale ?
- andet i synes jeg skal vide om det?
Oka til den bomløse sadel smiley Jeg køber den også af lidt samme grund som kapsunet, og at man har bedre kontakt til hesten og det føles som at sidde uden sadel, lige bor set fra at der er den der ekstra sikkerhed(især når min balance er meget dårlig- og derfor også kunne hjælpe på min balance) og så at den fordeler trykket.
Lige nogle spørgsmål til bomløse sadel:
-min hest er en haflinger og ret så bred, er det kun min 'røv' det kommer an på når jeg vælger str.? smiley
-Hvad skal jeg kigge efter når jeg køber den?
-hvordan skal de ligge?
-nu når den er bomløs, skal jeg så sidde på en anden måde, elller hjælpe hesten noget mere ?
-jeg har et link til en jeg har kigget på, dog mest fordi at jeg synes at den er pæn og at der står at den er all-round, og det skal ikke være til noget bestem, som spring ex.
- og for man noget underlag, gjord, el, stigeremme med når man køber sadlen på den side ? (eller skal nu også til at købe det ved siden af ?)
-hvad for en gjord skal man bruge ?
(link fjernet)

Det Blev sku lliiige lidt langt smiley he når men håber i kan hjælpe ! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vejledning til køb af kapsun & bomløs
  • #1   1. jun 2009 hov lige et mere til kapsunet:
    - er det lige meget hvilke tov jeg putter i? fx et med tung karabinhage ?


  • #2   1. jun 2009 du skal købe tilbehør til sadlen ved siden af, du kan få det hele det samme sted. det bedste du kan gøre er at ringe til (dem) nr står et eller andet sted der inde, og spørge om hvad størelse det skal være

  • #4   1. jun 2009 Altså - jeg vil ikke sige at en kapsun er sådan en slags vidundermiddel. Men den er god for mange ting, det er rigtigt smiley

    - et ridekapsun, kan det ogsåbruges alm. altså på volten og træning? (og omvendt) - Du kan selv se på kapsunen, om der er en ring forrest på næsebåndet. Det skal der være hvis man skal longere f.eks.

    - Har i nogle i kan anbefale ? - Jeg har selv denne her: http://www.jo-po.dk/shop/nb-17-kapsun-laeder-2353p.html - og den er jeg meget tilfreds med. Jeg bryder mig ikke så meget om dem, der har en kæde i næsebåndet, for det synes jeg virker meget hårdt. Heller ikke dem med metal-beslag hele vejen over næsen, - jo mere metal des tungere er de - og det kan selvfølgelig både være en fordel eller en ulempe, alt efter hvad man vil bruge den til og hvordan.

    Vil anbefale dig at kigge denne debat: (link fjernet)
    Der er rigtig mange, der skriver, som har erfaringer, og som ved meget om kapsun'er.

    Ang. bomløs sadel.

    -min hest er en haflinger og ret så bred, er det kun min 'røv' det kommer an på når jeg vælger str.? smiley - Ja, det er sådan set det eneste det handler om. Hvor man så kan få problemer, er hvis man har en lidt stor numse, og hesten har en kort ryg - så kan sadlen godt blive for lang. Men bredden skal du netop slet ikke tænke på, når det er en bomløs, for den er fuldstændig fleksibel.

    -Hvad skal jeg kigge efter når jeg køber den? - Det vigtigste synes jeg, er at du kan prøve at sidde i den, - og vigtigst - at du kan prøve den på hesten. Og derved finde ud af, om det er en sadel for jer.

    -hvordan skal de ligge? - Generelt skal de ligge længere fremme end en almindelig sadel. De skal ligge, så du kommer til at sidde dér hvor du ville sidde, hvis du red uden sadel. Og det er faktisk ret langt fremme. Hvis du har blødt kopfjern i sadlen (nok en god idé hvis din haflinger er bred) - så kan den slet ikke komme til at trykke på skulder-partiet.

    -nu når den er bomløs, skal jeg så sidde på en anden måde, elller hjælpe hesten noget mere ? Nej, egentlig ikke smiley

    -jeg har et link til en jeg har kigget på, dog mest fordi at jeg synes at den er pæn og at der står at den er all-round, og det skal ikke være til noget bestem, som spring ex.
    - og for man noget underlag, gjord, el, stigeremme med når man køber sadlen på den side ? (eller skal nu også til at købe det ved siden af ?) - Nej - det skal du købe ved siden af. Et Grandeur underlag - som dette: (link fjernet)

    -hvad for en gjord skal man bruge ? Barefoot har lavet en super lækker gjord - du kan vælge enten denne: (link fjernet)
    Eller denne: (link fjernet)

    Håber det var svar nok smiley


  • #5   1. jun 2009 Ellers helt enig med AS smiley smiley

  • #6   1. jun 2009 AS: tak, jeg skriver også at det kun er med til hjælpe i parentesen;) Nej self. jeg har og skal have mere udnervisnign omkring dette med samling, da jeg nogengange ikke selv kan kommer videre smiley og jeg har også fået mange gode råd herinde fra! Men tak for dit svar smiley

    einfari: Tusind tak dine svar smiley Meget omkring det med sadlen! Men hold da op. det er skisme ik helt billigt for en gjord og underlag XD
    - forstår ikk helt det der med blødt kopfjern, er det noget der er i sadlen ? El. skal man også købe den ved siden af, og selv sætte den i ? smiley Ja undskyld men ved ik særlig meget om et XD


  • #7   1. jun 2009 Sadlen sælges normalt med et kopfjern (forsvidsel) i fiberglas - i en størrelse medium. Men den er rimelig smal. Det mest ideelle til en kraftig hest, er et af de bløde kopfjern. Det skal købes ved siden af. Kig her: (link fjernet)
    Pt har jeg selv stoppet et håndklæde i i stedet, da jeg ikke lige har penge til nye ting. Det fungerer fint som en midlertidig løsning. (Det er én der sælger sadlerne www.optimalsadel.dk, der har anbefalet mig at gøre sådan).


  • #8   1. jun 2009 Iøvrigt - hvis jeg skulle ud og købe en bomløs i dag, ville jeg vælge en sensation: http://www.optimalsadel.dk/index.php?cPath=47_51_83&sessionid=cb60b28e3fd4a30f57050c11861b8573
    Den er bare alt for lækker.... - Og prisen er også noget højere smiley


  • #9   1. jun 2009 okay, kan men selv proppe det der bløde indlæg i? smiley og er det ret indlysende hvor man skal putte det henne når man står med sadlen ?
    Tror jeg holder mig til de sadler til prisen 4-5000kr smiley


  • #10   1. jun 2009 kapsun er bare et styresystem, ligesom rebgrime og cordeo.

  • #11   1. jun 2009 røsle: ja som jeg har hørt at kunne hjælpe til med at hesten kan gå ned og søge frem med de rigtige øvelser, jeg har svært ved at få min hest til det, og skal snart have underviser på igen og så tænkte jeg at købe et kapsun inden smiley

  • #12   1. jun 2009 Ja - hvis du kigger på det link jeg lagde ind: (link fjernet) - så kan du selv se hvor det sidder. Der er en lynlås i forsvidslen, og så er det bare at hive ud og putte i smiley

  • #13   1. jun 2009 okayy tak smiley

Kommentér på:
Vejledning til køb af kapsun & bomløs

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce