Farvegenetik {{forumTopicSubject}}
Hejsa herinde
Nu sidder jeg med min hovedopgave som skal afleveres på torsdag
Og jeg har ikke forstået det med farvegenetik, men vi har heller ikke haft ret meget om det i skolen
Men har et spørgsmål der lyder.
En rød hoppe er i fol med en brun hingst. Hvor stor er sandsyndligheden for et rødt føl?
Begrund svaret.
Jeg har søgt på google om jeg ku finde noget. Men jeg ligner bare et spørgsmålstegn når jeg sidder og læser om det.
Så håber der er nogle søde rare mennesker herinde der kan hjælpe mig.
Jo jeg kunne godt køre ud på skolen og bede om hjælp. Men jeg har 45 min kørsel til skolen. Og hestelæren på skolen farer altid rundt. Så chancen for hun ikke lige er der selvom der står på skemaet hun står til rådighed til hjælp er ret stor. Så det meget tid at spilde på at køre der ud for det spørgsmål
Takker på forhånd
jul 2008
Følger: 29 Følgere: 27 Emner: 7 Svar: 28
I dit tilfælde er brun den dominerende farve da det er hingsten
Vi kalder Rød: r
Vi kalver brun: R
Hvis der kommer 4 føl i løbet af årende vil resultatet blive: RR, Rr, rr, RR.
Læg mærke til at den dominerende farve altid vil stå forest, og at der er ingen af dem der er ens. Kan ikke live huske hvorfor manden/hingsten er den dominerende, men det har noget at gøre med at manden har flere x eller y kromosomer end kvinden.
Undskyld stavefejl!
Mvh. Kathrine
Ps. Skriv hvis der er mere. Håber at du forstår det nu
jun 2004
Følger: 56 Følgere: 54 Heste: 8 Emner: 329 Svar: 4.202
jul 2008
http://www.123hjemmeside.dk/dansk-frieser-avl/2936378
maj 2007
Følger: 74 Følgere: 87 Heste: 10 Emner: 148 Svar: 1.979
undskyld jeg siger det men det lyder da som en værre gang sludder ;0)
for det første har det ingenting at sige om det er hingsten eller hoppens farve der dominerer..
for det andet påvirker det brune gen IKKE rød, men kun sort grundfarve..
hoppen kan være ee (for rød, da rød er ressisiv) og så enten aa, AA, Aa for brun, det er ikke til at se fordi den røde farve ikke påvirkes..
Hingsten vil være Ee eller EE da den har en sort grundfarve for at kunne blive brun, og så er den nødt til at være Aa eller AA
det mest normale vil være Ee Aa..
hvis vi så antager at hoppen er ee aa og hingsten Ee Aa
så vil det være 50% chance for et rødt føl om hingsten giver det sorte eller det røde gen videre.
antager vi derimod at hoppen stadig er ee aa men hingsten nu er EE Aa
så vil der ikke være mulighed for et rødt føl, da det sorte gen dominerer =0)
jul 2008
okt 2004
Følger: 97 Følgere: 110 Heste: 3 Emner: 163 Svar: 6.006
Hverken hingsten eller hoppens gener er dominerende. Føllet får 50% af dets gener fra hingsten og 50% fra hoppen.
Miss perfect 2 * Team TWH * - med de 4 grotlinger -: De procenter holder ikke for en parring mellem en rød hoppe og en brun hingst.
Nanna J: Chancen for at føllet bliver rødt er 0% hvis hingsten ikke er bærer af rød. Hvis hingsten er bærer af rød, er der 50% chance for at han giver det gen videre og dermed 50% chance for at føllet bliver rødt.
Den eneste måde at vide om hingsten er bærer af rød, er hvis en af hans forældre er rød, eller hvis han før har lavet et rødt afkom.
Hvis ikke er man nødt til at genteste hingsten for at finde ud af om han er bærer af rød.
jul 2008
maj 2007
Følger: 99 Følgere: 102 Heste: 5 Emner: 106 Svar: 481
Tak for svaret
Syns godt nok det er svært at finde rundt i det farvegenetik
okt 2004
Nanna J: Det var så lidt. Du kan bare skrive en pb hvis du skulle have andre spørgsmål. Er rimelig godt inde i alle hestens farvegener.
maj 2007
Følger: 99 Følgere: 102 Heste: 5 Emner: 106 Svar: 481
Men hvis jeg bliver i tvivl en anden gang så skal jeg nok huske dig
maj 2007
men ellers er rød ressisiv ja =0)
aug 2007
Følger: 75 Følgere: 73 Heste: 2 Emner: 122 Svar: 1.218
jun 2004
Følger: 56 Følgere: 54 Heste: 8 Emner: 329 Svar: 4.202
maj 2007
blak kan påvirke alle farver..
vindot f.eks påvirker heller ikke den røde farve, men en rød hest kan godt bære vindotgenet uden det ses..
det samme gælder for brun, en rød hest kan godt være ee Aa, hvor A er genet for brunt.. hesten vil blive rød.. fordi det røde ikke påvirkes af det brune gen..
var heste Ee Aa ja så ville du have en brun hest, fordi den brune farve påvirker den sorte grundfarve og farver pelsen brun..
maj 2007
"Som nævnt i artikelen om sort og rød, er brun en variant af sort. Locus for brun kaldes A-locus. A står for “agouti”,"
"Brun-anlæg er altid synligt på en hest med sort grundfarve. Det har ingen indflydelse på hestens farve, om den har et eller to brun-anlæg, eller om den har et eller to sort-anlæg. Genetisk betegnes en brun hest derfor som E-, A-.
På en rød hest har anlægget formentlig ingen synlig virkning. Gennem tiderne har der ganske vist været adskillige teorier om, at A-anlæg ændrer røde hestes nuance, men dels er det ikke bevist, dels betyder det ikke noget for forståelsen for grundfarverne.
Eet eller to brun-anlæg lysner en del af sort pigment i en sort hests pels, så rød eller gullig farve optræder. "Ekstremiteterne" : Man/hale, pelsen på det yderste af mulen, oftest ørekanter og underben er dog stadig sorte."
maj 2007
så hvis du har en mor der enten er ee Aa eller ee aa, det er lidt underordnet ;0)
og en far der er Ee Aa eller EE Aa
så der der ved den først 50% chance for føllet får E og det store E vil dominerer over hoppens lille e så føllet vil blive Ee og så hvis der kommer et A med vil det ellers sorte føl blive farvet til brunt =0)
håber det er forståeligt ;0) er ikke så god til at forklare..
og selvfølgelig 100% chance for sort grundfarve hvis hingsten er EE, da den så kun ka give et E videre.. =0)
så er vi ude i noget med homozygot og heterozygot for sort og brun osv..
en hingst der er EE AA vil altid få et brunt føl.. =0) medmindre der er ting som blak osv der spiller ind, men grundfarven vil blive brun..
maj 2007
okt 2004
maj 2007
maj 2007
en brun hest kan hedder både
1. Ee Aa
2. Ee AA
3. EE AA
4. EE Aa
nr 1. kan få både sorte, røde og brune afkom alt efter hva modparten er
nr. 2 kan også få både røde og brune afkom, men vil aldrig kunne få et sort
nr. 3 vil kun ku gi brune afkom
nr. 4 vil kunne få sorte eller brune afkom
her er selvfølgelig ikke medregnet hvis modparten har specielle gener som blak osv..
Farvegenetik
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside